Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 530d veto- ja etenemiskyky (xdrive vai ei?)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • DaJackal
    Bimmer Rookie
    • Mar 2018
    • 43
    • Lappeenranta

    E60/61 530d veto- ja etenemiskyky (xdrive vai ei?)

    Iltaa,


    Nykyinen E39 530d on palvellut pienten ongelmien ratkeamisen jälkeen ihan kivasti, mutta hieman tuoreempaa kulkinetta tekisi mieli.


    Nykyiseen kalustoon kuuluu em. E39:n lisäksi '99 Audi S6. Ajatuksena oli pistää molemmat nykyiset kiertoon ja hommata tilalle yksi uudempi diesel-nelivetofarkku. Käytännössä vaihtoehdot rajautuivat parivaljakkoon E61 530xd ja Audi A6 3.0TDIq.


    Nyt kun on tullut noita bemareita kyttäiltyä, niin olen huomannut että kivoilla varusteilla ja nätillä sisustalla olevat nelivetomallit ovat vähän kiven alla, mutta normaaleja vajaavetoisia löytyy silloin tällöin ihan siedettävään hintaluokkaan. Siksi kysymys kuuluukin, että millainen on tuollaisen normaalin 530d:n etenemiskyky talviolosuhteissa?


    Itse auto liikkuu varmaan kivasti ja suuntavakaasti ajonvakautuksen voimin, mutta kun omassa käytössä sillä pitäisi kyetä vetämään myös polttopuukärryä (jarruton) maaseudulta kotiin. Tiet on kyllä aurattuja että ihan umpihangessa ei tarvitse kyntää, mutta jokunen jyrkähkö mäki matkalle osuu. Nykyisellä Audilla on saanut vedellä kärriä todella rauhallisin mielin, kun on tiennyt että nelikko ei jätä pulaan, ja siksi vaihto takavetoiseen hieman hirvittää. (Toisaalta, takavuosina tuli haettua puita ihan etuvetoisillakin rakkineilla eikä kertaakaan kyllä jäänyt noutamatta. Jännitti kyllä pariinkin kertaan.)



    Kuinka tärkeä tekijä tuo x siis talvisen vetokyvyn kannalta on, kokemuksia?
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6730
    • PK-seutu

    #2
    Originally posted by DaJackal View Post
    Iltaa,


    Nykyinen E39 530d on palvellut pienten ongelmien ratkeamisen jälkeen ihan kivasti, mutta hieman tuoreempaa kulkinetta tekisi mieli.


    Nykyiseen kalustoon kuuluu em. E39:n lisäksi '99 Audi S6. Ajatuksena oli pistää molemmat nykyiset kiertoon ja hommata tilalle yksi uudempi diesel-nelivetofarkku. Käytännössä vaihtoehdot rajautuivat parivaljakkoon E61 530xd ja Audi A6 3.0TDIq.


    Nyt kun on tullut noita bemareita kyttäiltyä, niin olen huomannut että kivoilla varusteilla ja nätillä sisustalla olevat nelivetomallit ovat vähän kiven alla, mutta normaaleja vajaavetoisia löytyy silloin tällöin ihan siedettävään hintaluokkaan. Siksi kysymys kuuluukin, että millainen on tuollaisen normaalin 530d:n etenemiskyky talviolosuhteissa?


    Itse auto liikkuu varmaan kivasti ja suuntavakaasti ajonvakautuksen voimin, mutta kun omassa käytössä sillä pitäisi kyetä vetämään myös polttopuukärryä (jarruton) maaseudulta kotiin. Tiet on kyllä aurattuja että ihan umpihangessa ei tarvitse kyntää, mutta jokunen jyrkähkö mäki matkalle osuu. Nykyisellä Audilla on saanut vedellä kärriä todella rauhallisin mielin, kun on tiennyt että nelikko ei jätä pulaan, ja siksi vaihto takavetoiseen hieman hirvittää. (Toisaalta, takavuosina tuli haettua puita ihan etuvetoisillakin rakkineilla eikä kertaakaan kyllä jäänyt noutamatta. Jännitti kyllä pariinkin kertaan.)



    Kuinka tärkeä tekijä tuo x siis talvisen vetokyvyn kannalta on, kokemuksia?
    Eikö ne puut voi hakea nyt ennen lumen tuloa? Säästät auton hankintahinnassa, polttoaineen kulutuksessa, sekä mojovan summan kun ei tarvitse monimutkaisempaa voimansiirtoa korjailla
    S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

    Comment

    • DaJackal
      Bimmer Rookie
      • Mar 2018
      • 43
      • Lappeenranta

      #3
      Originally posted by pyroz View Post
      Eikö ne puut voi hakea nyt ennen lumen tuloa? Säästät auton hankintahinnassa, polttoaineen kulutuksessa, sekä mojovan summan kun ei tarvitse monimutkaisempaa voimansiirtoa korjailla

      Tokihan minä varaston täytän, mutta ei se niin iso ole että sinne koko talven puut kerralla menisi.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Kyllä E60 hyvin etenee takavetoisenakin mutta nelikko on mainio. Risteyksistä voi lähteä huolettomammin. Kuluttaa renkaita tasaisemmin. Eikä näissä kesällä etuveto lisää kulutusta 2-3dl enempää, eikä ole haitaksi sadekelillä tai auringonpaisteella. Kestäviä nämä on hyvin pidettynä.

        Comment

        • Bemmister
          Bimmer Rookie
          • Oct 2010
          • 71
          • Oulu

          #5
          Itse ajattelin aina että bemari pitää olla takatuuppari, kunnes satuin löytämään viime talvena sopivan nelikon kivoilla varusteilla, eikä hintakaan poikennut juuri takavetoisten pyynneistä. Ei ole tarvinut katua ja tuleva talvi tuo taas hymyn kasvoille erityisesti liikennevaloista lähtiessä
          E61 525 -06
          Ex. E61 530xd -06
          Ex. E91 320d -06

          Comment

          • Arde92
            BTCF Member
            • Aug 2010
            • 1330
            • Lohtaja/keski-pohjanmaa

            #6
            Originally posted by Bemmister View Post
            Itse ajattelin aina että bemari pitää olla takatuuppari, kunnes satuin löytämään viime talvena sopivan nelikon kivoilla varusteilla, eikä hintakaan poikennut juuri takavetoisten pyynneistä. Ei ole tarvinut katua ja tuleva talvi tuo taas hymyn kasvoille erityisesti liikennevaloista lähtiessä
            Juurikin tuo että liikennevaloista lähtiessä hymyilyttää aina vaikka olisi kuinka liukasta Ehdoton kyllä nelikolle
            E39 M5 Titansilber<------
            F11 530D Spacegray
            E36 323i M-sport Med Hölsteri
            Ex :E61 525D Lci Carboni
            Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
            Ex :E61 530XD Monacoblau<------
            Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
            Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎