Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 N52 vai N53?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Akilles
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 86
    • Iisalmi

    E60/61 N52 vai N53?

    Aikomukseni olisi siirtyä E39:stä E60/61:seen ja moottoriksi olen kaavaillut 530i:tä. Olen lukenut tuosta N53 moottorista niin paljon huonoa suutin, puola ja korkeapainebensapumppu ongelmista, että se kone taitaa jäädä hankkimatta, mutta onko tuossa N52 moottorissa samoja ongelmia, kun N53:ssa? Vai onko ihan eri kone? Tai onko tuossa N52:ssa jotain muita ikäviä ongelmia? Auto tulisi olla mielellään automaattilaatikolla, joten laatikoidenkin kestävyys kiinnostaa?
    Last edited by Akilles; 20-08-2018, 22:18.
  • Akilles
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 86
    • Iisalmi

    #2
    Eikö kellään kokemuksia/tietoa tuosta N52 moottorista :think

    Comment

    • E39-530A
      BTCF Member
      • Feb 2007
      • 938
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Akilles View Post
      Eikö kellään kokemuksia/tietoa tuosta N52 moottorista :think
      Minulla on kokemusta, mutta vain yhdestä ja pienemmästä eli N52B25:sta (2,5 325iA). Ajoin sillä 50 tkm (65 - 115 tkm) ja mitään moottoriin tai oikeastaan muuhunkaan liittyviä ongelmia ei ollut. Ainoa ja "mystinen" vika oli moottorin maadoitusjohdon löystyminen, jonka löytyminen kesti Laakkosella aikansa; oli ensimmäinen laatuaan heillä ja silloin pestiin urakalla jäätyneitä dieseleitä...

      Näissähän on se perustavanlaatuinen ero, että N52 on "peruskone", toki Valvetronicilla (muuttuva venttiilien ajoitus ja nosto ainakin imupuolella) ja muuttuvapituinen imusarja. Mutta tämä ei ole suorasuihkutuskone, kuten N53 ja N54, joten korkeapainepumpun ja -suuttimien kanssa ei ole ongelmia.

      Viimeksimainittujen kanssa olen ollut jo tekemisissä N54:n kanssa, joskin meni tehtaan lompakosta...

      Edit: Tuosta vielä katsomaan perustietoja:

      N52

      N53
      Last edited by E39-530A; 22-08-2018, 17:25. Reason: Linkit Wikiin
      E92 335iA -08

      ---
      ex E34 540iA -93
      ex E90 325iA -05
      ex E39 530iA -00
      ex Toyota Avensis
      ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

      Comment

      • Rale
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 1482
        • Porvoo

        #4
        Itse ajanut N52B25 ja N53B30 ja N55B30 koneisia. Minusta tuo N53B30 on parempi kuin N52 mallinen, teholtaan ja kaasunvasteeltaan sekä kulutuksen suhteen. Eniten olen tykännyt tuosta N55 moottorista noista, mutta se varmaan johtuu tehosta. Miinuksena tuosta N53 moottorista voisin sanoa tyhjäkäynti ääni ei ole läheskään niin sivistynyt kuin N52 koneessa.
        Tietysti suuttimien hinta on hieman hapokas, mutta jos niillä ajaa sen 200tkm, niin onko se sitten paha?

        Comment

        • Akilles
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 86
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by Rale View Post
          Itse ajanut N52B25 ja N53B30 ja N55B30 koneisia. Minusta tuo N53B30 on parempi kuin N52 mallinen, teholtaan ja kaasunvasteeltaan sekä kulutuksen suhteen. Eniten olen tykännyt tuosta N55 moottorista noista, mutta se varmaan johtuu tehosta. Miinuksena tuosta N53 moottorista voisin sanoa tyhjäkäynti ääni ei ole läheskään niin sivistynyt kuin N52 koneessa.
          Tietysti suuttimien hinta on hieman hapokas, mutta jos niillä ajaa sen 200tkm, niin onko se sitten paha?

          Niin kyllä varmasti tuo N53B30 on mukava ajettava kun tehoa on kivasti, mutta tosiaan jos auto viettää aikaa enemmän pajalla, kun liikenteessä, niin ei kuulosta kovin houkuttelevalta.. ainakin semmoinen käsitys jäi kun luki nuita N53 vikakeskusteluita.. Ja onhan tuossa N52B30 kuitenkin se 258Hv, että eipä siinä oo ku 14Hv vähemmän kun tuossa N53:ssa.. mut onko nuissa N52:ssa venttiilinpainimien kanssa jotain ongelmia, kun jossain oli niistä mainittu?

          Comment

          • kama
            BTCF Member
            • Dec 2002
            • 1264
            • Savonmua

            #6
            Omien kokemusten perusteella n52 on yhtä perusvarma kone kuin m54. Tehoa vaan on hieman enemmän ja valvetronicin myötä imuvuoto-, huohotin- ja tyhjäkäyntiongelmat on historiaa. ts. vaikka poraisi imusarjaan reikiä niin auto näy tyhjäkäyntiä nätisti
            E24 - M88/3 N/A
            E85 - M54 Supercharged
            G26 - M50 Supercharged
            IG:kamamikko

            Comment

            • E39-530A
              BTCF Member
              • Feb 2007
              • 938
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Akilles View Post
              Niin kyllä varmasti tuo N53B30 on mukava ajettava kun tehoa on kivasti, mutta tosiaan jos auto viettää aikaa enemmän pajalla, kun liikenteessä, niin ei kuulosta kovin houkuttelevalta.. ainakin semmoinen käsitys jäi kun luki nuita N53 vikakeskusteluita.. Ja onhan tuossa N52B30 kuitenkin se 258Hv, että eipä siinä oo ku 14Hv vähemmän kun tuossa N53:ssa.. mut onko nuissa N52:ssa venttiilinpainimien kanssa jotain ongelmia, kun jossain oli niistä mainittu?
              Niin no, vikakeskusteluissa yleensä keskustelevat ne, joilla on (autossa) vikaa. Joka padassa on tietysti omat herkät kohtansa. Nyt enemmän olisi apua, jos jollain vaikka alalla työskentelevällä olisi statistiikkaa, millä prosentilla ja koska eli millä ajomäärillä viat tulevat esille. Riskihän on määritelmän mukaisesti todennäköisyys kertaa vaikutus eikä vain jompi kumpi. En ehkä pelkäisi tuota N53:sta, jos siinä nuo kalliit viat eivät ole yleisiä. Toki se korpeaa, jos kohdalle osuu ja N54:stä voi näin puskastahuutelijan varmuudella sanoa, että siinä niitä on vissiin ollut aika yleisesti.

              Jos haluat pelata varman päälle, niin koeaja joku N52 (B30) ja jos se ei töki, niin sellainen sitten. Jenkeissähän noilla N53-koneisilla on wikin mukaan joku myyjän takaisinostovelvollisuus, koska vikaa kait on ollut sen verran (katso tuolta wikistä). En tiedä, miten tämä pätee Eurooppaan, eli onko täällä ollut yhtä paljon.

              Tuosta laatikosta (ZF 6HP19) olen ymmärtänyt, että se on aika kestävä peli vakiotehoilla. Sellainen on tässä 335iA:ssakin, toki vahvemmalla momentinmuuntimella.
              E92 335iA -08

              ---
              ex E34 540iA -93
              ex E90 325iA -05
              ex E39 530iA -00
              ex Toyota Avensis
              ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

              Comment

              • Basillicus
                Bimmer Rookie
                • Feb 2010
                • 153
                • Turku

                #8
                Mulla on ollut nyt 5v/50tkm tämä N53:lla oleva vehje, eikä tämä "pajalla" ole viettänyt juuri aikaa. Suuttimet tuossa kyllä juuri vaihdettiin (taisi olla alkuperäiset) ja se oli kallis paukku mutta nyt taas käy nätisti ja eiköhän noilla taas selviä pitkään. Tuo korkeapainepumppu on sitten se toinen jännä paikka, mutta jos laukeaa niin sitten korjataan, ei siinä sen kummempaa.

                Kulkupuoli tässä on helvetin hyvä ja kulutus siihen nähden tosi matala (esim. tku-kalajoki-tku keskikulutuksella 8.0l/100km vaikka kaikki ohitukset tuli tehtyä nilkka ojossa).

                Käsittääkseni laatikot on muuten hyvin kestäviä, paitsi että mekatroniikkahuollon/korjauksen kai joutuu suht suurella todennäköisyydellä jossain kohtaa tekemään (200 tkm välein?). Tuo ei kuitenkaan ole hirveän kallista, vähän reilu tonni?
                BMW E60 530iA LCI -07 Monacoblau
                ex: BMW E60 520i -04 Silvergrau

                Comment

                • E39-530A
                  BTCF Member
                  • Feb 2007
                  • 938
                  • Espoo

                  #9
                  Originally posted by kama View Post
                  Omien kokemusten perusteella n52 on yhtä perusvarma kone kuin m54. Tehoa vaan on hieman enemmän ja valvetronicin myötä imuvuoto-, huohotin- ja tyhjäkäyntiongelmat on historiaa. ts. vaikka poraisi imusarjaan reikiä niin auto näy tyhjäkäyntiä nätisti
                  Originally posted by Basillicus View Post
                  Mulla on ollut nyt 5v/50tkm tämä N53:lla oleva vehje, eikä tämä "pajalla" ole viettänyt juuri aikaa. Suuttimet tuossa kyllä juuri vaihdettiin (taisi olla alkuperäiset) ja se oli kallis paukku mutta nyt taas käy nätisti ja eiköhän noilla taas selviä pitkään. Tuo korkeapainepumppu on sitten se toinen jännä paikka, mutta jos laukeaa niin sitten korjataan, ei siinä sen kummempaa.
                  Kulkupuoli tässä on helvetin hyvä ja kulutus siihen nähden tosi matala (esim. tku-kalajoki-tku keskikulutuksella 8.0l/100km vaikka kaikki ohitukset tuli tehtyä nilkka ojossa).
                  Käsittääkseni laatikot on muuten hyvin kestäviä, paitsi että mekatroniikkahuollon/korjauksen kai joutuu suht suurella todennäköisyydellä jossain kohtaa tekemään (200 tkm välein?). Tuo ei kuitenkaan ole hirveän kallista, vähän reilu tonni?
                  N52-kone on tuntumaltaan aika erilainen kone kuin M54, ainakin kun vertaa M54B30 (E39) ja N52B25 (E90). Vaikka nuo kaksi ovat tehoiltaan ja kulkupuoleltaan paperilla hyvin lähellä toisiaan, niin ajossa ne tuntuivat kovinkin erilaisilta. M54 on oli perinteisempi ja siinä oli enemmän luonnetta eli ääntä ja selkeä voima-alue kiihdytettäessä. N52 taas oli hyvin kuminauhamainen ja äänet paljon maltillisemmat. N52 ei syystä tai toisesta ollut mikään säästöpossu, koska pääsen nyt N54:llä melkein samoihin kulutuslukemiin puolen litran erolla. Ajo on tyypillistä pääkaupunkiseudun nyhjäämistä.
                  E92 335iA -08

                  ---
                  ex E34 540iA -93
                  ex E90 325iA -05
                  ex E39 530iA -00
                  ex Toyota Avensis
                  ex 4x Toyota Corolla (-83 -> -03)

                  Comment

                  • juha77
                    BTCF Member
                    • Apr 2003
                    • 749
                    • Vaasa

                    #10
                    Mulla on n52b30 (e90), kilometrejä on 280tkm. Erittäin mukava moottori. Isomman disan vaihdoin varmuuden vuoksi. Vesipumppu vaihdettu 180tkm kohdalla. Automaattilaatikko pelannut hyvin, ainoastaan kylmänä sport asennossa vaihto 2-> 3 on välillä vähän karkeahko. Toivon että kone kestää vielä pitkään koska sen verran hyvä ominaisuuksiltaan että ajatus pitää vielä pitkään... N53 myös ajanut ja sekin varsin miellyttävä kone. Yhtä N52b25 ajanut manuaalina ja sen perusteella ero n52b30 hyväksi kyllä hyvin suuri.
                    Last edited by juha77; 23-08-2018, 13:10.
                    e90 330ia
                    E36 328i touring
                    Ex:
                    e46 330i touring facelift
                    e46 318ci facelift
                    e36 320i cab M-Sport
                    e36 325i coupe
                    e30 318i

                    Comment

                    • Timelord
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2010
                      • 504
                      • Loimaa

                      #11
                      Originally posted by E39-530A View Post
                      N52-kone on tuntumaltaan aika erilainen kone kuin M54, ainakin kun vertaa M54B30 (E39) ja N52B25 (E90). Vaikka nuo kaksi ovat tehoiltaan ja kulkupuoleltaan paperilla hyvin lähellä toisiaan, niin ajossa ne tuntuivat kovinkin erilaisilta. M54 on oli perinteisempi ja siinä oli enemmän luonnetta eli ääntä ja selkeä voima-alue kiihdytettäessä. N52 taas oli hyvin kuminauhamainen ja äänet paljon maltillisemmat. N52 ei syystä tai toisesta ollut mikään säästöpossu, koska pääsen nyt N54:llä melkein samoihin kulutuslukemiin puolen litran erolla. Ajo on tyypillistä pääkaupunkiseudun nyhjäämistä.

                      Mulla hyvinkin samanlaiset kokemukset. Sigun auto on M54B30 koneella ja kyllä sillä ripeästi ohitse pääsee kun oikoo nilkkaa. Ja vaikka onkin tomaattilaatikolla niin yllättävän "voimakkaan" tuntuinen ajossa. Silloin kun tuota olin hankkimassa niin pohdiskelin uudempien myllyjen mahdollisia tulevia ongelmia niin oikeastaan siksi päädyin tähän vanhaan maamoottorilliseen 530:iin.

                      100tkm olen nyt viidessä vuodessa ajellut menemään ja hyvin pienellä moottorin puolesta olen päässyt: Venakopan tiiviste, öljynsuodattimen jalan tiiviste, Disan muokkaus vahvemmaksi, vesipumppu ja termostaatti. Imusarjan kumitulpat olen myöskin vaihtanut mutta siinä tuon M54:n "ongelmat" sitten onkin. Ajotietokone näyttää keskikulutuksen olevan 9,1 kesävalsseilla, talvella ehkä puoli litraa pienempi. Nuo lukemat siis viiden vuoden ajalta.

                      Kaverilla oli jokunen vuosi aikaa E90 325ia N52B25 ja ainakin siinä yksilössä itselle "pisti silmään" juuri tuo kuminauhamaisuus ja oikeastaan sitä kautta myöskin tehottomuuden tunne. Mielestäni se ei vaan liikkunut odottamallani tavalla.

                      Tuollaista N53B30- koneista pitäisi kyllä joskus päästä koeajamaan kuinka pirteä se on 272:lla hevosellaan. Ero M54B30:n 231:een on kuitenkin jo merkittävä.
                      W201 2,5D
                      W123 280ce
                      E21 316
                      ex-E60 530ia
                      ex-E53 4,4i
                      ex-E39 523i
                      ex-E34 520ia
                      ex-E21 318i

                      Comment

                      • Akilles
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2010
                        • 86
                        • Iisalmi

                        #12
                        Kiitosia vastauksista ja mielipieistä .. Pitänee vielä tutkia nuo diesseli vaihtoehdot 530d ja 535d..

                        Comment

                        • Akilles
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2010
                          • 86
                          • Iisalmi

                          #13
                          Mistä ootte muuten hankkinu nuihin N53 koneisiin suuttimia ja korkeapainepumppuja ja mihin hintaan?

                          Comment

                          • teeaa
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2011
                            • 129
                            • tampere

                            #14
                            Eipä oo ollut liiemmin ongelmia n53 kanssa. Nyt ajettu 38t ->121t km.
                            Joskus hetkellisesti joutokäynti tippuu ja ravistaa n.1sec, liekö toi nyt sitten ennakoi suutin probleemaa? Oon kyllä aivan pystynyt elämään ton kanssa vielä.

                            Comment

                            • Mahis
                              Newbiemmer
                              • Jan 2007
                              • 4
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by teeaa View Post
                              Eipä oo ollut liiemmin ongelmia n53 kanssa. Nyt ajettu 38t ->121t km.
                              Joskus hetkellisesti joutokäynti tippuu ja ravistaa n.1sec, liekö toi nyt sitten ennakoi suutin probleemaa? Oon kyllä aivan pystynyt elämään ton kanssa vielä.
                              Veikkaan enteilevän ecu-ongelmaa. Fetit kypsyy ja jossain vaiheessa sitten loppuu kokonaan toiminta.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎