Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 523iA N53B25 nikottelee puolilämpimänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pomosi
    Newbiemmer
    • Jan 2019
    • 5
    • 016

    e60 523iA N53B25 nikottelee puolilämpimänä

    Tervehdys foorumilaiset!
    Ostin syksyllä elämäni ensimmäisen BMW:n, vuoden 2008 523iA, 170tkm ajettuna. Olen ollut varsin tyytyväinen ostokseeni, mutta nyt auto on alkanut käyttäytymään vähän oudohkosti.
    Eli puolilämpimän koneen kun käynnistän, niin auto yskii ja ravistelee noin 6 sekuntia käynnistyksestä, jonka jälkeen käynti tasaantuu. Mistähän tämä voisi johtua? Jos ravistelun aikana painan kaasua niin kone ottaa kierroksia normaalisti ja käy tasaisesti. Ravistelu alkaa taas palatessa tyhjäkäynnille.

    Ravistelua ei tapahdu jos kone on kunnolla kylmä/kuuma.
    Kiitos jo etukäteen vastauksista. Haluaisin tämän asian kuntoon, vielä kun myyjäliikkelläkin on osansa virhevastuuta ajatellen.
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Ihan ensimmäisenä piuhan päähän katsomaan. Ei mihinkään motonettiin, vaan johonkin missä löytyy INPA/ISTA/DIS tms. kunnon testeri. Monilta foorumilaisiltakin nämä löytyy. Tosin kun tässä on virhevastuusta kyse, niin heti yhteyttä myyjäliikkeeseen ja kysyt mihin haluavat viedä selvitettäväksi. Heillä on oikein valita missä selvitellään vikaa.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • pomosi
      Newbiemmer
      • Jan 2019
      • 5
      • 016

      #3
      NOx-anturi oli basana. Nyt käy ja kukkuu taas!

      Comment

      • fraatti
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 4629
        • Tampere

        #4
        Originally posted by pomosi View Post
        NOx-anturi oli basana. Nyt käy ja kukkuu taas!
        Sitten kun oot ostamassa sitä seuraavaa niin hommaa se emulaattori. Anturi taitaa olla noin 500e. Ennen noita on ilmeisesti mennyt jonkinverrankin. Liekö vika sitten dme softassa vai itse anturissa.
        F11 535dX LCI
        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 2000
          • Tampere/kainuu

          #5
          Kerros hetken testailun jälkeen oliko nox syyllinen käyntihäiriöön. Väitän, että ei.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17856
            • PKS

            #6
            Joo, ei varmasti ole. Kuulostaa enemmän suuttimille.
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

            E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

            E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4629
              • Tampere

              #7
              Eräässä yksilössä adaptaatiot oli mennyt niin solmuun että auto ei tullut kuntoon ilman niiden nollaamista. Tuolloin auto kävi vajaalla jatkuvasti eikä ollut ajokuntoinen missään nimessä. Tuohon suuttimet oli jo vaihdettu aikaisemmin ja huohottimen kalvo oli kunnossa.

              Merkkiliikkeessä olisi haluttu vaihtaa suuttimet uudelleen. Niitä ei kuitenkaan vaihdettu ja nyt autolla on ajettu vajaa vuosi ilman ongelmia.

              Tuntuu jotenkin että näitä ravistavia koneita on liikenteessä melko paljon.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • pomosi
                Newbiemmer
                • Jan 2019
                • 5
                • 016

                #8
                Pyysin tarkistamaan suuttimet ja tarvittaessa vaihtamaan ne sillä tiedostin näissä olevan sitä vikaa myös. Huoltoliike testasi suuttimet ja kertoivat että niissä ei ollut mitään huomioitavaa ja että tähän yksilöön ne on jo kertaalleen vaihdettu.

                Seuraillaan tilannetta.

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17856
                  • PKS

                  #9
                  Originally posted by pomosi View Post
                  Pyysin tarkistamaan suuttimet ja tarvittaessa vaihtamaan ne sillä tiedostin näissä olevan sitä vikaa myös. Huoltoliike testasi suuttimet ja kertoivat että niissä ei ollut mitään huomioitavaa ja että tähän yksilöön ne on jo kertaalleen vaihdettu.

                  Seuraillaan tilannetta.
                  Suuttimia ei oikein pysty tarkistamaan sen kummemmin paikallaan, toki voi katsoa korjausarvoja per sylinteri jos joku ei olisi linjassa, mutta sun oireet viittaa vahvimmin siihen että ne vuotavat bensaa sylinteriin kun auto ei ole käynnissä.

                  Mutuillaan lisää kun en tiedä kuka on suuttimet vaihtanut, jos joku kotiseppä, että onkohan suuttimien korjausarvot ajettu sisään?

                  Ihan ekana kokeilisin tosiaan nollata vaikka adaptaatiot.
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                  E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                  E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                  G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                  Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • pomosi
                    Newbiemmer
                    • Jan 2019
                    • 5
                    • 016

                    #10
                    Suuttimet vaihdettu Oulun Wetterillä, jossa auto on huollettu koko sen elinkaaren ajan. Korjausarvoissa ei kuulemma ollut huomauttamista. Ainoat viiakoodit mitä autosta löytyi koski NOx-anturia.

                    Comment

                    • zakspeed
                      BTCF Member
                      • Nov 2003
                      • 2000
                      • Tampere/kainuu

                      #11
                      Originally posted by pomosi View Post
                      Suuttimet vaihdettu Oulun Wetterillä, jossa auto on huollettu koko sen elinkaaren ajan. Korjausarvoissa ei kuulemma ollut huomauttamista. Ainoat viiakoodit mitä autosta löytyi koski NOx-anturia.
                      Testerillä löytyy suhteellisen luotettava kylmäkäynnistyksen jälkeen tehtävä suutintesti jolla pääsee alulle monesti näissä ravistelijoissa. Imukanavien ja venttiileiden karstaisuus toinen.
                      -M5- '00
                      -i3 94 rex '19
                      -Ascona B 4.0 '80
                      Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                      -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                      -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4629
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by zakspeed View Post
                        Kerros hetken testailun jälkeen oliko nox syyllinen käyntihäiriöön. Väitän, että ei.
                        En tiedä oletko käynyt täällä tsekkaamassa mutta sinällään se mitä noita sivuja on tullut muutama tunti luettua niin eipä tuon pannun sielunelämästä taida parempaa tietoa monella olla kuin tuolla herralla?

                        The most woe of N43/N53 series engines: uneven operation – is well known to all interested enthusiasts and repairers. Yes, sometimes spark plugs, ignition coils, and injectors are the ones to blame. But one tricky cause is hiding, and nobody mentions it. What could it be? But now – step […]
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Dualfun
                          Moderator
                          • Jan 2003
                          • 17856
                          • PKS

                          #13
                          Originally posted by zakspeed View Post
                          Imukanavien ja venttiileiden karstaisuus toinen.
                          Tässäö toinen joka vaikuttaa tärinöihin. Varsinkin autoissa joilla on ajettu paljon kaupunkimaista ajoa ja paljon kylmäkäynnistyksiä.

                          Korjausarvot on varmasti Wetterillä hoidettu asianmukaisesti.
                          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                          E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                          E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98 orientblau metallic /w casual hellgrau

                          E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                          G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac extended
                          Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                          Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                          Comment

                          • pomosi
                            Newbiemmer
                            • Jan 2019
                            • 5
                            • 016

                            #14
                            Autolla tosiaan ajetaan aika paljon kaupunkiajoa. Kerran viikossa about 50 kilsaa motariajoa ja liittymästä kiihdytys aina lämä tiskissä että vähän sais happee toi kikotin. En oo nyt ajanu autolla anturin vaihdon jälkeen, vaihdatutan vielä sytytystulpat ja seurailen tilannetta!

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎