Announcement

Collapse
No announcement yet.

Starttausongelma 530D e61, -06

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rammy2142
    Newbiemmer
    • May 2016
    • 29
    • Espoo

    Starttausongelma 530D e61, -06

    Elikkä akku välillä tyhjentynyt itsekseen sillointällöin jo parin vuoden ajan. Nyt oli yön aikana vetänyt akun aivan kuolioon niin ettei inahtanutkaan aamulla. Ei muuta kuin täysi akku kiinni vehkeeseen ja auto heräsi henkiin, ainakin sähköpuolelta.

    Yritin sitten starttailla käyntiin, startti pyörii todella iloisesti mutta ei vain lähde käyntiin. Pitkien hinkutusten jälkeen kahdesti hörähti dieseli käyntiin ja nosti normaalit kierrokset n. 2-4 sekunniksi ja sen jälkeen sammui riippumatta koittiko antaa kierroksia vai ei. Tämän jälkeen ei enää ollenkaan lähtenyt käyntiin, pakoputkestakaan ei ollenkaan tunnu lupailevan startin rullatessa. Valitti fuel pump failurea, näytti myös valtavan määrän hehkun sekä diesel filtterin vikakoodeja sekä ainakin seuraavan

    DDE
    4548 power management closed circuit current violation

    Nollasin koodit ja yritin uudestaan starttailla mutta tämän jälkeen vain seuraavat vikakoodit tulivat enään esiin.

    Fuel pump
    6294 control current too low

    DDE
    4B90 Rail-pressure monitoring on engine start

    Tämä sama myös apuvirran ollessa kiinni lisänä. Siellä se perkele seisoo nyt parkissa eikä suostu lähtemään käyntiin. Onkohan kellään viisaammalla antaa neuvoja tilanteen ratkaisemiseksi

    Auto tosiaan -2006 180tkm ajettu yksilö
    E61 530D -06 / FZS1000S -06
    Ex. E91 325 Xi -05
    Ex. S40 T4 -98
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Koodien perusteella ilmeisesti siirtopumppu ei toimi ja rail-paineet liian pienet. Paljonko paineet on startatessa?
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Rammy2142
      Newbiemmer
      • May 2016
      • 29
      • Espoo

      #3
      Yritin käsilukijalla lukea tuota livedataa mutta auto taitaa startin yhteydessä kytkeä virransyötön pois obd pistokkeesta joten mitään järkevää en saanut ulos vielä. Yritän huomenna läppärillä ja inpalla katsahtaa miltä tuo näyttää.

      Senverran lisädiagnostiikkaa tein, että purin takapenkkiä ja katsoin että dieselpumpulle tuleva virta on 12v joten sähkö kulkee ja pumppukin pitää pientä hurinaa starttivirralla. Konehuoneen puolella ei kuitenkaan diesel virtaa letkussa, letkussa näkyy myös selkeästi ilmaa mutta tavara ei vain liiku.

      Tuo control current too low mielestäni viittaisi siihen että pumpun toimintaa säätelevä virta olisi ongelma. Voisiko tämä viitata vioittuneeseen EKPS moduuliin sillä käsittääkseni kyseisen moduulin pitäisi antaa pumpun ohjaukseen tarkoitettu virta?

      Auto oli taas lähestulkoon tyhjentänyt akun seistessään joten jokin virranvuoto siellä taatusti on myös, toivottavasti kyse olisi tuosta moduulista ja sen sisälle syntyneestä oikosulusta.
      E61 530D -06 / FZS1000S -06
      Ex. E91 325 Xi -05
      Ex. S40 T4 -98

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Näin ulkomuistista en kyllä pysty sanomaan tuliko tuo koodi siitä, että pumppu ottaa liian vähän virtaa (eli ei tomi) vai siitä että se EKPS on rikki eikä syötä riittävästi virtaa. Jos siellä konehuoneen letkuissa näkyy ilmaa eikä se liiku, niin silloin ei siirtopumppu pyöri. Näissä on itsestään ilmaava järjestelmä, joten ilman pitäisi kyllä lähteä pois kun pumppu on päällä. Ei kyllä pitäisi kadota virransyöttö obdportista kun starttaa.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Rammy2142
          Newbiemmer
          • May 2016
          • 29
          • Espoo

          #5
          Taisi tuo akku olla niin kuollut että voi olla että siksi ei riittänyt virtaa obd puolelle kun meni mittarikin pimeäksi. Kokeilen huomenissa täydellä akulla.
          E61 530D -06 / FZS1000S -06
          Ex. E91 325 Xi -05
          Ex. S40 T4 -98

          Comment

          • Rammy2142
            Newbiemmer
            • May 2016
            • 29
            • Espoo

            #6
            Noniin. Nyt täydellä akulla testailtu ja seuraavat mittaustulokset.

            Nollasin myös DDE vikakoodit ja EKPS vikakoodit eivätkä ne näytä palaavan yrittäessä startata. Mikähän tässä nyt sitten on? Edelleen ei nafta liiku putkissa... starttivirralla kuuluu pulputusta kuskinpuolella takapenkin alla olevasta luukusta n. 30sek kunnes lopettaa, sama toistuu aina kun kääntää virrat uudestaan samaan asentoon. Kuuluukohan tuon pumpun pitää selkeää pulputtavaa ääntä?

            Lisähuomiona lopettanut myös kauko-ohjain kokonaan toimintansa...
            Attached Files
            Last edited by Rammy2142; 29-01-2020, 15:17.
            E61 530D -06 / FZS1000S -06
            Ex. E91 325 Xi -05
            Ex. S40 T4 -98

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #7
              Originally posted by Rammy2142 View Post
              Noniin. Nyt täydellä akulla testailtu ja seuraavat mittaustulokset.

              Nollasin myös DDE vikakoodit ja EKPS vikakoodit eivätkä ne näytä palaavan yrittäessä startata. Mikähän tässä nyt sitten on? Edelleen ei nafta liiku putkissa... starttivirralla kuuluu pulputusta kuskinpuolella takapenkin alla olevasta luukusta n. 30sek kunnes lopettaa, sama toistuu aina kun kääntää virrat uudestaan samaan asentoon. Kuuluukohan tuon pumpun pitää selkeää pulputtavaa ääntä?

              Lisähuomiona lopettanut myös kauko-ohjain kokonaan toimintansa...
              Ei kyllä pitäisi pulputtaa. Kun aine ei konehuoneen putkissa liiku, niin seuraavaksi itse kyllä avaisin tankin ja testaisin pumpun. Näillä oireilla veikkaisin pumppua, mutta kannattaa aina testata, niin ei tule huti ostoja.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Rammy2142
                Newbiemmer
                • May 2016
                • 29
                • Espoo

                #8
                Noniin löytyi taas aikaa lisädiagnosointiin.

                Avasin matkustajanpuolen luukun tankkiin ja otin pumppua irti, tankki oli tältäpuolen täysin tyhjä. Avasin tämän jälkeen kuskinpuolen luukun ja sillä puolella oli reilusti dieseliä. Ilmeisesti polttoaine ei siis liiku tuolta puolelta pumpun puolelle.

                Laitoin vielä kanisterilla dieseliä matkustajanpuolelle tankkiin ja auto hörähti iloisesti käyntiin....

                Eli siis lappopumppuko nyt olisi hajalla? Onko se samassa yksikössä tuon moottorille vievän kanssa vai onko tuossa kuljettajan puolen tasoanturissa jokin oma pumppunsa? Tuo puoli kun tosiaan pulputti kuuluvasti. En viitsisi summamutikassa koko järjestelmää uusia jos selviäisi vain toisen puolen uusinnalla.
                E61 530D -06 / FZS1000S -06
                Ex. E91 325 Xi -05
                Ex. S40 T4 -98

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  #9
                  Se tankin pumppu imee letku pitkin sieltä kuskin puolelta ainetta. Joten seuraavana katsoisin, että ne letkun on kiinni siinä pumpun kehikossa. Mikä lieneekään virallinen nimi suomeksi.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • Rammy2142
                    Newbiemmer
                    • May 2016
                    • 29
                    • Espoo

                    #10
                    Katsahdin nuo letkuliitännät ja kaikki oli paikoillaan, hieman ravistelin kumpaakin puolta ja kokosin takaisin sisään testiä varten.

                    Auto hörähti käyntiin ja hetken kun annoin tuon käydä ja avasin uudelleen tankin niin kaikki diesel oli siirtynyt nyt pumpun puolelle tankkia...

                    Lisädiagnostiikkaa näköjään viasta mahdotonta suoritta enempää. Nyt pumppu näyttäisi nimittäin toimivan taas täysin normaaliin tapaan ilman vikakoodeja..

                    Mikähän tuossa on oikein voinut käydä kun se noin oikutteli?
                    E61 530D -06 / FZS1000S -06
                    Ex. E91 325 Xi -05
                    Ex. S40 T4 -98

                    Comment

                    • Bemmister
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 71
                      • Oulu

                      #11
                      Tämä nyt oli ehkä osuvin ja tuorein threadi, joten laitanpa oman ongelman jatkeeksi.

                      Eli sigun auto, 225tkm rullattu. Pakkasyön jälken (yleensä lämpimästä tallista lähtö) idrive ilmoittaa heti lähtöön transmission failurea, starttaa hyvin, hehkun merkkivaloa en havainnut mutta ei käynnisty. Starttauksen yhteydessä idrive ilmoittelee myös fuel pump herjaa. Edellisenä päivänä sammutettu suoraan ajosta, ei havaintoja mistään poikkeavasta ajon aikana, taukolämmitys oli ehkä 5min päällä sammuttamisen jälkeen.

                      ISTAlla ei anna kuitenkaan näihin liittyviä koodeja, sen sijaan ei saa yhteyttä DDE-moduuliin ollenkaan (no communication) ja muita lukuisia DME/ ja KOMBI:n viittaavia vikakoodeja tulee esille, yksi myös starttiin viittaava mutta ei varsinaisesti akkuun tai IBS:ään liittyvää koodia. Koodien nollaus ja uusi yritys ei auttanut, idrive herjat lisääntyivät 4x4, DSC tuli esille, mutta niistäkään ei varsinaista vikakoodia uudelleen luettaessa.

                      Taustaa:

                      lokakuussa 2019 auto kävi päävirtakaapelikampanjassa ja koko plusjohto uusittiin. Kaapelivaihdon jälkeen herjannut joka aamu high battery rechargea. Akku uusittu 2 v sitten, Vartan tekele 105ah AGM koodattuna. Hehkut ja rele uusittu pari kesää sitten, eikä ole toistaiseksi antanut niihin liittyviä vikakoodeja. Takaluukun johtosarjat uusittu useampi vuosi sitten, takakontin valot syttyvät ainoastaan lasiluukkua avatessa. Vaihdelaatikon ölpät vaihdettu n. vuosi sitten ja saman aikaa aivoina ollut xhp stage3.

                      Tänään sitten älylaturilla 2/15A ladattu lämpimässä pari päivää lämmennyt akku täyteen, hitaalla puolella 2A? varaus ei noussut 60% enempää yli 12 tunnin aikana, mutta nopealla puolella 15A? akku latautui 5 minuutissa täyteen. En ole vielä testannut akkua ISTAlla.

                      Akku paikoilleen ja jätin samalla IBS-piuhan irti. IBS-näyttäisi olevan alkuperäinen osanumeron perusteella. Ennen käynnistystä käytin vielä virrat päällä vaihteen D-asennossa, mutta ei auttanut. Starttaa kyllä mutta ei käynnisty, sama homma kuin aiemmin. idrive herjaa nyt myös level failurea, ei kuitenkaan anna koodia. Sulakkeita koitin katsella, en löytänyt palaneita ed. mainittuihin liittyen.

                      Koittanut selata eri topikkeja ja seuraavia pohdintoja mielessä:

                      - DDE-releen tsekkaus ja mahdollisesti vaihto, voisiko ECU-yksikkö olla hapettunut?
                      - vaihdelaatikon vikakoodien luku Xhp-softalla
                      - akun testaus ISTAlla, mahdollisesti uusinta
                      - lisämaadoituskaapeli moottorin ja korin väliin
                      - uusi IBS lähtenee tilaukseen kunhan juurisyy selviää
                      - takaluukun johtosarjojen tsekkaus
                      - polttoainepuoli?

                      Pystyykö noita DDE-moduuliin liittyviä juttuja testaamaan ISTAlla, jos moduuliin ei saa yhteyttä? Onko kellään ollut vastaavaa tai hajua mitä kannattaisi seuraavaksi sulkea pois?

                      Kiitokset etukäteen kommenteista!
                      E61 525 -06
                      Ex. E61 530xd -06
                      Ex. E91 320d -06

                      Comment

                      • makkis
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 5152
                        • Kouvola, Savisto

                        #12
                        Tarkista/vaihda moottorinohjauksen päärele, sininen rele siellä ecun vieressä.
                        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9157
                          • Oulu

                          #13
                          Komppaan makkista. Käyt hakemassa tuon DDE-releen Wetteriltä ja vaihtaessa kurkkaat samalla ne DDE:n liittimet. Jos ja kun saat DDE:lle yhteyden, niin voi herjata EWS tampering, joten laitat ISTA:lla DDE-EWS synkan uusiksi.

                          Last edited by Clavurion; 06-03-2020, 02:00.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Bemmister
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2010
                            • 71
                            • Oulu

                            #14
                            DDE-rele vaihdettu ja taas rokkaa, kiitokset kommentoijille avusta
                            E61 525 -06
                            Ex. E61 530xd -06
                            Ex. E91 320d -06

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎