Announcement

Collapse
No announcement yet.

520d hyytyy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Molten
    Newbiemmer
    • Dec 2017
    • 13
    • Uusimaa

    520d hyytyy

    Moi,

    Kyseessä 520d E60 vm.2009 ajettu n.300tkm.
    Tällaisen ongelman ratkaisemiseen tarvitsisi gurujen apuja:
    Auto toimii suurimman osan ajasta hyvin mutta välillä veto loppuu eli kaasun painaminen ei nosta kierroksia ollenkaan. Kun nostaa kaasun ja painaa uudelleen niin auto kiihtyy noin sekunnin ajan ja sitten taas loppuu. Eli kaasua pumppaamalla pääsee jonkin verran etenemään. Vika voi olla päällä parin minuutin ajan ja sitten kaikki toimii niin kuin pitääkin. Tarpeeksi monta kertaa kun tämä tapahtuu niin moottorin kuva ilmestyy ruutuun mutta sekin häviää kun on ajanut jonkin matkaa ilman ongelmia.
    Vikakoodeja joita tuosta syntyy on:
    4BDA DDE:Fuel pre supply-pressure control
    41AA DDE: Boost pressure sensor
    41AB DDE: Boost pressure sensor
    4BDC DDE:Fuel pre supply-pressure control
    4680 DDE: Supply voltage 2
    4933 DDE: Air system, air to EGR mass flow, plausibility
    41AB DDE: Boost pressure sensor, signal
    3FF0 Air mass measurement
    3FF1 Air mass measurement
    Autoa on käytetty huollossa jossa on ajettu erilaisia diagnostiikoita eikä mitään löydy kun vika ei ole silloin päällä. Samalla tsekattu antureita ja liittimiä josko niissä olisi huonoja kontakteja. Ainoa löydös oli yksi rele joka oli vähän hitsannut jossain välissä. Sen vaihtaminen ei kuitenkaan auttanut ongelmaan.
    Vikakoodeja tulee paljon vian ilmetessä joten on aika hankalaa alkaa sitä paikallistamaan. Joku viallinen komponentti tai kaapeli varmaan aiheuttaa tuon vikakooditulvan.
    Jos jollain on ideoita tai kokemuksia mistä vikaa voisi lähteä etsimään niin olisin kiitollinen.
    Last edited by Molten; 05-09-2018, 14:26.
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4629
    • Tampere

    #2
    Katse railpaine anturin liittimen suuntaan: https://www.bimmerforums.com/forum/s...upply-Pressure

    Livedataa kannattaa vilkuilla piuhaa heilutellessa.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Molten
      Newbiemmer
      • Dec 2017
      • 13
      • Uusimaa

      #3
      Kiitoksia infosta, mutta kaipaan vähän lisäinfoa kun en ole autoa juurikaan ropannut.
      Sijaitseeko tuo rail paineanturi moottoritilassa sen suojamuovin alla ja pääseekö siihen helposti käsiksi?
      Käytössä on ainoastaan Carly jolla voi seurata livedataa. Sieltä löytyy ainakin Rail Pressure - Actual arvo jota voi monitoroida. Jos tuota kannattaa seurata niin mitkä ovat oletusarvot?

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2732
        • Tampere

        #4
        Ota nyt kokeeksi vaikka ilmamassamittarin johtoliitin irti ja ajele päivä-pari irrallaan josko tilanne muuttuu mihinkään? Jos autolla on jo 300 tkm ajettu, niin alkuperäinen MAF voi olla jo ehtoopuolella - tai sitten ei. Tarkasta myös silmämääräisesti ahtoputket ja niiden liitokset, ettei näy vuotokohtia.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4629
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Molten View Post
          Kiitoksia infosta, mutta kaipaan vähän lisäinfoa kun en ole autoa juurikaan ropannut.
          Sijaitseeko tuo rail paineanturi moottoritilassa sen suojamuovin alla ja pääseekö siihen helposti käsiksi?
          Käytössä on ainoastaan Carly jolla voi seurata livedataa. Sieltä löytyy ainakin Rail Pressure - Actual arvo jota voi monitoroida. Jos tuota kannattaa seurata niin mitkä ovat oletusarvot?
          Sieltä alta se löytyy. Nro 1


          Joo juuri tuo arvo. Vertaa sitä target arvoon. Nämä pitäisi olla toisiaan lähellä. Liitintä heiluttelemalla arvon ei pitäisi muuttua. Joku tuolla tarinoi siihen suuntaan että tuolla liittimen suunnalla oli ollut jotain sanomista.

          Tämä siis tuli ilmi kun koitin huvikseen tarjota jotain kertomiasi vikakoodeja Googlelle sanan "N47" kera
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Molten
            Newbiemmer
            • Dec 2017
            • 13
            • Uusimaa

            #6
            fraatti: Heiluttelin anturia ja kaapelia ja arvot ei heiluneet laisinkaan joten ei tuossa varmaankaan mitään mekaanista vikaa ole.

            JaniLap: Otin ilmamassamittarin kaapelin irti ja ajelin autolla. Vika ei tullut esille mutta kun se on koko ajan ollut satunnaista eli autolla voi välillä ajaa satoja kilometrejä ilman ongelmia ja sitten nykiminen alkaa taas. Annan olla sen irti jonkin aikaa ihan kokeeksi.
            Putket ja liitokset näyttäisi olevan kunnossa.

            Ennen ilmamassamittarin kaapelin irroitusta päällä oli ainoastaan vikakoodi 4680 DDE: Supply voltage 2. Eli nykimistä ei ollut esiintynyt vikakoodien nollauksen jälkeen mutta tuo koodi oli ilmaantunut.
            Tuleeko tuosta koodista kenellekään ideoita että mitä voisi tsekkailla?

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Molten View Post
              fraatti: Heiluttelin anturia ja kaapelia ja arvot ei heiluneet laisinkaan joten ei tuossa varmaankaan mitään mekaanista vikaa ole.

              JaniLap: Otin ilmamassamittarin kaapelin irti ja ajelin autolla. Vika ei tullut esille mutta kun se on koko ajan ollut satunnaista eli autolla voi välillä ajaa satoja kilometrejä ilman ongelmia ja sitten nykiminen alkaa taas. Annan olla sen irti jonkin aikaa ihan kokeeksi.
              Putket ja liitokset näyttäisi olevan kunnossa.

              Ennen ilmamassamittarin kaapelin irroitusta päällä oli ainoastaan vikakoodi 4680 DDE: Supply voltage 2. Eli nykimistä ei ollut esiintynyt vikakoodien nollauksen jälkeen mutta tuo koodi oli ilmaantunut.
              Tuleeko tuosta koodista kenellekään ideoita että mitä voisi tsekkailla?
              Moottorinohjaimen releen vaihtaisin tässä kohtaa. Löytyy moottorinohjaimen viereltä.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Molten
                Newbiemmer
                • Dec 2017
                • 13
                • Uusimaa

                #8
                Rele vaihdettu pari viikkoa sitten. Ei tuonut ratkaisua ongelmaan.

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4629
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Molten View Post
                  Rele vaihdettu pari viikkoa sitten. Ei tuonut ratkaisua ongelmaan.
                  Nyt kun katsoin tuon listan uudestaan niin tutkisin moottorinohjaimelta lähtevän johtosarjan siltä osin mitä se noille antureille menee. Veikkaisin että niissä on yhteinen käyttöjännite joka kyykähtää vian sattuessa. En jaksa nyt kännyllä alkaa selaamaan kytkistä...
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Molten
                    Newbiemmer
                    • Dec 2017
                    • 13
                    • Uusimaa

                    #10
                    Varmaan juuri jännitteen kyykkääminen aiheuttaa vikakooditulvan.
                    Jos oletetaan että nuo komponentit, mistä vikakoodia tulee, ovat tuon supply 2 ryhmän takana niin mikä voi aiheuttaa että jännitteet kaikille komponenteille kyykkää jossain vaiheessa?
                    Joku oikosulku tai maadoitusongelma ehkä?
                    Homman tekee haastavaksi koska vika on harvoin päällä ja vähän aikaa. Johtoja on varmaan myös melkoisen vaikea seurata moottorinohjaimelta komponetille asti?
                    Mistä löytyisi parhaat kytkentäkaaviot jos tuohon hommaan ryhdyn?

                    Comment

                    • fraatti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 4629
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by Molten View Post
                      Varmaan juuri jännitteen kyykkääminen aiheuttaa vikakooditulvan.
                      Jos oletetaan että nuo komponentit, mistä vikakoodia tulee, ovat tuon supply 2 ryhmän takana niin mikä voi aiheuttaa että jännitteet kaikille komponenteille kyykkää jossain vaiheessa?
                      Joku oikosulku tai maadoitusongelma ehkä?
                      Homman tekee haastavaksi koska vika on harvoin päällä ja vähän aikaa. Johtoja on varmaan myös melkoisen vaikea seurata moottorinohjaimelta komponetille asti?
                      Mistä löytyisi parhaat kytkentäkaaviot jos tuohon hommaan ryhdyn?
                      Ollos hyvä:


                      F11 535dX LCI
                      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #12
                        Mahtaakohan e60:ssa mennä muita kaapeleita ulkokautta kuin se yksi ja ainut vahva... ajatellen vain tälläistä ongelmaa...
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Molten
                          Newbiemmer
                          • Dec 2017
                          • 13
                          • Uusimaa

                          #13
                          Kiitokset Fraatti kytkentäkaavioista. Ei kai tässä oikein muu auta kun yrittää seurata kaapeleita ja tsekata antureiden kuntoa?

                          Tuosta toisesta jutusta, pikaisen googlauksen perusteella e60:ssa ei olisi tuota samaa ongelmaa. Toki varmasti kannattaa myös akun pää tsekata ettei siellä ole mitään yllätyksiä.

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4629
                            • Tampere

                            #14
                            Nämä myös kannattaa käydä läpi.


                            Klikkaamalla sopivasta kohdasta pääset suoraan näkemään missä kyseinen kohta sijaitsee.

                            Mikä on se vikakoodi mikä ilmestyy koodien nollauksen ja nykimisen jälkeen?
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • Molten
                              Newbiemmer
                              • Dec 2017
                              • 13
                              • Uusimaa

                              #15
                              Originally posted by fraatti View Post
                              Nämä myös kannattaa käydä läpi.


                              Klikkaamalla sopivasta kohdasta pääset suoraan näkemään missä kyseinen kohta sijaitsee.

                              Mikä on se vikakoodi mikä ilmestyy koodien nollauksen ja nykimisen jälkeen?
                              Nämä oli ainakin yhdessä tapauksessa tullut ensin:
                              4BDA DDE:Fuel pre supply-pressure control
                              41AA DDE: Boost pressure sensor
                              ja n. 10 km myöhemmin nuo loput koodit mitkä ovat ensimmäisessä viestissäni.
                              On myös ollut niin että ainoastaan "4680 DDE: Supply voltage 2" on saattanut olla vikamuistissa mutta silloin ei ole esiintynyt kuvatunkaltaista nykimistä vaan paljon lievempää.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎