Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 DPF ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 609
    • Espoon haja-asutus

    #16
    Originally posted by lyfi View Post
    Millaista hintaa pyysivät? Tuos mitä olen googlettanu - niin 300e paikkeilla mainostelevat...kuulostaa hieman tyyriiltä:think
    Omani pesetin Vantaalla EkoDPF-nimisessä paikassa parisen vuotta sitten. Tuollainen Euro4-kauden pönttö oli muistaakseni aika tarkaan kaksisataa. Toki oli irtopönttö kaikki anturit ja muut irti, jonka vein sinne. Mutta sieltä voi ainakin kysyä. Ei ole itsellä mitään kytkyjä sinne, vaan ihan netistä löysin silloin. Silloin ainakin oli vielä aika rajatusti tuon pesualan toimijoita Suomessa. Itse pidin tuota kahtasataa melko kohtuullisena hintana, kun laitteetkaan tuskin ihan ilmaisia. Ja myös ylipäänsä suhteessa tuohon purku- ja asennusjumppaan siinä mielessä, että itsellä ainakaan niin paljon ole energiaa, että viitsisin kokeellisesti purkaa ja koota.

    Jalometallien mahdollista kärsimystä ei suomalaiset mittaukset paljasta, kun dieseleistä ei mitata kuin savuja. Nämä kaupalliset ainakin väittävät, ettei kärsisi ja heidän pesukoneet+aineet on jollain tavalla testattuja/hyväksyttyjä. Ei näillä tietenkään Suomessa mitään viranomaisvalvontaa ole, mutta esimerkiksi Saksassahan jo on enemmän valvontaa.

    E
    Last edited by ErkkiE; 13-09-2021, 09:52.

    Comment

    • Steff008
      Bimmer Rookie
      • Mar 2020
      • 70
      • Finland

      #17
      Originally posted by BMW525Xda View Post
      Eikö ensimmäisenä pitäisi koittaa pakkopolttoa, minun autoon ajettiin se jossain 300tkm kohdilla ja toistaiseksi on poltot menneet oikein. Maksoikin huimat 50€ Bmw erikoistuneessa korjaamossa.

      Jos peshommiin alkaisin pistäisin pöntöön litran dynamiitti viemärinaukaisua ja ämpärillisen kuumaa vettä perään. Sanoisin että tulisi kiiltävä, jos en tietäisi.

      https://www.rhv.fi/tuote/dynamate/
      Moi.

      Tuoteselosteen mukaan tuo Dynamite näyttää olevan hapan (ph 1). Nuo viemäriavaajat mitä minä katsoin (kuten myös konetiskotabletit) olivat taas skaalan toisessa päässä. Eli viemäriavaajalla ph 14 (tiskikonetabletit oletettavasti vähemmän).

      Olen ymmärtänyt että sillä lähtee sitä nokea (korkea ph), mutta tuhkaa taas vaatii hapanta ja siihen minä käytin suolahappoa laimennettuna 7 %:ksi.

      Tiskitablettipesulla lähti hyvin sitä mustaa nokea pöntöstä. Huuhteluvesi oli pesun jälkeen ihan puhdas enkä huuhtelemalla tai paineilman avulla sain enempää irtoamaan.

      Suolahapolla sitten rupes saman tien sitä punaista tuhkaa irtoamaan. Olen ymmärtänyt että kyseinen tuhka koostuu pitkälti erilaisista metalleista jotka ovat peräisin polttoaineesta, öljystä, itse moottorista jne.

      Kaiken kaikkiaan niin yhdellä aineella näyttää olevan vaikea pärjätä kotikonsteilla kun pitäisi päästä ph-skaalan molempiin päätyihin.

      En toki väitä ettei Dynimite tehoaisi. Kerron vain omat kokemukset.

      T.
      Steff
      BMW E61 530xD -08 LCI

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #18
        Originally posted by Steff008 View Post
        Moi.

        Tuoteselosteen mukaan tuo Dynamite näyttää olevan hapan (ph 1). Nuo viemäriavaajat mitä minä katsoin (kuten myös konetiskotabletit) olivat taas skaalan toisessa päässä. Eli viemäriavaajalla ph 14 (tiskikonetabletit oletettavasti vähemmän).

        Olen ymmärtänyt että sillä lähtee sitä nokea (korkea ph), mutta tuhkaa taas vaatii hapanta ja siihen minä käytin suolahappoa laimennettuna 7 %:ksi.

        Tiskitablettipesulla lähti hyvin sitä mustaa nokea pöntöstä. Huuhteluvesi oli pesun jälkeen ihan puhdas enkä huuhtelemalla tai paineilman avulla sain enempää irtoamaan.

        Suolahapolla sitten rupes saman tien sitä punaista tuhkaa irtoamaan. Olen ymmärtänyt että kyseinen tuhka koostuu pitkälti erilaisista metalleista jotka ovat peräisin polttoaineesta, öljystä, itse moottorista jne.

        Kaiken kaikkiaan niin yhdellä aineella näyttää olevan vaikea pärjätä kotikonsteilla kun pitäisi päästä ph-skaalan molempiin päätyihin.

        En toki väitä ettei Dynimite tehoaisi. Kerron vain omat kokemukset.

        T.
        Steff
        Tuhkahan sieltä pöntöstä pitää saada pois, kun se sen lopulta tukkii, noki palaa regeneroinnissa tuhkaksi.
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4628
          • Tampere

          #19
          Veljen 2.0 tdin pönttö käytettiin hiljan myös kaupallisessa pesussa. Kolmehunttia maksoi toimenpide ja ainakin vielä toistaiseksi auto on pelannut kuten pitääkin. Oireena oli jotakuinkin jatkuvasti käynnissä oleva poltto.

          Oman pöntön veisin myös kaupalliseen pesuun jos se sattuisi joskus menemään tukkoon.
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • Steff008
            Bimmer Rookie
            • Mar 2020
            • 70
            • Finland

            #20
            Originally posted by HTK12 View Post
            Tuhkahan sieltä pöntöstä pitää saada pois, kun se sen lopulta tukkii, noki palaa regeneroinnissa tuhkaksi.


            Mun tapauksessa esipesun tarkoitus oli vain ja ainoastaan paljastaa tuhkan jotta happo purisi siihen paremmin. En sitten tiedä kuinka paljon hyötyä esipesusta oli. Jonkin verran mustaa sieltä kuitenkin tuli vaikka poltto oli juuri tehty.
            Last edited by Steff008; 13-09-2021, 20:31.
            BMW E61 530xD -08 LCI

            Comment

            • HTK12
              BTCF Member
              • Jul 2011
              • 10941
              • Joensuu

              #21
              Originally posted by Steff008 View Post


              Mun tapauksessa esipesun tarkoitus oli vain ja ainoastaan paljastaa tuhkan jotta happo purisi siihen paremmin. En sitten tiedä kuinka paljon hyötyä esipesusta oli. Jonkin verran mustaa sieltä kuitenkin tuli vaikka poltto oli juuri tehty.
              Ainakin heti pakkopolton jälkeen siellä pitäisi olla niin vähän nokea, että en usko sen haittavaan pesua. Toki ei siitä esipesusta nyt varmaan haittaakaan ole. Lähinnä kotioloissa vaan hankala hieman käsitellä noita pesuvesiä, niin mitä vähemmän niitä on niin sen helpompi. Niitä pesuvesiä kun ei saisi viemäriin laskea.
              e39 540iA E85

              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

              Comment

              • Steff008
                Bimmer Rookie
                • Mar 2020
                • 70
                • Finland

                #22
                Originally posted by HTK12 View Post
                Ainakin heti pakkopolton jälkeen siellä pitäisi olla niin vähän nokea, että en usko sen haittavaan pesua. Toki ei siitä esipesusta nyt varmaan haittaakaan ole. Lähinnä kotioloissa vaan hankala hieman käsitellä noita pesuvesiä, niin mitä vähemmän niitä on niin sen helpompi. Niitä pesuvesiä kun ei saisi viemäriin laskea.
                Juu saattaa olla että turhaa oli, mutta ei varmasti haittanutkaan.

                Enkä tosiaan tiedä vielä lopputulosta kun tuon joustosukan toimitus tuntuu venyvän.
                BMW E61 530xD -08 LCI

                Comment

                • Steff008
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2020
                  • 70
                  • Finland

                  #23
                  Moi.

                  Nyt ois "kotipesun" jälkeen ajettu 250 km seka-ajoa. Vaikuttaa siltä että pesu onnistui ja vielä ei mitään merkkejä siitä että olis poltto lähestymässä.

                  Bimmertoolissa noen määrä nousi aika npoeasti 30 grammaan, mutta siihen jämähti. Kun ajan kaupunkiajoa hiukan raskaammalla jalalla saattaa nousta pari grammaa mutta laskee pian taas takaisin 30 grammaan. 42 g kohdalla pitäis vissiin poltto lähteä käyntiin.

                  Olen myös huomannut että EGR on alkanut kierrättää enemmän kaasuja kuin ennen mikä ei nyt välttämättä hyvä asia ole, mutta kuitenkin. Aiemmin maantieajossa ~50 % auki ja nyt noin 70 %.

                  Eli hiukan tuntuu siltä että tietokone pikku hiljaa kalibroi itsensä uusiin olosuhteisiin.

                  Edessä on vielä tiivisteen vaihto turbon ja dpf:n välillä kun sitä tietysti oli unohtunut eikä ollut saatavilla kun asensin pöntön takaisin. Eli pieni pakokaasuhaju sisällä kun paikalla vähän nostaa kierroksia.

                  Joka tapauksedsa raportoln lisää kun tiiviste on vaihdettu ja on ajettu sen verran että ainakin ensimmäinen poltto pesun jälkeen on takana.

                  Kysyisin kuitenkin tässä vaiheessa mikä on normaali lämpötilaero katin yli? Eli pakokaasun lämpötila ennen katalysaattori vs. ennen dpf. Bimmertoolin mukaan ero on nyt huomattavasti isompi kuin ennen pesua ja mietin johtuuko siitä että dpf on nyt (toivon mukaan) puhdas vai onko jompikumpi anturi mennyt honoksi prosessin aikana. Riippuen olosuhteista lämpötila ennen dpf on nyt tasavauhdissa 30-50 °C korkeampi kuin ennen katalysaattoria. Normiajossa lämpötila ennen dpf saattaa nousta 380°C mikä uskoisin että edesauttaa passiivinen regenerointi, mutta pitääköhän paikkaansa?

                  Olen ymmärtänyt että jos katti hoitaa hommansa se pitääkin nostaa pakokaasujen lämpöä, mutta voiko tosiaan nostaa sitä näin paljon?

                  Kylmällä moottorilla ennen käynnistystä ero on noin 3°C, ja se taitaa olla toleranssien sisällä.

                  T.
                  Steff
                  BMW E61 530xD -08 LCI

                  Comment

                  • Steff008
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2020
                    • 70
                    • Finland

                    #24
                    Nyt ois sitten turbon ja dpf:n välinen tiiviste vaihdettu ja ensimmäinen poltto kotipesun jälkeen takana.

                    Lämpötilatkin näyttävät nyt ihan normaalilta, joten ilmeisesti anturit ovat kalibroineet itsensä pesun jälkeen. Irti tietenkin olivat pesun aikana, mutta kuitenkin rätillä putsasin niitä ja tämä ilmeisesti aiheutti vähän heittoja heti pesun jälkeen.

                    Mitään haittavaikutuksia pesulla en ole vielä huomannut. 600 km:n kohdalla lähti automaattisesti polttamaan ja laskennallinen nokimäärä oli silloin n. 34 g, joten ilmeisesti olisi vielä päästy muutaman sataa kilsaa jos tuo kilometriraja ei ois tullut vastaan. Eli poltto ilmeisesti lähtee päälle joko kun laskennallinen nokimäärä ylittää 42 g tai 600 kilsaa edellisestä poltosta on saavutettu.

                    Polton jälkeen vastapaine tyhjäkäynnillä on n. 4 mbar.

                    Se että onko pesu niihin jalometalleihin jotain aiheuttanut en tiedä, mutta mitään hajuja tms. en ole huomannut. Saa nähä sitten helmikuussa onko katsastajalla jotain huomioitavaa.

                    T.
                    Steff
                    BMW E61 530xD -08 LCI

                    Comment

                    • ErkkiE
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2006
                      • 609
                      • Espoon haja-asutus

                      #25
                      Suomen katsastus kun ei muuta mittaa kuin savutusta, niin siinä ei jalometallien tilat näy. Kaasumaisia komponentteja ei täällä mitata dieseleistä.

                      E

                      Comment

                      • Steff008
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2020
                        • 70
                        • Finland

                        #26
                        Originally posted by ErkkiE View Post
                        Suomen katsastus kun ei muuta mittaa kuin savutusta, niin siinä ei jalometallien tilat näy. Kaasumaisia komponentteja ei täällä mitata dieseleistä.

                        E
                        Ok. Kiitos tiedosta.

                        Harmi sinänsä että jää ikuiseksi mysteeriksi, jos ei nyt lähivuosina mittaustavat muutu.

                        T.
                        Steff
                        BMW E61 530xD -08 LCI

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎