Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 523iA m-sport LCI N53B25 moottorin vikavalo syttyi ajossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikaSS
    BTCF Member
    • Sep 2010
    • 202
    • Kokkola

    E60 523iA m-sport LCI N53B25 moottorin vikavalo syttyi ajossa

    Joo elikkäs otsikon mukainen kampe vm. -08 ja mittarissa tällä hetkellä n. 229tkm. Olisiko antaa alkuun vinkkejä mitä voisi epäillä vian aiheuttajaksi eli auto tosiaan pelannut omasta mielestä normaalisti kunnes viime perjantaina kesken maantie ajon heitti ekan kerran vikavalon tauluun ja tiputti tehot. Ajoin sivuun ja sammutin jonka jälkeen lähdettiin ajeleen ja hetken päästä taas sama homma. Ajelin sitten valon kanssa kotia ja jätin auton yöksi pihaan. Seuraavana päivänä sama homma eli lähtee normaalisti käyntiin ja kuulostaa ihan käyvän kaikilla kuudella sylinterillä. Heti kun lähtee ajaan niin hetken päästä valo taulussa Tosiaan Engine fault! Reduced power ilmestyy iDriven näyttöön. Käyntiäänessä ei sinänsä huomaa mitään muutosta muuta kuin, että heittää flektin pyörimään (=ominaisuus jolla pyrkii jäähdyttämään moottoria vian ollessa päällä?).

    Huomenna tarkoitus käydä kunnon testerillä katsomassa vielä koodeja, mutta tänään jo alustavasti katsottiin kaverin luona Delphin testerillä joka antoi koodiksi 29F2 High pressure control (fuel).

    Olen tutustunut kyllä N53 sarjan tyyppivikoihin ja mainittakoon, että autoon vaihdettu edellisen omistajan toimesta ainakin suuttimet, nox anturi, tulpat ja mahdollisesti puolat (=Delphi merkkiset). Vanhat suuttimet tulivat auton mukana ja äsken vielä tarkastin niin kaikki näyttivät olevan viimeisintä -11 mallin suutinta.

    Korkeapainepumppuhan voisi olla yksi vaihtoehto, mutta sen mitä itse tutkinut aiheesta niin pitäisi oireilla melko näkyvästi eli pitkät starttaukset ja mahdollisesti erittäin huono tyhjäkäynti.

    Tosiaan olisi kiva saada jo alkuun ehdotuksia mitä mahdollisesti voisi olla edessä, kun tosiaan huomenna varmaan tarkoitus käväistä oikein bemarin testerillä tutkimassa vikaa. Ei viitsisi ennen sitä lähteä vielä tilailemaan mitään osia saati irroittelemaan.

    Kiitoksia jo etukäteen.
    nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
    Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1836
    • Kotona/Poissa

    #2
    Ainoo oikea tapa ratkasta vika taitaa kyllä olla lukea vikakoodit, ei sitä syyllistä muuten tiedä, eikä arvailemaan kannata ruveta, sitä ei kenenkään kukkaro kestä kovin pitkään.

    Tässä N53 motissa syyllisiä voi olla useita, joiden oireet on hyvin samankaltaisia.

    Omasta N53B25:ta (E60 523iA -08, ajettu 116000 km) just luettiin vikakoodit satunnaisen nykimisen ja moottorin vikavalon syttymisen takia.

    Koodien mukaan oli ollut sytytyshäiriöitä parissa sylinterissä. Polttoainepuoli oli testien perusteella kunnossa, paineet OK jne.

    Koska huoltokirjan mukaan joskus (Vianor?) oli uusittu vain yksi puola, päätettiin nyt uusia kaikki puolat (Bosch) ja tulpat, ja ainakin toistaiseksi ongelma on ollut poissa.

    Tuo puolavika oireili siten, että ihan pintakaasulla körötellessä kaikki pelas OK. Kun sitten ajoi vähän aikaa reippaammin, antoi kaasua reippaammin esim ramppikiihdytyksissä yms, alkoi kone nykimään kiihdytyksessä. Jos sillon hölläs ja ajoi hiljakseen, oireet ei pahentunut.
    Mutta jos jatkoi kiihdytystä, nykiminen paheni ja moottorin vikavalo syttyi. Tämän jälkeen kone nyki koko ajan kunnes koneen sammutti ja käynnisti uudestaan.

    Eli suosittelen lukemaan vikakoodit ja testaamaan sytytys- ja polttoainejärjestelmien arvot joissain asiantuntevassa paikassa (ei välttämättä tartte olla edes merkkiliike).
    Last edited by Havis; 16-06-2019, 18:11.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • MikaSS
      BTCF Member
      • Sep 2010
      • 202
      • Kokkola

      #3
      Originally posted by Havis View Post
      Ainoo oikea tapa ratkasta vika taitaa kyllä olla lukea vikakoodit, ei sitä syyllistä muuten tiedä, eikä arvailemaan kannata ruveta, sitä ei kenenkään kukkaro kestä kovin pitkään.

      Omasta N53B25:ta (E60 523i -08, ajettu 116000 km) just luettiin vikakoodit nykimisen ja moottorin vikavalon syttymisen takia.

      Sytytyshäiriöitä parissa sylinterissä. Koska huoltokirjan mukaan joskus (Vianor?) oli uusittu vain yksi puola, päätettiin nyt uusia kaikki puolat (Bosch) ja tulpat, ja ainakin toistaiseksi ongelma on ollut poissa.

      Eli suosittelen lukemaan vikakoodit joissain asiantuntevassa paikassa (ei välttämättä tartte olla edes merkkiliike).
      Jep, näin se on varmasti viisain. Kuten sanoit äkkiä käy lompakon päälle kun rupeaa summassa vaihtaa osia mistä ei varmuutta. Täytyy huomenna olla yhteydessä huoltoon missä kunnon testerit.
      nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
      Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

      Comment

      • MikaSS
        BTCF Member
        • Sep 2010
        • 202
        • Kokkola

        #4
        Autoa käytetty nyt kahdella testerillä ja molemmista sama koodi ulos eli 29F2 Fuel high-pressure system, fuel pressure eli viittaisi siis korkeapainepumpulle kuten jo vähän arvailinkin. Käytännössä siis pumpussa oleva säätöyksikkö on se mikä vikaa aiheuttaa mutta itse pumppu tuntuisi pelaavan. Ainut tietysti vain että tuo säätöyksikköhän on kiinteästi pumpussa eli näillä näkymin pumpun vaihto siis edesssä.

        Yks mitä jäin vaan miettimään, että voisiko polttoaineen laadulla mahdollisesti olla mitään tekemistä vian kanssa koska mitä jenkkifoorumeilta selasin niin tuntu että mitä etanoli pitoisempaa polttoainetta oli käytetty niin autoissa vissiin ollut enempi ongelmia? :think

        Tankkasin tosiaan 95E10 tankin täyteen juuri ennen kuin vika ilmeni mutta tosiaan olen autolla ennenkin ajanut käyttäen 95. E10:ssähän on max 10% etanolia mikäli olen ymmärtänyt niin tuli vain mieleen että olisiko nyt ollut semmoista polttoainetta missä tuo etanolipitoisuus olisi ollut lähellä tuota maximi arvoa jolloin auto olisi saattanut tykätä kyttyrää. Voi toki olla vain toiveajattelua että polttoaineen vaihdolla selviäisi
        nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
        Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #5
          Aika harvoin se oktaani- tai etanoliarvon muuttaminen on ratkaissut mitään vikoja tai ongelmia. Ainakaan enää sen jälkeen kun vika on mennyt jo päälle. Ennakoivana varotoimenpiteenä vikojen poissa pysymiseksi ehjässä autossa saattaa olla pieni vaikutus, ehkä.

          Itte ajellu aina 95E10:llä siitä lähtien kun se tuli markkinoille, eikä siitä johtuvia vikoja ole todistettavasti esiintynyt.
          Last edited by Havis; 19-06-2019, 19:03.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • MikaSS
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 202
            • Kokkola

            #6
            Originally posted by Havis View Post
            Aika harvoin se oktaani- tai etanoliarvon muuttaminen on ratkaissut mitään vikoja tai ongelmia. Ainakaan enää sen jälkeen kun vika on mennyt jo päälle. Ennakoivana varotoimenpiteenä vikojen poissa pysymiseksi ehjässä autossa saattaa olla pieni vaikutus, ehkä.

            Itte ajellu aina 95E10:llä siitä lähtien kun se tuli markkinoille, eikä siitä johtuvia vikoja ole todistettavasti esiintynyt.
            Näinpä.. Ehkä vähän kaukaa haettua tuo oktaaniluku mut kai sitä yrittää viimeiseen asti hakea vikaa muualta kuin pumpusta juuri tuon hintansa takia. No uusi pumppu kuitenkin tilattu ja tuloillaan et eiköhän tuo kohtapuolin selviä että oliko vika siinä
            nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
            Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

            Comment

            • MikaSS
              BTCF Member
              • Sep 2010
              • 202
              • Kokkola

              #7
              Päivitystä aiheeseen eli vian paikallistaminen kohdistui suurella todennäköisyydellä korkeapainepumppuun. Uusi pumppu tilaukseen viime viikolla ja eilen töiden jälkeen asentelemaan. Startti saatiin tänään ja näytti siltä että diagnoosi oli oikea sillä auto käy huomattavasti nätimmin ja vikavaloa ei pärähtäny enää tauluun

              Hintaahan tuolle vaihdolle tuli vaikka itse tekikin kun osa sen verta kallis

              Näytti tosiaan että pumppu on ainakin kerran jo vaihdettu kun joitakin kiinnikkeitä uupui.

              Minkälaisia ajomääriä porukalla kestäny nuo pumput? :think
              nyk. E60 523iA LCI M-sport & kakkosauto E34 520i -89
              Ex: E34 525i M-Tech, E36 316i, E39 523iA touring, E39 528iA, E39 520i

              Comment

              • Maili
                BTCF Member
                • Aug 2011
                • 446
                • E-pohjanmaa

                #8
                Joo, noiden pumppujen hinta on jostain syystä noussut pilviin.3-4 vuotta sitten kun ite vaihdoin, oli hintaa muistaakseni alle 500e bemariosissa ja vanha pumppu jäi itelle.
                E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎