Announcement

Collapse
No announcement yet.

e61 530xd vm2006 apua kaivataan!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • henristahle
    Newbiemmer
    • Aug 2013
    • 5
    • tampere

    e61 530xd vm2006 apua kaivataan!

    Tosiaan kyseisen auto ostin tossa hetki sitten ja nyt ilmennyt muutama vika/ominaisuus ja lisäksi pari kysymystä.
    Autona e61 530xd automaatti vuodelta 2006, ajettu 240tkm.
    Suomiauto, 2 omistajaa.

    1. Termariongelmaako?
    Tässä eilen (-10°C) ja tänään (-7°C) seurasin hidden menun kautta jäähärin lämpöjä ja eilen kipusi maksimissaan 62°C ja tänään 61°C noin 18km matkalla. Molemmilla kerroilla eber oli lämmitellyt noin 30min ennen ajoa. Motaria noin puolet matkasta ja taajamaa noin puolet. Keulassa munuaisten takana ei ole niitä ritilöitä/luukkuja, jotka sulkevat ilmavirran jäähärille.

    Onko vika termareissa, mahdollisesti kummassa vai voiko olla jotain muuta ongelmaa? Tai onko vaan vielä niin kylmä ettei tollanen matka riitä nostamaan lämpöjä tarpeeksi?

    2. Vaihteisto.
    Vaihteet vaihtuu sulavasti ja niitä ei juuri edes huomaa jos ei niihin keskity mutta noin 30-90kmh nopeuksissa tasaisella maalla tasakaasulla tai vakkarilla huomaa kierroslukumittarissa pientä liikettä aika-ajoin. Se vähän hyppii ja samalla tuntee joskus harvoin kun veto menee päälle tai vähenee.

    Mikä vialla vai onko normaalia?

    3. Imusarjojen läpät / niiden poisto.
    En tosiaan tiedä onko autossa vielä läpät paikallaan vai onko ne poistettu joskus aikoinaan. Oma osaaminen ei riitä tutkimaan onko niitä poistettu.

    Mistä löytyisi mahdollisimman halpa firma/henkilö joka sen voisi ainakin alustavasti tarkistaa ja mahdollisesti myös poistaa ne jos ne sieltä vielä löytyvät? Harrastaja käy myös jos tietää mitä tekee.

    4. Eber + akkulaturi
    Autossa tosiaan on eberi ja mahdollisesti myös akkulaturi, tämän voisi tarkistaa imusarjojen läppien yhteydessä tai erikseen. Laturista en tiedä mutta eber käy ja kukkuu.

    5. Auton kunto
    Kiinnostaisi myös yleisesti auton kunto miltä kaikki vaikuttaa muttei huvita maksaa siitä isolle firmalle että kertovat kaiken olevan vaihtokunnossa

    Kiitos jo alustavasti vastaajille!
    -Henri
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Originally posted by henristahle View Post
    Tosiaan kyseisen auto ostin tossa hetki sitten ja nyt ilmennyt muutama vika/ominaisuus ja lisäksi pari kysymystä.
    Autona e61 530xd automaatti vuodelta 2006, ajettu 240tkm.
    Suomiauto, 2 omistajaa.

    1. Termariongelmaako?
    Tässä eilen (-10°C) ja tänään (-7°C) seurasin hidden menun kautta jäähärin lämpöjä ja eilen kipusi maksimissaan 62°C ja tänään 61°C noin 18km matkalla. Molemmilla kerroilla eber oli lämmitellyt noin 30min ennen ajoa. Motaria noin puolet matkasta ja taajamaa noin puolet. Keulassa munuaisten takana ei ole niitä ritilöitä/luukkuja, jotka sulkevat ilmavirran jäähärille.

    Onko vika termareissa, mahdollisesti kummassa vai voiko olla jotain muuta ongelmaa? Tai onko vaan vielä niin kylmä ettei tollanen matka riitä nostamaan lämpöjä tarpeeksi?

    2. Vaihteisto.
    Vaihteet vaihtuu sulavasti ja niitä ei juuri edes huomaa jos ei niihin keskity mutta noin 30-90kmh nopeuksissa tasaisella maalla tasakaasulla tai vakkarilla huomaa kierroslukumittarissa pientä liikettä aika-ajoin. Se vähän hyppii ja samalla tuntee joskus harvoin kun veto menee päälle tai vähenee.

    Mikä vialla vai onko normaalia?

    3. Imusarjojen läpät / niiden poisto.
    En tosiaan tiedä onko autossa vielä läpät paikallaan vai onko ne poistettu joskus aikoinaan. Oma osaaminen ei riitä tutkimaan onko niitä poistettu.

    Mistä löytyisi mahdollisimman halpa firma/henkilö joka sen voisi ainakin alustavasti tarkistaa ja mahdollisesti myös poistaa ne jos ne sieltä vielä löytyvät? Harrastaja käy myös jos tietää mitä tekee.

    4. Eber + akkulaturi
    Autossa tosiaan on eberi ja mahdollisesti myös akkulaturi, tämän voisi tarkistaa imusarjojen läppien yhteydessä tai erikseen. Laturista en tiedä mutta eber käy ja kukkuu.

    5. Auton kunto
    Kiinnostaisi myös yleisesti auton kunto miltä kaikki vaikuttaa muttei huvita maksaa siitä isolle firmalle että kertovat kaiken olevan vaihtokunnossa

    Kiitos jo alustavasti vastaajille!
    -Henri
    1. Pää ja egr-termostaatti vaihtoon suoraan jos ei ole tietoa vaihdosta.

    2. Vaikuttaa momentinmuuntimen lukituskytkimen vaivasta.

    3. Peilin ja lampun avulla selviää varsin nopesti näkyykö imusarjan alta.

    4.

    5. Eli haluatko autostasi todellisen kuntoarvion vai kaunistellun?
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2712
      • Tampere

      #3
      1) Moottorin lämpötilojen osalta kuulostaa tyypilliseltä termostaattien vajaatoiminnalta, jossa sekä pää- että EGR-termostaatin uusiminen on järkevä lähtökohta. Samalla voi uusia myös jäähdytinnesteen, mikäli ei ole aikoihin vaihdettu.

      2) Kierrosluvun heiliminen tasakaasulla voi viitata vaihdelaatikon mekaaniseen kuluneisuuteen ja tästä "humppaamisesta" on foorumilla useampia keskusteluita.

      3) Näiden pienten tarkistusten ja toimenpiteiden osalta esim. itseltäni onnistuu tarvittaessa harrastuspohjalta. YV:llä enemmän.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • henristahle
        Newbiemmer
        • Aug 2013
        • 5
        • tampere

        #4
        Originally posted by zakspeed View Post
        1. Pää ja egr-termostaatti vaihtoon suoraan jos ei ole tietoa vaihdosta.

        2. Vaikuttaa momentinmuuntimen lukituskytkimen vaivasta.

        3. Peilin ja lampun avulla selviää varsin nopesti näkyykö imusarjan alta.

        4.

        5. Eli haluatko autostasi todellisen kuntoarvion vai kaunistellun?
        5. siis haluan todellisen kuntoarvion mutta kuullut joidenkin liikkeiden höynäyttävän tietämättömiä. Kertovat osien olevan vaihtokunnossa siinä toivossa että saisivat tehdä vaihdot vaikka olisi iloisia kilometrejä paljon jäljellä

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Originally posted by henristahle View Post
          5. siis haluan todellisen kuntoarvion mutta kuullut joidenkin liikkeiden höynäyttävän tietämättömiä. Kertovat osien olevan vaihtokunnossa siinä toivossa että saisivat tehdä vaihdot vaikka olisi iloisia kilometrejä paljon jäljellä
          Ok. Semmoisella toiminnalla ei kovin pitkään hommia tehdä.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎