Morjes,
olen uusi foorumeilla ja nyt noin vajaan vuoden omistanut tälläisen vuoden 2009 e61 523 bemarin. Aikaisemmin olen aika hyvin löytänyt ongelmiini ratkaisut foorumilta ( esimerkiksi disa-venttiili rikkoutuminen ) , mutta nyt sitten alkaa menemään pikku hiljaa sormi suuhun tämän auton kanssa.
Auto on siis tuotu Saksasta ja n. 160tkm ajettu. Autoon olen päässyt vaihtamaan uuden akun ( alkuperäinen akku simahti ) ja tämän disa-venttiilin. Kaikki hyvin näiden vaihdon jälkeen ja auto toimi niin kuin pitäisikin. Kummallisuudet kuitenkin ovat alkaneet kasautua ja näihin tarvitsisinkin teidän viisaampien ja kokeneempien bmw-omistajien neuvoja. Kaikki mitä siis nyt kirjoitan on vain minun havaintoja ja ei, en ole mekaanikko.
Eli lähdetään liikkeelle siitä mikä vika/outous pamahti ensimmäisenä autoon. Huomasin että välillä autoon leviää uskomaton "pakokaasun" haju kun ajan ylämäkeä ylöspäin. Tämän ei tarvitse edes olla mikään pitkä ylämäki vaan tähän on riittänyt muutamien metrien nousu. Missään aikaisemmassa autossani ei tälläistä ole ollut joten oletan että ei ole normaalia.
Toinen vika liittyy vaihteistoon. Yhtenä iltana kun lähdin kiihdyttämään nollista ylöspäin, auto alkoi nykimään/ryskyttämään älyttömästi ja vaihdelaatikon vikavalo syttyi palamaan. Pysäytin auton välittömästi ja auto ryskyttihyskytti vielä tyhjäkäynnilläkin jonka vuoksi sammutin sen. Odotin hetken h-moilasena ja päätin koittaa laittaa auton käyntiin. Auto käynnistyi ja oli täysin normaali. Ei tärinöitä , ei mitään. Eikö mitään vikaa sitten siitä jäänyt? No se että auton vaihdelaatikko "sekoaa" välillä kun pieniltä kierroksilta lähtee kiihdyttämään.
Auton vaihdelaatikko kun sekoaa niin siihen auttaa kun nostaa kaasun ylös ja rauhallisesti painaa kaasua. Normaaliajossa siis autolla pystyy ajamaan todella hyvin. Ainoana ongelmana on se että tosissaan välillä laatikko alkaa sekoilemaan. Tätä ei koskaan ole tapahtunut kun korkeammilla kierroksilla kiihdyttää (testailtu useampaan otteeseen). Laatikon kun asettaa DS-asentoon niin en ole huomannut tätä täristämistä edes pienillä kierroksilla.
Kolmas vika mikä nyt viime viikkoina on ilmaantunut, liittyy virtoihin. Yksi aamu kun olin lähdössä liikenteeseen autosta oli kadonnut virrat kokonaan. Noh annoin auton olla, löin lenkkeilykengät jalkaan ja iskin toista toisen eteen. Myöhemmin päivällä kun palasin kotiin , koitin uudestaan. Padam, auton valot välähtivät ja virrat taas toimii mystisesti. Nappasin auton irti ja löin akkulaturiin. Latauksen jälkeen , akku kiinni takaisin ja kaikki toimii normaalisti.
Eilen töistä kun pääsin oli taas kadonnut virrat. Avasin auton oven sillä mekaanisella avaimella ja istuin sisään. Rämpyttelin avaimen nappuloita sun muuta ja n. 5-10 min päästä auton lukot pamahtivat ja virrat takaisin päälle. Auto käynnistyi ilman mitään ongelmia, eikä kuulostanut yhtään laiskalta. Ajoin 100km sen jälkeen että latautuisi akku hieman ( normaaliajo itsellä todella lyhyttä matkaa n.5km suunta). Aamulla taas sitten sama juttu, virrat kadonneet -> 5-10 min rämpyttelin auton sisällä nappuloita -> virrat heräsi.
Neljäs vika sitten liittyy tyhjäkäyntiin. Kylmällä auton tyhjäkäynti seilaa hieman, muutama sata kierrosta. Lämpimällä koneella ei mitään ongelmia tämän suhteen. Kylmällä koneella myös välillä käynnistyksen jälkeen täristää hieman ja välillä vähän enemmänkin. Tätä kestää yleensä vain muutaman sekunnin ja tämän jälkeen auto on täysin normaali.
Tässä nyt sitten tarvittaisi hieman apuja / neuvoja / manaajaa. Jos joltakulta löytyy samanlaista vikaa ja neuvoja kuinka ne selvitetään , olisin enemmän kuin kiitollinen avusta. Autosta otettiin vikakoodit disa-venttiilin vaihdon ohessa ja silloin ei ollut mitään vikakoodeja. Mietin että pitäisikö kannettavaan lyödä disa ja sillä sitten katsoa löytyykö mitään?
Kiitoksia avusta jo etukäteen
olen uusi foorumeilla ja nyt noin vajaan vuoden omistanut tälläisen vuoden 2009 e61 523 bemarin. Aikaisemmin olen aika hyvin löytänyt ongelmiini ratkaisut foorumilta ( esimerkiksi disa-venttiili rikkoutuminen ) , mutta nyt sitten alkaa menemään pikku hiljaa sormi suuhun tämän auton kanssa.
Auto on siis tuotu Saksasta ja n. 160tkm ajettu. Autoon olen päässyt vaihtamaan uuden akun ( alkuperäinen akku simahti ) ja tämän disa-venttiilin. Kaikki hyvin näiden vaihdon jälkeen ja auto toimi niin kuin pitäisikin. Kummallisuudet kuitenkin ovat alkaneet kasautua ja näihin tarvitsisinkin teidän viisaampien ja kokeneempien bmw-omistajien neuvoja. Kaikki mitä siis nyt kirjoitan on vain minun havaintoja ja ei, en ole mekaanikko.
Eli lähdetään liikkeelle siitä mikä vika/outous pamahti ensimmäisenä autoon. Huomasin että välillä autoon leviää uskomaton "pakokaasun" haju kun ajan ylämäkeä ylöspäin. Tämän ei tarvitse edes olla mikään pitkä ylämäki vaan tähän on riittänyt muutamien metrien nousu. Missään aikaisemmassa autossani ei tälläistä ole ollut joten oletan että ei ole normaalia.
Toinen vika liittyy vaihteistoon. Yhtenä iltana kun lähdin kiihdyttämään nollista ylöspäin, auto alkoi nykimään/ryskyttämään älyttömästi ja vaihdelaatikon vikavalo syttyi palamaan. Pysäytin auton välittömästi ja auto ryskyttihyskytti vielä tyhjäkäynnilläkin jonka vuoksi sammutin sen. Odotin hetken h-moilasena ja päätin koittaa laittaa auton käyntiin. Auto käynnistyi ja oli täysin normaali. Ei tärinöitä , ei mitään. Eikö mitään vikaa sitten siitä jäänyt? No se että auton vaihdelaatikko "sekoaa" välillä kun pieniltä kierroksilta lähtee kiihdyttämään.
Auton vaihdelaatikko kun sekoaa niin siihen auttaa kun nostaa kaasun ylös ja rauhallisesti painaa kaasua. Normaaliajossa siis autolla pystyy ajamaan todella hyvin. Ainoana ongelmana on se että tosissaan välillä laatikko alkaa sekoilemaan. Tätä ei koskaan ole tapahtunut kun korkeammilla kierroksilla kiihdyttää (testailtu useampaan otteeseen). Laatikon kun asettaa DS-asentoon niin en ole huomannut tätä täristämistä edes pienillä kierroksilla.
Kolmas vika mikä nyt viime viikkoina on ilmaantunut, liittyy virtoihin. Yksi aamu kun olin lähdössä liikenteeseen autosta oli kadonnut virrat kokonaan. Noh annoin auton olla, löin lenkkeilykengät jalkaan ja iskin toista toisen eteen. Myöhemmin päivällä kun palasin kotiin , koitin uudestaan. Padam, auton valot välähtivät ja virrat taas toimii mystisesti. Nappasin auton irti ja löin akkulaturiin. Latauksen jälkeen , akku kiinni takaisin ja kaikki toimii normaalisti.
Eilen töistä kun pääsin oli taas kadonnut virrat. Avasin auton oven sillä mekaanisella avaimella ja istuin sisään. Rämpyttelin avaimen nappuloita sun muuta ja n. 5-10 min päästä auton lukot pamahtivat ja virrat takaisin päälle. Auto käynnistyi ilman mitään ongelmia, eikä kuulostanut yhtään laiskalta. Ajoin 100km sen jälkeen että latautuisi akku hieman ( normaaliajo itsellä todella lyhyttä matkaa n.5km suunta). Aamulla taas sitten sama juttu, virrat kadonneet -> 5-10 min rämpyttelin auton sisällä nappuloita -> virrat heräsi.
Neljäs vika sitten liittyy tyhjäkäyntiin. Kylmällä auton tyhjäkäynti seilaa hieman, muutama sata kierrosta. Lämpimällä koneella ei mitään ongelmia tämän suhteen. Kylmällä koneella myös välillä käynnistyksen jälkeen täristää hieman ja välillä vähän enemmänkin. Tätä kestää yleensä vain muutaman sekunnin ja tämän jälkeen auto on täysin normaali.
Tässä nyt sitten tarvittaisi hieman apuja / neuvoja / manaajaa. Jos joltakulta löytyy samanlaista vikaa ja neuvoja kuinka ne selvitetään , olisin enemmän kuin kiitollinen avusta. Autosta otettiin vikakoodit disa-venttiilin vaihdon ohessa ja silloin ei ollut mitään vikakoodeja. Mietin että pitäisikö kannettavaan lyödä disa ja sillä sitten katsoa löytyykö mitään?
Kiitoksia avusta jo etukäteen
Comment