Announcement

Collapse
No announcement yet.

e60 tyhjäkäynti häiriö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vehmasto
    Bimmer Rookie
    • Jan 2020
    • 49
    • Turku

    e60 tyhjäkäynti häiriö

    Nyt muutamana kertana kylmällä koneella tehnyt niin että tyhjäkäynti kierrokset pomppineet edestakas noin 300-500 rpm toisella kerralla oli vaihde päällä ja tavallaan tuon seurauksena jopa koitti nytkähtää eteenpäin. Kierrosten noustessa kierrokset jatkoivat lievempää heittelyä. Toisella kerralla auto teki sitä ihan paikallaan, vika on sitten nopeasti poistunut eikä aina ilmesty ollenkaan.. Jäänyt vaan vaivaamaan mikä tuollaista voisi tehdä.?
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    #2
    Näihin ois tietysti hyvä kirjoittaa aina, että mikä moottori ja laatikko autosta löytyy. Auttaa hieman asiassa.

    Vikakoodeja luettu?
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Vehmasto
      Bimmer Rookie
      • Jan 2020
      • 49
      • Turku

      #3
      Kyseessä on M47 520d kone automaatilla..

      Comment

      • Vehmasto
        Bimmer Rookie
        • Jan 2020
        • 49
        • Turku

        #4
        Nyt alkaa asia selviämään.. Katselin vikakoodin lukijalla kierroksia niin silloin kun kierrokset pomppii niin lataus heittelee (hiilet vaihdettiin 2 vk aikaa), kun taas kierrokset pysyy paikoillaan niin lataus myös pysyy! Rasitus testillä tämä myös menee niin että kun pudottaa sähköt pois niin kierrokset tasaantuu.. Mikä siellä nyt mahtaa sen tehdä? Istuuko hiilet huonosti, jännitteensäädin rikki vai jotain muuta. Vieläkö tuota kokeilisi saada kuntoon vai ostaisko suoraan uuden laturin. :think

        Comment

        • MikkoJII
          BTCF Member
          • Oct 2003
          • 1807
          • Lapua

          #5
          Originally posted by Vehmasto View Post
          Nyt alkaa asia selviämään.. Katselin vikakoodin lukijalla kierroksia niin silloin kun kierrokset pomppii niin lataus heittelee (hiilet vaihdettiin 2 vk aikaa), kun taas kierrokset pysyy paikoillaan niin lataus myös pysyy! Rasitus testillä tämä myös menee niin että kun pudottaa sähköt pois niin kierrokset tasaantuu.. Mikä siellä nyt mahtaa sen tehdä? Istuuko hiilet huonosti, jännitteensäädin rikki vai jotain muuta. Vieläkö tuota kokeilisi saada kuntoon vai ostaisko suoraan uuden laturin. :think
          Onko sulle akkukaapeli kampanja tehty?

          Tarkista tuolla: https://huoltovaraus.bmw.fi/
          Pitäisi näkyä jos on tekemättä.

          Paljoko se lataus on? Itse suuntaisin kyllä katsetta sitten takaisin tuohon laturiin kerran sinne on tehty hetki sitten hiilienvaihto. Onko kaikki johdot kunnolla kiinni? Äkkiseltään ajateltuna voisi olla jännitteensäädin. Oletin, että näihin vehkeisiin myydään jännitteensäädin/hiili pakettia yhtenäisenä.
          E32 750i 11/89

          Comment

          • Vehmasto
            Bimmer Rookie
            • Jan 2020
            • 49
            • Turku

            #6
            Juu tehtiin tuossa syksyllä, pelkkä rasvaus riitti..


            Yleensä nuo vaihdetaan pakettina, mutta pienellä työllä saa myös hiilet vaihdettua..
            Ei siinä varmaan muita mahdollisuuksia pitäisi olla kuin lataussäädin.:think
            Täytyy nyt huomenna vielä tarkemmin katsoa Damperia kuormituksella kun kerran sekin on vaihtoon menossa (näkyy halkeilua). Tuo juuri ihmetyttää että tekee sitä käytännössä kylmällä koneella kuorma päällä pelkästään.



            Lataus hyppii vian ollessa päällä 13.5V ja 15.5V välillä.. Tasaantuessa ollut jotain 14.2-14.8 V luokkaa riippuen kuormituksesta.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Vehmasto View Post
              Juu tehtiin tuossa syksyllä, pelkkä rasvaus riitti..


              Yleensä nuo vaihdetaan pakettina, mutta pienellä työllä saa myös hiilet vaihdettua..
              Ei siinä varmaan muita mahdollisuuksia pitäisi olla kuin lataussäädin.:think
              Täytyy nyt huomenna vielä tarkemmin katsoa Damperia kuormituksella kun kerran sekin on vaihtoon menossa (näkyy halkeilua). Tuo juuri ihmetyttää että tekee sitä käytännössä kylmällä koneella kuorma päällä pelkästään.



              Lataus hyppii vian ollessa päällä 13.5V ja 15.5V välillä.. Tasaantuessa ollut jotain 14.2-14.8 V luokkaa riippuen kuormituksesta.

              Laita mahdollisimman paljon kuormaa laturille ja katso miltä näyttää. Eli kaikki mahdolliset valot, penkinlämmittimet, takalasinlämmitin, puhallin täysillle ym. Sitten vaan katsomaan dampperia.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Vehmasto
                Bimmer Rookie
                • Jan 2020
                • 49
                • Turku

                #8
                Laitoin aamulla kuormaa ja vaikka kierrokset heittelee niin ei silmällä huomaa että dampperi löisi tyhjää.. mietin sitä että voisiko jännite edes käydä yli 15V vaikka löisikin tyhjää. :think Varmaan laitan jännitteensäätimen ja dampperin vaihtoon molemmat vai voiko joku muu laturissa aiheuttaa tuota. Tietty olettaen että vika sieltä suunnalta löytyy!

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Originally posted by Vehmasto View Post
                  Laitoin aamulla kuormaa ja vaikka kierrokset heittelee niin ei silmällä huomaa että dampperi löisi tyhjää.. mietin sitä että voisiko jännite edes käydä yli 15V vaikka löisikin tyhjää. :think Varmaan laitan jännitteensäätimen ja dampperin vaihtoon molemmat vai voiko joku muu laturissa aiheuttaa tuota. Tietty olettaen että vika sieltä suunnalta löytyy!
                  Yli 15v jännitettä ei kyllä voi muu kuin laturi aiheuttaa. Jos laturi löisi tyhjää, niin jännitteen pitäisi laskea ei nousta. Jännitteen heilumista voisi varmaan myös kuluneet liukurenkaat aiheuttaa.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Vehmasto
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2020
                    • 49
                    • Turku

                    #10
                    Liukurenkaat oli kyllä aikas kuluneet, joten tarvisko sitä sitten vaan uusia koko laturi suosiolla.. Toisaalta eihän silloinkaan pitäisi tapahtua yli latausta..:think

                    Comment

                    • Vehmasto
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2020
                      • 49
                      • Turku

                      #11
                      Jännitteensäädin lähti tilaukseen. Ensi viikon lopussa homma jatkuu..

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        #12
                        Originally posted by Vehmasto View Post
                        Liukurenkaat oli kyllä aikas kuluneet, joten tarvisko sitä sitten vaan uusia koko laturi suosiolla.. Toisaalta eihän silloinkaan pitäisi tapahtua yli latausta..:think
                        Jos hiilet saa kiinni huonosti, niin silloin jännite varmaan heittelee voimakkaammin. Kuinka nopeasti tuo latauksen säätö sitten osaa tuohon reagoida en osaa sanoa. Meinasin nyt sitä, jos jännite notkahtaa -> moottorinohjaus käskee nostaa jänitettä -> jännite pomppaakin liikaa kun hiilet saa kunnolla kiinni. Tosin vika voi hyvin olla siinä jännitteensäätimessä.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Vehmasto
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2020
                          • 49
                          • Turku

                          #13
                          Voisko vika olla ettei hiilet ota kunnolla kiinni vanhoihin uriin? Voiskohan noita hiiliä jotenkin muokata että istuisi vanhoihin uriin.. :think Tässä ois aikaa vielä kokeilla ennen kun uusi jännitteensäädin tulee..

                          Comment

                          • Jonttu79
                            Newbiemmer
                            • Aug 2019
                            • 13
                            • Pattijoki

                            #14
                            Täällä kanssa samanlaista tyhjäkäynnin humpaamista startin jälkeen poteva e61 m57 aut. vm -05. Saman tekee että jännite notkahtaa 12 volttiin ja koneen kierrokset laskee, käynti tasoittuu pikkuhiljaa. Notkahdus tapahtuu myös jokakerta kun kaasun höllää ja satunnaisesti ajon aikana. Dampperi uusittu n. 4000 km sitten. Mielenkiinnolla odottelen että ratkeaako tämä vaiva jännitteensäätimen vaihdolla!

                            Comment

                            • Vehmasto
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2020
                              • 49
                              • Turku

                              #15
                              Ootko koittanut poistuuko sulla ongelmat kun pudotat sähkölaitteet pois päältä?
                              Mulla ainakin liittyy ihan suoraan ongelmat nyt tuohon laturin kuormitukseen.. Voipi se olla että laturi menee lopulta vielä kokonaan vaihtoon.:think Toivotaan ettei. Alkaa bemarin "viikkorahat" olla lähiviikoilta jo käytetty..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎