Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nelivedon etuiskarien vaihto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 609
    • Espoon haja-asutus

    Nelivedon etuiskarien vaihto?

    Onko nelivedon etuiskarien vaihdossa jotain erityistä taikaa?

    Vakaajan yhdystanko tietysti irti ja pyörännapaan kiinnittävä pultti irti ja yläpää. Mitä muuta kannattaa ottaa irti (esim. jarrulevy?)? Mahtuuko tolppa ulos pyöränkotelosta sellaisenaan tai pystyykö esimerkiksi jousipuristimilla tekemään tarpeeksi tilaa (, kuten joissain etuvetoisissa ainakin voi tehdä, ettei tule riskiä vetarien tulemisesta ulos paikaltaan)?

    TISsin ohjeessahan puretaan suurin piirtein koko etupää palasiksi. Jossain päin nettiä taas ihmiset ovat sanoneet, että ihan samalla tavalla kuin takavedossa ja eivät ole irrottaneet mitään erikoista.

    E
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by ErkkiE View Post
    Onko nelivedon etuiskarien vaihdossa jotain erityistä taikaa?

    Vakaajan yhdystanko tietysti irti ja pyörännapaan kiinnittävä pultti irti ja yläpää. Mitä muuta kannattaa ottaa irti (esim. jarrulevy?)? Mahtuuko tolppa ulos pyöränkotelosta sellaisenaan tai pystyykö esimerkiksi jousipuristimilla tekemään tarpeeksi tilaa (, kuten joissain etuvetoisissa ainakin voi tehdä, ettei tule riskiä vetarien tulemisesta ulos paikaltaan)?

    TISsin ohjeessahan puretaan suurin piirtein koko etupää palasiksi. Jossain päin nettiä taas ihmiset ovat sanoneet, että ihan samalla tavalla kuin takavedossa ja eivät ole irrottaneet mitään erikoista.

    E
    Helpompi homma, kuin takavetoiseen(takavetoisessa otettava raidetangon ulompi pää irti myös). Valojen korkeussäätöanturin tanko pitää ottaa tukivarresta irti, ettei murjoudu poikki vahingossa. Iskari kannattaa päästää viimeisenä pois yläpäästään korin puolelta, kun olka-akseli mahtuu tipahtamaan helposti pois ja kääntymään sivuun, vaikka iskari kolossaan.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • AiM
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 247
      • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

      #3
      Juuri näin kuin Peksi tuossa edellä opasti.

      Kokemuksella voin todeta että iskarin alapään kiristyspultti ja mutteri kannattaa suosiolla ostaa uudet ennen hommaan ryhtymistä.
      BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
      454hp/850Nm
      100-200kmh@9,98s
      0-200kmh@15,35s
      1/4 mile 12,82s@185,8kmh
      1 mile 259kmh

      BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
      Project target;
      +500hp/+1000Nm
      100-200kmh@<9s
      0-200kmh@<14s
      1/4 mile <12s@19xkmh
      1 mile +270kmh

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 609
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Kiitokset molemmille vinkeistä. Eiköhän näillä pärjäillä, kunhan ensin saadaan Bilsteinit tontille.

        E

        Comment

        • hjenkka
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2010
          • 577
          • JKL

          #5
          oliko minkähintaiset bilsteinit?
          "Toyota Hybrid ostettu, taivaspaikka ja ikuinen viattomuus saavutettu"

          Vs1400 Intruder

          Ex:
          F11 530dA xDrive
          E60 523iA
          E39 520i Sedan
          E39 530dA Touring
          E39 528iA Sedan
          E46 318i Sedan
          E39 523i Sedan
          E36 316i Sedan x2

          Comment

          • AiM
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 247
            • Ylöjärvi/Tampere-Sjoki

            #6
            Originally posted by hjenkka View Post
            oliko minkähintaiset bilsteinit?
            Omaan E61 laitoin Bilstein B6 ja koko kierros ~700€. Todella asiallinen ajotuntuma, jämäkkä ja tukeva, mutta myös arkiajossa mukava -toki samalla lyhyemmät etujouset ja järeämmät ilmapussit kaverina takana sekä M5 vakaaja takapäässä.
            BMW E60 535dA ///M-Sport 2009
            454hp/850Nm
            100-200kmh@9,98s
            0-200kmh@15,35s
            1/4 mile 12,82s@185,8kmh
            1 mile 259kmh

            BMW E61 530xd ///M-Sport 2010
            Project target;
            +500hp/+1000Nm
            100-200kmh@<9s
            0-200kmh@<14s
            1/4 mile <12s@19xkmh
            1 mile +270kmh

            Comment

            • TON-III
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2018
              • 480
              • Turku

              #7
              Originally posted by AiM View Post
              Omaan E61 laitoin Bilstein B6 ja koko kierros ~700€. Todella asiallinen ajotuntuma, jämäkkä ja tukeva, mutta myös arkiajossa mukava -toki samalla lyhyemmät etujouset ja järeämmät ilmapussit kaverina takana sekä M5 vakaaja takapäässä.
              Olen myös itse toteuttanut yhden auton vastaavilla komponenteilla ( Eibach-jouset/ Bilstein isakarit/ mallin jäykin takavakaaja) ja kyllä tuo yhdistelmä on milteipä voittamaton, esim. bemarin säädettävä iskari ei yllä tuohon tuntumaan jonka Biltsu antaa.
              F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 609
                • Espoon haja-asutus

                #8
                Originally posted by hjenkka View Post
                oliko minkähintaiset bilsteinit?

                B6:t eteen noin 440 e yhteensä. Nämä tulee Autodocilta, mutta Saksan ebay-myyjät ja Amazon olisi ollut about sama hinta. Takaiskarit oli jo entuudestaan B6:t - ne onnistuin joskus ostamaan Amazonin kautta aika halvalla (tyyliiin alle 200 e/pari). Jos koko kierrokseen budjetoi tosiaan sen n. 700 e, niin on oikeassa suuruusluokassa eikä tarvi metsästää jotain erikoistarjouksia. Itselle tuli akuutiksi, kun toinen etuiskari rupesi vuotamaan öljyjä, niin ei voinut etupäähän sen enempää jäädä etsiskelemään.

                Itse en viitsi perhekäyttiksen korkeudelle/jousille tehdä mitään, kun ei ole urheiluautokäytössä kuitenkaan. Takana on aavistuksen paksumpi m-sportin (16 mm) vakaaja. Jos olisi omassa käytössä vain, niin sitten tekisin myös jousille jotain.

                E

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎