Announcement

Collapse
No announcement yet.

105Ah AMG-akun rekisteröinti Bimmerkodella/NCS:llä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steff008
    Bimmer Rookie
    • Mar 2020
    • 70
    • Finland

    105Ah AMG-akun rekisteröinti Bimmerkodella/NCS:llä

    Hei kaikille.

    Hankin noin kuukausi sitten ensimmäisen Bemarini, joten tämä on mun ensimmäinen postaus tässä foorumissa. Kyseessä on käytetty E61 530d XD -08 jolla on ajettu reilu 240 tkm.

    Olen lukenut paljon akun rekisteröintiä koskevia keskusteluja foorumeilla, mutta en löydä vastausta joihinkin kysymyksiini.

    Eli mulla olisi muutamia kysymyksiä akun rekisteröinnistä. Sain hiljattain kotiin toimitettua BimmerGeeks K+DCAN-kaapelin ja myös Carista bluetooth-OBD sovittimen ja lähdin vähän leikkimään eri ohjelmien ja sovellusten kanssa.

    Aloitin Bimmercode-sovelluksen kokeilemisesta (kaapelilla, koska Bimmercode tarvitsee WLAN-sovittimen) ja sovellus näytti, että minulla olisi autossa 90Ah AGM-akku. Ihmettelin hiukan, koska auton takakontista löytyy 105Ah AGM-akku, jonka edellinen omistaja asensi ja rekisteröi muutaman vuosi sitten (akkuliikkeessä tehty).

    Varmistin asian Ista D:llä joka näytti että näin asia tosiaan on (90Ah AGM). Aloittelijana Ista D:llä rekisteröin vahingossa uuden akun vaihdon, vaikka tässä vaiheessa akku näyttää olevan vielä sen verran hyvässä iskussa että ei ole toistaiseksi tarkoitus vaihtaa.

    Edellinen akunvaihto Istan mukaan oli 177 tkm:n kohdalla ja tämä taitaa olla se ajankohta jolloin 105Ah AGM-akku tosiaan asennettiin autoon ja silloin ilmeisesti koodattiin autoon 90Ah AGM-akun.

    Erlilaisten keskustelupalstojen avulla hain aiheeseen liittyen vähän lisää osaamista ja kokeilin muutaman erilaista ohjelmaa ja sovellusta seuraavilla tuloksilla:

    - NCS Expert/Dummy-ohjelmassa löytyy (kuten Bimmercode-sovelluksessa) valinta 105Ah AGM-akulle. Tämän voi muuttaa (koodata) sekä Bimmercodella että NCS:llä.

    - Kun koodaa 105Ah AGM Bimmercodella, NCS näyttää että autossa on 105Ah AGM-akku. Toisin päin jos NCS:llä koodaa 105Ah AGM-akku niin Bimmercode näyttää myös että autossa olisi 105Ah AGM. Eli on tullut kokeiltua muuttaa muutaman kerran 105Ah AGM:n ja 90Ah AGM:n välillä.

    - Selvisi kuitenkin että kun Bimmercodella tai NCS:llä koodaa 105Ah AGM niin Ista (kuten myös Bimmertool-sovellus) näyttää että autoon on rekisteröity 80Ah AGM-akun.

    - Kun taas Bimmercodella tai NCS:llä koodaa 90Ah AGM-akun niin myös Ista (kuten myös Bimmertool) näyttää että autossa olisi 90Ah AGM.

    Sitten kysymyksiin:

    1. Onko akun vaihdon rekisteröintiä Istassa mahdollista perua, koska todellisuudessahan se ei ole tehty vaan autossa on muutaman vuoden vanha akku? Eli jos tämä ei saa peruttua niin auto taitaa luulla että autossa on uusi akku (80/90/105Ah AGM riippuen siitä mihin nämä harjoittelut päätyy) ja lataa sitä sen mukaan.

    2. Kun asettaa akuksi 105Ah AGM Bimmercodella tai NCS:llä niin onko auto tosiaan koodattu 105Ah AGM-akulle vai 80Ah AGM-lle kuten Ista/Bimmertool kertoo?

    3. Kannattaisiko jättää se 90Ah:n asetus käyttöön jolloin kaikki käyttämäni ohjelmat näyttävät että näin tosiaan on?

    4. Jos akuksi ei jollain konstilla voi asettaa tuo 105Ah AGM niin löytyykö siihen jonkinlainen lääke (esimerkiksi jonkun ECU:n päivittäminen WinKFP:llä)?

    5. Pikkasen off-topic, mutta jos lähtee päivittämään jotain ECU:ja tms. auto taitaa tarvita jonkinlainen ulkoinen virtalähde josta lähtee vähän enemmän virtaa (ymmärtääkseni auto vie yle 20A kun sytytys on päällä jos moottori ei ole käynnissä). Sellainen kuin Schumacher INC-700A olisi tähän ilmeisesti hyvä vaihtoehto, mutta on hyvin arvokas laite. Eli olisiko teillä suositeltavaa joku edullisempi laturi joka tähän tarkoitukseen toimisi?


    T.
    Stefan
    BMW E61 530xD -08 LCI
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9157
    • Oulu

    #2
    Mikä on CAS:n coding index? Onko siinä oikeasti edes koodattavissa yli 90 Ah AGM akkua?
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JaniLap
      BTCF Member
      • Sep 2012
      • 2717
      • Tampere

      #3
      Autoosi on koodattavissa korkeintaan 90 Ah AGM-akku ja 110 Ah perinteinen nesteakku. Jos autossa on nyt 105 Ah AGM, niin koodaus on ihan oikein tehty, kun ei ole mahdollista ilmoittaa autolle isompaa kokoa. Ei se toisaalta haitaksikaan ole, jos on 105 Ah AGM, vaikka auto luulee sen olevan 90 Ah - ei vain lähtökohtaisesti osaa valvoa varaustilaa yhtä tarkasti. Saman akun uudelleen rekisteröinti ei haittaa, eikä sitä voi kumota takautuvasti.
      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
      Tampere

      Comment

      • alpine3
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2010
        • 1270
        • Kajjjaani

        #4
        5. https://www.btcf.fi/forum/showthread...t=Virtal%E4hde
        BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
        BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

        Comment

        • Steff008
          Bimmer Rookie
          • Mar 2020
          • 70
          • Finland

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Mikä on CAS:n coding index? Onko siinä oikeasti edes koodattavissa yli 90 Ah AGM akkua?
          Hei.

          Kiitos vastauksesta.

          Aloittelija tosiaan olen, joten hyvin äkkiä tulen putoamaan kärryltä, mutta yritän kuitenkin vastata.

          Eli kun on nyt Bimmercodella (tai NCS expertillä) koodattu akuksi 105Ah AGM, luen ECU:n NCS Expertillä ja avaan tuo NETTODAT.TRC niin NCS Dummyssa saan liitteen mukainen näkymä.

          Näin ollen voisi kuvitella että CAS/ECU:sta on luettu se tieto että autossa on 105Ah AGM akku.

          Jotain ihmeellistä siinä kuitenkin on koska verrattuna muihin vaihtoehtoihin puuttuu tekstin "- 105 ampere-hours (agm)". Eli pikkusen vaikutta siltä että vakiona ei löydy.

          Mutta tosiaan jos akun vaihtohistoria nyt katsoo Ista D:stä näyttää että nykykyinen akku on 80Ah AMG. Valitettavasti johto ei ole tällä hetkellä kiinni autossa, joten kuvakaappaus siitä en tällä hetkellä saa.

          Jos tosiaan NCS:llä tai Bimmercodella vaihtaa akuksi 90Ah AMG, niin myös Ista D ja Bimmertool näyttää 90Ah AMG.

          Ista P:llä pystyisi mahdollisesti tuon ohjelmoida, tai ainakin näkemään onko listassa olemassa 105Ah AGM vaihtoehtona, mutta valitettavasti minulla ei sellaista läppäriä ole että saisin Ista P pyörimään (vaatii ymmärtääkseni 200 Gb kiintolevytilaa).




          T.
          Stefan
          Attached Files
          BMW E61 530xD -08 LCI

          Comment

          • Steff008
            Bimmer Rookie
            • Mar 2020
            • 70
            • Finland

            #6
            Originally posted by JaniLap View Post
            Autoosi on koodattavissa korkeintaan 90 Ah AGM-akku ja 110 Ah perinteinen nesteakku. Jos autossa on nyt 105 Ah AGM, niin koodaus on ihan oikein tehty, kun ei ole mahdollista ilmoittaa autolle isompaa kokoa. Ei se toisaalta haitaksikaan ole, jos on 105 Ah AGM, vaikka auto luulee sen olevan 90 Ah - ei vain lähtökohtaisesti osaa valvoa varaustilaa yhtä tarkasti. Saman akun uudelleen rekisteröinti ei haittaa, eikä sitä voi kumota takautuvasti.

            Ok. Kiitos tiedosta.


            Eli palautan Bimmercodella akuksi tuo 90Ah AGM, unohdan tämä akkuasia ja lähden keksimään itselleni seuraava ongelma.


            T.
            Stefan
            BMW E61 530xD -08 LCI

            Comment

            • Steff008
              Bimmer Rookie
              • Mar 2020
              • 70
              • Finland

              #7

              Kiitos tästä tiedosta. Harrastajana ei viitsisi hirveästi rahaa tähän laittaa, mutta ilmeisesti turhaa ehdottaa Bilteman 25A älylaturia.


              Tuo MAAShan saa aika edullisesti, mutta mielellään haluaisin yhdistelmälaitteen (laturi/virtalähde), joten tuo Telwinin laite voisi olla minulle paras vaihtoehto. Ihan kovahintainen ei ole (ollakseen 40A), mutta siitä ei paljon kokemuksia ilmeisesti vielä löydän.



              T.
              Stefan
              BMW E61 530xD -08 LCI

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2717
                • Tampere

                #8
                Originally posted by Steff008 View Post
                Eli palautan Bimmercodella akuksi tuo 90Ah AGM, unohdan tämä akkuasia ja lähden keksimään itselleni seuraava ongelma.
                Koodaa NCS:llä akkutyypiksi 90 Ah AGM ja kuittaa samalla akku vaihdetuksi. Sinne ei tässä tilanteessa kannata lähteä räpeltämään suurempaa kapasiteettia kuin mitä tehdasvalikoiden perusteella on koodattavissa.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Steff008
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2020
                  • 70
                  • Finland

                  #9
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Koodaa NCS:llä akkutyypiksi 90 Ah AGM ja kuittaa samalla akku vaihdetuksi. Sinne ei tässä tilanteessa kannata lähteä räpeltämään suurempaa kapasiteettia kuin mitä tehdasvalikoiden perusteella on koodattavissa.
                  Hei.

                  Kiitos vastauksesta.

                  Vaihdoin Bimmercodella takaisin 90Ah AGM (oli mielestäni paljon nopeampi ja helpompi ja teki tässä tapauksessa täysin sama työ kuin NCS). Tarkistin Istalla että tosiaan näytti akuksi 90Ah AGM. Rekisteröin akun vaihto vielä kerran ja jätin auto rauhaan kolmeksi tunniksi (tai oikeastaan yön yli) ohjeistuksen mukaan.

                  Off-topic, mutta seuraavaksi hehkutusrelen- ja varashälyttimen pattereiden vaihto niin ei pitäisi enää vikakoodeja esiintyä, paitsi MAF sensorin vikakoodi joka olen ymmärtänyt että vähän kuuluu asiaan kun autossa on tuo BSR stage 1-ohjelmisto.

                  T.
                  Stefan
                  BMW E61 530xD -08 LCI

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2717
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Steff008 View Post
                    ...paitsi MAF sensorin vikakoodi joka olen ymmärtänyt että vähän kuuluu asiaan kun autossa on tuo BSR stage 1-ohjelmisto.
                    Mikäli autosi on nk. lastutettu eli moottorinohjaimen ohjelmistoa on muunneltu ammattilaisen toimesta, niin hyvin tehdystä teho-ohjelmasta ei pitäisi mitään vikakoodeja ilmaantua. Sen sijaan jos kyseessä on jokin irrallinen erillislaite eli nk. tehoboksi, niin silloin tilanne voi olla toinen. Yleensä nuo dieselit kyllä ohjelmoidaan OBD-väylän kautta ilman ulkoisen laitteen asentamista.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Steff008
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2020
                      • 70
                      • Finland

                      #11
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Mikäli autosi on nk. lastutettu eli moottorinohjaimen ohjelmistoa on muunneltu ammattilaisen toimesta, niin hyvin tehdystä teho-ohjelmasta ei pitäisi mitään vikakoodeja ilmaantua. Sen sijaan jos kyseessä on jokin irrallinen erillislaite eli nk. tehoboksi, niin silloin tilanne voi olla toinen. Yleensä nuo dieselit kyllä ohjelmoidaan OBD-väylän kautta ilman ulkoisen laitteen asentamista.
                      Hei.

                      Kiitos tiedosta.

                      Tämä on edellisen omistajan käsissä ollut, mutta olen ymmärtänyt että BSR:n ohjelmisto on BSR:n laitteella ajettu OBD:n kautta sisään. Edellinen omistaja vielä omistaa ko. laite, joten jos jonkun päivityksen yhteydessä esim. ko. ohjelmistä häviäisi hän lupasi ajaa sen ko. laitteella uudestaan sisään. Kun vielä samassa kylässä asutaan uskallan jopa luottaa siihen lupaukseen.

                      Voisin tietysti kysyä tätä suoraan BSR:ltä. Jos ohjelmisto ei tämän aiheuttaa niin ilmeisesti MAF:n kanssa on sitten myös joku ongelma. Vikakoodi on 4A70.

                      Kokeilin vähän eilen Bimmertoolilla ja tulin siihen tulokseen että jos vikakoodit nollaa kun auto on käynnissä niin vikakoodi ei ilmesty uudestaan. Sitten kun auto sammuttaa, sähköt pois ja vähän ajan päästä laittaa uudestaan käyntiin niin vikakoodi löytyy.

                      Hiukan ihmeellistä on että jos vikakoodit Istalla lukee näyttää että vikakoodi on ilmestynyt 0 km:n kohdalla.

                      Toisaalta kun ensimmäisen kerran vikakoodit luin Istalla (ennen kuin niitä ensimmäisen kerran poistin), listalle ilmestyi E095 (GWS: Message, display, transmisson data, LIN) 524 tkm:n kohdalla. Tähän en oiken jaksaa uskoa, koska silloin ei olisi autosta paljon mitään jäljellä. Eli luotan enemmän siihen mitä mittari ja muut vikakoodit tällä hetkellä näyttää (244 tkm).

                      T.
                      Stefan
                      BMW E61 530xD -08 LCI

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2717
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Steff008 View Post
                        Voisin tietysti kysyä tätä suoraan BSR:ltä. Jos ohjelmisto ei tämän aiheuttaa niin ilmeisesti MAF:n kanssa on sitten myös joku ongelma. Vikakoodi on 4A70.
                        Väitän että kyseinen vikakoodi johtuu autossasi olevasta teho-ohjelmasta, eikä MAF:ista. Ilmamassamittariin tuo ei BMW:n vikakoodiston perusteella viittaa. Kuten edellä mainitsin, hyvin tehdyt ohjelmat eivät tuota vikakoodeja. Eivät välttämättä huonostikaan tehdyt ohjelmistot tuota koodeja, jos niitä on deletoitu tehonlisäyksen ehdoilla. Toisaalta jos auto käyttäytyy normaalisti, niin ei tuosta vikakoodista tarvinne välittää. Se on luonteeltaan auton tunnistama ristiriita moottorinohjaimen ohjelmistossa. Voit toki pyytää ohjelmiston asentanutta tahoa varmistamaan ja säätämään ohjelmistoa siten, ettei koodia ilmesty.
                        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • Steff008
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2020
                          • 70
                          • Finland

                          #13
                          Originally posted by JaniLap View Post
                          Väitän että kyseinen vikakoodi johtuu autossasi olevasta teho-ohjelmasta, eikä MAF:ista. Ilmamassamittariin tuo ei BMW:n vikakoodiston perusteella viittaa. Kuten edellä mainitsin, hyvin tehdyt ohjelmat eivät tuota vikakoodeja. Eivät välttämättä huonostikaan tehdyt ohjelmistot tuota koodeja, jos niitä on deletoitu tehonlisäyksen ehdoilla. Toisaalta jos auto käyttäytyy normaalisti, niin ei tuosta vikakoodista tarvinne välittää. Se on luonteeltaan auton tunnistama ristiriita moottorinohjaimen ohjelmistossa. Voit toki pyytää ohjelmiston asentanutta tahoa varmistamaan ja säätämään ohjelmistoa siten, ettei koodia ilmesty.

                          Ok.


                          Taidan oppia elämään tuon koodin kanssa niin kauan kuin moottori käy moitteettomasti ja katsastuksen kanssa ei ilmenny ongelmia.


                          T.
                          Stefan
                          BMW E61 530xD -08 LCI

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎