Originally posted by edva
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
LCI 530d venttiilikopan tiiviste
Collapse
X
-
Nyt on sigun venakopan kansi avattu. Homma tyssäs kun minä munapää olin merkannu kopan pulttien momentit väärin omiin lappuihi. Olikin 9nm eikä 19nmYhen pultin katkasin, mut onneks sain sen ronkittua irti. Huomenna pirteemmin silmin katteleen uuden pultin kanssa.
Oli muuten aika crunchy se venttiilikopan tiivisteMelkein kauttaaltaan katkeili kuin kuiva tikku. Ei nyt aivan näkkäriä, mutta varsinkin sisemmät renkulat tarvi nyhtää palasina pihdeillä irti. Vahva suositus vaihdolle vaikka ulospäin ei vielä vuotaiskaan.
Suuttimet irtos ihan normaalilla suoralla liukuvasaralla ja sopivalla adapterilla. Polttoainelinjaston pultit aukes 17mm lenkillä, kun varoo suuttimissa olevia paluulinjaston muovisia tappeja.e61 530xd LCI 3/2007
Comment
-
-
Onko kellään suositella toimivaa, kaupallisesti saatavilla olevaa ulosvetäjäratkaisua M57T2-koneen suuttimille. Omaan 530d LCI:hin tuo venttiilikopan tiivisteen vaihto pitäisi tehdä ja osatkin on hankittuna.
On liian monta tuhoisaa kokemusta pajojen toiminnasta viime vuosilta, että mieluummin hommaan korjaamotyön hinnalla tarvittavat työkalut ja teen itse kuin maksan työstä, jonka jälkiä/vahinkoja pääsee korjauttamaan tai kinaamaan niistä.
E
Comment
-
-
Hommasin tälläsen:
M57 koneen suuttimien irrotukseen tuo on aika överi, mutta eipä jää jatkossakaan työkalujen puutteesta kiinni.
Esim tuo daro:n linkkaama ajaa varmasti asiansa. M14x1,5 ja pienikin ulosvetäjä on ihan riittävä, kun ei ne siellä tiukassa ole. E6x koreissa ei tarvita myöskään mitään sivujatkoja 6. suuttimen irrotukseen kuten ainakin X5:ssa tarvii (tuulilasi on suoran ulosvetäjän tiellä).
Hommasin myös reamerin (reamer tool) tai mikä kaiverrin onkaan suuttimien kolojen putsaukseen, mutta pohjat lähti imuroimalla puhtaaksi eikä tarvinnut kairailla.e61 530xd LCI 3/2007
Comment
-
-
Lisäks suosittelisin hommaan pienen momenttiavaimen esim. 5-25nm venttiilikopan pulttien kiristykseen. Oikee momentti kaikille tiivisteen pulteille on 9nm. Ensin kiritään sisemmät pultit tasasesti keskeltä ulospäin ja sitten ulommat ristiin alkaen keskimmäisistä. Samaan tyyliin kuin kannen pultit kiristetään.
Jos ranteessa on liikaa newtoneita, pulttien kaulus puristuu kasaan ja vääntää pultit kieroon, eikä suuttimien pidikkeen reiät osu enää kohilleen. Pultit myös katkee aika herkästi.
Viimesen päälle rasvasormi ostaa uudet pultit. Marmorilta n. 120€. Pulteissa on kumikaulus, jonka kuuluu puristua kasaan jonkin verran. Ainakin omassa vanhat kumit oli kivettyny. Uusissa pulteissa oli huomattavasti pehmeemmät kumit.
Yks ulommista pulteista on pienempi kuin muut ja sen paikka on keskellä takana huohottimen kotelon lähettyvillä. Kantsii viimestään tässä kohtaa tarkistaa, että huohottimesta löytyy vortex-mallinen öljynerotin.
Pari videoo aiheesta:
e61 530xd LCI 3/2007
Comment
-
-
Kiitoksia vinkeistä sekä darolle että edvalle.
Ulosvetäjä pitää hommata. Kunnollinen pikkumomenttiavain löytyykin. Mutta onpa pulteilla juhlava hinnoittelu - pitääpä miettiä. Näemmä joltain valmistajilta (kuten Elring) löytyy satsi, jossa tiiviste ja pultit huomattavasti tolkumpaan hintaan.
Vortex löytyy hyllystä ja toisessa M57N2:ssa toimii hyvin. Olen tässä vuosien varrella kokeillut tämän auton koneessa niin vortexia, huoparullaa ja ilman havaitsematta isompaa eroa tai ainakaan positiivista vaikutusta (, kun olen selvitellyt hiukan liian usein tapahtuvaa hiukkaspolttoa ja matkan varrella on vaihdeltu niin viheltävää turboa, pesty dpf:ää, laitettu uutta IMMua jne. ja hiljalleen on aina tullut paremmaksi). Toki voi olla, että jos tuo venttiilikopan tiiviste vuotaa painetta, niin öljynerottimen lisäämisellä ole ainakaan hyvää vaikutusta.
E
Comment
-
-
Itsellä jäänyt näköjään tuo yhden pultin eroavaisuus huomaamatta, lieneekö LCI:ssä edes merkitystä? En ainakaan huomannut että joku pultti olisi mennyt huonosti paikalleen / aluslevy jäänyt kanittamaan tms.
Samaa pulttisarjaa näkyy käytetyn useassa mallissa, ja moneen eri venttiilikoppaan joten kokoero lienee (ehkä) merkityksellisempi jonkin eri venttiilikopan kanssa?
Comment
-
-
Originally posted by ErkkiE View PostKiitoksia vinkeistä sekä darolle että edvalle.
Ulosvetäjä pitää hommata. Kunnollinen pikkumomenttiavain löytyykin. Mutta onpa pulteilla juhlava hinnoittelu - pitääpä miettiä. Näemmä joltain valmistajilta (kuten Elring) löytyy satsi, jossa tiiviste ja pultit huomattavasti tolkumpaan hintaan.
Vortex löytyy hyllystä ja toisessa M57N2:ssa toimii hyvin. Olen tässä vuosien varrella kokeillut tämän auton koneessa niin vortexia, huoparullaa ja ilman havaitsematta isompaa eroa tai ainakaan positiivista vaikutusta (, kun olen selvitellyt hiukan liian usein tapahtuvaa hiukkaspolttoa ja matkan varrella on vaihdeltu niin viheltävää turboa, pesty dpf:ää, laitettu uutta IMMua jne. ja hiljalleen on aina tullut paremmaksi). Toki voi olla, että jos tuo venttiilikopan tiiviste vuotaa painetta, niin öljynerottimen lisäämisellä ole ainakaan hyvää vaikutusta.
EF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Se yks pienempi jää helposti huomaamatta, koska päädyissä olevat pultit jää yleensä paikalleen muoviklipsien varaan vaikka tiivisteen irrottaakin.
Samaa rataa oon pikku hiljaa parannellu tota konetta. Sigu pukkas eri värisiä savuja, kävi kylmänä ja kulutti huolella liikaa, kun sen ostin kolme vuotta sitten. Oman tietotaidon karttuessa on sit uskaltanu alkaa taklaan isompia huoltoja ja remppoja. Mahtavia vehkeitä nää on, kunhan vaan pitää kunnolla huolen. Pätee bemareihin yleensäkin.e61 530xd LCI 3/2007
Comment
-
-
Originally posted by fraatti View PostIhan mielenkiinnosta. Onko läpät eliminoitu?
Kiinni on ollut vortexia, huoparullaa ja nyt taas ilman (alunperin tuossa tyhjä kotelo). Viime aikoina on väli pidentynyt jonnekin yli 300 km eli ollaan vähän normaalimman puolella ja nyt ei hyppää (laskennallinen) noki heti polton jälkeen ylös. Ohjelma on vakio. Vikakoodeja ei tule. Ahtimen vaihdossa tsekattiin tulo- ja poistoöljyputket ja ne oli puhtaudeltaan kuin uudet. Paine-eroja seuraillen käytös on ollut, että polton jälkeen paine-ero on alhainen, mutta on noussut melko nopeasti. Jonkin verran oli myös öljynkulutusta (pari desiä tonnilla), mutta sekin on nyt asettunut.
(Talouden toinen M57N2 on ilman läppiä, lisätyllä vortexilla ja vakiosoftalla ja siinä on poltot täysin normaalit jotain 500+ km tjsp.)
ELast edited by ErkkiE; 08-02-2021, 16:44.
Comment
-
Comment