Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ibs vaihtaminen - koodaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aziz007
    Newbiemmer
    • Aug 2020
    • 19
    • Rauma

    #16
    Originally posted by JaniLap View Post
    ja jos aktiota ei ole autoon tehty, niin ehdotan ottamaan piakkoin yhteyttä merkkihuoltoon.
    Tuon näkee vissii merkkihuolto jos se on siellä joskus tehty, muuten pitää auton alta päin nähtävästi katsoa?



    Originally posted by JaniLap View Post
    Laturi on yksi osa auton virranhallintajärjestelmää ja sen toimintaa seurataan nk. BSD-väylän (bit-serial data interface) kautta, johon myös IBS on liitetty. Tässä yhteydessä onkin paikallaan kysyä, onko IBS-vikakoodi ilmestynyt vast'ikään vai ollut jo pidempään ja ilmaantunut esim. sen laturin vaihdon jälkeen? Toimiiko laturi oikein ja onko sinne laitettu oikeanlainen laturi vanhan tilalle? Jos BSD-väylä on viallinen, latausjännite on koko ajan tasainen 14,3 V ja lluodaan vikakoodi "Bus communication BSD". Mittasit tuossa juuri aiemmin sen BSD-väylän IBS:ltä DDE:lle.
    Ei tietoa tuosta, huoltokirjan kuiteista vaan löytyi että vaihdettu. Nuo viat oli jo kun auto ostettiin ja myyjän mukaan ibs pitäisi vaan koodata. No eihän se siitä nyt kiinni ole.

    Mietin vaan että jos tuota laturia laittaa isompaan syyniin niin kattoisko samalla sen ja dde välisen johdon, onko se kunnossa?


    Originally posted by JaniLap View Post
    ACC-vikakoodi liittyy LRR-tutkan säätöihin. Voisit ihan alkuun irroittaa sen ja asettaa säätöruuvit tehdassäätöihin, asentaa takaisin ja katsoa vieläkö antaa vikakoodia. Saattaa lopulta vaatia säätämisen merkkihuollossa säätämisen erityisellä mittalaitteella.
    Juu täytyy tuo tehdä, ja merkkihuolto antoi 180€ hinnaksi jos siellä kalibroidaan. Ei sinäänsä kallis, jos se vaa tulee sillä kuntoon. Ne ei oikein vakuuttunut vikakoodilla että se riittäisi....


    Ja Kiitos jälleen kerran kattavista vinkeistä!

    Comment

    • Aziz007
      Newbiemmer
      • Aug 2020
      • 19
      • Rauma

      #17
      Originally posted by JaniLap View Post
      ISTA:lla voit ajaa ABL-funktion "Evaluate the battery state of charge" ja sikäli kun suostuu tekemään testin (kyseisestä IBS-koodista johtuen), niin näkisit osaako auto kerätä akkutietoa ja estyykö se vikakoodin vuoksi. Mikäli kerää tietoa, niin vikakoodin merkitys on vähäinen ja se syntyy ilman "todellista" syytä.
      Ei ISTA suostu ajamaan kyseistä ohjelmaa, liitteenä kuva.


      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2712
        • Tampere

        #18
        Näin vähän arvelinkin.

        Mitä olet tehnyt niille johdoille, joita kerroit korjanneesi? Maksaisiko vaivaa purkaa vielä se DDE:lle menevä liitin tavaratilassa ja varmistaa, ettei siellä ole johdin- tai liitinvikaa?
        IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • Aziz007
          Newbiemmer
          • Aug 2020
          • 19
          • Rauma

          #19
          Originally posted by JaniLap View Post
          Näin vähän arvelinkin.

          Mitä olet tehnyt niille johdoille, joita kerroit korjanneesi? Maksaisiko vaivaa purkaa vielä se DDE:lle menevä liitin tavaratilassa ja varmistaa, ettei siellä ole johdin- tai liitinvikaa?
          Tässä alkuperäinen


          Tuosta suoraan liittimien jälkeen tilapäisellä sokeripalalla (saa palautettua vanhat liittimet takaisin siis tarvittaessa)


          Tuossa yhdistyy ne kaksi kaapelia ja akulta tuleva plus ibs:sään


          Akun alkuperäinen plus johto


          Ja asennusvaiheessa testattii monta kertaa johtavuus. Tuosta mistä sokeripala on kiinni harmaassa, niin siitä kohtaa johtavuus dde:eelle on hyvä, mutta siitä ibs se oli pätkivä, vähän haki signaalia, ja johtojen kunto oli välttävä. Sen takia päädyttiin vaihtaa uudet tilalle
          Last edited by Aziz007; 06-09-2020, 17:44.

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2712
            • Tampere

            #20
            Kiitos kuvista. Nyt menee arvailuksi, mutta voisikohan kyse sittenkin olla johtimien paksuuserojen ja käytetyjen sokeripalojen aiheuttamasta häiriöstä tiedonkulussa? Alkuperäinen BSD-linjasto taitaa olla 0,5 neliömillimetriä ja Wakeup line 0,35 mm2.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Aziz007
              Newbiemmer
              • Aug 2020
              • 19
              • Rauma

              #21
              Originally posted by JaniLap View Post
              Kiitos kuvista. Nyt menee arvailuksi, mutta voisikohan kyse sittenkin olla johtimien paksuuserojen ja käytetyjen sokeripalojen aiheuttamasta häiriöstä tiedonkulussa? Alkuperäinen BSD-linjasto taitaa olla 0,5 neliömillimetriä ja Wakeup line 0,35 mm2.
              Voiko isompi johto haitata jotenkin? 1mm² on tuossa. Liittimet onkin tarkoitus hakea huomenna alan liikkeestä, ni ottaako suosiolla sieltä 0,5mm² johtoa? Ja mikä tuo wakeuo line on, akulta ibs vai? Siihen johtoo ei koskettu, yhdistettii vaan sokeripalaan.

              Onko liittimillä väliä?

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2712
                • Tampere

                #22
                Originally posted by Aziz007 View Post
                Voiko isompi johto haitata jotenkin? 1mm² on tuossa. Liittimet onkin tarkoitus hakea huomenna alan liikkeestä, ni ottaako suosiolla sieltä 0,5mm² johtoa? Ja mikä tuo wakeuo line on, akulta ibs vai? Siihen johtoo ei koskettu, yhdistettii vaan sokeripalaan.

                Onko liittimillä väliä?
                Wakeup on se ohuin punainen johto, joka kulkee sen harmaan kanssa ja jonka johdinpinta-ala on 0,35 mm2.

                Ehdotan käyttämään alkuperäistä vastaavia johdinkokoja ja tekemään ylimääräiset liitokset ainoastaan juottamalla + kutistesukka päälle. Lisäksi kun liitosten väliin jää muita liittimiä, niin, varmista ettei niissä alkuperäisissä ole mitään vikaa. Pura osiin, katso ja kokoa. Nythän tuossa kokonaisuudessa on kaksinkertainen määrä johdinliitoksia, mikä on omiaan luomaan häiriölähteitä systeemiin. Ymmärrän että voi tuntua turhauttavalta, mutta tuo johdinhässäkkä tuntuu tässä tilanteessa loogisimmalta vikalähteeltä - etenkin kun se ei ole enää alkuperäistä vastaavassa kunnossa johtimien katkaisun jälkeen.
                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • Aziz007
                  Newbiemmer
                  • Aug 2020
                  • 19
                  • Rauma

                  #23
                  Originally posted by JaniLap View Post
                  Wakeup on se ohuin punainen johto, joka kulkee sen harmaan kanssa ja jonka johdinpinta-ala on 0,35 mm2.

                  Ehdotan käyttämään alkuperäistä vastaavia johdinkokoja ja tekemään ylimääräiset liitokset ainoastaan juottamalla + kutistesukka päälle. Lisäksi kun liitosten väliin jää muita liittimiä, niin, varmista ettei niissä alkuperäisissä ole mitään vikaa. Pura osiin, katso ja kokoa. Nythän tuossa kokonaisuudessa on kaksinkertainen määrä johdinliitoksia, mikä on omiaan luomaan häiriölähteitä systeemiin. Ymmärrän että voi tuntua turhauttavalta, mutta tuo johdinhässäkkä tuntuu tässä tilanteessa loogisimmalta vikalähteeltä - etenkin kun se ei ole enää alkuperäistä vastaavassa kunnossa johtimien katkaisun jälkeen.
                  Alkuperäisiä liittimiä ei jäänyt yhtään. Ainoastaa tuo adapteri hellan ibs varten, mikä ei oo meidän ostama mutta erittäin uuden näköinen. Haen huomenna asianmukaiset johdot ja tinaan ne kiinni.
                  Katson myös varmuuden vuoksi mikä laturi on, ja laturin ja dde välisen johdon.
                  Sen jälkeen päivittelen miltä näyttää.

                  Kiitos jälleen kerran!

                  Comment

                  • Aziz007
                    Newbiemmer
                    • Aug 2020
                    • 19
                    • Rauma

                    #24
                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Wakeup on se ohuin punainen johto, joka kulkee sen harmaan kanssa ja jonka johdinpinta-ala on 0,35 mm2.

                    Ehdotan käyttämään alkuperäistä vastaavia johdinkokoja ja tekemään ylimääräiset liitokset ainoastaan juottamalla + kutistesukka päälle. Lisäksi kun liitosten väliin jää muita liittimiä, niin, varmista ettei niissä alkuperäisissä ole mitään vikaa. Pura osiin, katso ja kokoa. Nythän tuossa kokonaisuudessa on kaksinkertainen määrä johdinliitoksia, mikä on omiaan luomaan häiriölähteitä systeemiin. Ymmärrän että voi tuntua turhauttavalta, mutta tuo johdinhässäkkä tuntuu tässä tilanteessa loogisimmalta vikalähteeltä - etenkin kun se ei ole enää alkuperäistä vastaavassa kunnossa johtimien katkaisun jälkeen.
                    Tuli mieleen, et tarviiko se wakeup johdon kunto selvittää. Se menee vissiin hanskalokeron taakse ja joku video näytti että rattiki pitää purkaa että saa koko kojelaudan irti. Onko sillä merkitystä tähän koodii. Aika tuskaisen tuntuista se saada näkyviin.

                    Comment

                    • JaniLap
                      BTCF Member
                      • Sep 2012
                      • 2712
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Aziz007 View Post
                      Tuli mieleen, et tarviiko se wakeup johdon kunto selvittää.
                      En lähtisi penkomaan muuten kuin tavaratilassa näkyvin osin ja tosiaan liitännät alkuperäistä vastaavalla johdinpaksuudella. Kuitenkin jos auto menee normaalisti nukkumaan ja herää kun ovet avataan, niin oletettavasti se linja on ehjä, eikä edellytä varsinaisia toimenpiteitä.
                      IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                      BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                      Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                      Tampere

                      Comment

                      • Aziz007
                        Newbiemmer
                        • Aug 2020
                        • 19
                        • Rauma

                        #26
                        Originally posted by JaniLap View Post
                        En lähtisi penkomaan muuten kuin tavaratilassa näkyvin osin ja tosiaan liitännät alkuperäistä vastaavalla johdinpaksuudella. Kuitenkin jos auto menee normaalisti nukkumaan ja herää kun ovet avataan, niin oletettavasti se linja on ehjä, eikä edellytä varsinaisia toimenpiteitä.
                        Ei löytynyt alan liikkeestä 0,35mm² johtoo, vain 0,5mm² ja sit 0,1mm². Täytyy sitä johdon palaa vielä ettii jostain. Sit näkee auttaaks se asiaan.

                        Ja heräämisessä ei mitää ongelmaa ainakaan huomattu

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2712
                          • Tampere

                          #27
                          Tilanteen mukaan jostain luovuttaja-autostakin (autopurkaamot esim.) niitä johtoja liittimineen voi metsästää, jos haluaa varmistuksen ettei jommassakummassa ole vikaa.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9156
                            • Oulu

                            #28
                            Onko BSD-väylän ja WakeUp-linjan johdot varmasti oikein päin tuossa adapterilla?
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Aziz007
                              Newbiemmer
                              • Aug 2020
                              • 19
                              • Rauma

                              #29
                              Originally posted by Clavurion View Post
                              Onko BSD-väylän ja WakeUp-linjan johdot varmasti oikein päin tuossa adapterilla?
                              On sata varmasti oikein päin. Mitattiin jatkuvuus dde:lle asti

                              Comment

                              • Aziz007
                                Newbiemmer
                                • Aug 2020
                                • 19
                                • Rauma

                                #30
                                Huoh, nyt on katottu myös tuo laturin ja dde välinen johto. Ehjä. Ja akku käytiin alan liikkeessä vielä tarkistuttamassa. Komentti oli: Parempi kuin uusi.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎