Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #46
    Originally posted by fraatti View Post
    Nyt taisi sinulla kyllä mennä tuo väärinpäin. AGM:llä jännite on esim F1X:ssä rajattu 14,8V. Myös BMW dokumenteissa on mainittu että AGM:n latausjännite on alhaisempi.




    F01 latausjännite jossa AGM akku


    E65 latausjännite perinteisellä lyijyakulla.


    Näin ollen jos AGM ja perusakku koodataan ristiin niin,
    -AGM menee piloille liian korkeasta latausjännitteestä.
    -perinteisen lyijyakun lataus jää vajaaksi.

    Riippuen vähän lähteestä AGM suositellaan kylmässä yhtä korkeaa / korkeampaa latausjännitettä kuin perinteiselle akulle. BMW:llä aika maltilliset nuo lataujänniteet, -30c tienoilla monissa ohjeissa suositellaan molemmille akuille yli 16v latausjännitettä. Tuo AGM latausjännite kuvaaja hieman erikoinen, kun siellä x-akselilla on erilämpötilat mitä selitteessä. Tuossahan ei kumpikaan viiva ole alle 0C lämpöiselle akulle.

    Yksi esimerkki AGM lataus jännitteesta riippuen läpötilasta:



    AGM on herkempi liian korkealle jännitteelle kuin normiakku, joten siitä varmaan johtuu tuo varoitus.

    Originally posted by Beibo View Post
    Kysymys kuuluu eli voiko BMW E60 530d vm. 2009 yhden akun (Varta 95ah) korvata 2kpl Optima Yellow Top 48ah akulla? Tuleeko jotain ongelmia koodauksen tms. kanssa?

    Nopealla mittauksella nuo mahtuisivat vierekkäin orkkispaikalle ja 50 neliömillin kaapelilla rengasliittimillä + kullatuilla akunkengillä saisi helposti myös liitokset toteutettua...
    En näe miksi ei, jos molemmat akun on samassa kunnossa. Uusilla akuilla toki tulee aika kalliiksi kun yksi taitaa maksee sen ~200€. Koodaa vaan autoon sen 90 AGM, jos siellä ei jo sellainen ole koodattuna ja sitten rekisteröi akun vaihdon.
    Last edited by HTK12; 13-02-2021, 23:52. Reason: Lisäystä
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4628
      • Tampere

      #47
      Originally posted by HTK12 View Post
      BMW:llä aika maltilliset nuo lataujänniteet, -30c tienoilla monissa ohjeissa suositellaan molemmille akuille yli 16v latausjännitettä. Tuo AGM latausjännite kuvaaja hieman erikoinen, kun siellä x-akselilla on erilämpötilat mitä selitteessä. Tuossahan ei kumpikaan viiva ole alle 0C lämpöiselle akulle.
      Laitoin molemmat kuvaajat samaan kuvaan jotta niitä voi katsoa vierekkäin.
      Kyllä tuossa on lämpötilat ja (auton)latausjännitteet mielestäni varsin selvästi. Samoin jännitteet häiriötilanteessa.



      Wetcell akussa jännite nousee korkeimmilleen (15,5v) noin -8 asteessa. AGM:ssä korkeimmilleen 14,8V noin 8 asteessa. Häiriötilateessa AGM:n jännite on matalampi noin 20 asteesta lähtien. Wetcellissä häiriötilanteessa jännite on vakio 14,3V. Vai tulkitsinko tuota jotenkin väärin?

      Onko laittamasi kuva täältä? : https://shop.pkys.com/AGM-Battery-Re...arameters.html

      Täällä on mainittu että AGM akku on herkkä ylilataamiselle ja suora korvaaminen 14,4v järjestelmässä saattaa johtaa pitkässä juoksussa ylilataantumiseen. Jatkuvassa ajossa ja korkealla jännittellä saattaisi ikä tulla täyteen nopeasti. Siitä kai nuo bemarin rajat ovat peräisin.
      As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive. (See BU-403: Charging Lead Acid.)
      Learn what differentiates Absorbent Glass Mat (AGM) batteries from other lead acid battery types
      Last edited by fraatti; 15-02-2021, 00:47.
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #48
        Originally posted by fraatti View Post
        Laitoin molemmat kuvaajat samaan kuvaan jotta niitä voi katsoa vierekkäin.
        Kyllä tuossa on lämpötilat ja (auton)latausjännitteet mielestäni varsin selvästi. Samoin jännitteet häiriötilanteessa.



        Wetcell akussa jännite nousee korkeimmilleen (15,5v) noin -8 asteessa. AGM:ssä korkeimmilleen 14,8V noin 8 asteessa. Häiriötilateessa AGM:n jännite on matalampi noin 20 asteesta lähtien. Wetcellissä häiriötilanteessa jännite on vakio 14,3V. Vai tulkitsinko tuota jotenkin väärin?

        Onko laittamasi kuva täältä? : https://shop.pkys.com/AGM-Battery-Re...arameters.html

        Täällä on mainittu että AGM akku on herkkä ylilataamiselle ja suora korvaaminen 14,4v järjestelmässä saattaa johtaa pitkässä juoksussa ylilataantumiseen. Jatkuvassa ajossa ja korkealla jännittellä saattaisi ikä tulla täyteen nopeasti. Siitä kai nuo bemarin rajat ovat peräisin.
        As with all gelled and sealed units, AGM batteries are sensitive to overcharging. A charge to 2.40V/cell (and higher) is fine; however, the float charge should be reduced to between 2.25 and 2.30V/cell (summer temperatures may require lower voltages). Automotive charging systems for flooded lead acid often have a fixed float voltage setting of 14.40V (2.40V/cell); a direct replacement with a sealed unit could overcharge the battery on a long drive. (See BU-403: Charging Lead Acid.)
        https://batteryuniversity.com/learn/..._glass_mat_agm
        Onko tuo kuvan selite sitten väärin? Siinähän lukee selvästi, että viiva 1 akun lämpötila 8c ja viiva 2 akun lämpötila 19c. Kuvaajassa toki sitten lämpötilat näkyy. Kun katsoo AGM akkujen valmistajien sivuilta, niin ei se 14,8v ole suositeltu latausjännite @ -30c. Kuten tuossa aiemmassa viestissäni olevasta taulukosta näkee on se siellä ~16v. Samoin suosittelee muutkin AGM akkujen valmistajat. Pieniä eroja eri valmistajien suosittelemissa jännitteissä.

        Taisi olla tuolta se taulukko. Tuossa BatteryUniversityn jutussa ei puhuttu mitään latausjännitteistä pakkasella. Tiedossa on kyllä, että AGM on herkkä ylilataamiselle, mutta näissä on lämpötila-anturi, joten jännitteet pysyy aina oikeassa. Kuten tuossa linkittämässäsi sanottiin, niin anturin hajotessa menee oletusjännitteelle juuri siksi ettei ylilataa akkua. Samoin se normiakkukin kiehuu pilalle kesällä, jos jännitteet on liian korkeat, toki sietää vähän enemmän.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #49
          Originally posted by HTK12 View Post
          Onko tuo kuvan selite sitten väärin? Siinähän lukee selvästi, että viiva 1 akun lämpötila 8c ja viiva 2 akun lämpötila 19c. Kuvaajassa toki sitten lämpötilat näkyy.
          Olettaisin että tuossa tarkoitetaan noita käyrän nurkkapisteitä missä jännite muuttuu. Tuon suhteen tuo on kyllä hiukan epäselvä.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #50
            Originally posted by fraatti View Post
            Olettaisin että tuossa tarkoitetaan noita käyrän nurkkapisteitä missä jännite muuttuu. Tuon suhteen tuo on kyllä hiukan epäselvä.
            Juu, huonosti toteutettu. Kuvatekstissä pitäisi olla <+8 C ja >+19 C ja se numero kuvastaa vain jännitetasoa, joka on kiinteä noiden raja-arvojen jälkeen.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #51
              Originally posted by fraatti View Post
              Olettaisin että tuossa tarkoitetaan noita käyrän nurkkapisteitä missä jännite muuttuu. Tuon suhteen tuo on kyllä hiukan epäselvä.
              No jos on noin toteutettu, niin todella tyhmä toteutus. Tai no eihän nämä kylmät olosuhteet mikään iso markkina ole, niin lienee BMW kannalta se sama optimoiko niitä vai ei. En kyllä oikein näe mitä järkeä on rakentaa järjestelmä, jos lämpötilakompensaatio on vain 0.5V. Akun valmistajien datan perusteella se kompensaatio pitäisi olla lähempänä 3V.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • jonis93
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2013
                • 1111
                • Vantaa

                #52
                Kysytääs täältäki! Eli tuli 530da E60 -05. Se on helvetin nihkee laiska käynnistyy niin kylmänä kun lämpösenä. Edellinen omistaja vakuutteli että johtuis siitä, että sinne on vaihdettu tavallinen akku, eikä Agm.
                Voiko johtua tästä? Onko nää niin tarkkoja siitä akusta:think
                Ei viittis huviksee ostaa uutta agm akkuu, jos vika onki startissa tai jossai muulla.

                KUULEMMA ollut tollanen jo pitkään, mutta mistäpä sitä koskaan tietä..
                Audi A7
                EX MM:X5, 2x E60, 3X E36 Cabrio, 3XE46, 4 X E38, 6 X E39, 7 X E36, 3 X E34 jne.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9157
                  • Oulu

                  #53
                  Originally posted by jonis93 View Post
                  Kysytääs täältäki! Eli tuli 530da E60 -05. Se on helvetin nihkee laiska käynnistyy niin kylmänä kun lämpösenä. Edellinen omistaja vakuutteli että johtuis siitä, että sinne on vaihdettu tavallinen akku, eikä Agm.
                  Voiko johtua tästä? Onko nää niin tarkkoja siitä akusta:think
                  Ei viittis huviksee ostaa uutta agm akkuu, jos vika onki startissa tai jossai muulla.

                  KUULEMMA ollut tollanen jo pitkään, mutta mistäpä sitä koskaan tietä..
                  Mitenkäs perusasiat? Onko auto käynyt tarkistuksella akkukaapeli-kamppiksen suhteen? Akunkengät kunnolla kiinni? Moottorin maadoituskaapeli kunnossa? Näissä starteissa tuppaa ajan saatossa kertyä hiilipessän melkoisesti hiilipöly, joka osittain oikosulkee starttia sisäisesti. Auttaa, jos hiilipesän putsaa ja samalla liukupinnan siistii.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 302
                    • Pirkkala

                    #54
                    Onko tuo tavallinen akku asennettu autoon eli koodattu? Normi akku menee äkkiä sököksi kun auto lataa sitä kuin agm-akkua.

                    Ennen akun vaihtoo putsaisin tosiaan startin ja kaikki liittimet hapettumista. Uusi startti on myös paljon halvempi kuin uusi agm-akku.
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • mmie
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2012
                      • 504
                      • Kouvola

                      #55
                      Tarkastaa myös moottorin ja korin välisen maadoituskaapelin kunnon.
                      ex e36 325
                      ex e46 328
                      e92 335i FBO
                      Ducati 900S ie
                      KTM 640
                      Suzuki GT550
                      Honda CBR600

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 609
                        • Espoon haja-asutus

                        #56
                        Meillä toisessa M57:ssa tavallinen Yuasan 95Ah ja starttaa äärimmäisen hyvin kohta viisi vuotta.
                        Toki autolle pitää kertoa akkutyyppi, että lataa oikealla tavalla. Ei se startti AGM:ää tarvitse. Tavallisen akun lataus ei tee sitä (ainakin LCI:ssä olevaa) "älykästä" latausta, jossa välillä ei lataa ollenkaan ja jarrutuksissa lataa, mikä ei välttämättä ole ollenkaan huono asia. Pre-LCI:n osalta en tiedä latauslogiikasta, onko siinä noin suurta eroa.

                        Startit näistä sitten hiljakseen hyytyy ja pyörittää aina huonosti ennen kuin joku päivä lakkaa kokonaan.

                        E
                        Last edited by ErkkiE; 26-11-2022, 11:36.

                        Comment

                        • 316bemi
                          BTCF Member
                          • Oct 2010
                          • 216
                          • Joensuu

                          #57
                          Potilas e61 520d 09vm. Akun kuvaa oli kuulemma eilen ajossa vilkautellu välillä. Kotona tsekatessa jännite vajaa 12v. Omistaja oli laittanu vastaavan 100ah akun paikalleen ja lataus laturin päästä mitaten vajaa 12v ja latausherjaa antaa mittaristoon. Voiko tuosta nyt suorilta sanoa et uus laturi paikallee ja kovaa ajoa,vai voiko ibs kumminkin sekottaa pakkaa? Eli onko järkevin ilman ibs johtoa käytellä vai jotain muuta kikkaa?
                          Last edited by 316bemi; 26-11-2022, 16:45. Reason: E: uus akku täynnä ja kokeiltu vielä konehuoneen navoista antaa virtaa auton käydessä.

                          Comment

                          • Urpo_rotta
                            BTCF Member
                            • May 2012
                            • 5266
                            • Pirkkala

                            #58
                            Originally posted by 316bemi View Post
                            Potilas e61 520d 09vm. Akun kuvaa oli kuulemma eilen ajossa vilkautellu välillä. Kotona tsekatessa jännite vajaa 12v. Omistaja oli laittanu vastaavan 100ah akun paikalleen ja lataus laturin päästä mitaten vajaa 12v ja latausherjaa antaa mittaristoon. Voiko tuosta nyt suorilta sanoa et uus laturi paikallee ja kovaa ajoa,vai voiko ibs kumminkin sekottaa pakkaa? Eli onko järkevin ilman ibs johtoa käytellä vai jotain muuta kikkaa?
                            Kyllä tuo minusta on ihan suoraan laturin vaihto tai korjaus suoritettava
                            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                            E34 525i -90 twinturbo 427/519

                            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                            Kysy jos tarvetta

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9157
                              • Oulu

                              #59
                              Originally posted by 316bemi View Post
                              Potilas e61 520d 09vm. Akun kuvaa oli kuulemma eilen ajossa vilkautellu välillä. Kotona tsekatessa jännite vajaa 12v. Omistaja oli laittanu vastaavan 100ah akun paikalleen ja lataus laturin päästä mitaten vajaa 12v ja latausherjaa antaa mittaristoon. Voiko tuosta nyt suorilta sanoa et uus laturi paikallee ja kovaa ajoa,vai voiko ibs kumminkin sekottaa pakkaa? Eli onko järkevin ilman ibs johtoa käytellä vai jotain muuta kikkaa?
                              Tarkistaa nyt kuitenkin ensin, että hihna pyörii normaalisti, ettei dampperin vulkanointi ole pettänyt. Ja voihan sinne vaihtaa pelkät 2€ hiilet, kun se todennäköisin ongelma laturissa.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • 316bemi
                                BTCF Member
                                • Oct 2010
                                • 216
                                • Joensuu

                                #60
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Tarkistaa nyt kuitenkin ensin, että hihna pyörii normaalisti, ettei dampperin vulkanointi ole pettänyt. Ja voihan sinne vaihtaa pelkät 2€ hiilet, kun se todennäköisin ongelma laturissa.
                                Dampperi on kyllä aika rempula jo ja uus tulossa aerolta mutta kuulemma hihna pyörii vielä normaalisti. Pitääpä tsekata miltä säädin näyttää et liekkö hiilet finaalissa.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎