Announcement

Collapse
No announcement yet.

N52 HELP Vanos/valvetronic.? Toimii kylmänä paremmin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sansavo
    Newbiemmer
    • May 2019
    • 11
    • Helsinki

    N52 HELP Vanos/valvetronic.? Toimii kylmänä paremmin

    Kone: N52b25 o0 160kw -06

    250tkm ajettu

    Kaikki alkoi 2 pytyn missfirestä, koodin syy: puola oli halki. Ei varmuutta paljon autolla ajettu, rikkinäisellä puolalla.

    Autossa havaitsin selkeää tehottomuutta matalilla kierroksilla/liikkeelle lähdössä, imm piuhan irroituksella ei ollut vaikutusta tilanteeseen: Puhdistin MAF ja filtteri. Fima oli kyllä kärsineen näköinen ja likainen; ko työn jälkeen auto kyllä parani hieman. Mutta vieläkin tehottomalta.

    Vaihdatin öljyt; öljyn seassa ei näkynyt mitään ylimääräistä... Vaihdon jälkeen nakutus selkeästi paheni, joka nyt käsittääkseni tavallista näille koneille, mutta näin kovana nakutus, ei ole ollut... Ja nakutus ei lopu vaikka työmatka +20km. Voiko väärät öljyt vaikuttaa?

    Vaihdelaatikko ei adaptaatiosta huolimatta muuttunut ollenkaan, zf6hp19;. Vaihto tapahtuu huonosti 1-2/2-1. Varsinkin 2-1 rykäisee, muuten laatikko vaihtaa hyvin. Rykäisy tapahtuu D päällä 20kmh kohdalla ja S päällä 40kmh, en ole tarkastanut öljyjä: mutta on inpaan mukaan kaikki kunnossa... Tämä voi toki olla ihan toinenkin vika, mutta tuntuu silti jotenkin omituiselta, että loota toimii kylmillä paremmin...

    Tyhjäkäynnillä kone "hörähtää" Välilä raskaasti, ei vaikuta kuitenkaan kierroksiin, ne ovat pysyneet suht stabiilina 700-900 MAF vputsauksen jälkeen. Ja kiihdytyksessä välillä havaittavissa "vouausta" ihan kuin koneelle olisi raskasta mitä ikinä tekeekeekin.


    Kiihdytyksessä tuntuu kun kone vetelisi viimeisiään se "vuoaa", mutta liikeelle päästyään ei ongelmia ole... Nakutus ei sisälle kuulu, mahdotonta siis sanoa miten nopeuden nostaminen vaikuttaa nakuttamiseen...

    Omituista on se, että tuntuu auto toimisi selkeästi paremmin kylmänä(rikkaamalla) kaikilta osin, olen ymmärtänyt; että valvetronic ei lähde heti "käyntiin" ja mittailtiin sitten tronicin arvoja. Muuten näytti ihan hyvältä mutta tuo: range vvt from learning routine 171,4 . Mitäköhän tuo meinaa, ja onko ihan normaalia, että tuo noin korkealla ? Huom. Laatikko toimii myös paremmin "kylmänä"

    Kulutus n.11l/100, joka tuntuu jokseenkin korkealta maantieajossa.

    Auto ei siis anna mitään vikakoodeja ja seokset, yms olivat ok tyhjäkäynillä ja kaasutellessa.


    Tuo koneen nokassa oleva valven asentotunnistin tms. oli öljyssä ja muutenkin hikoillut selkästi. Eli todennäköisesti rikki. (kuva)


    Mutta voiko vain rikkinäinen tunnistin aiheuttaa tämän kaiken ja olisiko hyvä tarkastaa vielä jotain.

    Kiitos todella paljon avusta, jo tässä vaiheessa

    Kuvat:
    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.

    Discover the magic of the internet at Imgur, a community powered entertainment destination. Lift your spirits with funny jokes, trending memes, entertaining gifs, inspiring stories, viral videos, and so much more from users.


    Video:
    Last edited by sansavo; 08-10-2019, 16:43.
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10031
    • KVLA

    #2
    Originally posted by sansavo View Post
    Auto ei siis anna mitään vikakoodeja ja seos arvot olivat ok.

    Tuo koneen nokassa oleva valven asentotunnistin oli öljyssä ja muutenkin hikoillut selkästi. Eli todennäköisesti rikki.

    Mutta voiko vain rikkinäinen tunnistin aiheuttaa tämän kaiken ja olisiko hyvä tarkastaa vielä jotain.
    Jos tuo "anturi" on rikki,niin oikeilla laitteilla siitä tulee kyllä vikakoodi. Joten millä testerillä noita koodeja on tsekattu?

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Valvetronicin asentoanturin öljyisyys ei haittaa, jos ei koodia tule mistään valvetroniciin liittyvästä.

      Mitäs siellä on bensapuolen adaptaatiot?
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • sansavo
        Newbiemmer
        • May 2019
        • 11
        • Helsinki

        #4
        Selkeänä tämä "nakutus" tuli 25-40kmw


        Auto toimii siis moottoritiellä kohtuu hyvin; ei ylimääräisiä ääniä. Ainut vika kierrosten pmppiminen satunnaisesti ja kaasuun reagoi hieman viiveellä, mutta pienillä nopeuksilla ja kiihdyttäessä hankaluuksia selkämmin hankaluuksia.

        Jotain mitä tulee mieleen, vika vaikutti vähän sytytys vialta, mutta nyt on amatöörinakertajan niksit ja ideat lopussa 🙄 Tulpat vaihdettu 2-3vk sitten, voiko väärät tulpat aiheuttaa tämmöistä...

        Kunnon lukijan saan varmaan vasta vkl tämäkin ehkä.

        Pks seudulla ketään kuka jaksaisi tulla vilkaisemaan, lupaan herkkukorin
        Tai ainakin suositella jotain oikeasti asiasta tietävää

        Yritetään siis ensin itse, mutta jossain välissä pakko luovuttaa.

        Kiitos kaikille!
        Last edited by sansavo; 31-10-2019, 15:24.

        Comment

        • kooma
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2004
          • 1016
          • Pikis

          #5
          Tuosta äänestä; videolla se ei ole ihan semmoinen kuin luonnossa nostajan naputus mutta johtuu ehkä vain äänityksestä. Oletko missään vaiheessa kokeillut sitä bemarin omaa suositusta että auto lämpimänä paikallaan vaaterissa pidät kierroksia noin 2500 kolmen minuutin ajan. Sitten tyhjäkäyntiä puoli minuuttia ja ihmettely kuuluuko vielä. Voit toistaa muutaman kerran jos ei heti auta. Tuon pitäisi auttaa siihen jos nostajaan on jäänyt ilmaa, jos on mekaanisesti rikki niin ei tuo sitä tietenkään korjaa

          Itsellä kun oli tuolla koneella E90 monta vuotta niin välillä äityi naputtamaan ja tuo temppu kyllä auttoi siihen yksilöön.

          Käyntihäiriöiden lähde löytynee muualta.
          Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor

          Comment

          • sansavo
            Newbiemmer
            • May 2019
            • 11
            • Helsinki

            #6
            Nyt saatiin vikakoodi

            Noniin nyt tuli moottorivalo ja tietysti koodi, nokka-akselin asento tunnistin ... :think Tuo nyt ilmeisesti säteilee vaan jotain muusta, tuskin koko homma pelkästä tunnistimesta on kiinne.

            No joo auto käy edelleen samalla tavalla, hinautin sen kuitenkin tallille; että ei nyt satu mitään suurempaa..

            Kuinka yleisiä ko konetyypille on ketjuviat ? kiristimet tms, niiden toeteamiseen vinkkejä ? Ajoitukset nyt sekaisin jonkunsyyn takia.?

            Ajatellin nyt purkaa koneen tuonne vanoon asti ja toiselta puolelta tarkastan nuo disat imupuolen ylipäätään; jenkki foorumeilla samantyyppistä oireilua ollut niiden takia. Putsaan paikat samalla ja vaihdan tuon valve tunnistimen, onko hyviä vinkkejä vanon putsaukseen. Vai teenkö ihän älytöntä työtä.?

            Joku hurja kertoi, että suutin saataa aihettaa ko viat :think , eli kannataako nekin nyt sitten laittaa penkitykseen/testiin...

            Tilasin nyt tuon inpa kaapelin, niin ei tarvitse olla aina jonkun varassa...

            Kiitos jo paljon auttaneille ja joo kuuntelin itsekkin tuon videon vasta äsken. Se ei tosiaan nyt kuvaa oikeaa tilanetta, otan huomenna paremma nopeasti sitä tullaankin ammattikuvaajaksi ja auto harrastajaksi, kun bmw ostaa... Toimiessaa edelleenkin erittäin mukava vempele,... ja vika vituttaa, mutta toisaalta on tämä ihan mielenkiintoista :think

            Tosiaan jossain kohdassa tulee taito loppumaan ja ei riitä munat lähteä testailemaan, eli jos en selviä; niin ammattilais vinkkia? Jos jollakin puristusmittari ja pytyisi tulla ne nopeasti mitaamaan, niin olisi 6/5 ja bensa+kalja rahat on taattu

            Comment

            • O-Peksi
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 2775
              • Joensuu

              #7
              Jotain tämän suuntaista uumoilinkin facebookiin laittamiesi postausten perusteella, mutta en sit viittinyt aihetta lisää kommentoida, kun vikakoodeja ei tuntunut olevan. Nyt voinen sen sanoa, mitä mielessä oli, eli ota Vanosten solenoidit irti ja testaa ne 12 voltilla, että molemmissa kara liikkuu. Sit Vanosten öljysihdit irti ja puhdistus niille. Sihtien putsaukseen löytyy kuvia ja ohjeita täältä foorumilta ja netistä muualtakin.
              ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #8
                Sihtejä ei näiden vanos solkuissa ole, mutta muuten voi putsailla ja tutkia toiminnan. Vaihtaa vaikka vielä ristiin toisen solenoidin kanssa.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Sihtejä ei näiden vanos solkuissa ole, mutta muuten voi putsailla ja tutkia toiminnan. Vaihtaa vaikka vielä ristiin toisen solenoidin kanssa.
                  Niin, ei ne solenoideissa olekaan, en sitä väittänytkään.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • sansavo
                    Newbiemmer
                    • May 2019
                    • 11
                    • Helsinki

                    #10
                    jaa jatkuu

                    UPDATE!

                    Työt on sotkenut roppaamista senverran pahasti, että tutkiminen vähän venähti ja auto seisyt kiltisti tallissa.

                    Tohnää oli jonkin verran ja ne sihdit oli likaiset… sihdeistä ylempi selkeästi enemmin likainen.

                    Autoa on tutkittu useamman eri ihmisen toimesta, kaikilla mahdollisilla ohjelmilla ja nakutuksen syytä; ei vaan löydy. venttiileistä puolelta se hyvin todennäköisesti tulee, mutta varmuutta ei asiaan löydy. Tuo nokka-akseli vika johtuu ehkä solenoidi+sihdit (koodeja ei siis enään ole)…

                    Nakutus diesel auton tasolla tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa kuuluu tiheänä tikityksenä. Kun nopeusmittari nousee +50kmh niin nakutusta ei juurikaan kuulu tai, kun jalan päästää kaasulta. paitsi sitten kun palataan tyhjäkäyntiin. Eli nakutus kuuluu 0-50kmh kaasua painaessa 😊

                    Auto edelleen tehoton liikkeelle lähdössä, yleisellä tasolla auto toimii ihan hyvin.

                    Nyt hyvät neuvot ja jopa arvaukset ovat tervetulleita.
                    Puristuspaineet pitänee mittaille ensiviikolla

                    Brittien puolella neuvottiin seuraavaa:

                    Tarkasta Disa/t

                    ja nostajat


                    Kiitos Jälleen kaikesta avusta.
                    Last edited by sansavo; 31-10-2019, 15:30.

                    Comment

                    • O-Peksi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2007
                      • 2775
                      • Joensuu

                      #11
                      Ei ole poikkeuksellista, että noin likaisien sihtien puhdistuksen jälkeen ne solenoidit jumiaa hyvin pian uudestaan, kun tuo karstan määrä on vaan osa siitä, mikä tulee sihdin mukana. Edelliseen vastaavaan autoon piti sihtien puhdistuksen jälkeen antaa kolme eri kertaa +12V "naputtelua" ihan autossa paikallaan, että viimeiset jumittavat liat lähti pois. Ja sen voi tosiaan tehdä ihan autossa paikallaan.

                      ISTA:lla kannattaa tehdä Vanos-testi tuon jälkeen, niin näkee miten tarkasti nokkien asennot seuraa pyydettyä. Jos lukemat pomppii vielä reilusti tai Vanoksen liikerata jää vajaaksi, tietää yleensä, että solenoidi(t) jumiaa.
                      ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                      Comment

                      • kailah
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2012
                        • 79
                        • rauma

                        #12
                        Nakutus kuin dieselissä

                        Originally posted by sansavo View Post
                        UPDATE!

                        Työt on sotkenut roppaamista senverran pahasti, että tutkiminen vähän venähti ja auto seisyt kiltisti tallissa.

                        Töhnät on nyt selkeästi lähtenyt liikenteeseen, vano- solenoidit oli käytännössä jumissa ja ne sihdit oli täynnä sitä itseään… sihdeistä ylempi selkeästi enemmin tukossa. Kuvista löytyy näyttöä siitä…

                        Autoa on tutkittu useamman eri ihmisen toimesta, kaikilla mahdollisilla ohjelmilla ja nakutuksen syytä; ei vaan löydy. venttiileistä puolelta se hyvin todennäköisesti tulee, mutta varmuutta ei asiaan löydy. Tuo nokka-akseli vika aika varmasti liittyy solenoidi+sihdit (koodeja ei siis enään ole)…

                        Nakutus diesel auton tasolla tyhjäkäynnillä ja kaasua painaessa kuuluu tiheänä tikityksenä. Kun nopeusmittari nousee +50kmh niin nakutusta ei juurikaan kuulu tai, kun jalan päästää kaasulta. paitsi sitten kun palataan tyhjäkäyntiin. Eli nakutus kuuluu 0-50kmh kaasua painaessa ��

                        Auto edelleen tehoton liikkeelle lähdössä, yleisellä tasolla auto toimii hyvin.

                        Nyt hyvät neuvot ja jopa arvaukset ovat tervetulleita.
                        Puristuspaineet pitänee mittaille ensiviikolla

                        Brittien puolella neuvottiin seuraavaa:

                        Tarkasta Disa/t

                        öljyt vaihtoon:

                        1) tämänhetkiset öljyt vaihtoon.
                        2) Vaihda uudet öljyt huuhtelua varten, öljyn ei tarvitse olla huippu class.
                        3) Forte pesu 7L mukaan, miten tämä nyt edes oikeaoppisesti tehdään: ohjeitan olen nähnyt nyt 3 erilaista, paljon samaa mutta tyhjäkäynti/koneen kierrättämis ajat eroavat ��
                        4) Uudet high class öljyt, öljyä voi kokeilla 0w/5w-30w/40w välillä… öljyn sekaan voidaan lisätä joku ihme töhnä, joka jää rallattamaan öljyjen joukkoon…

                        Mitä öljyä olette käyttäneet ?

                        Kyllähän minä voin nuo tehdä ja toivoa parasta, mutta miten näette hyödyn ja onko tuossa järkeä. P.S. Rahaa mennyt jo jokunen satanen

                        Kiitos Jälleen kaikesta avusta.

                        kuvat:

                        https://ibb.co/vkSwNXL
                        Täällä sama ongelma n52b25a nakuttaa kuin diesel tyhjäkäynnillä, tehty moottorin sisäpesu uudet öljyt, vanokset pesty ja testattu, disa avattu ja katsottu, (myös tehty tuo testi 2500rpm/3min) ääni kuuluu 2-3pytyn paikkeilta terävä nakutus kun kuuntelee ilman suojakantta, voiko esim. suuttimet pitää moista ääntä?. Entä valvetronic jos on jäänyt jumiin johonkin asentoon tai ei toimi:think mutta kun ei vikakoodeja ole :think Kiitos etukäteen hyvistä vinkeistä.

                        Comment

                        • sansavo
                          Newbiemmer
                          • May 2019
                          • 11
                          • Helsinki

                          #13
                          Joo voihan noille solenoideille vielä tällejä antaa tai lainata vaikka kaverin autosta ja niillä testata. Uskon kuitenkin vahvasti, että vika ei tuolla lähde :(
                          Itse en kuitenkaan lähtisi ulkoisella virtalähteellä sohimaan siihen solenoidien viereen, kun en omista kovin vakaita käsiä...
                          Varmasti siis kuitenkin ihan fiksua tehdä ko toimenpiteet, solenoidit irroitettuna.


                          Mutta siis vielä tähän vikaan/sen hoitamiseen:


                          Lueskelin myös tosta 3min kierrättämisestä, mutta kuulostaa aika niukalta ajalta... Omiin kokemuksiin ja luotettavasta lähtees tulleen tiedon perusteella; voisin tuon ajan vaikka 5 kertaistaa tai jopa edemmin... paikallaanhan ei tarvitse jäädä, vaan voi kipaista vaikka mummolaan, jos asuu 50km päässä ja sinne pikku pykälä päällä.
                          Itse ajattelin testata yllämainittua...

                          Suutimet testattu inpalla ja ei ollut kyllä vaikutusta "nak nak" nakutukseen, vaikka suljettiin yksitellen... Voin viedä nuo omat penkkiin, ihan vaikka huvin vuoksi. Niin kerron miten käy. Mutta suutin testi siis ei vaikkutanut asiaasn, eikä suuttimista kuulunut mitään outoa kun stetoskoopilla kuuntelin

                          "Entä valvetronic jos on jäänyt jumiin johonkin asentoon tai ei toimi" voin vaikka vaihtaa tuon jossain välissä ja kerron miten kävi

                          kopan vaihdan kunhan saan aikaiseksi, tuntuu että se sen verran vuotaa; että vaikka ihan testiksi... Mites se valvetronicin moottori lähtee/laitetaan takaisin(pitääkö kellottaa). Tähän varmasti löytyy vastaus jo, mutta laiskana kysyn ja ei tarvitse vastata jos tuntuu: "haluan päästä liian helpolla". Ei kuitenkaan suututa siita

                          Otan huomenna pikkaisen videota ja laittelen tänne.
                          Last edited by sansavo; 31-10-2019, 15:33.

                          Comment

                          • O-Peksi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2007
                            • 2775
                            • Joensuu

                            #14
                            Onko ihan poissuljettu ajatus, että veisit auton asiansa osaavalle korjaamolle? Äkkiseltään vaikuttaisi, että tulisi halvimmaksi ja helpoimmaksi siten.
                            ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                            Comment

                            • sansavo
                              Newbiemmer
                              • May 2019
                              • 11
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by O-Peksi View Post
                              Onko ihan poissuljettu ajatus, että veisit auton asiansa osaavalle korjaamolle? Äkkiseltään vaikuttaisi, että tulisi halvimmaksi ja helpoimmaksi siten.
                              Miksi luulet, että tein ylipäätään topicin .?
                              On varmasti ihan totta, että joku merkkihuoltamo tekisi ko työn ja jos korjaamiselle olisi: tiukka aikataulu tai se olisi pakko rako, niin varmasti näin toimisin. Tiedän kyllä milloin homma menee siihen pisteeseen, että auto parempi siirtää ammattilaiselle. Minulla tuossa kuitenkin hyvin käyvä 46, joka siirtää minua tarvittaessa.
                              Käyn 4 kertaa viikossa pelaamassa lätkää, ei kai siinäkään niin järkeä ole itseänsä rääkätä, eikä se ole halpaa ja ammattilaisia voi katsella telkkarista. Mutta silti vaan pelaan, vaikka en omista ammattilaisen taitoja...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎