Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d sähköongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2717
    • Tampere

    #16
    Originally posted by MKO View Post
    Mutta miksi sitten railipaineesta yms. tulee vikakoodeja?
    Tässä tilanteessa on mahdollista, että ne ovat seurausta virran riittämättömyydestä/vähäisyydestä moottorin käynnistyksen yhteydessä.

    Akun lepojännitekin kannattaisi mitata, ettei kyse ole terminaalivaiheessa olevasta potilaasta. Minkä ikäinen akku autossa on?
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #17
      Originally posted by MKO View Post
      Mutta miksi sitten railipaineesta yms. tulee vikakoodeja?
      Matala jännite aiheuttaa kaikenlaisia vikakoodeja. Tarkista se päävirtakaapeli. Kaverilla jäi kaapeli käteen kun nosturilla alkoi tarkistamaan. Eli voi olla aika happamassa kunnossa vaikka starttaakin. ISTA:lla kannattaisi vilkaista mikä akun varaustila on auton mielestä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • MKO
        Bimmer Rookie
        • Aug 2004
        • 56

        #18
        Akku on 3,5 vuotta vanha Bosch S4 95Ah. Lepojännite on 12,5V äsken mitattuna. ISTAa ei ole, ainoastaan INPA

        Comment

        • MKO
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 56

          #19
          Irroitin IBS:n sinisen liittimen ja kävin ajamassa autolla testilenkin, sammutin auton tunniksi ja käynnistin uudelleen. Tällä kertaa ei tullut iDriveen mitään virheilmoitusta ja kello oli pysynyt ajassa. Vikakoodejakaan (INPA) ei ollut tullut uusia kuin yksi IBS:stä, ja vikakoodeja lukiessa ei myöskään tullut mitään ilmoitusta virran vähyydestä, toisin kuin ennen liittimen irrotusta. Voisiko tästä päätellä että IBS on rikki?

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            #20
            Originally posted by MKO View Post
            Irroitin IBS:n sinisen liittimen ja kävin ajamassa autolla testilenkin, sammutin auton tunniksi ja käynnistin uudelleen. Tällä kertaa ei tullut iDriveen mitään virheilmoitusta ja kello oli pysynyt ajassa. Vikakoodejakaan (INPA) ei ollut tullut uusia kuin yksi IBS:stä, ja vikakoodeja lukiessa ei myöskään tullut mitään ilmoitusta virran vähyydestä, toisin kuin ennen liittimen irrotusta. Voisiko tästä päätellä että IBS on rikki?
            Ajele nyt pari päivää ja laita sitten se liitiin kiinni. Jatka pari päivää ja jos ilmoitukset palaa tiedät missä on yksi vika kohta.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4628
              • Tampere

              #21
              Originally posted by MKO View Post
              Vikakoodeja (INPA) oli tänään starttauksen jälkeen vino pino, liittyisivätkö nämä kaikki huonoon starttaukseen?
              ZGM 93AB 61
              DME/DDE 4332 04 rail pressure valve
              DME/DDE 43E2 04 throttle valve actuator
              DME/DDE 41AB 02 boost pressure sensor
              DME/DDE 3F25 21 boost air hose monitoring
              DME/DDE 3F35 21 boost air hose monitoring in idle running
              DME/DDE 3FF1 92 air flow meter
              KOMBI A559 20 Clamp30g_f_switch_off Bordnetzspannung 12,3V
              Uusiutuvatko nämä koodit nollauksen jälkeen?
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • MKO
                Bimmer Rookie
                • Aug 2004
                • 56

                #22
                Nämä vikakoodit eivät uusiutuneet, nyt on vain IBS vikakoodi kun sen liitin on irti sekä VIRTSG90, 91, 92

                Comment

                • MKO
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 56

                  #23
                  Päivitystä tutkintaan, laitoin IBS-liittimen takaisin ja starttasin auton, kello oli nollautunut ja tuli "increased battery discharge" -ilmoitus, ja vikakoodeja lukiessa (moottori sammutettuna) tuli jälleen "battery charge very low" ilmoitus. Aiempia "rail pressure valve" yms.vikailmoituksia ei ilmaantunut.
                  Uudet vikakoodit olivat
                  DME/DDE 3EED 08 Powermanagement closed current
                  KOMBI A559 20 Clamp30g_f_switch_off
                  KLIMA E714 22 KCAN: Powermanagement battery voltage (11,90V)
                  Lisäksi VIRTSG90, 91 ja 92

                  Starttessa akun jännite meni hieman alle 10V, onko normaalia (mitattuna konehuoneen liittimestä). Nyt tunti starttauskokeilun jälkeen 12,15V akun navoista mitattuna

                  Akku vai IBS ongelmana vai jokin muu, mitä voisi vielä itse tutkia enemmän? Autosta siis vaihdettin startti ja tuolloin akku oli irti, ja auto oli ajamatta pari viikkoa kun ajoin sen takaisin startin vaihdosta, en tiedä onko merkitystä

                  Comment

                  • ekaBMW
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2010
                    • 441
                    • Oulu

                    #24
                    IBS mm mittaa virrankulutusta kun auto on sammutettuna. Käsittääkseni increased battery discharge ilmoitusta ei voi tulla jos IBS piuha on irroitettuna koska DME ei tällöin saa tietoa IBSltä.
                    Jos IBS puoli on kunnossa niin tuo ilmoitus kertoo että joku laite kuluttaa liikaa sähköä silloin kun auto on nukkumassa. Minulla on mielikuva että sähkön kulutukselle on joku historiatieto tai diagnostiikka jonka näkee INPA tai TIS tms ohjelmalla (vai pitiköhän olla erilliset huollon laitteet). Itsellä ei ole kokemusta kuinka tarkasti näyttää tiedot ja kuinka ne sieltä saadaan.
                    IBS:n hälytysraja oli jotain 50mA luokkaa. Noin pientä virrankulutusta ei välttämättä huomaa jos auto on päivittäisessä käytössä. Toki jos menee 1A luokkaa niin se alkaa jo äkkiä näkyä.
                    Mutta voihan se IBS:kn olla rikki.
                    Rikki voi olla se päävirtakaapelikin. Esim jos piuha melkein poikki niin laturi ei kunnolla saa ladattua akkua. Paljonko lie latausjännite akusta mitattuna? Tosin... niinkuin tuolla jo mainittiin alijännite saa aikaan mitä ihmeellisempia vikakoodeja. Jos vikakoodeja ei tule IBS piuha irroitettuna niin ehkä se akun jännite ei ole alhaalla eli laturi on saanut akun ladattua.
                    INPA/TISssa taisi olla sellainenkin ”mittari” joka näyttää kuinka suurella teholla laturia kuormitetaan. Onkohan tuossa eroa IBS paikoillaan/irroitettuna?
                    F11 530d xDrive 09/16
                    Ex E60 530d xDrive A 10/08
                    Ex E60 520dA 09/08 liisari
                    Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                    Ex Opel Kadett 1.6 -89

                    Comment

                    • MKO
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2004
                      • 56

                      #25
                      Latausjännite akusta mitattuna on 14,3V

                      Sitä en ymmärrä miksi vikakoodeja lukiessa tulee ilmoitus "Battery charge very low", sen lisäksi että startatessa tulee ilmoitus "Increased battery discharge"

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 441
                        • Oulu

                        #26
                        Luetko vikakoodit auto käynnissä vai pelkästään virrat päällä?
                        Tuolla on aika paljon virtaa kuluttavia tietokoneita. Jos akku on valmiiksi heikossa latingissa niin jännite voi tippua vikaluvun aikana niin että ilmoitus tulee.
                        Joku osaa ehkä kertoa tarkemmin miten homma toimii virrat päällä. Aiheuttaako INPA/DIS sen että virtaa kuluu tavallista enemmän? Täällä olleiden kirjoitusten mukaan ohjelmoitaessahan auton pitää olla laturissa kiinni.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • MKO
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2004
                          • 56

                          #27
                          Luin vikakoodit pelkästään virrat päällä, moottori ei ollut käynnissä

                          Comment

                          • fraatti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 4628
                            • Tampere

                            #28
                            Originally posted by MKO View Post
                            Luin vikakoodit pelkästään virrat päällä, moottori ei ollut käynnissä
                            Jos tuohon operaatiioon tuhraa paljon aikaa ja samaan aikaan sisätilanpuhaltimet ja ajovalot yms ovat päällä pitkän ajan niin tuo ilmoitus alhaisesta akun varauksesta voi tulla ruudulle. Vikakoodeja lukiessa kannattaa sulkea puhaltimet ja laittaa valot parkkiin tms asentoon missä ne kuluttavat vähinten sähköä. Varsinkin jos on riski että hommassa vierähtää tovi....
                            F11 535dX LCI
                            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                            Comment

                            • MKO
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2004
                              • 56

                              #29
                              Valot ja sisätilan puhallin olivat pois päältä, ja silti tuli ilmoitus

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎