Announcement

Collapse
No announcement yet.

520d vikoja pukkaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehmasto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2020
    • 49
    • Turku

    520d vikoja pukkaa

    Vuoden ajellut nyt tuolla autolla ja koko ajan jotain saanut renmpata.. Nyt kuitenkin tavoitteena saada auto taas kuntoon ja sellaiseksi kuin sen kuuluisi olla!
    Akuutein juttu tällä hetkellä on että auto alkoi valittamaan latausta. Mittasin latauksen konehuoneesta ja akulta. Molemmissa sama 11.6, joten ei tosiaan lataa yhtään! Mielestäni startti pyörii normaalisti ja akku juuri uusittu, joten ilmeisesti paras hakea uusi laturi kehiin?

    Toinen asia jonka huomasin hihnaa katsellessa että kampiakselin hihnapyörä (dampperi) on aika rivon näköinen jo. Siinä näkyy selvää halkeilua, vaikka nätisti vielä pyörii.. Täytyykö tämä nyt uusia myös heti?

    Kolmas asia joka pitkään vaivannut on vaihteleva jarrutärinä. Etupuslat vaihdettu, koiranluut vaihdettu, raidetangonpäät vaihdettu, kokeiltu toisilla renkailla, Etupyöränlaakeri vaihdettu toiselle puolelle (toinen vaihdettu 50tkm sitten), levyt vaihdettu kahteen kertaan (vika hävinnyt aina hetkeksi), jarrusatulat kaikinpuolin kunnossa (moneen kertaan putsattu). Auto on kahteen kertaan tänä aikana katsastettu ja vikaa etitty korjaamolla myös.. Vaihtoehtona ois vielä uudet levyt (mahdollisimman laadukkaat), iskarit, tai taaemmat tukivarret. Mistä näistä kannattaisi aloittaa?
  • alpine3
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2010
    • 1269
    • Kajjjaani

    #2
    Oletko tarkastanut missä kunnossa jarrusatuloiden carrierit on? Tuolla: https://www.btcf.fi/forum/showthread...t%E4%E4&page=3 keskustelua jarrutärinästä ja carriereista aiheuttajana.
    BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
    BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

    Comment

    • Juuså
      BTCF Member
      • Oct 2009
      • 207
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Vehmasto View Post
      Vuoden ajellut nyt tuolla autolla ja koko ajan jotain saanut renmpata.. Nyt kuitenkin tavoitteena saada auto taas kuntoon ja sellaiseksi kuin sen kuuluisi olla!
      Akuutein juttu tällä hetkellä on että auto alkoi valittamaan latausta. Mittasin latauksen konehuoneesta ja akulta. Molemmissa sama 11.6, joten ei tosiaan lataa yhtään! Mielestäni startti pyörii normaalisti ja akku juuri uusittu, joten ilmeisesti paras hakea uusi laturi kehiin?

      Toinen asia jonka huomasin hihnaa katsellessa että kampiakselin hihnapyörä (dampperi) on aika rivon näköinen jo. Siinä näkyy selvää halkeilua, vaikka nätisti vielä pyörii.. Täytyykö tämä nyt uusia myös heti?

      Kolmas asia joka pitkään vaivannut on vaihteleva jarrutärinä. Etupuslat vaihdettu, koiranluut vaihdettu, raidetangonpäät vaihdettu, kokeiltu toisilla renkailla, Etupyöränlaakeri vaihdettu toiselle puolelle (toinen vaihdettu 50tkm sitten), levyt vaihdettu kahteen kertaan (vika hävinnyt aina hetkeksi), jarrusatulat kaikinpuolin kunnossa (moneen kertaan putsattu). Auto on kahteen kertaan tänä aikana katsastettu ja vikaa etitty korjaamolla myös.. Vaihtoehtona ois vielä uudet levyt (mahdollisimman laadukkaat), iskarit, tai taaemmat tukivarret. Mistä näistä kannattaisi aloittaa?
      Kuulostaa siltä että laturissa on hiilet loppu. Nämä käyvät ainakin m57n moteissa oleviiin latureihin, hintakin on todella huokea vrt uuteen laturiin.

      Dampperi kannattaa vaihtaa pikemmiten, jossain vaiheessa vulkanointi pettää.

      Ja jarrutärinöihin, sulla on varmaankin ne taemmat tukivarret edessä puslien osalta sököt. Mikäli etummaisissa on jo uudet puslat. Vaihtoehtona ostaa siihen powerflex puslat ja vaihtaa ne vanhoihin tukivarsiin, tai uusia tukivarret. Niissäkin puslissa kumin vulkanointi pettää, ja sen huomaa kun auto on vaikkapa nosturilla ja kääntää ratin toiseen laitaan, niin että pusla joutuu hieman koetukselle. Sillon näkee halkeamat, ja omalla kohdalla syy jarrutärinöihin oli tässä.
      G31 540d xDrive -18

      Comment

      • Vehmasto
        Bimmer Rookie
        • Jan 2020
        • 49
        • Turku

        #4
        Viimeksi taas ne putsasin ja voitelin.. Täytyy ottaa vielä auki ja tarkastella noita tarkemmin kun meinasin varuiksi mitata nuo levyt heittokellolla myös. Nyt kuitenkin täytyy saada auto ensin taas ajokuntoon muuten!

        Comment

        • Vehmasto
          Bimmer Rookie
          • Jan 2020
          • 49
          • Turku

          #5
          Okei! Taidan powerflexit laittaa niihin sitten, koska ainakin vielä tuntuvat muuten hyvältä ja eivät kauhean halpoja ole laadukkaana osana.. Itse niitä olen miettinyt kanssa koska tärinät puolittui kun etummaiset vaihdettiin. Onko jollain tietoa miten tuo dampperi vaihdetaan oikeaoppisesti pikkukoneisessa automaatissa.. Tai lähinnä mistä pidetään vastaan?

          Comment

          • Vehmasto
            Bimmer Rookie
            • Jan 2020
            • 49
            • Turku

            #6
            Ongelmat ratkenneet.
            Last edited by Vehmasto; 14-01-2020, 16:52.

            Comment

            • alpine3
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2010
              • 1269
              • Kajjjaani

              #7
              Originally posted by Vehmasto View Post
              Ongelmat ratkenneet.
              Mikä oli tärinöitten aiheuttaja?
              BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
              BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

              Comment

              • Vehmasto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2020
                • 49
                • Turku

                #8
                Niiden osalta homma on vielä kesken.. Ajattelin vian olevan puslissa joissa oli halkeamia, mutta ei olekaan vielä niin sanottu! Katsotaan kunhan saa oikeat puslat.

                Comment

                • alpine3
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2010
                  • 1269
                  • Kajjjaani

                  #9
                  Ok, jos ymmärsin aloituspostista oikein niin jarrutärinät on aina kadonneet hetkeksi uudet jarrulevyt vaihtamalla? Jos näin on niin sulla menee aina levyt kieroksi hetken käytön jälkeen. Se ei johdu puslista vaan jumittavista jarrukomponenteista. Hyvähän ne puslatkin on tietysti vaihtaa jos rikki ovat
                  BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                  BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                  Comment

                  • nevari
                    BTCF Member
                    • Apr 2008
                    • 256
                    • jyväskylä

                    #10
                    Omalta kokemukselta ääni jarrupalan kannattimelle eli carrierille. Montut palojen kohdalla, jää kantamaan ja vika palaa vaikka levyjä vaihtaa.

                    Comment

                    • Vehmasto
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2020
                      • 49
                      • Turku

                      #11
                      Pakko ne katsoa sitten viikonloppuna. Niitähän jo on putsattu jo monet kerrat.. Oisko hyvä jos suoralla viilalla pyyhkäsee kannattimen urat suoraksi, herkistelee mäntiä ja laittaa uutta levyä taas alle. Onko sillä merkillä nyt sit väliä levyissä vai ei?
                      Oisko joku näistä riittävä että pysyy suorana.. A.B.S, Meyle, Lpr, Zimmermann. Itse melkeen kokeilisin Meyleä tai Lpr.. Yhet Zimmermanit jo kieroks meni, tietysti se nyt merkkiä katso jos jarrut jumittaa.


                      Täytyy kyl bmw kannalta sanoa että onhan se hieno ajaa ja aina olen saksalaisilla ajellut, mutta saahan tuota koko ajan jostain kyniä. Täytyy vaan ottaa harrastuksen kannalta..
                      Last edited by Vehmasto; 16-01-2020, 22:00.

                      Comment

                      • alpine3
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2010
                        • 1269
                        • Kajjjaani

                        #12
                        Sinuna laittaisin sinne nyt ensiksi ne Powerflexit kun sinulla vissiin ne jo on ja jos tärinät sen jälkeen jatkuu niin katsot ne levyt ovatko suorat vai taas vinot. Jos vinot niin sitten uudet levyt, esim ATE tai Zimmermann. Ennen uusia levyjä kuitenki ne jarruosat kuntoon. Männät oletkin jo vissiin herkistelly niin keskity niihin carriereihin ja liukupintoihin.
                        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                        Comment

                        • Vehmasto
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2020
                          • 49
                          • Turku

                          #13
                          Joo totta kai.. Sain puslat jo paikalleen, mutta ovat mielestäni väärät (siitä juttua toisessa keskustelussa). Kunhan saan oikeat niin etenen juuri näin! Ate olisi kyllä taatusti hyvä!

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Äärimmäisen harvoin levyt on kieroja näissä tapauksissa. Yleensä vika on jumittavissa jarrusatulan ja karrierin pinnoissa josta syystä paine levyyn kohdistuu ”vinossa”, toinen pala painuu lujempaa levyä vasten.

                            - Jarrusatulan kaikki liukupinnat ja mäntä
                            - Karrierin kaikki liukupinnat
                            - Liukutapit, pihdistus kirkkaaksi esim teräsharjalla ja jarruvaseliinia
                            - Jarrupalojen liukupinnan vastine (smirklaa palat jos tarvetta)
                            - Vanne, hiomapaperilla puhdistus navan alue
                            - Napa, hiomapaperilla puhtaaksi
                            - ennen jarrulevyn asennusta navan puoli puhtaaksi

                            Jos käytössä on soodapuhalluslaite sillä saa pinnat teräsharja/rättilaikkasittelyn jälkeen/ennen siistittyä.
                            Last edited by BMW525Xda; 17-01-2020, 16:37.

                            Comment

                            • Vehmasto
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2020
                              • 49
                              • Turku

                              #15
                              Tänään muokkasin puslat sopiviksi kuitenkin kävin satuloista vielä kaikki liukupinnat läpi, herkistelin satulat. Toinen pala oli turhan tiukka joten hiukan viilasin sitä, samoin liukupinnat suoristin viilal kanssa.. Nyt lyhyen ajon perusteella vaikuttaisi että ongelmat poistuivat ainakin suurilta osin!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎