Announcement

Collapse
No announcement yet.

LCI 530d venttiilikopan tiiviste

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    #16
    Originally posted by edva View Post
    Kuinka paha homma tuo suuttimien irrotus on x30d LCI*(M57N2) koneeseen? Pärjääkö ihan perustyökaluilla? Mitä tarvis varoo ettei tuu kalliimpaa remonttia?
    Eiköhän ne lähe siitä ihan vaan irrottamalla. Ainut mitä kantsii varoa on se, että et tiputa imusarjaa irrottaessa mtn kampikammioon ja suuttimia irrottaessa et väännä kovasti venttiilikoppaa vasten niitä irti. Venttiilikoppa kun on muovia.
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • edva
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2018
      • 306
      • Pirkkala

      #17
      Nyt on sigun venakopan kansi avattu. Homma tyssäs kun minä munapää olin merkannu kopan pulttien momentit väärin omiin lappuihi. Olikin 9nm eikä 19nm Yhen pultin katkasin, mut onneks sain sen ronkittua irti. Huomenna pirteemmin silmin katteleen uuden pultin kanssa.

      Oli muuten aika crunchy se venttiilikopan tiiviste Melkein kauttaaltaan katkeili kuin kuiva tikku. Ei nyt aivan näkkäriä, mutta varsinkin sisemmät renkulat tarvi nyhtää palasina pihdeillä irti. Vahva suositus vaihdolle vaikka ulospäin ei vielä vuotaiskaan.

      Suuttimet irtos ihan normaalilla suoralla liukuvasaralla ja sopivalla adapterilla. Polttoainelinjaston pultit aukes 17mm lenkillä, kun varoo suuttimissa olevia paluulinjaston muovisia tappeja.
      e61 530xd LCI 3/2007

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 625
        • Espoon haja-asutus

        #18
        Onko kellään suositella toimivaa, kaupallisesti saatavilla olevaa ulosvetäjäratkaisua M57T2-koneen suuttimille. Omaan 530d LCI:hin tuo venttiilikopan tiivisteen vaihto pitäisi tehdä ja osatkin on hankittuna.

        On liian monta tuhoisaa kokemusta pajojen toiminnasta viime vuosilta, että mieluummin hommaan korjaamotyön hinnalla tarvittavat työkalut ja teen itse kuin maksan työstä, jonka jälkiä/vahinkoja pääsee korjauttamaan tai kinaamaan niistä.

        E

        Comment

        • daro
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 113
          • Oulu

          #19
          Omastani irroitin tällä:

          Comment

          • edva
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 306
            • Pirkkala

            #20
            Hommasin tälläsen:


            M57 koneen suuttimien irrotukseen tuo on aika överi, mutta eipä jää jatkossakaan työkalujen puutteesta kiinni.

            Esim tuo daro:n linkkaama ajaa varmasti asiansa. M14x1,5 ja pienikin ulosvetäjä on ihan riittävä, kun ei ne siellä tiukassa ole. E6x koreissa ei tarvita myöskään mitään sivujatkoja 6. suuttimen irrotukseen kuten ainakin X5:ssa tarvii (tuulilasi on suoran ulosvetäjän tiellä).

            Hommasin myös reamerin (reamer tool) tai mikä kaiverrin onkaan suuttimien kolojen putsaukseen, mutta pohjat lähti imuroimalla puhtaaksi eikä tarvinnut kairailla.
            e61 530xd LCI 3/2007

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 306
              • Pirkkala

              #21
              Lisäks suosittelisin hommaan pienen momenttiavaimen esim. 5-25nm venttiilikopan pulttien kiristykseen. Oikee momentti kaikille tiivisteen pulteille on 9nm. Ensin kiritään sisemmät pultit tasasesti keskeltä ulospäin ja sitten ulommat ristiin alkaen keskimmäisistä. Samaan tyyliin kuin kannen pultit kiristetään.

              Jos ranteessa on liikaa newtoneita, pulttien kaulus puristuu kasaan ja vääntää pultit kieroon, eikä suuttimien pidikkeen reiät osu enää kohilleen. Pultit myös katkee aika herkästi.

              Viimesen päälle rasvasormi ostaa uudet pultit. Marmorilta n. 120€. Pulteissa on kumikaulus, jonka kuuluu puristua kasaan jonkin verran. Ainakin omassa vanhat kumit oli kivettyny. Uusissa pulteissa oli huomattavasti pehmeemmät kumit.

              Yks ulommista pulteista on pienempi kuin muut ja sen paikka on keskellä takana huohottimen kotelon lähettyvillä. Kantsii viimestään tässä kohtaa tarkistaa, että huohottimesta löytyy vortex-mallinen öljynerotin.

              Pari videoo aiheesta:







              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 625
                • Espoon haja-asutus

                #22
                Kiitoksia vinkeistä sekä darolle että edvalle.

                Ulosvetäjä pitää hommata. Kunnollinen pikkumomenttiavain löytyykin. Mutta onpa pulteilla juhlava hinnoittelu - pitääpä miettiä. Näemmä joltain valmistajilta (kuten Elring) löytyy satsi, jossa tiiviste ja pultit huomattavasti tolkumpaan hintaan.

                Vortex löytyy hyllystä ja toisessa M57N2:ssa toimii hyvin. Olen tässä vuosien varrella kokeillut tämän auton koneessa niin vortexia, huoparullaa ja ilman havaitsematta isompaa eroa tai ainakaan positiivista vaikutusta (, kun olen selvitellyt hiukan liian usein tapahtuvaa hiukkaspolttoa ja matkan varrella on vaihdeltu niin viheltävää turboa, pesty dpf:ää, laitettu uutta IMMua jne. ja hiljalleen on aina tullut paremmaksi). Toki voi olla, että jos tuo venttiilikopan tiiviste vuotaa painetta, niin öljynerottimen lisäämisellä ole ainakaan hyvää vaikutusta.

                E

                Comment

                • daro
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 113
                  • Oulu

                  #23
                  Itsellä jäänyt näköjään tuo yhden pultin eroavaisuus huomaamatta, lieneekö LCI:ssä edes merkitystä? En ainakaan huomannut että joku pultti olisi mennyt huonosti paikalleen / aluslevy jäänyt kanittamaan tms.

                  Samaa pulttisarjaa näkyy käytetyn useassa mallissa, ja moneen eri venttiilikoppaan joten kokoero lienee (ehkä) merkityksellisempi jonkin eri venttiilikopan kanssa?

                  Comment

                  • fraatti
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2002
                    • 4630
                    • Tampere

                    #24
                    Originally posted by ErkkiE View Post
                    Kiitoksia vinkeistä sekä darolle että edvalle.

                    Ulosvetäjä pitää hommata. Kunnollinen pikkumomenttiavain löytyykin. Mutta onpa pulteilla juhlava hinnoittelu - pitääpä miettiä. Näemmä joltain valmistajilta (kuten Elring) löytyy satsi, jossa tiiviste ja pultit huomattavasti tolkumpaan hintaan.

                    Vortex löytyy hyllystä ja toisessa M57N2:ssa toimii hyvin. Olen tässä vuosien varrella kokeillut tämän auton koneessa niin vortexia, huoparullaa ja ilman havaitsematta isompaa eroa tai ainakaan positiivista vaikutusta (, kun olen selvitellyt hiukan liian usein tapahtuvaa hiukkaspolttoa ja matkan varrella on vaihdeltu niin viheltävää turboa, pesty dpf:ää, laitettu uutta IMMua jne. ja hiljalleen on aina tullut paremmaksi). Toki voi olla, että jos tuo venttiilikopan tiiviste vuotaa painetta, niin öljynerottimen lisäämisellä ole ainakaan hyvää vaikutusta.

                    E
                    Ihan mielenkiinnosta. Onko läpät eliminoitu?
                    F11 535dX LCI
                    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                    Comment

                    • edva
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2018
                      • 306
                      • Pirkkala

                      #25
                      Se yks pienempi jää helposti huomaamatta, koska päädyissä olevat pultit jää yleensä paikalleen muoviklipsien varaan vaikka tiivisteen irrottaakin.

                      Samaa rataa oon pikku hiljaa parannellu tota konetta. Sigu pukkas eri värisiä savuja, kävi kylmänä ja kulutti huolella liikaa, kun sen ostin kolme vuotta sitten. Oman tietotaidon karttuessa on sit uskaltanu alkaa taklaan isompia huoltoja ja remppoja. Mahtavia vehkeitä nää on, kunhan vaan pitää kunnolla huolen. Pätee bemareihin yleensäkin.
                      e61 530xd LCI 3/2007

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 625
                        • Espoon haja-asutus

                        #26
                        Originally posted by fraatti View Post
                        Ihan mielenkiinnosta. Onko läpät eliminoitu?
                        Imusarjan läpät on poistettu jo edellisen omistajan aikana ja myöhemmin vielä itse tiivistin hiukan vuotamaan jääneet läppien "tulpat". Pahimmillaan polttoväli oli noin 130 km. Sen jälkeen on laitettu uusi Garrett (tällä oli selvä vaikutus), pesty DPF (vaikutti jonkin verran), uusi IMM (hiukan ehkä vaikutusta). EGR, EGR:n ohjain ja kaasuläppä ja alipaineletkuja vaihdettu muiden vikakoodien (EGR virtaus ja kaasuläppä lakkasi tekemästä sammutuksessa "pehmennystä" ja tärähti sammuttaessa) takia mutta ei suoraa vaikutusta polttoihin. Toista paineanturia kokeiltu muttei vaikutusta. Termarit on vaihdettu ja kunnossa ja lämpenee normaalisti. Suuttimien korjausarvot katsottu ja kunnossa. Kulku on normaali (mitä nyt tommonen automaattinelivetoröhkö vakiona kulkee) ja kulutus myös: matkaa pienimmillään 6.5 nurkilla ja keskikulutus pk-seudun seka-ajossa 7.5-8.0 ja nuo lukemat siis sekä ajotietokoneesta että laskettuna.

                        Kiinni on ollut vortexia, huoparullaa ja nyt taas ilman (alunperin tuossa tyhjä kotelo). Viime aikoina on väli pidentynyt jonnekin yli 300 km eli ollaan vähän normaalimman puolella ja nyt ei hyppää (laskennallinen) noki heti polton jälkeen ylös. Ohjelma on vakio. Vikakoodeja ei tule. Ahtimen vaihdossa tsekattiin tulo- ja poistoöljyputket ja ne oli puhtaudeltaan kuin uudet. Paine-eroja seuraillen käytös on ollut, että polton jälkeen paine-ero on alhainen, mutta on noussut melko nopeasti. Jonkin verran oli myös öljynkulutusta (pari desiä tonnilla), mutta sekin on nyt asettunut.

                        (Talouden toinen M57N2 on ilman läppiä, lisätyllä vortexilla ja vakiosoftalla ja siinä on poltot täysin normaalit jotain 500+ km tjsp.)

                        E
                        Last edited by ErkkiE; 08-02-2021, 16:44.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎