Announcement

Collapse
No announcement yet.

RATKAISTU ::: E61 530d -04 ei ahda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #16
    Originally posted by 4cyl turbo View Post
    Uskomatonta, mutta nämä olivat merkittäviä game-changer:eita. Hain Biltemasta 29,90 euron inverterin jolla sain käytettyä akutonta laptop-työasemaa ajossa, ja luettua INPA:lla dataa ja nollattua koodeja.


    Alkuun DPF -virhekoodit tuli jatkuvasti, mutta se loppui muutaman kymmenen kilometrin ajon ja virhekoodien nollailujen jälkeen.



    Sen huomasin, että kun virhekoodit nollasi, auto kulki turbon kera "normaalisti", eli ahtoja tuli, siihen saakka kunnes koodi 480A - DPF blocked lopetti normaalit menohalut.


    Viimeiset 10-15 kilometriä DPF -koodia ei enää tullut. Pidän mahdollisena DPF on regeneroitunut. Auto siis toimi lopuksi normaalisti, mikä tuntuu melkein epätodelliselta.




    Miten tämän saisi tehtyä? INPA:lla onnistuu?


    Kiitos kaikille
    Katso vastapaineet. Niistä näkee suoraan onko pönttö enää tukossa vai ei. Matkan edellisestä poltostakin voi katsoa. Kun ennen tuli tukkoisesta pöntöstä koodia ja nyt ei tule, niin eiköhän se tehnyt dpf polton.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • ekaBMW
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2010
      • 441
      • Oulu

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Ns. "pakkopoltto" on vain ja ainoastaan regenerointipyyntö. Regenerointi ei käynnisty siitä huolimatta, elleivät ehdot sen toteutumiseen täyty.
      Ajattelin lähinnä sitä ettei tarvi ajella pitkää matkaa ennen kuin omia aikojaan alkaa polttamaan. Tosin jos pitkään aikaan ei ole polttanut niin taitaa aloittaa polton aika lailla heti kun vikakoodit nollaa.
      F11 530d xDrive 09/16
      Ex E60 530d xDrive A 10/08
      Ex E60 520dA 09/08 liisari
      Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
      Ex Opel Kadett 1.6 -89

      Comment

      • ekaBMW
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2010
        • 441
        • Oulu

        #18
        Mikä oli se ”pönttö täynnä” virhekoodi joka tulee 250tkm paikkeilla riippumatta siitä onko pönttö täynnä vai ei?
        F11 530d xDrive 09/16
        Ex E60 530d xDrive A 10/08
        Ex E60 520dA 09/08 liisari
        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
        Ex Opel Kadett 1.6 -89

        Comment

        • 4cyl turbo
          Bimmer Rookie
          • Jun 2020
          • 112
          • Vantaa

          #19
          En vielä keksinyt, miten INPA:lla saa luettua viimeisimmän DPF regeneroinnin, tai saisiko asetettua pyynnön suorittaa (ehtojen täyttyessä) regenerointi.

          Mutta muuten on positiivisia uutisia:
          - kävin BMW:llä 90 km iltalenkin pääteitä ja moottoritietä. Kierrokset pidin pääosin 2000 - 3000 -kierroksen välissä.

          - joitain 50 - 65% kaasulla kiihdytyksiä, kuitenkin niin että huomasi turbon työnnön selkeästi
          - 98% vetää siististi ja tasaisesti, pari kertaa oli pienemmälle vaihdon ja sen jälkeisen alku kiihdytyksen mukana sellainen hieman poikkeava tehokäyrä, ikäänkuin pieni epäröinti ja sitten meno. En ole tuosta huolissani tässä vaiheessa.
          - DPF -vikakoodeja ei ole tullut enää +100km:iin, ja tosiaan hienosti kulkee.
          - Kaasuläpän vikakoodejakaan ei ole tullut. En tiedä sitten tulisiko niitä jos painaa kaasun pohjaan. Miksi niitä tuli aikaisemmin paha sanoa, funtsin liittyisikö siihen kun auto ei kulkenut mihinkään, niin kaasupoljinta tuli paineltua surutta pohjaan.

          Merkkaan tän ketjun ratkaistuksi, vaikka koetan tänne vielä päivittää lähipäivinä
          - mitä pakoputken vastapaineista selviää (epäselvää vielä miten INPA:lla katson ne)
          - mitä DPF -regeneroinnin statuksesta selviää (jos jotain onnistun kaivamaan)

          Selvityksessä auttoi paljon kaikki kommentit ja ehdotukset, lopulta asia ratkesi tosi nopeasti ja yllättävän helposti.
          - ratkaisun avain oli se, kun sain ajon aikana luettua ja nollattua vikakoodeja. Tämä onnistui hankkimalla Bilteman 29,90 euron invertteri jolla saa tupakansytyttimestä virtaa kannettavalle tietokoneelleni josta puuttuu akku. Muutaman tunnin kokemuksella toimii hyvin.
          - mulla oli sitten tietokoneella INPA -softa päällä, ja työaseman USB:in kautta kaapeli auton OBD -portissa.
          - työasema sylissä ajoin ja luin vikakoodeja peräjälkeen ja nollasin samoin vikakoodeja.
          - alkuun 480A - DPF blocked -koodi tuli tosiaan muutaman sekunnin välein takaisin. Se selittää miksi mulle aikaisemmin oli muodostunut kuva, että auto ei vikakoodien nollauksen jälkeen kulje normaalisti lainkaan.
          - Itse asiassa auto toimi normaalisti vikakoodien nollauksen jälkeen, mutta vikakoodit varmaankin kerkesivät tulemaan takaisin heti kotipihalta lähtiessä.

          - Tien päällä ja INPA -tietokone sylissä oli helppo havainnoida, että jos koodi ei ollut kerennyt tulemaan takaisin, BMW vastasi kaasuun normaalisti.
          - jatkoin ajoa ja koetin pitää kierrokset yli 2000 kierrosta jatkuvasti, samalla nollailin vikakoodeja ja luin niitä uudestaan.
          - jossain vaiheessa 480A -vikakoodia ei enää tullut ja huomasin "hei autohan kulkee nyt normaalisti". Takana oli silloin kai noin 30 kilometriä.
          - sen jälkeen vikakoodia ei enää ole näkynyt.


          Tuhannet kiitokset foorumilaisille!
          2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2717
            • Tampere

            #20
            Originally posted by 4cyl turbo View Post
            Pidän mahdollisena DPF on regeneroitunut. Auto siis toimi lopuksi normaalisti, mikä tuntuu melkein epätodelliselta.
            Sitä kaasuläpän toimintaa kannattaa edelleen seurata, sillä viallinen kaasuläppä (vikakoodi kaasuläpästä) estää hiukassuodattimen aktiivisen regeneroinnin normaalissa käytössä.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • MeisterW
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2017
              • 306
              • Uusimaa

              #21
              Syy miksi ei ole tehnyt polttoja voisi siis olla tuo kaasuläppä ja/tai matalat lämmöt. Näissä dieseleissä kaasuläppää käytetään vain dpf polton aikana ja autoa sammutettaessa, se ei siis liity kaasun painamiseen mitenkään. Kääsuläpästä tuleva koodi ei sytytä vikavaloa, eli voi jäädä huomaamatta, ellei lue vikakoodeja.

              Huonosti toimivat termarit on toinen hyvin yleinen syy, että ei tee polttoja. Kannattaa siis tarkistaa, että jäähdytysnesteen lämmöt nousevat reilusti yli 75c.
              E39 M5 2002
              E70 X5 3.0sd 2008
              E83 X3 3.0i 2005
              G21 330e

              Comment

              • 4cyl turbo
                Bimmer Rookie
                • Jun 2020
                • 112
                • Vantaa

                #22
                Joo, itseasiassa tässä on epävarmoja asioita:
                # Epävarmat asiat:
                - onko DPF -polttoa tapahtunut viimeaikoina - ja jos on, milloin ( olettama: on tapahtunut eilen, 23.06.)
                - juurisyy mahdolliselle DPF -polton poisjäämiselle ( 99% vaikuttaisi siltä se on jäänyt pois)
                # Jotain lisätietoja taustalta:
                - aloitusviestissäni sanoin hankkineeni auton "hiljattain". Itse asiassa auton osto oli todennäköisesti helmikuussa, koska muistan sormet ja varpaat oli kireässä pakkasessa ihan jäässä.
                - edellinen omistaja kertoi vian ilmaantuneen vain vähän ennen.
                - edellinen omistaja sanoi työmatka mihin käyttää autoa on vain muutama kilometri
                - polttoainetta tankissa oli vähän, ehkä 10 litraa

                # Ehkä joku veikkaus vaikuttaneista syistä:
                - pakkaset + lyhyet ajot + tyhjä tankki + ehkä vikakoodit => DPF poltto jäi pois

                Itse olen käyttänyt toista autoa enimmäkseen ja viasta johtuen vain välillä ajanut BMW:llä. Tankki on ollut melkein tyhjä, koska pidin turhana laittaa tankkiin polttoainetta vanhenemaan. Nyt BMW on mulla ainoana käyttöautona, ja kun kulkukin on kunnossa, sitä tulee käytettyä enemmän.

                Seurailen vikakoodeja, pitää "vaatimukset DPF -poltolle kunnossa" ja selvittelen autosta lisää.

                Fantastinen peli on kyllä moottoritiellä, tuntuu ihan älyttömän hyvältä ajaa, varmaan viihtyisi auto parhaiten 180-200 km/h -nopeuksissa päivät pitkät. Joo, pelottavan hyvältä tuntuu, tosi varovainen pitää olla rajoitusten kanssa.
                2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 441
                  • Oulu

                  #23
                  Tankki on ollut melkein tyhjä,
                  Olikohan niin että DPF pöntön poltto taitaa jäädä tekemättä jos tankki on lähes tyhjä. Muistaako joku?
                  Samoin ei polteta jos ajetaan lyhyttä pätkää (tai termarit rikki) jolloin moottori ei ehdi lämmetä.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • HTK12
                    BTCF Member
                    • Jul 2011
                    • 10941
                    • Joensuu

                    #24
                    Originally posted by 4cyl turbo View Post
                    Joo, itseasiassa tässä on epävarmoja asioita:
                    # Epävarmat asiat:
                    - onko DPF -polttoa tapahtunut viimeaikoina - ja jos on, milloin ( olettama: on tapahtunut eilen, 23.06.)
                    - juurisyy mahdolliselle DPF -polton poisjäämiselle ( 99% vaikuttaisi siltä se on jäänyt pois)
                    # Jotain lisätietoja taustalta:
                    - aloitusviestissäni sanoin hankkineeni auton "hiljattain". Itse asiassa auton osto oli todennäköisesti helmikuussa, koska muistan sormet ja varpaat oli kireässä pakkasessa ihan jäässä.
                    - edellinen omistaja kertoi vian ilmaantuneen vain vähän ennen.
                    - edellinen omistaja sanoi työmatka mihin käyttää autoa on vain muutama kilometri
                    - polttoainetta tankissa oli vähän, ehkä 10 litraa

                    # Ehkä joku veikkaus vaikuttaneista syistä:
                    - pakkaset + lyhyet ajot + tyhjä tankki + ehkä vikakoodit => DPF poltto jäi pois

                    Itse olen käyttänyt toista autoa enimmäkseen ja viasta johtuen vain välillä ajanut BMW:llä. Tankki on ollut melkein tyhjä, koska pidin turhana laittaa tankkiin polttoainetta vanhenemaan. Nyt BMW on mulla ainoana käyttöautona, ja kun kulkukin on kunnossa, sitä tulee käytettyä enemmän.

                    Seurailen vikakoodeja, pitää "vaatimukset DPF -poltolle kunnossa" ja selvittelen autosta lisää.

                    Fantastinen peli on kyllä moottoritiellä, tuntuu ihan älyttömän hyvältä ajaa, varmaan viihtyisi auto parhaiten 180-200 km/h -nopeuksissa päivät pitkät. Joo, pelottavan hyvältä tuntuu, tosi varovainen pitää olla rajoitusten kanssa.
                    Ei polta kun tankissa on alle 15 (vai oliko se 10l). Jäähdytysneste pitää olla vähintää 75c ja pakolämmöt jotain 250c tms. Ei ei tule polttamaan missään pätkäajossa. Varsinkin pakkasella vaatii reilummin ajoa, jos kylmänä lähtee ajamaan.
                    e39 540iA E85

                    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9157
                      • Oulu

                      #25
                      Regeneration of particulate filter DDE5.0/ 6.0/ 6.2

                      To enable regeneration of the particulate filter, regeneration must be requested in the DDE control unit.

                      The regeneration is requested in that the consumed fuel since the last regeneration is set to a maximum value in the DDE control unit.
                      The regeneration is started at the next trip as soon as the coolant temperature has reached a value of at least 75 °C and the exhaust-gas temperature before cat. has reached a value of at least 240 °C. Moreover, the fuel level must be at least 10 litres.

                      The best possible effect of the regeneration is achieved if the vehicle is operated for around 20 minutes at a speed of at least 60 kph that is as constant as possible as of the start of the regeneration. Experience has shown that non-urban driving achieves the best regeneration results.

                      The current state of any regeneration block, of a regeneration request in the control unit and the regeneration itself can be displayed both in the service function ”Regeneration of particulate filter” and in the DDE diagnosis request at the point ”Regeneration particulate filter”. Moreover, the distance driven since the last regeneration can be read out.

                      The following possible states on regeneration are displayed:
                      •Regeneration blocked
                      •Regeneration released
                      •Regeneration in DDE requested
                      •Regeneration not requested

                      The following possible statuses of the regeneration are displayed:
                      •Regeneration active
                      •Regeneration not active
                      •Distance driven since (last successful) regeneration in metres
                      •Calculated total residual distance of the particulate filter in kilometres
                      (only available as of DVD47 - only in vehicles with 6.cylinder diesel engines).
                      •Average fuel consumption per 100 km since filter replacement
                      (only as of DVD47 - only available in vehicles with 6-cylinder diesel engines).
                      •Distances driven since the last but one and last but two regenerations in kilometres
                      (only available as of DVD47 - only in vehicles with 6.cylinder diesel engines).

                      Notes:

                      In the event of a prematurely cancelled regeneration, the regeneration is started in the next drive cycle as soon as the coolant temperature has returned to a value of 75 °C and the exhaust-gas temperature before cat. has returned to a value of 240 °C.

                      In the case of a particulate filter heavily loaded with soot, it can occur that the regeneration request is blocked again after a short time or is not released.
                      In this case, it is required to regenerate the particulate filter in a motorway / or cross-country trip taking approx. 30 minutes at a speed that is a constant as possible.
                      Subsequently, the service function ”Regeneration particulate filter” must be run again.

                      Moreover, it also occurs that with a filter heavily soiled with soot the exhaust-gas back-pressure becomes so high that problems can occur on reaching breakaway speed. In many cases, this impairs the feasibility of the exhaust backpressure test. A clean regeneration reduces the effect of this problem in many cases and lowers the exhaust-gas back-pressure.

                      During the regeneration phase and with the engine running, it can also occur that the display for 'Regeneration active' jumps to 'Regeneration not active'. This behaviour can be seen exclusively with the vehicle stationary with the engine running. This behaviour does not impair the scheduled course of the regeneration in general.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • 4cyl turbo
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2020
                        • 112
                        • Vantaa

                        #26
                        Pieni päivitys,
                        - olen ajanut autolla päivittäistä ajoa
                        - kulkupuoli edelleen kunnossa, eikä ole tarvinnut INPA:lla nollailla vikatilaa

                        Pakoputken vastapaineet ja DPF -generoinnin tiedot on edelleen katsomatta. Löysin netistä tämän ohjeen,


                        ...mutta mulla ehkä on jotain häikkää INPA -asennuksessa kun ei toimi DDE6 -valikko.

                        Koitan varmaan jossain vaiheessa asennella ISTA:n, netin perusteella ymmärtääkseni sillä pystyy "pyytämään DPF -regenerointia"
                        2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2717
                          • Tampere

                          #27
                          Originally posted by 4cyl turbo View Post
                          Pakoputken vastapaineet ja DPF -generoinnin tiedot on edelleen katsomatta. Löysin netistä tämän ohjeen,


                          ...mutta mulla ehkä on jotain häikkää INPA -asennuksessa kun ei toimi DDE6 -valikko.i
                          Mikäli INPA:ssasi on mallikohtaisen päävalikon takana "Engine" -valikko, niin sieltä pitäisi löytyä moottoriisi sopiva M57TU tms. -alavalikko, jonka kautta pääset tarkastelemaan DDE-ohjausyksikön parametreja linkkaamasi ohjeen mukaan (F5 "Status" --> Shift + F6 "Werte KAT/CSF). Vastapainearvoa kuvaava parametri on kohdassa "Differenzdruck CSF".
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • MikkoJII
                            BTCF Member
                            • Oct 2003
                            • 1807
                            • Lapua

                            #28
                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Mikäli INPA:ssasi on mallikohtaisen päävalikon takana "Engine" -valikko, niin sieltä pitäisi löytyä moottoriisi sopiva M57TU tms. -alavalikko, jonka kautta pääset tarkastelemaan DDE-ohjausyksikön parametreja linkkaamasi ohjeen mukaan (F5 "Status" --> Shift + F6 "Werte KAT/CSF). Vastapainearvoa kuvaava parametri on kohdassa "Differenzdruck CSF".
                            En saanut tuota eilen pelaamaan kun ei ollut m57tu2 konetta valikossa, mutta vikakoodia kuittaamalla sain poltot päälle ja tänä aamuna ei enää tullut ilmoitusta. Kiitokset avuista.
                            E32 750i 11/89

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎