Announcement

Collapse
No announcement yet.

335d öljyinen ahtoputki

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bafelo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2012
    • 91
    • Helsinki

    335d öljyinen ahtoputki

    Ootteko vaihdelleet tuota surullisen kuuluisaa turbon ja välijäähdyttimen välissä olevaa ahtoputkea jos alkaa öljyä kertymään liitoksista? Milläs sen tietää että vuotaako niin paljon että vaikuttaa jo tehoihin? Lähinnä mietin että jos vie autoa softattavaksi niin stoppaako homma heti alkuunsa kun nostetaan ahtopaineita ja tuo onneton alkaa falskaamaan.

    Jos testolla loggailee niin mikähän paineanturi olisi paras lulemaan tuota mahdollista painehäviötä ja mitä sen pitäisi näyttää vakiokoneessa jos ei ole vuotoja?
    Last edited by Bafelo; 13-07-2020, 21:28.
    E92 335d & F31 318d

    Ex:
    E30 316, E81 116d, E91 320d
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2554
    • Tampere

    #2
    Mikäli ahtoputki on muutoin ehjä, mutta liitokset ovat selvästi öljyiset, niin ensin kannattaa vaihtaa ahtoputken tiivisteet molempiin päihin. Kustannus noin kympin luokkaa per tiiviste.
    N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • Bafelo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2012
      • 91
      • Helsinki

      #3
      Täytyy ihmetellä huomenna saisko ees teoriassa vaihdettua parkkipaikalla kun on nosturi vieläkin korona karanteenissa. 320d:hen mahtuisi mukavasti käsi suoraan tiukalla etukenolla mutta tuo isolohko on hiukan tiukempaan pakattu...
      E92 335d & F31 318d

      Ex:
      E30 316, E81 116d, E91 320d

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2554
        • Tampere

        #4
        Alakautta se välijäähylle tuleva liitos täytyy tehdä - tai jos onnistuu yläkauttakin, niin lienet aika tekijä. Miksei parkkipaikallakin hoituisi, kunhan ainakin auton etupäätä saa sen verran ylös, että suojamuovin saa irti ja kädet ulottuu ahtoputkelle ja välijäähylle.

        Seurattavaa paineanturilukemaa koskien järjestelmässä ei ole kuin yksi anturi imusarjan päällä (ahtopaineanturi). Ahtimien osalta systeemin maksimituotto on M57TU TOP kohdalla 2,85 baria ja M57TU2 TOP kohdalla 2,95 baria. Moottorin huipputeho saavutetaan noin 4400 rpm kohdalla, jolloin ahdoista vastaa yksinomaan suurempi ahdin.
        Last edited by JaniLap; 13-07-2020, 23:10. Reason: Ahtoja
        N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • MeisterW
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2017
          • 305
          • Uusimaa

          #5
          Jossain forumeilla oli juttua, että alkupään ahtoputkissa olisi jotain mitoitusongelmaa, joten vaihdoin itse koko putken samalla. Toki myös pelkkiä tiivisteitä saa, ja se periaatteessa pitäisi riittää. Uusia asentaessa sitten jotain liukastetta tiivisteille, jotta menevät hyvin paikalle. Ja tosiaan alakautta mielestäni tehtävä, tilaa ei ole liikaa siltikään.
          E39 M5 2002
          E70 X5 3.0sd 2008
          E83 X3 3.0i 2005
          G21 330e

          Comment

          • Bafelo
            Bimmer Rookie
            • Jul 2012
            • 91
            • Helsinki

            #6
            Juu ei paljoa vaihdella yläkautta.

            Mitenhän noihin painemittauksiin nyt pitäis suhtautua. Pyynti oli joka vedossa max 2.83 bar. Aika paljon alle tuon 2.95 bar. Mitatut sitten huiteli parhaimmillaan 3.01:ssa. Ekan kuvan veto oli ylämäkeen nelosella mutta ei kiertänyt yli 4000. Näköjään ahdot lähti tolleen nousukiitoon 4k rpm jälkeen joka näkyy tokan kuvan vedossa joka meni 4500 asti kolmosella. Tokan kuvan alun röpöt oli 1. ja 2. vaihdetta.

            En nyt tiiä miltä noitten käyrien pitäisi näyttää mutta ei ne ainakaan tasaisia ole edes tolla 4. vaihteen vedolla. Joskus aiemmin mittasin softatun 320d:n paineet niin oli kyllä paljon tasaisemmat. Siinä oli myös nähtävissä tollanen ahtojen nousu 4000 rpm jälkeen vaikka ohjearvo alkoi jo laskemaan.
            Last edited by Bafelo; 15-05-2021, 14:22.
            E92 335d & F31 318d

            Ex:
            E30 316, E81 116d, E91 320d

            Comment

            • JaniLap
              BTCF Member
              • Sep 2012
              • 2554
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Bafelo View Post
              Mitenhän noihin painemittauksiin nyt pitäis suhtautua. Pyynti oli joka vedossa max 2.83 bar. Aika paljon alle tuon 2.95 bar. Mitatut sitten huiteli parhaimmillaan 3.01:ssa.
              Mielenkiintoista dataa olet luonut, kiitos näistä. Minusta nuo näyttävät varsin odotetuilta lukemilta ja kertovat sekä ahtimen että ahtoputkien olevan kunnossa. Ahtimien maksimituottolukemat on luotu uusilla ahtimilla ja todellisissa ajo-olosuhteissa ei välttämättä päästä identtisiin lukemiin, kun osat kuluvat ja likaantuvat, lämpötilat muuttuvat yms., jolloin sekoittavia tekijöitä on väistämättä mukana enemmän tai vähemmän. Paineantureissakin on toleranssirajat, joiden puitteissa niiden tarjoamat lukemat ovat lähinnä suuntaa antavia, eivätkä absoluuttisen tarkkoja. Ne tiivisteet voisi kyllä vaihtaa, josko se öljysotku siitä vähenisi.
              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
              Tampere

              Comment

              • Bafelo
                Bimmer Rookie
                • Jul 2012
                • 91
                • Helsinki

                #8
                Paljon kiitoksia vastauksista. Täytyy tosiaan vaihtaa noi tiivisteet ja kattoa loppuisko sillä vuoto.
                E92 335d & F31 318d

                Ex:
                E30 316, E81 116d, E91 320d

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 569
                  • pk

                  #9
                  Tulee tuosta painedatasta mieleen, että onko tuo nyt absoluuttista painetta - onko autossa viriohjelma tai/ja viriahtimet? Vai täysin vakio?
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • Bafelo
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2012
                    • 91
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Jacques View Post
                    Tulee tuosta painedatasta mieleen, että onko tuo nyt absoluuttista painetta - onko autossa viriohjelma tai/ja viriahtimet? Vai täysin vakio?
                    Kaikki vakiota ja absoluuttinen paine. Onko muuten tietoa millä kierroksilla pikku ahdin putoaa pelistä täyskaasulla? Mietin kun joka vedossa näkyi tuo dippi noin 3500 rpm kohdalla.

                    Kun tästä koneesta olette turboja päivitelleet niin onko vaihdettu molemmat vai pelkästään toinen?
                    E92 335d & F31 318d

                    Ex:
                    E30 316, E81 116d, E91 320d

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2554
                      • Tampere

                      #11
                      Ahtimien toimintaa ohjataan tosiaan vaiheittain moottorin kierrosluvun mukaisesti nk. ohivirtausventtiilien avulla seuraavanlaisesti TU2-mallissa:

                      1500 rpm asti pikkuahdin vastaa suurelta osin ahdoista ja ahtopuolen pikkuahtimen ohivirtausventtiili täysin kiinni sekä molemmat pakopuolen ohivirtausventtiilit täysin kiinni.


                      1500-3000 rpm pikkuahdin mukana ja pikkuahtimen pakopuolen ohivirtausventtiiliä avataan yhä enemmän.


                      3000-3500 rpm pikkuahdin ns. "pudonnut pois" ja iso ahdin käytössä täysimääräisesti ja pakopuolella toinen ohivirtausventtiili (ison ahtimen) vielä täysin kiinni.


                      3500 - max. rpm iso ahdin mukana täysimääräisesti ja pakopuolella myös ison ahtimen ohivirtausventtiili asteittain täysin auki.


                      Se havaittu notkahdus voisi hyvinkin liittyä kuvattuun ahtimien vaiheittaiseen toimintaan.
                      Last edited by JaniLap; 16-07-2020, 09:47. Reason: M57TU2TOP
                      N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Jacques
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 569
                        • pk

                        #12
                        Alipainesäätimet ja -letkut vaikuttavat imupuolen- sekä pakopuolen läppään ja ison turbon hukkaportin toimintaan, huonossa hapessa ollessaan aiheuttavat notkahduksia. Hieman kummastuttaa miten toisessa kuvaajassa paine nousi jo 3bariin. Vakio-ohjelmassa ahtorajat on asetettu max 2.98bar.

                        Mielenkiintoinen juttu, en ole vakiota logittanut, mutta kun.. viritysohjelmalla usein on nähtävissä ahtopaineiden karkaaminen yläkierroksilla. Kun taas alipainepuolen viat johtavat alentuneisiin ahtopaineisiin.

                        G30 540i
                        F32 435d

                        Comment

                        • Bafelo
                          Bimmer Rookie
                          • Jul 2012
                          • 91
                          • Helsinki

                          #13
                          Itse ihmettelen miksi pyynti oli vain 2.83 bar. Joka vedossa täsmälleen sama max pyynti. Joku joskus sanoi ettei mitatuista ahtopaineista voi päätellä onko kone virisoftalla, juurikin niistä epätarkkuuksista mistö aiemmin oli mainittu tässä ketjussa. Mutta eikös tosta pyynnistä sen pitäisi nähdä? Ja minun auto pyytää vähemmän eli viritetty alitehoiseksi Kuvittelisin että ahtojen pyynti on kartoilla mäpätty polttoaineen syöttömäärään? Vai laskeeko ecu sopivan pyynnin ahdoille sen mukaan miten saa jonkun mittauksen mukaan ruiskutettua polttoainetta? Ei vaan käy järkeen miksi sitä pyydettävää ilmamäärää olisi rajattu alle tuon mainitun 2.98 bar. Tuskin näitä on kuitenkaan kalibroitu tehtaalla...
                          E92 335d & F31 318d

                          Ex:
                          E30 316, E81 116d, E91 320d

                          Comment

                          • Bafelo
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2012
                            • 91
                            • Helsinki

                            #14
                            Mitäs teillä o muuten näissä x35d vakio koneissa ahtolämmöt kun oikein vedättää? Itellä oli nyt 16 asteen ulkolämmössä 75. Kuulostaa jokseenkin korkealta.

                            Alkuperäinen viesti oli näköjään mennyt 5-sarjan puolelle, mutta eikös se 535d lci mosa ole sama kuin -08 335d:ssä? Vai oliko niin että vitosessa oli isompi pumppu?
                            E92 335d & F31 318d

                            Ex:
                            E30 316, E81 116d, E91 320d

                            Comment

                            • JaniLap
                              BTCF Member
                              • Sep 2012
                              • 2554
                              • Tampere

                              #15
                              Todennäköisesti havaitsemasi epäloogisen korkea lämpötilalukema johtuu vikaantuneesta ahtoilman lämpötila-anturista. Lähes tyyppivika M57-moottoreissa, eikä myöskään luo vikakoodia tms. jäljille johdattelevaa ilmoitusta. Anturin hankintahinta ei ole erityisen korkea eikä vaihto kovin työläs, joten ehdotan uusimaan ko. anturin.

                              Korkeapainepumput ovat identtisiä 3- ja 5-sarjan x35d.
                              Last edited by JaniLap; 24-07-2020, 21:53.
                              N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                              BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                              Webasto ja Eberspächer vikadiagnostiikka.
                              Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                              Tampere

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎