Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 2009 mysteerilaatikollinen ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MickeyMike
    Newbiemmer
    • Sep 2018
    • 4
    • Finland

    e61 2009 mysteerilaatikollinen ongelmia

    Morjes,

    olen uusi foorumeilla ja nyt noin vajaan vuoden omistanut tälläisen vuoden 2009 e61 523 bemarin. Aikaisemmin olen aika hyvin löytänyt ongelmiini ratkaisut foorumilta ( esimerkiksi disa-venttiili rikkoutuminen ) , mutta nyt sitten alkaa menemään pikku hiljaa sormi suuhun tämän auton kanssa.

    Auto on siis tuotu Saksasta ja n. 160tkm ajettu. Autoon olen päässyt vaihtamaan uuden akun ( alkuperäinen akku simahti ) ja tämän disa-venttiilin. Kaikki hyvin näiden vaihdon jälkeen ja auto toimi niin kuin pitäisikin. Kummallisuudet kuitenkin ovat alkaneet kasautua ja näihin tarvitsisinkin teidän viisaampien ja kokeneempien bmw-omistajien neuvoja. Kaikki mitä siis nyt kirjoitan on vain minun havaintoja ja ei, en ole mekaanikko.

    Eli lähdetään liikkeelle siitä mikä vika/outous pamahti ensimmäisenä autoon. Huomasin että välillä autoon leviää uskomaton "pakokaasun" haju kun ajan ylämäkeä ylöspäin. Tämän ei tarvitse edes olla mikään pitkä ylämäki vaan tähän on riittänyt muutamien metrien nousu. Missään aikaisemmassa autossani ei tälläistä ole ollut joten oletan että ei ole normaalia.

    Toinen vika liittyy vaihteistoon. Yhtenä iltana kun lähdin kiihdyttämään nollista ylöspäin, auto alkoi nykimään/ryskyttämään älyttömästi ja vaihdelaatikon vikavalo syttyi palamaan. Pysäytin auton välittömästi ja auto ryskyttihyskytti vielä tyhjäkäynnilläkin jonka vuoksi sammutin sen. Odotin hetken h-moilasena ja päätin koittaa laittaa auton käyntiin. Auto käynnistyi ja oli täysin normaali. Ei tärinöitä , ei mitään. Eikö mitään vikaa sitten siitä jäänyt? No se että auton vaihdelaatikko "sekoaa" välillä kun pieniltä kierroksilta lähtee kiihdyttämään.

    Auton vaihdelaatikko kun sekoaa niin siihen auttaa kun nostaa kaasun ylös ja rauhallisesti painaa kaasua. Normaaliajossa siis autolla pystyy ajamaan todella hyvin. Ainoana ongelmana on se että tosissaan välillä laatikko alkaa sekoilemaan. Tätä ei koskaan ole tapahtunut kun korkeammilla kierroksilla kiihdyttää (testailtu useampaan otteeseen). Laatikon kun asettaa DS-asentoon niin en ole huomannut tätä täristämistä edes pienillä kierroksilla.

    Kolmas vika mikä nyt viime viikkoina on ilmaantunut, liittyy virtoihin. Yksi aamu kun olin lähdössä liikenteeseen autosta oli kadonnut virrat kokonaan. Noh annoin auton olla, löin lenkkeilykengät jalkaan ja iskin toista toisen eteen. Myöhemmin päivällä kun palasin kotiin , koitin uudestaan. Padam, auton valot välähtivät ja virrat taas toimii mystisesti. Nappasin auton irti ja löin akkulaturiin. Latauksen jälkeen , akku kiinni takaisin ja kaikki toimii normaalisti.

    Eilen töistä kun pääsin oli taas kadonnut virrat. Avasin auton oven sillä mekaanisella avaimella ja istuin sisään. Rämpyttelin avaimen nappuloita sun muuta ja n. 5-10 min päästä auton lukot pamahtivat ja virrat takaisin päälle. Auto käynnistyi ilman mitään ongelmia, eikä kuulostanut yhtään laiskalta. Ajoin 100km sen jälkeen että latautuisi akku hieman ( normaaliajo itsellä todella lyhyttä matkaa n.5km suunta). Aamulla taas sitten sama juttu, virrat kadonneet -> 5-10 min rämpyttelin auton sisällä nappuloita -> virrat heräsi.

    Neljäs vika sitten liittyy tyhjäkäyntiin. Kylmällä auton tyhjäkäynti seilaa hieman, muutama sata kierrosta. Lämpimällä koneella ei mitään ongelmia tämän suhteen. Kylmällä koneella myös välillä käynnistyksen jälkeen täristää hieman ja välillä vähän enemmänkin. Tätä kestää yleensä vain muutaman sekunnin ja tämän jälkeen auto on täysin normaali.

    Tässä nyt sitten tarvittaisi hieman apuja / neuvoja / manaajaa. Jos joltakulta löytyy samanlaista vikaa ja neuvoja kuinka ne selvitetään , olisin enemmän kuin kiitollinen avusta. Autosta otettiin vikakoodit disa-venttiilin vaihdon ohessa ja silloin ei ollut mitään vikakoodeja. Mietin että pitäisikö kannettavaan lyödä disa ja sillä sitten katsoa löytyykö mitään?

    Kiitoksia avusta jo etukäteen
    Bmw e61 2009
  • jaskap
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2010
    • 528
    • Finland Rovaniemi

    #2
    Tarkasta ensimmäisenä akun kengät ja niissä mahdollisesti siinä olevat muut liittimet (onko + navassa panos). Voi olla, että näyttää olevan kiinni, muttei olekaan. Jos tuossa on sellaiset kiilakiristeiset keksinnöt kenkinä. Kuulosti siltä, että ominaisuus on tullut akun vaihdon jälkeen.

    Premium autoissa on premium luokan viat.
    Last edited by jaskap; 17-09-2018, 11:30.
    e39 540i Sport Wagon manuaali -98. Pitää olla veekasi.
    e32 750 iA -88 DoubleSex.
    Kyllähän näillä ajamaan pystyvät kaikki. Mutta korjaapa romusta helmeksi ja ylläpidä.

    Vitriinissä (koska BMW on kaunis auto)
    e32 735 1/18
    e34 M5 1/18
    e24 635 Csi 1/18
    e9 3.0 CSi 1/18
    e31 850 Csi

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4629
      • Tampere

      #3
      Kuvaamaasi tärinää saattaa esiintyä jos auto ei käy kaikilla sylintereillä. Uudelleenkäynnistyksessa tarkistetaan uudestaan käykö kaikki sylinterit. Jos sytytyskatkoksia on paljon niin moottorinohjain sammuttaa kyseisen sylinterin kokonaan jotta palamaton polttoaine ei huutelisi öljykalvoa pois sylinterin seinämiltä. Jos kone on N53 niin niitä ongelmia on pohdittu mm täällä: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=286929

      Sähköjen katkeamiseen voi liittyä akkukaapelin läpiviennin liitoksen huono kunto. Tässä ko asiasta enemmän: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=321405
      Syy voi toki olla joku muukin.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • BeamR
        BTCF Member
        • Jul 2007
        • 13363
        • Espoon takametsät

        #4
        katsos huviksesi akkukaapelin korin läpivienti takaluukun pohjassa.

        F46 Gran Tourer -20
        Boxster 2.5 -97

        Comment

        • MickeyMike
          Newbiemmer
          • Sep 2018
          • 4
          • Finland

          #5
          Kiitoksia neuvoista Alan lukemaan ja käyn katsomassa tuon akun kiinnitykset / johdotukset
          Bmw e61 2009

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4629
            • Tampere

            #6
            Originally posted by jaskap View Post
            Tarkasta ensimmäisenä akun kengät ja niissä mahdollisesti siinä olevat muut liittimet (onko + navassa panos). Voi olla, että näyttää olevan kiinni, muttei olekaan. Jos tuossa on sellaiset kiilakiristeiset keksinnöt kenkinä. Kuulosti siltä, että ominaisuus on tullut akun vaihdon jälkeen.
            Tähän havaintoon voi liittää vielä sen että autossa on vastaava virranjakoblokki kuin tässä kuvassa. Mulla on tullut vastaan sellainen tapaus että tuolla mustassa ympyröidyssä kohdassa on niin huono kontakti että hiukan osia heiluttelemalla yhteys katkeaa vaikka pultit on kiinni. En muista että katkaisiko tämä koko autosta sähköjä mutta ainakin moottori sammuu 100% varmuudella.

            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • MickeyMike
              Newbiemmer
              • Sep 2018
              • 4
              • Finland

              #7
              Mitä mieltä ihmiset on softan päivityksestä? Itse en ole sitä tehnyt ja en tiedä mihin asti siellä Saksassa sitä on päivitelty...
              Bmw e61 2009

              Comment

              • fraatti
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 4629
                • Tampere

                #8
                Originally posted by MickeyMike View Post
                Mitä mieltä ihmiset on softan päivityksestä? Itse en ole sitä tehnyt ja en tiedä mihin asti siellä Saksassa sitä on päivitelty...
                Varsin epätodennäköistä että ongelmasi johtuisivat softista.
                F11 535dX LCI
                Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                Comment

                • MickeyMike
                  Newbiemmer
                  • Sep 2018
                  • 4
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by fraatti View Post
                  Varsin epätodennäköistä että ongelmasi johtuisivat softista.
                  En sitä tarkoittanutkaan. Ajattelin vain että mitä mieltä yleisesti ottaen tästä ollaan. Onko kannattavaa tehdä vai ei? Jos esim ongelmia ei ole niin onko täysin turhaa päivitellä vai onko siitä oikeasti jotain hyötyäkin?
                  Bmw e61 2009

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎