Hei kaikille.
Hankin noin kuukausi sitten ensimmäisen Bemarini, joten tämä on mun ensimmäinen postaus tässä foorumissa. Kyseessä on käytetty E61 530d XD -08 jolla on ajettu reilu 240 tkm.
Olen lukenut paljon akun rekisteröintiä koskevia keskusteluja foorumeilla, mutta en löydä vastausta joihinkin kysymyksiini.
Eli mulla olisi muutamia kysymyksiä akun rekisteröinnistä. Sain hiljattain kotiin toimitettua BimmerGeeks K+DCAN-kaapelin ja myös Carista bluetooth-OBD sovittimen ja lähdin vähän leikkimään eri ohjelmien ja sovellusten kanssa.
Aloitin Bimmercode-sovelluksen kokeilemisesta (kaapelilla, koska Bimmercode tarvitsee WLAN-sovittimen) ja sovellus näytti, että minulla olisi autossa 90Ah AGM-akku. Ihmettelin hiukan, koska auton takakontista löytyy 105Ah AGM-akku, jonka edellinen omistaja asensi ja rekisteröi muutaman vuosi sitten (akkuliikkeessä tehty).
Varmistin asian Ista D:llä joka näytti että näin asia tosiaan on (90Ah AGM). Aloittelijana Ista D:llä rekisteröin vahingossa uuden akun vaihdon, vaikka tässä vaiheessa akku näyttää olevan vielä sen verran hyvässä iskussa että ei ole toistaiseksi tarkoitus vaihtaa.
Edellinen akunvaihto Istan mukaan oli 177 tkm:n kohdalla ja tämä taitaa olla se ajankohta jolloin 105Ah AGM-akku tosiaan asennettiin autoon ja silloin ilmeisesti koodattiin autoon 90Ah AGM-akun.
Erlilaisten keskustelupalstojen avulla hain aiheeseen liittyen vähän lisää osaamista ja kokeilin muutaman erilaista ohjelmaa ja sovellusta seuraavilla tuloksilla:
- NCS Expert/Dummy-ohjelmassa löytyy (kuten Bimmercode-sovelluksessa) valinta 105Ah AGM-akulle. Tämän voi muuttaa (koodata) sekä Bimmercodella että NCS:llä.
- Kun koodaa 105Ah AGM Bimmercodella, NCS näyttää että autossa on 105Ah AGM-akku. Toisin päin jos NCS:llä koodaa 105Ah AGM-akku niin Bimmercode näyttää myös että autossa olisi 105Ah AGM. Eli on tullut kokeiltua muuttaa muutaman kerran 105Ah AGM:n ja 90Ah AGM:n välillä.
- Selvisi kuitenkin että kun Bimmercodella tai NCS:llä koodaa 105Ah AGM niin Ista (kuten myös Bimmertool-sovellus) näyttää että autoon on rekisteröity 80Ah AGM-akun.
- Kun taas Bimmercodella tai NCS:llä koodaa 90Ah AGM-akun niin myös Ista (kuten myös Bimmertool) näyttää että autossa olisi 90Ah AGM.
Sitten kysymyksiin:
1. Onko akun vaihdon rekisteröintiä Istassa mahdollista perua, koska todellisuudessahan se ei ole tehty vaan autossa on muutaman vuoden vanha akku? Eli jos tämä ei saa peruttua niin auto taitaa luulla että autossa on uusi akku (80/90/105Ah AGM riippuen siitä mihin nämä harjoittelut päätyy) ja lataa sitä sen mukaan.
2. Kun asettaa akuksi 105Ah AGM Bimmercodella tai NCS:llä niin onko auto tosiaan koodattu 105Ah AGM-akulle vai 80Ah AGM-lle kuten Ista/Bimmertool kertoo?
3. Kannattaisiko jättää se 90Ah:n asetus käyttöön jolloin kaikki käyttämäni ohjelmat näyttävät että näin tosiaan on?
4. Jos akuksi ei jollain konstilla voi asettaa tuo 105Ah AGM niin löytyykö siihen jonkinlainen lääke (esimerkiksi jonkun ECU:n päivittäminen WinKFP:llä)?
5. Pikkasen off-topic, mutta jos lähtee päivittämään jotain ECU:ja tms. auto taitaa tarvita jonkinlainen ulkoinen virtalähde josta lähtee vähän enemmän virtaa (ymmärtääkseni auto vie yle 20A kun sytytys on päällä jos moottori ei ole käynnissä). Sellainen kuin Schumacher INC-700A olisi tähän ilmeisesti hyvä vaihtoehto, mutta on hyvin arvokas laite. Eli olisiko teillä suositeltavaa joku edullisempi laturi joka tähän tarkoitukseen toimisi?
T.
Stefan
Hankin noin kuukausi sitten ensimmäisen Bemarini, joten tämä on mun ensimmäinen postaus tässä foorumissa. Kyseessä on käytetty E61 530d XD -08 jolla on ajettu reilu 240 tkm.
Olen lukenut paljon akun rekisteröintiä koskevia keskusteluja foorumeilla, mutta en löydä vastausta joihinkin kysymyksiini.
Eli mulla olisi muutamia kysymyksiä akun rekisteröinnistä. Sain hiljattain kotiin toimitettua BimmerGeeks K+DCAN-kaapelin ja myös Carista bluetooth-OBD sovittimen ja lähdin vähän leikkimään eri ohjelmien ja sovellusten kanssa.
Aloitin Bimmercode-sovelluksen kokeilemisesta (kaapelilla, koska Bimmercode tarvitsee WLAN-sovittimen) ja sovellus näytti, että minulla olisi autossa 90Ah AGM-akku. Ihmettelin hiukan, koska auton takakontista löytyy 105Ah AGM-akku, jonka edellinen omistaja asensi ja rekisteröi muutaman vuosi sitten (akkuliikkeessä tehty).
Varmistin asian Ista D:llä joka näytti että näin asia tosiaan on (90Ah AGM). Aloittelijana Ista D:llä rekisteröin vahingossa uuden akun vaihdon, vaikka tässä vaiheessa akku näyttää olevan vielä sen verran hyvässä iskussa että ei ole toistaiseksi tarkoitus vaihtaa.
Edellinen akunvaihto Istan mukaan oli 177 tkm:n kohdalla ja tämä taitaa olla se ajankohta jolloin 105Ah AGM-akku tosiaan asennettiin autoon ja silloin ilmeisesti koodattiin autoon 90Ah AGM-akun.
Erlilaisten keskustelupalstojen avulla hain aiheeseen liittyen vähän lisää osaamista ja kokeilin muutaman erilaista ohjelmaa ja sovellusta seuraavilla tuloksilla:
- NCS Expert/Dummy-ohjelmassa löytyy (kuten Bimmercode-sovelluksessa) valinta 105Ah AGM-akulle. Tämän voi muuttaa (koodata) sekä Bimmercodella että NCS:llä.
- Kun koodaa 105Ah AGM Bimmercodella, NCS näyttää että autossa on 105Ah AGM-akku. Toisin päin jos NCS:llä koodaa 105Ah AGM-akku niin Bimmercode näyttää myös että autossa olisi 105Ah AGM. Eli on tullut kokeiltua muuttaa muutaman kerran 105Ah AGM:n ja 90Ah AGM:n välillä.
- Selvisi kuitenkin että kun Bimmercodella tai NCS:llä koodaa 105Ah AGM niin Ista (kuten myös Bimmertool-sovellus) näyttää että autoon on rekisteröity 80Ah AGM-akun.
- Kun taas Bimmercodella tai NCS:llä koodaa 90Ah AGM-akun niin myös Ista (kuten myös Bimmertool) näyttää että autossa olisi 90Ah AGM.
Sitten kysymyksiin:
1. Onko akun vaihdon rekisteröintiä Istassa mahdollista perua, koska todellisuudessahan se ei ole tehty vaan autossa on muutaman vuoden vanha akku? Eli jos tämä ei saa peruttua niin auto taitaa luulla että autossa on uusi akku (80/90/105Ah AGM riippuen siitä mihin nämä harjoittelut päätyy) ja lataa sitä sen mukaan.
2. Kun asettaa akuksi 105Ah AGM Bimmercodella tai NCS:llä niin onko auto tosiaan koodattu 105Ah AGM-akulle vai 80Ah AGM-lle kuten Ista/Bimmertool kertoo?
3. Kannattaisiko jättää se 90Ah:n asetus käyttöön jolloin kaikki käyttämäni ohjelmat näyttävät että näin tosiaan on?
4. Jos akuksi ei jollain konstilla voi asettaa tuo 105Ah AGM niin löytyykö siihen jonkinlainen lääke (esimerkiksi jonkun ECU:n päivittäminen WinKFP:llä)?
5. Pikkasen off-topic, mutta jos lähtee päivittämään jotain ECU:ja tms. auto taitaa tarvita jonkinlainen ulkoinen virtalähde josta lähtee vähän enemmän virtaa (ymmärtääkseni auto vie yle 20A kun sytytys on päällä jos moottori ei ole käynnissä). Sellainen kuin Schumacher INC-700A olisi tähän ilmeisesti hyvä vaihtoehto, mutta on hyvin arvokas laite. Eli olisiko teillä suositeltavaa joku edullisempi laturi joka tähän tarkoitukseen toimisi?
T.
Stefan
Comment