Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by Vanquish View Post
    Lopullista virtaa en ole saanut mitattua, mutta tuskin paljoa, koska aamulla voltit 11,9-12V. Ilman mittaria ei huomaisi mitään outoa. Aina lähtee helposti käyntiin eikä tule blingejä.
    Mikäs tässä sitten on se ongelma? Kun herätät auton, niin ottaa ison piikin hetkellisesti, joten jännite tipahtaa akussa (riippuen vähän varusteista). Täyden akun jännite toki on 12.7v, mutta se on ilman kuormaa. Kuormitetun akun jännite on aina alle tuon. Isomman piikin jälkeen kestää jonkun aikaa, että akun jännite nousee takaisin lepojännitteeseen, vaikka iroittaisitkin akun. Itse nyt mittaisin sillä pihtimittarilla mitä se kulutus on esim 5, 10, 15, 20 ja 31 minuutin kohdalla (tällöin auton pitäisi jo nukkua).
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1960
      • Hki

      #17
      Originally posted by HTK12 View Post
      Mikäs tässä sitten on se ongelma? Kun herätät auton, niin ottaa ison piikin hetkellisesti, joten jännite tipahtaa akussa (riippuen vähän varusteista). Täyden akun jännite toki on 12.7v, mutta se on ilman kuormaa. Kuormitetun akun jännite on aina alle tuon. Isomman piikin jälkeen kestää jonkun aikaa, että akun jännite nousee takaisin lepojännitteeseen, vaikka iroittaisitkin akun. Itse nyt mittaisin sillä pihtimittarilla mitä se kulutus on esim 5, 10, 15, 20 ja 31 minuutin kohdalla (tällöin auton pitäisi jo nukkua).
      Miksi yön jälkeen näyttää 12V uudella akulla. Ei se kunnossa voi olla.

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by Vanquish View Post
        Miksi yön jälkeen näyttää 12V uudella akulla. Ei se kunnossa voi olla.
        Kuten sanoin, niin kun herätät auton, niin tempaisee melkoisen virtapiikin. Ei taida 50A riittää, jos on enemmän varusteita. Auto herää kun avaat ovet. Eli kotin pitäisi olla yön auki, että voisi aamulla todeta sen lepojännitteen. Akun jännite ei kerro sen varausta, jos akkua on äskettäin kuormitettu. Sanoit jännitteen olevan 11.9-12.0. 11.9v on lepojännitteenä tyhjä akku. Eli sillä et enää autoa käynnistä, sanoit kutenkin, että käynnistyy normaalisti.
        Last edited by HTK12; 26-03-2020, 22:24.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1960
          • Hki

          #19
          Originally posted by HTK12 View Post
          Kuten sanoin, niin kun herätät auton, niin tempaisee melkoisen virtapiikin. Ei taida 50A riittää, jos on enemmän varusteita. Auto herää kun avaat ovet. Eli kotin pitäisi olla yön auki, että voisi aamulla todeta sen lepojännitteen. Akun jännite ei kerro sen varausta, jos akkua on äskettäin kuormitettu. Sanoit jännitteen olevan 11.9-12.0. 11.9v on lepojännitteenä tyhjä akku. Eli sillä et enää autoa käynnistä, sanoit kutenkin, että käynnistyy normaalisti.
          Ei ole kuin sisävalot päällä. Minimkuorma. Kuorma ei yksinään selitä näin suurta jännitteen laskua normaalitilanteessa. Siinä kohtaa kun valot ovat sammunut kontista, niin näyttää edelleen tyhjää akkua.

          Laskeeko muilla jännitteet 12 V tuntumaan sammutuksen jälkeen? Tai aamulla näyttää 12V? Kuorma ei normaalitilanteessa pitäisi olla niin suuri, että jännite laskee silmissä, Lähti moitteetta käyntiin vielä 11,7V jännitteelläkin. Eli jotain outoa on..

          Comment

          • nevari
            BTCF Member
            • Apr 2008
            • 263
            • jyväskylä

            #20
            kyllä se jännite yllättävän alas laskee ainaki salavalikossa ehjällä akulla. auto on kuitenkin toiminut niin en ole asiaan sen enempää huomiota kiinnittänyt. tosiaan "pelkät sisävalot päällä ei riitä alkuunkaan, siellä on aina jos jotakin moduulia päällä

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Vanquish View Post
              Ei ole kuin sisävalot päällä. Minimkuorma. Kuorma ei yksinään selitä näin suurta jännitteen laskua normaalitilanteessa. Siinä kohtaa kun valot ovat sammunut kontista, niin näyttää edelleen tyhjää akkua.

              Laskeeko muilla jännitteet 12 V tuntumaan sammutuksen jälkeen? Tai aamulla näyttää 12V? Kuorma ei normaalitilanteessa pitäisi olla niin suuri, että jännite laskee silmissä, Lähti moitteetta käyntiin vielä 11,7V jännitteelläkin. Eli jotain outoa on..
              Kyllä se koko auto herää kun avaat ovet, ei pelkästään ne valot. Piikki on iso näissä kun herätät auton. Edelleen, jos epäilet jonkun syövän akkua, niin ainut tapa on varmistaa nukahtaako se auto ja mitata paljonko se auto vie nukkuessaan.

              Kuten sanoin aiemmin, niin et voi siitä akun jännitteestä kuormitettuna katsoa akun varausta. 11.9v on tyhjä akku (akun varaus 0%). 11.7v tarkoittaisi alle 0%, joka ei tietenkään ole mahdollista. Kun auto lähtee käyntiin 11.7v jännitteellä tarkoittaa ettet ole katsonut lepojännitettä. Eli sen jännitteen tuijottaminen kuormitetulla akulla on ihan turhaan.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Juhnukka
                BTCF Member
                • Mar 2014
                • 608
                • Lohja

                #22
                Uutta akkua katselemassa

                Elikkäs pistin tilaukseen uuden ibs kaapelin ja tavoite olisi talveksi vaihtaa uusi akku. Vaihtoehtoina on exiden 95 ah tai 105 ah agm hintaeroa näille ei ole kuin kympin luokkaa. Meneekö tuo 105 ah hukkaan kun tähän E60 ei saa koodattua kuin 90h agm akkua? Eli onko akku näin ollen aina vajailla latauksilla ja lyhentää akun käyttöikää? Järkihän sanoisi että isompi akku parempi. Autossa Webasto, joten sitä saisi talvisin aika tiuhaan poltella
                Vikakoodien lukua (ista-D/inpa) ja pieniä koodauksia (NCS expert) Uudellamaalla +358409321366

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2777
                  • Tampere

                  #23
                  Originally posted by Juhnukka View Post
                  Elikkäs pistin tilaukseen uuden ibs kaapelin ja tavoite olisi talveksi vaihtaa uusi akku. Vaihtoehtoina on exiden 95 ah tai 105 ah agm hintaeroa näille ei ole kuin kympin luokkaa. Meneekö tuo 105 ah hukkaan kun tähän E60 ei saa koodattua kuin 90h agm akkua? Eli onko akku näin ollen aina vajailla latauksilla ja lyhentää akun käyttöikää? Järkihän sanoisi että isompi akku parempi. Autossa Webasto, joten sitä saisi talvisin aika tiuhaan poltella
                  AGM-akuista 95 Ah on mielekäs valinta juurikin mainitsemistasi syistä. Mikään ei toki estä asentamasta isompaa akkua, kun sitä voi ladata välillä täyteen erillisellä laturilla. Oma valintani olisi 95 Ah, webastolla tai ilman, koska auton (ja akun) käyttötavalla on kuitenkin suurin merkitys auton virrantarvetta ja akun käyttöikää ajatellen.
                  IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                  Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • juovi
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2019
                    • 66
                    • helsinki

                    #24
                    Millaisella mittarilla olette näitä lepovirtoja mittailleet?

                    Comment

                    • Hattis
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2013
                      • 166
                      • Finland

                      #25
                      Tavallinen yleismittari riittää
                      esim https://m.motonet.fi/fi/tuote/493127...B-CAT-III-600V

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 454
                        • Oulu

                        #26
                        Mites se perusmittarilla onnistuu? Sehän tarkoittaa että esim akun piuha pitäisi irroittaa ja laittaa mittari piuhan ja akun väliin. Mutta jos auto sattuu heräämään niin taitaa mittarista sulake paukahtaa kun mittausalue on vain 10A asti. Ja voi olla ettei mittarin piuhat kestä kunnolla tuota 10A:takaan.

                        Pihtivirtamittarilla ei taida tarkkuus riittää kun kuitenkin on kyse pienistä virroista?
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • BMW525Xda
                          BTCF Member
                          • Feb 2014
                          • 8681
                          • Xxxxxx

                          #27
                          Originally posted by ekaBMW View Post
                          Mites se perusmittarilla onnistuu? Sehän tarkoittaa että esim akun piuha pitäisi irroittaa ja laittaa mittari piuhan ja akun väliin. Mutta jos auto sattuu heräämään niin taitaa mittarista sulake paukahtaa kun mittausalue on vain 10A asti. Ja voi olla ettei mittarin piuhat kestä kunnolla tuota 10A:takaan.

                          Pihtivirtamittarilla ei taida tarkkuus riittää kun kuitenkin on kyse pienistä virroista?
                          Moottoritilan yhteistä. Pelti auki ja auto nukkumaan. Mittaus 20min kuluttua yhteistä. :think

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1203
                            • GrassLake

                            #28
                            Originally posted by BMW525Xda View Post
                            Moottoritilan yhteistä. Pelti auki ja auto nukkumaan. Mittaus 20min kuluttua yhteistä. :think
                            Kerrotko tarkemmin, miten saat (akun luovuttaman) lepovirran mitattua konehuoneesta?

                            Comment

                            • BMW525Xda
                              BTCF Member
                              • Feb 2014
                              • 8681
                              • Xxxxxx

                              #29
                              Originally posted by Risto113 View Post
                              Kerrotko tarkemmin, miten saat (akun luovuttaman) lepovirran mitattua konehuoneesta?
                              Last edited by BMW525Xda; 23-10-2020, 10:18.

                              Comment

                              • Agee-
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2010
                                • 594
                                • Jns

                                #30
                                Originally posted by BMW525Xda View Post
                                Mä luulin et virran yksikkö on A:think
                                VW T5 -08
                                XC70 -05
                                Superb -11

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎