Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sytytystulpan kiristys arvioimalla, ei momenttiavainta?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikasare
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 241
    • Lohja

    Sytytystulpan kiristys arvioimalla, ei momenttiavainta?

    Miten olette hoitaneet homman? Momentti pitäisi kai olla 20 -30nm. Meinasin vaihtaa tulpat mutta en omista momenittiavainta. Vanhempien autojen kanssa olen arvioinut kireyden aina, eikä ole ollut ongelmia. Nyt mietityttää kun noiden tulppien kaivaminen esille vaatii myös aika paljon puuhaa, joten olis hyvä tehdä asia kerralla kunnolla.
    Auto on E60 523i lci 2007 N53 moottori.

    Auto nyki hetken ja voima puuttui. Tuli virhe: "Combustion misfires,sylinder 1"
    (1. Sylinterissä luultavasti Puola mennyt ja sen meinasin vaihtaa ja samalla tulpat.)
    Voi myös olla että ostamallani Motonetin tulppa avaimella ei edes onnistu.
    Lohja
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Suorasuihkussa tulpan momentti tärkeämpi, kuin perinteisessä. Elektrodin oikea asento suhteessa ruiskutussuuttimen kärkeen näinollen halutunlainen.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10923
      • Joensuu

      #3
      Originally posted by mikasare View Post
      Miten olette hoitaneet homman? Momentti pitäisi kai olla 20 -30nm. Meinasin vaihtaa tulpat mutta en omista momenittiavainta. Vanhempien autojen kanssa olen arvioinut kireyden aina, eikä ole ollut ongelmia. Nyt mietityttää kun noiden tulppien kaivaminen esille vaatii myös aika paljon puuhaa, joten olis hyvä tehdä asia kerralla kunnolla.
      Auto on E60 523i lci 2007 N53 moottori.

      Auto nyki hetken ja voima puuttui. Tuli virhe: "Combustion misfires,sylinder 1"
      (1. Sylinterissä luultavasti Puola mennyt ja sen meinasin vaihtaa ja samalla tulpat.)
      Voi myös olla että ostamallani Motonetin tulppa avaimella ei edes onnistu.
      Esim. NGK ohjeistaa kiristämään 12mm tulpan 1/2 kierrosta kun tiiviste ottaa kiinni kanteen, jos käytettävissä ei ole momenttiavainta.



      Originally posted by zakspeed View Post
      Suorasuihkussa tulpan momentti tärkeämpi, kuin perinteisessä. Elektrodin oikea asento suhteessa ruiskutussuuttimen kärkeen näinollen halutunlainen.
      Vähän veikkaan, että kaikki tarvike tulpat ei ole juuri samanlaisia, joten ei taida saada tulppaa haluttuun asentoon momentin perusteella. Jos ne tulpat haluaa oikeaan asentoon, niin ainut varma tapa taitaa on ns. indeksoida ne tulpat. Tätähän on harrastettu jo vaikka kuinka kauan ennen suorasuihkutusta.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Markkanenn
        BTCF Member
        • Jan 2016
        • 262
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by mikasare View Post
        Miten olette hoitaneet homman? Momentti pitäisi kai olla 20 -30nm. Meinasin vaihtaa tulpat mutta en omista momenittiavainta. Vanhempien autojen kanssa olen arvioinut kireyden aina, eikä ole ollut ongelmia. Nyt mietityttää kun noiden tulppien kaivaminen esille vaatii myös aika paljon puuhaa, joten olis hyvä tehdä asia kerralla kunnolla.
        Auto on E60 523i lci 2007 N53 moottori.

        Auto nyki hetken ja voima puuttui. Tuli virhe: "Combustion misfires,sylinder 1"
        (1. Sylinterissä luultavasti Puola mennyt ja sen meinasin vaihtaa ja samalla tulpat.)
        Voi myös olla että ostamallani Motonetin tulppa avaimella ei edes onnistu.
        Suosittelen sen momenttiavaimen hankkimista. Esim. 20nm-110nm asteikolla oleva momenttiavain ei maksa paljoa biltemassa tai motonetissä jotka ovat aivan riittävän tarkkoja kotiropaajalle. Olikohan jopa niin että vuosia sitten tm testissä bilteman momenttiavain voitti testin.
        F11 520d -12

        Comment

        • zakspeed
          BTCF Member
          • Nov 2003
          • 1996
          • Tampere/kainuu

          #5
          Originally posted by HTK12 View Post
          Esim. NGK ohjeistaa kiristämään 12mm tulpan 1/2 kierrosta kun tiiviste ottaa kiinni kanteen, jos käytettävissä ei ole momenttiavainta.





          Vähän veikkaan, että kaikki tarvike tulpat ei ole juuri samanlaisia, joten ei taida saada tulppaa haluttuun asentoon momentin perusteella. Jos ne tulpat haluaa oikeaan asentoon, niin ainut varma tapa taitaa on ns. indeksoida ne tulpat. Tätähän on harrastettu jo vaikka kuinka kauan ennen suorasuihkutusta.
          Tarviketulpista tiedä, mutta ainakin omansa jotka suorasuihkuun tarkoitettu ovat pääsääntöisesti kokoonpainumattomalla tiivisterenkaalla varustettuja. Näinollen kohdistus on likimain varmempaa oikean momentin kera.
          -M5- '00
          -i3 94 rex '19
          -Ascona B 4.0 '80
          Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
          -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
          -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

          Comment

          • mikasare
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 241
            • Lohja

            #6
            Kävin ostamassa momenttiavaimen. Motonetissä mtx maksoi vain 24,90.
            Lohja

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5332
              • S:t Karins

              #7
              Originally posted by zakspeed View Post
              Tarviketulpista tiedä, mutta ainakin omansa jotka suorasuihkuun tarkoitettu ovat pääsääntöisesti kokoonpainumattomalla tiivisterenkaalla varustettuja. Näinollen kohdistus on likimain varmempaa oikean momentin kera.
              Mun mielestä suorasuihkareissa (kokemusta tosin vain N54 ja N55) on monikärkitulpat.
              Mutta viritulpat on yksikärkisiä esim. NGK. Näissä kierre ja tulpan kärki ei ole "vakioitu". Aina joutuu vähän varmistamaan että tulpan kärki osoittaa suurin piirtein suutinta kohti. Joskun joutuu vekslaamaan sylinterien kesken että onnistuu.
              Mutta tosiaan aina momenttiavaimella kiinni jotta myös pysyy kiinni/ei korkkaa jenkoja kannesta.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • mikasare
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2007
                • 241
                • Lohja

                #8
                Kuparitahna tulpan jengaan?

                Kuparitahna kierteisiin? Vai ei?
                Jossain ohjeissa kehotettiin laittamaan kuparitahna jengaan.
                Eikös silloin momentti muutu. Liukkarilla tulee kiristettyä liikaa?
                Onko 25 Newton momentti sama kuivana ja kuparitahnalla?
                Lohja

                Comment

                • mikasare
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2007
                  • 241
                  • Lohja

                  #9
                  Originally posted by Tommix View Post
                  Mun mielestä suorasuihkareissa (kokemusta tosin vain N54 ja N55) on monikärkitulpat.
                  Mutta viritulpat on yksikärkisiä esim. NGK. Näissä kierre ja tulpan kärki ei ole "vakioitu". Aina joutuu vähän varmistamaan että tulpan kärki osoittaa suurin piirtein suutinta kohti. Joskun joutuu vekslaamaan sylinterien kesken että onnistuu.
                  Mutta tosiaan aina momenttiavaimella kiinni jotta myös pysyy kiinni/ei korkkaa jenkoja kannesta.
                  Kolmikärkiset on. Bosch ZGR6STE2
                  Lohja

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6111
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by mikasare View Post
                    Kuparitahna kierteisiin? Vai ei?
                    Itse en laittaisi, kun voi tulla kemiallinen reaktio alumiini/kupari, vaikka esim bilteman kupari tahnassa lukee, että voi käyttää. Oon sormenpään kostuttanut vaikka moottori öljyssä ja sitä pikkaisen kierteisiin laittanut. Niin lähtee seuraavan kerran auki, vaikka sen pitäisi lähteä kun momenttiin laitettu
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10923
                      • Joensuu

                      #11
                      Originally posted by mikasare View Post
                      Kuparitahna kierteisiin? Vai ei?
                      Jossain ohjeissa kehotettiin laittamaan kuparitahna jengaan.
                      Eikös silloin momentti muutu. Liukkarilla tulee kiristettyä liikaa?
                      Onko 25 Newton momentti sama kuivana ja kuparitahnalla?
                      Jos voitelet, niin momenttia pitäisi vähentää, koska muuten ylikiristät. Nuo momentit on kuitenkin ilmoitettu kuivana. Jos sinne jotain haluat laittaa, niin laita sellaista missä ei ole kuparia.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • MeisterW
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2017
                        • 305
                        • Uusimaa

                        #12
                        Ainakin NGK sanoo tulpissaan olevan pinnoite, joka poistaa rasvojen käytön tarpeen. Jos laittaa rasvoja niin sitten tosiaan ylikiristyksen riski, koska momentti annettu kuivalle.
                        E39 M5 2002
                        E70 X5 3.0sd 2008
                        E83 X3 3.0i 2005
                        G21 330e

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎