Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d ei käynnisty!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ssuuhr
    Newbiemmer
    • Apr 2014
    • 11
    • kokkola

    530d ei käynnisty!

    Elikkä m57 toimii silloinkuin huvittaa, lämpimällä kelillä ei ongelmia.
    Nyt kylminä aamuina jo oven avaus saa mittaristoon syttymään hammasrattaan kuvan jossa huutomerkki ja kun virrat kääntää päälle herjaa yleensä laatikosta, luistonestosta, dieselpumusta, vakkarista ja välillä moottorinvikavalosta eikä millään käyntiin. Joskus saattaa pitkän härnäämisen jälkeen lähteä ja sen jälkeen ei yleensä ongelmia koko päivänä.
    Akku on jo vaihdettu.
    Dieseliä on tankissa ollut vähän ja välillä täynnä- ei vaikutusta.
    Dde modulen(ecun) käytin juotettavana uusiksi pirelexillä ja toimi vknlopun ajan. Samat ongelmat jatkuvat!
    Eilen kokeilin lämmittää ecua sisätilalämmittimellä ja heti käyntiin. Voisiko vika olla vielä siinä vai mistä sitten tutkitaan?
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4627
    • Tampere

    #2
    Originally posted by ssuuhr View Post
    Elikkä m57 toimii silloinkuin huvittaa, lämpimällä kelillä ei ongelmia.
    Nyt kylminä aamuina jo oven avaus saa mittaristoon syttymään hammasrattaan kuvan jossa huutomerkki ja kun virrat kääntää päälle herjaa yleensä laatikosta, luistonestosta, dieselpumusta, vakkarista ja välillä moottorinvikavalosta eikä millään käyntiin. Joskus saattaa pitkän härnäämisen jälkeen lähteä ja sen jälkeen ei yleensä ongelmia koko päivänä.
    Akku on jo vaihdettu.
    Dieseliä on tankissa ollut vähän ja välillä täynnä- ei vaikutusta.
    Dde modulen(ecun) käytin juotettavana uusiksi pirelexillä ja toimi vknlopun ajan. Samat ongelmat jatkuvat!
    Eilen kokeilin lämmittää ecua sisätilalämmittimellä ja heti käyntiin. Voisiko vika olla vielä siinä vai mistä sitten tutkitaan?

    Ehdottomasti vikakoodit lukuun, muuten on turha arpoa. Vaihtaisin myös varmuuden vuoksi DDE releen. Löytyy siitä boksin vierestä eikä maksa paljoa.

    Ja niin sitten se kuuluisa päävirtakaapelin läpivienti voi olla heikossa hapessa.

    juttua mm: https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=233568
    Last edited by fraatti; 29-09-2018, 12:30.
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Yleisesti akun johdotukset. Mittas yleismittatilla paljon jännite akulla ja sit konehuoneesta ja kontin pääsulakekiskoilta. Jos putoaa heti akun jälkeen voi vika olla akkukaapelin räjähdepanoksessa
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Kossu Allu
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2016
        • 222
        • Espoo

        #4
        Yhessä E60 -04 oli sellainen ongelma, että ei käynnistynyt kone lämpimänä, mutta kylmänä käynnisty heti ja lämpimänä sai käynnistymään niin, että hiustenkuivaajalla jäähdytteli ECU:a

        Viallinen ECU oli syyllinen loppujen lopuksi, sen ku vaihto niin alkoi toimimaan.

        E91 320d -07 M-Sport
        211hv / 430nm

        Ex:
        E60 525dA -06 "M-Sport"
        M57TU2D25, GA6HP26
        238hv / 510nm


        M: pre-LCI OEM E6x helmat ja E60 takapuskuri, PDC

        Comment

        • ssuuhr
          Newbiemmer
          • Apr 2014
          • 11
          • kokkola

          #5
          Kiitoksia jo alkuun! Vikakoodit luin jo jonkin aikaa sitten ja koodit tulee mainitsemistani vikavaloista ja dde:ltä. Sillon ku auto on taas toimivalla päällä ja nollaa vikakoodit nii pysyvät poissa siihen asti kunnes auto seisoo kylmässä vaikka yön yli.
          Pitääpä siis tutkia jännitteitä, kaapelin läpivientiä ja vaihtaa rele alkuun! Saakohan näin vknloppuna sitä relettä esim motonetistä? Kontin sisäpuolelta kaikki olen jo tutkinut eikä kosteutta tai hapettumaa näy missään määrin. Laturi lataa tietokoneen mukaan n.14,5volttia ja ajossa vähän yli muttei mene 15volttiin missään vaiheessa että tuskin sielläkään vika.

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #6
            Mut tärkeintä on mitata jännitteet kun vika auto on kylmänä
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • ssuuhr
              Newbiemmer
              • Apr 2014
              • 11
              • kokkola

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Mut tärkeintä on mitata jännitteet kun vika auto on kylmänä
              Täytyy koittaa

              Comment

              • ssuuhr
                Newbiemmer
                • Apr 2014
                • 11
                • kokkola

                #8
                Akulta jännite 12,71 ja konehuoneesta 12,69

                Comment

                • walopower
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2012
                  • 294
                  • Espoo

                  #9
                  Joo tämä mistä oli DDE rikki. Se ei toiminut lämpimänä. Rele vaihdettiin ja johdot katsottiin moneen kertaan. Pre LCI malleissahan on myös ECU pinnien hapettumaa.
                  ECU avattiin ja kokeiltiin jäähdyttää ja lämmittää yksittäisiä komponentteja piirilevyllä. Yksittäistä komponettia ei löytynyt, mutta selvä yhteys kyllä oli havaitavissa pelkän ECU:n lämpötilan muutoksiin jolloin näytti selvältä että vika on ECU:ssa. Ehkä se rikkinäinen komponentti oli piirilevyn toisella puolella. Vanhasta ECU:sta luettiin ajonesto ja kirjoitettiin uuteen. Vika korjaantui sillä.
                  Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                  Comment

                  • ssuuhr
                    Newbiemmer
                    • Apr 2014
                    • 11
                    • kokkola

                    #10
                    Originally posted by walopower View Post
                    Joo tämä mistä oli DDE rikki. Se ei toiminut lämpimänä. Rele vaihdettiin ja johdot katsottiin moneen kertaan. Pre LCI malleissahan on myös ECU pinnien hapettumaa.
                    ECU avattiin ja kokeiltiin jäähdyttää ja lämmittää yksittäisiä komponentteja piirilevyllä. Yksittäistä komponettia ei löytynyt, mutta selvä yhteys kyllä oli havaitavissa pelkän ECU:n lämpötilan muutoksiin jolloin näytti selvältä että vika on ECU:ssa. Ehkä se rikkinäinen komponentti oli piirilevyn toisella puolella. Vanhasta ECU:sta luettiin ajonesto ja kirjoitettiin uuteen. Vika korjaantui sillä.
                    Niin olen lukenut ja kuullut ettå ecu temppuillut monella. Sähkömies sano ettei nähny selvää vikaa boksissa mutta kävi kaikki mahdolliset pinnit ja liitokset läpi mihin käsiksi pääsi mutta ei kaikkiin ettå voihan se tässäkin tapauksessa vielä siinä vika piiletä.
                    Kaapelia tutkiskelin päälisin puolin ja näytti siltä että tarvis nosturia ja purkutöitä enempikin että pääsee kunnolla käsiksi. Tämä on -06 sedan että jokos tässä on eri kaapeli/läpivientitoteutus kuin aikaisemmissa?
                    Mitenkäs tuo ajoneston kirjoitus käytännössä tapahtuu?

                    Comment

                    • ssuuhr
                      Newbiemmer
                      • Apr 2014
                      • 11
                      • kokkola

                      #11
                      Vika todennäkösesti korjattu dde releen vaihdolla! Ainakin nyt 3 päivää toiminut hienosti!

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4627
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by ssuuhr View Post
                        Vika todennäkösesti korjattu dde releen vaihdolla! Ainakin nyt 3 päivää toiminut hienosti!
                        Hyvä näin. Toivotaan että vika tuli kuntoon.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎