Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kumin hajua konepellin alta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yungtikka
    Newbiemmer
    • Jun 2020
    • 6
    • Nokia

    Kumin hajua konepellin alta

    Tuli tossa ajettua pitkästä aikaa bemareilla. Vähän painoin kaasua, niin alkoi savua nousta konepellin alta. Vaihdoin talven aikana kummatkin turbot ja ahtopukien tiivisteet. Mietin tässä, että voisinko ne kumitiivisteet pakosarjan puolella palaa ja onko se normaalia. Savua tulee siis suunnilleen egr:n kohdalta ja autona on siin BMW 535d, prefacelift versio.
  • Timber
    Newbiemmer
    • May 2011
    • 27
    • ...

    #2
    Originally posted by Yungtikka View Post
    Tuli tossa ajettua pitkästä aikaa bemareilla. Vähän painoin kaasua, niin alkoi savua nousta konepellin alta. Vaihdoin talven aikana kummatkin turbot ja ahtopukien tiivisteet. Mietin tässä, että voisinko ne kumitiivisteet pakosarjan puolella palaa ja onko se normaalia. Savua tulee siis suunnilleen egr:n kohdalta ja autona on siin BMW 535d, prefacelift versio.
    Kampiakselin värinänvaimennin/hihnapyörä?

    Comment

    • Yungtikka
      Newbiemmer
      • Jun 2020
      • 6
      • Nokia

      #3
      Originally posted by Timber View Post
      Kampiakselin värinänvaimennin/hihnapyörä?
      Katoin siitä kohdasta, missä on värinävaimennin, mutta mun mielestä sieltä ei savua tullut. Voin vielä tarkistaa kun testaan autoa vielä kerran ja siis savua ei tule kun pitää kauan tyhjäkäynnillä, mutta jos lähtee ajamaan ja painaa kaasun pohjaan, niin ennen 100kmh vauhtia alkaa tulemaan savua konepellin alta. Se myös haisee ihan kumilta tai muovilta.

      Comment

      • Remotion
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2003
        • 15256
        • Ajamisen Iloa

        #4
        savua tulee EGR:n kohdalta? Ei varmaan egr ja imusarja tukossa. Tässä lienee seuraava suomessa palava BMW, ei varmaan tarvii montaa päivää odottaa jos nyt jo savuaa. Samatien huoltoon se jossa vika selvitetään ennenkuin auto ehtii palaa.
        Z3 coupé individual

        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

        Comment

        • Yungtikka
          Newbiemmer
          • Jun 2020
          • 6
          • Nokia

          #5
          Originally posted by Remotion View Post
          savua tulee EGR:n kohdalta? Ei varmaan egr ja imusarja tukossa. Tässä lienee seuraava suomessa palava BMW, ei varmaan tarvii montaa päivää odottaa jos nyt jo savuaa. Samatien huoltoon se jossa vika selvitetään ennenkuin auto ehtii palaa.
          Mitenköhän imusarja on voinut mennä tukkoon, kun puhdistin sen myös, kun vaihdoin ahtoputkien tiivisteitä. EGR:stä en ole niin varma, mutta sekin oli kädessä jossain kohtaan ja ei se tukkoiselta vaikuttanut.

          Comment

          • ekkoo1
            BTCF Member
            • Jun 2019
            • 1368
            • Pohjanmaa

            #6
            Originally posted by Yungtikka View Post
            Mitenköhän imusarja on voinut mennä tukkoon, kun puhdistin sen myös, kun vaihdoin ahtoputkien tiivisteitä. EGR:stä en ole niin varma, mutta sekin oli kädessä jossain kohtaan ja ei se tukkoiselta vaikuttanut.
            Tarkista onko autosta takaisinkutsu päällä EGR jäähdyttimelle, ihan todellinen riski että auto voi syttyä palamaan ajossa (kts. esim "diesel bemarit palaa" threadi täällä).
            E39 540i -96 Ajamisen iloa
            E34 540i -94 Hitsaamisen iloa
            E53 4.4i -01 Varaosien tilaamisen iloa
            Audi A6 Avant 4.2 -99 Tavarankuljetin

            Comment

            • jonik85
              Newbiemmer
              • Jun 2017
              • 5
              • Kajaani

              #7
              99% varmuudella kampiakselin hihnapyörä. Tyhjäkäynnillä ei välttämättä ole samalla tavalla kuormaa mitä ajon aikana. Esim. Ilmastoinnin kompura kytkeytyy päälle ja laturi myös rupeaa lataamaa niin hihnapyörä rupeaa antautumaan. Nyt kun se jo savumerkkejä antaa niin ei mene kuin päivä kaks ja syttyy latauksen merkkivalo tauluun. Siitä kyllä huomaat että nyt se meni lopullisesti.
              Suosittelen kuitenkin vaihtamaan ennen kun auto jättää tienpäälle.

              Comment

              • jonik85
                Newbiemmer
                • Jun 2017
                • 5
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by ekkoo1 View Post
                Tarkista onko autosta takaisinkutsu päällä EGR jäähdyttimelle, ihan todellinen riski että auto voi syttyä palamaan ajossa (kts. esim "diesel bemarit palaa" threadi täällä).
                Tämä taisi koskea F-Sarjaa.

                Comment

                • Yungtikka
                  Newbiemmer
                  • Jun 2020
                  • 6
                  • Nokia

                  #9
                  Tarkemmin katsottuna, vähän matkan ajon jälkeen öljyt alkaa savuttamaan niin paljon että tulee öljykorkista läpi ja näyttää siltä että tulis egr:n vierestä. Öljyt on vaihdettu ja niin on myös huohotin, niin minkäköhän takia nuo öljyt savuttaa noin paljon. Savua siis tule ihan runsaasti sieltä, kun öljykorkin avaa.

                  Comment

                  • MikkoJII
                    BTCF Member
                    • Oct 2003
                    • 1807
                    • Lapua

                    #10
                    Originally posted by Yungtikka View Post
                    Tarkemmin katsottuna, vähän matkan ajon jälkeen öljyt alkaa savuttamaan niin paljon että tulee öljykorkista läpi ja näyttää siltä että tulis egr:n vierestä. Öljyt on vaihdettu ja niin on myös huohotin, niin minkäköhän takia nuo öljyt savuttaa noin paljon. Savua siis tule ihan runsaasti sieltä, kun öljykorkin avaa.
                    ja miksi ne haisee kumille? :think
                    E32 750i 11/89

                    Comment

                    • asdteme
                      BTCF Member
                      • Mar 2015
                      • 756
                      • P-Savo

                      #11
                      Originally posted by Yungtikka View Post
                      Tarkemmin katsottuna, vähän matkan ajon jälkeen öljyt alkaa savuttamaan niin paljon että tulee öljykorkista läpi ja näyttää siltä että tulis egr:n vierestä. Öljyt on vaihdettu ja niin on myös huohotin, niin minkäköhän takia nuo öljyt savuttaa noin paljon. Savua siis tule ihan runsaasti sieltä, kun öljykorkin avaa.
                      Yleensä venttiilikopantiiviste kaipaa vaihtoa näissä M57 koneellisissa jos alkaa hikoilla öljyä myös korkin välistä ja/ tai sitä muuten kuluu reilusti (palaa). Päästää ahtopaineet venakopan puolelle kun tiiviste oikeen kovettuu.
                      better late than never

                      E90 325i
                      E30 M3
                      E92 M3 Competition

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15256
                        • Ajamisen Iloa

                        #12
                        Kyllä tuo nyt moottorin täydellistä aukaisemista kuitenkin vaatii. Jos savua tulee konepellin alta ihan huomattavasti niin tulipalo ei todellakaan ole kaukana. Ei savua ilman tulta. Ihan öljynvaihdolla tuo ongelma ei korjaannu. Suosittelen edelleen huoltoa ajamisen sijasta.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • ErkkiE
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2006
                          • 614
                          • Espoon haja-asutus

                          #13
                          Originally posted by asdteme View Post
                          Yleensä venttiilikopantiiviste kaipaa vaihtoa näissä M57 koneellisissa jos alkaa hikoilla öljyä myös korkin välistä ja/ tai sitä muuten kuluu reilusti (palaa). Päästää ahtopaineet venakopan puolelle kun tiiviste oikeen kovettuu.
                          Ei lity niinkään alkuperäisen kysyjän ongelmaan, mutta itse tässä selvitellyt yhden M57:n hiukkaspolttoja ja jonkinlaista öljynkulutusta (autossa siis nyt jo pesty dpf, vortex paikallaan, viheltävä ja osin öljynkulutukseen ilmeisesti myös vaikuttanut turbo uusittu, välijähdyttimen pohjalta putsattu öljymöhnät pois, suuttimien korjausarvot kunnossa, kone käy kauniisti ilman sivuääniä,...) Nyt sitten yhtenä ehdokkaana tuo venttiilikopan tiiviste. Ulospäin ei näy ainakaan isoja vuotoja, mutta mikä tuossa on hajoamismoodi? Rupeaako se vuotamaan osan ahtopaineesta venttiilikopan puolelle ja siten (vuodon määrästä ja paineista riippuen) lisää huohotusta, vuotoa kopan välistä tai nostaa kampikammiopainetta ja aiheuttaa öljyvuotoa muista paikoista (vaikka turbolta)?

                          E

                          Comment

                          • Agee-
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2010
                            • 594
                            • Jns

                            #14
                            Originally posted by ErkkiE View Post
                            Ei lity niinkään alkuperäisen kysyjän ongelmaan, mutta itse tässä selvitellyt yhden M57:n hiukkaspolttoja ja jonkinlaista öljynkulutusta (autossa siis nyt jo pesty dpf, vortex paikallaan, viheltävä ja osin öljynkulutukseen ilmeisesti myös vaikuttanut turbo uusittu, välijähdyttimen pohjalta putsattu öljymöhnät pois, suuttimien korjausarvot kunnossa, kone käy kauniisti ilman sivuääniä,...) Nyt sitten yhtenä ehdokkaana tuo venttiilikopan tiiviste. Ulospäin ei näy ainakaan isoja vuotoja, mutta mikä tuossa on hajoamismoodi? Rupeaako se vuotamaan osan ahtopaineesta venttiilikopan puolelle ja siten (vuodon määrästä ja paineista riippuen) lisää huohotusta, vuotoa kopan välistä tai nostaa kampikammiopainetta ja aiheuttaa öljyvuotoa muista paikoista (vaikka turbolta)?

                            E
                            Mulla ainakin oli ne sisemmät venttiilikopantiivisteen osat ihan kivikovat koppurat ja niistä puuttui jopa paloja, ja sitä kautta työnti ahtopainetta öljytilaan. Ennen vaihtoa alkoi jo vuotamaan pakosarjan päälle se ulommainenkin tiiviste ja savusi kuumana ja haisi palaneelle muoville/öljylle. Joten jos on orastavaa vuotoa sisäisesti niin ennen pitkää alkaa joku paikka vuotamaan ulkoisestikin.
                            VW T5 -08
                            XC70 -05
                            Superb -11

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎