Announcement

Collapse
No announcement yet.

Alatukivarren mutteri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tomtom80
    Newbiemmer
    • Apr 2017
    • 23
    • Salo

    Alatukivarren mutteri

    Millä toi pitäisi tuosta lähteä? Jos tuosta pitää torxilla vastaan kun vääntää auki niin hajoaa torx. Lähteenä tuo tuosta ulosvetäjällä tms. https://ibb.co/YhbbYRH
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2712
    • Tampere

    #2
    Avaus ja kiristys on pallonivelten kohdalla suunniteltu niin, että torxilla pidetään kierrettä paikallaan ja lenkkiavaimella/räikällä avataan tuo kuvassa näkyvä lukkomutteri. Lopuksi tarpeen mukaan ulosvetäjällä pallonivel saadaan lopullisesti irti autosta.

    Mikäli on jumissa, niin kierteiden voitelua, lämmitystä, rautasahaa, rälläkkää, tms. luovaa väkivaltaa - järkevissä mittasuhteissa.
    Last edited by JaniLap; 21-04-2019, 11:35.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #3
      Alustapultteihin yleensä paras on kunnon mutterimopo. Sillä saa jumahtaneet mutterit/pultit liikkeelle. Sitten vasta torxilla pitämään kiinni ja lenkillä auki loppuun.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #4
        Eihän tuota torksia yleensä irroitettaessa tarvi ollenkaan kun kartio on juminu tiukkaa kiinni, uuden laitossa voi tarvia. Jos koko nivel pyörii mutterin mukana niin nosta tunkilla nivelen alta niin kartio painuu tiukemmin kiinni ja mutterin saa ehkä helpommin pois. Ulosvetäjää tuo nivel ei varmaan tarvi jos on juminu kiinni. Kunhan mutteri on irti niin lyö tuohon kylkeen niin nivel tipahtaa pois
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8262
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          Originally posted by GOOFY View Post
          Eihän tuota torksia yleensä irroitettaessa tarvi ollenkaan kun kartio on juminu tiukkaa kiinni, uuden laitossa voi tarvia. Jos koko nivel pyörii mutterin mukana niin nosta tunkilla nivelen alta niin kartio painuu tiukemmin kiinni ja mutterin saa ehkä helpommin pois. Ulosvetäjää tuo nivel ei varmaan tarvi jos on juminu kiinni. Kunhan mutteri on irti niin lyö tuohon kylkeen niin nivel tipahtaa pois
          Tämä. Torxia ei kaikissa nivelissä edes ole kun sitä ei tarvii mihinkään. Näyttäisi tosin napa olevan alumiinia ja sitä ei saa hakata -> ulosvetäjä.
          Last edited by peto2; 21-04-2019, 19:55.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • GOOFY
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 4139
            • .

            #6
            Originally posted by peto2 View Post
            Tämä. Torxia ei kaikissa nivelissä edes ole kun sitä ei tarvii mihinkään. Näyttäisi tosin napa olevan alumiinia ja sitä ei saa hakata -> ulosvetäjä.
            No ei tietenkään hakata mut kai siihen amuliiniin pikkusen kestää kopauttaa. Ja jos nivel on ollu autosa sen 10 vuotta niin se kuusiokolo tai torksi on jo niin ruostunu ettei se mitään enää kestä. Siihen voi tietenki hakata milliä isomman väkisin kiinni mutta sit taas voi käydä niin että kartio löystyy sen verran että alkaa pyörimään tyhjää.
            E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              #7
              Originally posted by GOOFY View Post
              No ei tietenkään hakata mut kai siihen amuliiniin pikkusen kestää kopauttaa. Ja jos nivel on ollu autosa sen 10 vuotta niin se kuusiokolo tai torksi on jo niin ruostunu ettei se mitään enää kestä. Siihen voi tietenki hakata milliä isomman väkisin kiinni mutta sit taas voi käydä niin että kartio löystyy sen verran että alkaa pyörimään tyhjää.
              Ei kyllä kärsi lyödä. Menee mahdollisesti halki.
              Toisekseen tuollaisissa alumiinisissä taitaa yleensä olla sisällä teräsholkki ja että saisit siihen asti voimaa pitää lyödä vallan pirusti.

              Comment

              • Tomtom80
                Newbiemmer
                • Apr 2017
                • 23
                • Salo

                #8
                Originally posted by GOOFY View Post
                Eihän tuota torksia yleensä irroitettaessa tarvi ollenkaan kun kartio on juminu tiukkaa kiinni, uuden laitossa voi tarvia. Jos koko nivel pyörii mutterin mukana niin nosta tunkilla nivelen alta niin kartio painuu tiukemmin kiinni ja mutterin saa ehkä helpommin pois. Ulosvetäjää tuo nivel ei varmaan tarvi jos on juminu kiinni. Kunhan mutteri on irti niin lyö tuohon kylkeen niin nivel tipahtaa pois
                Joo toi mutteri tuntuu jumahtavan tuohon ylös ja ei liiku perkele millään siitä. Tulee nätisti tuohon kuvan kohtaan ja sitten jumahtaa. Kun sen saisi tuosta päältä pois niin saisin kyllä ton itse alatukivarren tuosta veke.
                No rasvaillaan ja kierretään ja jos ei liiku niin ulosvetäjällä liikkuu

                Comment

                • Raser
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2018
                  • 59
                  • Fi

                  #9
                  Omassa jumahti samaan tapaan, eli sai avattua melkein auki asti ja siihen jumahti. Paineilmasahalla kiskaisin kierteen poikki.

                  Comment

                  • revote
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2013
                    • 1886
                    • Hollola

                    #10
                    Minä vaihdoin tukivarret omaani siten, että rälläkällä nappasin pultit poikki. Mutterit olivat tosi tiukassa ja torxit menivät mäskiksi.
                    | Instagram @revotee | Youtube @revotee | Showroom @revote |

                    Comment

                    • Tomtom80
                      Newbiemmer
                      • Apr 2017
                      • 23
                      • Salo

                      #11
                      Lähti mutteri lopulta helposti kun tajusin, että ei sillä torxilla oikeasti tee yhtään mitään Irroitusöljyä ja pulttipyssyllä edes takas niin lähti irti 5min jälkeen.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Ainut hyöty irroitettaessa siitä torxista on, että saa pyöritettyä sen lukkomutterin pois, jos nivel irtosi kartiosta. Tosin vaatii puhtaat kierteet, muuten katkeaa kärki/pyöristyy kanta. Tästä toki pääsee kun vaikka tunkilla nostaa palloniveltä, että ei pyöri enää kuten edellä jo todettiin. Tehokas pulttimopo on paras kaveri näissä alustarempoissa. Kasaus vaiheessakaan ei ole pakko käyttää torxia, jos painaa tunkilla nivelen kiinni, niin ei pyöri mukana.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎