Announcement

Collapse
No announcement yet.

530d bayernmegamachine hyytyi virranvähyyteen? Hihna vai laturi??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tommipommi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2011
    • 225
    • sastamala

    530d bayernmegamachine hyytyi virranvähyyteen? Hihna vai laturi??

    Kyseessä siis tuo e61 mistä itse korjattiin katkennut plussakaapeli viime talvena ja siinä vikaa ettiessä silloin vaihtui uusi startti ja akkukin. Akku on nyt jo testautettu, vika ei ole siinä vaikka sitä toivoin.

    Ajattelinkin, joko se +kaapelikorjaus petti kun laturin vikavalo ei syttynyt, mutta matka katkesi sähkön puutteeseen siinä vartin aikana ensimmäisestä ABS herjauksesta, jota seurasi Punainen transmission ratas ja useat muut varoitusvalot. Latauksen merkkivaloa ei koskaan kuitenkaan tullut, mutta se Keltainen akun kuva tuli ehkä 5 min ennenkö auto lopullisesti pimeni(milläs jännitteellä se tuleekaan?) Keskinäyttökin siinä mustui jo hyvissä ajoin.. Autolla oli siis ajettu jo saman illan aikana lähes 100km toiseen suuntaan ja paluumatkalla auto sit alkoi oireilla n.70km maantieosuuden jälkeen. Ja starttailuissa ei ollut mitään vaisua havaittavissa aiemmin. Myös toisella ladatulla akulla tärähtää hyvin käyntiin ja kaikki pelaa eli Plussakaapeli ei ole poikki tällä kertaa, valikon auton jännitenäyttökin näyttelee nyt 15v ladatulla akulla tuossa pihassa, ajolenkille en ole vielä arvannut..

    Ohjaus oli kuitenkin myös ainakin tämän viimeisen 15min aikana selkeästi raskaampi, ei varmaankaan ihan tehostamaton, mutta varmuudella normaalia raskaampi. Eli voisko ongelman aiheuttaa pelkkä alkuperäinen 380tkm ajettu hihna ja kiristäjä. Hihna näyttää äkkiseltään ihan hyvältä, mutta sormituntumalla mieluummin ehkä löysän oloinen kuin kireän. Mitään vihellystä se ei pitänyt, mutta pitääkö moniurahihnat edes? Nyt ladatulla akulla ohjauskin tuntuu taas tehostetulta ainakin tuossa ihan tyhjäkäytellessä..

    Vai viittaako ongelmat jo laturiin, ei sillekkään ole mitään tarvinut tehdä koko historian aikana, mutta se punainen latauksen merkkivalo jäi yhtälöstä uupumaan?

    Kaikki tapahtui viime lauantaina, kun märkä keli muuttui pakkaseksi.

    Jos jaksoitte tämän romaanin lukea loppuun niin sanokaapa miltä vaikuttaa?

    Diagnostiikkavehkeitä ei enään ole joten arvailuja kehiin.

    Kiitti ja mukavaa loppuvuotta
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9156
    • Oulu

    #2
    Värinänvaimennin (kampiakselin hihnapyörä) todennäköisesti luistaa vulkanoinnistaan. Kokeile laittaa kunnolla sähkökuormia päälle ja kurkkaa, miten hihna liikkuu.
    Last edited by Clavurion; 03-12-2019, 19:39.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • tommipommi
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 225
      • sastamala

      #3
      Originally posted by Clavurion View Post
      Värinänvaimennin (kampiakselin hihnapyörä) todennäköisesti luistaa vulkanoinnistaan. Kokeile laittaa kunnolla sähkökuormia päälle ja kurkkaa, miten hihna liikkuu.
      Ok, kiitti paljon vinkistä! Täytyy tutkia asiaa. Tuollaisiako on ollut, ei olisi muuten tullut ihan ensimmäisenä mieleen.. Sitä aateltiin, että jos kampiakselilla hihna vähän luistaisi niin voisi sopia aika hyvin oireisiin, mutta juu tutkitaan

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Originally posted by tommipommi View Post
        Ok, kiitti paljon vinkistä! Täytyy tutkia asiaa. Tuollaisiako on ollut, ei olisi muuten tullut ihan ensimmäisenä mieleen.. Sitä aateltiin, että jos kampiakselilla hihna vähän luistaisi niin voisi sopia aika hyvin oireisiin, mutta juu tutkitaan
        Joo yleinen ongelma vanhemmittain, vulkanointi pettää. Tähän on parranneltu eli vahvempi osa nykyisin saatavilla.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • tommipommi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 225
          • sastamala

          #5
          Mitenkäs tän kampiakselin hihnapyörän saa helpoiten kotikonstein irti ja tarvitaanko esim. Pulttipyssyä pakolla?
          Last edited by tommipommi; 04-12-2019, 10:11.

          Comment

          • vexu524tdic
            BTCF Member
            • Jan 2004
            • 776
            • Gallia = Kinnula

            #6
            Dampperi kiinni pikkupulteilla, ongelmaksi voi tulla venyttämällä asennettava ilmastoinnin hihna jos siinä on sellainen (minkä ikäinen?) = ei erillistä kiristintä.
            e70 X5 3.0sd -08
            f30 320i xdrive -16
            e30 325i Cabriolet -88 M52b28
            e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
            e30 316 -88 2,2TIC M10
            e21 323i -81 ruostekasa...

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9156
              • Oulu

              #7
              Originally posted by tommipommi View Post
              Mitenkäs tän kampiakselin hihnapyörän saa helpoiten kotikonstein irti ja tarvitaanko esim. Pulttipyssyä pakolla?
              Jos vulkanointi ei ole täysin risa, niin saa lukittua vaikka vanhalla hihnalla ja lukkopihdeillä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • Matts
                Newbiemmer
                • Apr 2019
                • 12
                • Nummela

                #8
                Oletko maadoituskaapelit tarkistanut, akulta runkoon ja rungosta koneeseen?

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9156
                  • Oulu

                  #9
                  Originally posted by vexu524tdic View Post
                  Dampperi kiinni pikkupulteilla, ongelmaksi voi tulla venyttämällä asennettava ilmastoinnin hihna jos siinä on sellainen (minkä ikäinen?) = ei erillistä kiristintä.
                  Elastisen hihnan suhteen toimivia työkaluja saa nykyään ihan huokeaan hintaan. Jos hihnan joka tapauksessa uusii, niin vanhan voi riipasta poikki.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • tommipommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 225
                    • sastamala

                    #10
                    Uskoisin maadoituksien olevan kunnossa kun tärähtää hyvin käyntiin kun heittää vaan ladatun Akun paikoilleen. Viime talvena niitä tsekkailtiinkin..

                    Niin siin Pyörässä/dampperis on vaan ne neljä pulttii ja niitä irrottaessa koneen voi lukita vanhalla hihnalla ja lukkopihdeillä, käsitinkö oikein?

                    Juu ilmastoinnin hihna näytti olevan ilman kiristintä eli varmasti Kiva irrottaa ja asentaa, auto on 2005.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by tommipommi View Post
                      Niin siin Pyörässä/dampperis on vaan ne neljä pulttii ja niitä irrottaessa koneen voi lukita vanhalla hihnalla ja lukkopihdeillä, käsitinkö oikein?

                      Juu ilmastoinnin hihna näytti olevan ilman kiristintä eli varmasti Kiva irrottaa ja asentaa, auto on 2005.
                      Hihnapyörän saa pysymään paikallaan pulttien irrotusta varten (jos vulkanointi ei ole täysin risa), kun pyöräyttää hihnan dampperin kehän lisäksi vaikka ohjaustehostimen hihnapyörän ympäri, lukitsee siihen ja toisilla pihdeillä vielä kirraa hihnan yhteen lähempää dampperia.

                      Elastisen hihnan irrotus ja asennus onnistuu vaikka tuollaisen työkalun avulla.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • tommipommi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2011
                        • 225
                        • sastamala

                        #12
                        Oukei Thanks! Ilmoittelen tänne miten homma etenee, tosin Tässä voi mennä viikko jos toinenkin..

                        Comment

                        • tommipommi
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2011
                          • 225
                          • sastamala

                          #13
                          Noniin bemmi on nyt ollut ajossa muutaman päivän ja tuntuisi pelaavan*KOP-KOP.

                          Kampiakselin hihnapyörä näytti vielä sen verran hyvältä, että ei päädytty sitä irrottamaan. Vanha vesipumppu vuoti jo vähän kuluneille moniurahihnoille, siinä se syy ongelmiin taisi olla tällä kertaa. Eli Uusi vesipumppu, muutama uusi tiiviste ja uudet moniurahihnat. Uusi Ilmastoinnin venyhihna olikin tiukka saaha paikalleen, mutta onneksi kampiakseli tosiaan pyöri yhdestä sen neljästä hihnarullan kiinnityspultista..

                          Kait tuohon laturiinkin kannattaisi se jännitteensäädin/hiilipaketti varuiksi vaihtaa senhän varmaan saa laturia irrottamattakin siihen perään vaihdettuu vai saako?
                          Salavalikon jännitenäyttö näyttää ajossa semmosta 14,7-15,2v. Huomasin että se seilaa tommosella ehkä n. puolen voltin vaihteluväliä, kun perheessä kaksi M47 koneellista kolssatasta niin niissä jännite pysyi tasasemmin siin 14,5 +/-0,1V ehkäpä. Onkohan tuo M57 puolen voltin heittely vielä normaalin tuntuista käytöstä?

                          Toinen homma on vaihtaa noihin kaikkiin autoihin sokee läpät öljyä vuotavien swirl-flappien tilalle, täältä palstalta varmaan löytyykin tietoa mistä kandee hommata niitä tulppasarjoja..? Ja tarvittavat tiivisteet ainakin imusarjaan..

                          Kiitos foorumilaisille avusta ja mukavaa joulua!
                          Last edited by tommipommi; 22-12-2019, 07:31.

                          Comment

                          • tommipommi
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2011
                            • 225
                            • sastamala

                            #14

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎