Announcement

Collapse
No announcement yet.

Raidetangonpään vaihto-ongelmat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lyfi
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 110

    Raidetangonpään vaihto-ongelmat

    Ongelmana...vaihdoin e61 535d raidetangonpäät (trw)molemminpuolin, vanhojen irroituksessa ja uusien asennuksessa ei ongelmia. Mutta..n.1000km ajon jälkeen huomasin yhtäkkii et ratti on vinossa!? Asennetut trw:t oli täysin samanlaiset/kokoiset ku alla olleet orkkikset. Ja joo...laskin kierretyt kierrokset...kaikki mutterit on kunnolla kiinni. Miten helkutissa se ratti yhtäkkiä meni noinvinoon(n.klo"10-vaille"), heti asennuksen jälkeen kaikki täysin jees.. Ideoita?
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 207
    • Kuopio

    #2
    Käytä nelipyöräsuuntauksessa. Kulmat vituillaan, käytännössä mahdotonta saada ne kulmat täysin samaan kohti jos raidetangonpään menee vaihtamaan. Kierroskin siinä raidetangossa vaikuttaa paljon, ei tarvii osissa olla siis kummosta heittoa.
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • lyfi
      Bimmer Rookie
      • Apr 2007
      • 110

      #3
      Originally posted by Juuså View Post
      Käytä nelipyöräsuuntauksessa. Kulmat vituillaan, käytännössä mahdotonta saada ne kulmat täysin samaan kohti jos raidetangonpään menee vaihtamaan. Kierroskin siinä raidetangossa vaikuttaa paljon, ei tarvii osissa olla siis kummosta heittoa.

      Juu, näin oli tarkoitus tehdä. Kummastelin vaan että alkuunsa ratti on suorassa..ja tonnin verran ku kilsoja takana ni ratti aivan perseellään.

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2717
        • Tampere

        #4
        Autossasi lienee aktiiviohjaus, jolloin ohjausjärjestelmään vaikuttavien huoltotoimenpiteiden yhteydessä tulisi tehdä aktiiviohjauksen ohjauskulmakalibrointi kuvatun rattiasentomuutoksen välttämiseksi.
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • lyfi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 110

          #5
          Originally posted by JaniLap View Post
          Autossasi lienee aktiiviohjaus, jolloin ohjausjärjestelmään vaikuttavien huoltotoimenpiteiden yhteydessä tulisi tehdä aktiiviohjauksen ohjauskulmakalibrointi kuvatun rattiasentomuutoksen välttämiseksi.
          Aktiiviohjaus löytyy. Joten auto nyt jonkun piuhan päähän?

          Comment

          • Juuså
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 207
            • Kuopio

            #6
            Itelläkin aktiiviohjaus ja ei sen pitäisi seota jos raidetangonpäät vaihtaa. Suunnatessa on hyvä pitää auto käynnissä kun asettaa ratin keskelle, ja muutenkin ollut koko suuntauksen ajan käynnissä. Aina on sattunut ratti suoraan nyt kun kaikki paikat on kunnossa. Kokelin myös istalla tuota pyöränsuuntaus hommaa, samalla tavalla sattuu ratti keskelle, ei se testeri näytä kun sen optimaalisen keskikohdan. Toki tuo aktiiiviohjauksen kalibrointi kannattaa tehdä, jos on paljon osia vaihdeltu osia ohjaukseen. Minä pystyn tekemään sen Kuopion seudulla, missä päin itse vaikutat? Foorumilta varmasti löytyy joku istan omaava lähellä omaa paikkakunnaltasi. Viime kesänä painin saman ongelman kanssa, ei pysynyt ratti suorassa vaikka mitenkä nelipyöräsuuntas ja istalla kalibroi aktiiviohjausta. Syyllinen oli takana akatukivarren alimmat ja etummaiset puslat, ajossa muutti kulmia. Huomasi myös takarenkaiden sisäkanttien radikaalista kulumisesta. Ne kun vaihto nii johan rupes auto kulkemaan suoraan eikä suuntauksessakaan ole enää ollut mtn ongelmia.
            Last edited by Juuså; 14-07-2019, 01:44.
            G31 540d xDrive -18

            Comment

            • lyfi
              Bimmer Rookie
              • Apr 2007
              • 110

              #7
              Originally posted by Juuså View Post
              Itelläkin aktiiviohjaus ja ei sen pitäisi seota jos raidetangonpäät vaihtaa. Suunnatessa on hyvä pitää auto käynnissä kun asettaa ratin keskelle, ja muutenkin ollut koko suuntauksen ajan käynnissä. Aina on sattunut ratti suoraan nyt kun kaikki paikat on kunnossa. Kokelin myös istalla tuota pyöränsuuntaus hommaa, samalla tavalla sattuu ratti keskelle, ei se testeri näytä kun sen optimaalisen keskikohdan. Toki tuo aktiiiviohjauksen kalibrointi kannattaa tehdä, jos on paljon osia vaihdeltu osia ohjaukseen. Minä pystyn tekemään sen Kuopion seudulla, missä päin itse vaikutat? Foorumilta varmasti löytyy joku istan omaava lähellä omaa paikkakunnaltasi. Viime kesänä painin saman ongelman kanssa, ei pysynyt ratti suorassa vaikka mitenkä nelipyöräsuuntas ja istalla kalibroi aktiiviohjausta. Syyllinen oli takana akatukivarren alimmat ja etummaiset puslat, ajossa muutti kulmia. Huomasi myös takarenkaiden sisäkanttien radikaalista kulumisesta. Ne kun vaihto nii johan rupes auto kulkemaan suoraan eikä suuntauksessakaan ole enää ollut mtn ongelmia.


              Kiitos kun tarjouduit jeesimään, pk-seudulta olen.

              Comment

              • Juuså
                BTCF Member
                • Oct 2009
                • 207
                • Kuopio

                #8
                Ei muuta kun täältä kyselemään. Ista D:llä tosiaan onnistuu ja ei ole monen minuutin homma kun tietää mitä tekee. Ja kannattaa käyttää senkin jälkeen siellä nelipyöräsuuntauksessa.
                G31 540d xDrive -18

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎