Tuli tossa ajettua pitkästä aikaa bemareilla. Vähän painoin kaasua, niin alkoi savua nousta konepellin alta. Vaihdoin talven aikana kummatkin turbot ja ahtopukien tiivisteet. Mietin tässä, että voisinko ne kumitiivisteet pakosarjan puolella palaa ja onko se normaalia. Savua tulee siis suunnilleen egr:n kohdalta ja autona on siin BMW 535d, prefacelift versio.
Kumin hajua konepellin alta
Collapse
X
-
Kampiakselin värinänvaimennin/hihnapyörä?Originally posted by Yungtikka View PostTuli tossa ajettua pitkästä aikaa bemareilla. Vähän painoin kaasua, niin alkoi savua nousta konepellin alta. Vaihdoin talven aikana kummatkin turbot ja ahtopukien tiivisteet. Mietin tässä, että voisinko ne kumitiivisteet pakosarjan puolella palaa ja onko se normaalia. Savua tulee siis suunnilleen egr:n kohdalta ja autona on siin BMW 535d, prefacelift versio.
-
Katoin siitä kohdasta, missä on värinävaimennin, mutta mun mielestä sieltä ei savua tullut. Voin vielä tarkistaa kun testaan autoa vielä kerran ja siis savua ei tule kun pitää kauan tyhjäkäynnillä, mutta jos lähtee ajamaan ja painaa kaasun pohjaan, niin ennen 100kmh vauhtia alkaa tulemaan savua konepellin alta. Se myös haisee ihan kumilta tai muovilta.Originally posted by Timber View PostKampiakselin värinänvaimennin/hihnapyörä?
Comment
-
savua tulee EGR:n kohdalta? Ei varmaan egr ja imusarja tukossa. Tässä lienee seuraava suomessa palava BMW, ei varmaan tarvii montaa päivää odottaa jos nyt jo savuaa. Samatien huoltoon se jossa vika selvitetään ennenkuin auto ehtii palaa.
Comment
-
Mitenköhän imusarja on voinut mennä tukkoon, kun puhdistin sen myös, kun vaihdoin ahtoputkien tiivisteitä. EGR:stä en ole niin varma, mutta sekin oli kädessä jossain kohtaan ja ei se tukkoiselta vaikuttanut.Originally posted by Remotion View Postsavua tulee EGR:n kohdalta? Ei varmaan egr ja imusarja tukossa. Tässä lienee seuraava suomessa palava BMW, ei varmaan tarvii montaa päivää odottaa jos nyt jo savuaa. Samatien huoltoon se jossa vika selvitetään ennenkuin auto ehtii palaa.
Comment
-
Tarkista onko autosta takaisinkutsu päällä EGR jäähdyttimelle, ihan todellinen riski että auto voi syttyä palamaan ajossa (kts. esim "diesel bemarit palaa" threadi täällä).Originally posted by Yungtikka View PostMitenköhän imusarja on voinut mennä tukkoon, kun puhdistin sen myös, kun vaihdoin ahtoputkien tiivisteitä. EGR:stä en ole niin varma, mutta sekin oli kädessä jossain kohtaan ja ei se tukkoiselta vaikuttanut.E39 540i -96 Ajamisen iloa
E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin
Comment
-
99% varmuudella kampiakselin hihnapyörä. Tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole samalla tavalla kuormaa mitä ajon aikana. Esim. Ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle ja laturi myös rupeaa lataamaa niin hihnapyörä rupeaa antautumaan. Nyt kun se jo savumerkkejä antaa niin ei mene kuin päivä kaks ja syttyy latauksen merkkivalo tauluun. Siitä kyllä huomaat että nyt se meni lopullisesti.
Suosittelen kuitenkin vaihtamaan ennen kun auto jättää tienpäälle.
Comment
-
Tarkemmin katsottuna, vähän matkan ajon jälkeen öljyt alkaa savuttamaan niin paljon että tulee öljykorkista läpi ja näyttää siltä että tulis egr:n vierestä. Öljyt on vaihdettu ja niin on myös huohotin, niin minkäköhän takia nuo öljyt savuttaa noin paljon. Savua siis tule ihan runsaasti sieltä, kun öljykorkin avaa.
Comment
-
ja miksi ne haisee kumille? :thinkOriginally posted by Yungtikka View PostTarkemmin katsottuna, vähän matkan ajon jälkeen öljyt alkaa savuttamaan niin paljon että tulee öljykorkista läpi ja näyttää siltä että tulis egr:n vierestä. Öljyt on vaihdettu ja niin on myös huohotin, niin minkäköhän takia nuo öljyt savuttaa noin paljon. Savua siis tule ihan runsaasti sieltä, kun öljykorkin avaa.
Comment
-
Yleensä venttiilikopantiiviste kaipaa vaihtoa näissä M57 koneellisissa jos alkaa hikoilla öljyä myös korkin välistä ja/ tai sitä muuten kuluu reilusti (palaa). Päästää ahtopaineet venakopan puolelle kun tiiviste oikeen kovettuu.Originally posted by Yungtikka View PostTarkemmin katsottuna, vähän matkan ajon jälkeen öljyt alkaa savuttamaan niin paljon että tulee öljykorkista läpi ja näyttää siltä että tulis egr:n vierestä. Öljyt on vaihdettu ja niin on myös huohotin, niin minkäköhän takia nuo öljyt savuttaa noin paljon. Savua siis tule ihan runsaasti sieltä, kun öljykorkin avaa.
Comment
-
Kyllä tuo nyt moottorin täydellistä aukaisemista kuitenkin vaatii. Jos savua tulee konepellin alta ihan huomattavasti niin tulipalo ei todellakaan ole kaukana. Ei savua ilman tulta. Ihan öljynvaihdolla tuo ongelma ei korjaannu. Suosittelen edelleen huoltoa ajamisen sijasta.
Comment
-
Ei lity niinkään alkuperäisen kysyjän ongelmaan, mutta itse tässä selvitellyt yhden M57:n hiukkaspolttoja ja jonkinlaista öljynkulutusta (autossa siis nyt jo pesty dpf, vortex paikallaan, viheltävä ja osin öljynkulutukseen ilmeisesti myös vaikuttanut turbo uusittu, välijähdyttimen pohjalta putsattu öljymöhnät pois, suuttimien korjausarvot kunnossa, kone käy kauniisti ilman sivuääniä,...) Nyt sitten yhtenä ehdokkaana tuo venttiilikopan tiiviste. Ulospäin ei näy ainakaan isoja vuotoja, mutta mikä tuossa on hajoamismoodi? Rupeaako se vuotamaan osan ahtopaineesta venttiilikopan puolelle ja siten (vuodon määrästä ja paineista riippuen) lisää huohotusta, vuotoa kopan välistä tai nostaa kampikammiopainetta ja aiheuttaa öljyvuotoa muista paikoista (vaikka turbolta)?Originally posted by asdteme View PostYleensä venttiilikopantiiviste kaipaa vaihtoa näissä M57 koneellisissa jos alkaa hikoilla öljyä myös korkin välistä ja/ tai sitä muuten kuluu reilusti (palaa). Päästää ahtopaineet venakopan puolelle kun tiiviste oikeen kovettuu.
E
Comment
-
Mulla ainakin oli ne sisemmät venttiilikopantiivisteen osat ihan kivikovat koppurat ja niistä puuttui jopa paloja, ja sitä kautta työnti ahtopainetta öljytilaan. Ennen vaihtoa alkoi jo vuotamaan pakosarjan päälle se ulommainenkin tiiviste ja savusi kuumana ja haisi palaneelle muoville/öljylle. Joten jos on orastavaa vuotoa sisäisesti niin ennen pitkää alkaa joku paikka vuotamaan ulkoisestikin.Originally posted by ErkkiE View PostEi lity niinkään alkuperäisen kysyjän ongelmaan, mutta itse tässä selvitellyt yhden M57:n hiukkaspolttoja ja jonkinlaista öljynkulutusta (autossa siis nyt jo pesty dpf, vortex paikallaan, viheltävä ja osin öljynkulutukseen ilmeisesti myös vaikuttanut turbo uusittu, välijähdyttimen pohjalta putsattu öljymöhnät pois, suuttimien korjausarvot kunnossa, kone käy kauniisti ilman sivuääniä,...) Nyt sitten yhtenä ehdokkaana tuo venttiilikopan tiiviste. Ulospäin ei näy ainakaan isoja vuotoja, mutta mikä tuossa on hajoamismoodi? Rupeaako se vuotamaan osan ahtopaineesta venttiilikopan puolelle ja siten (vuodon määrästä ja paineista riippuen) lisää huohotusta, vuotoa kopan välistä tai nostaa kampikammiopainetta ja aiheuttaa öljyvuotoa muista paikoista (vaikka turbolta)?
EVW T5 -08
XC70 -05
Superb -11
Comment
Comment