Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkutermari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 302
    • Pirkkala

    Letkutermari

    Nopeissa kyssäreissä oli just tästä, mut kerätään tähän kommentteja ja kokemuksia tuosta modista.

    Kyseinen termostaatti:


    Brittien ohje asennukseen:


    Oisko heittää asennukseen jotain kikkaja tai ohjeita?
    Millasiin kulutuksiin ootte päässy tuolla letkutermarilla?

    Sigussa pyöriny nyt kolme vuotta kulutukset 7-8L/100km, talvella huomattavasti janosempi varsinkin kylmästartin jälkeen. Aattelin jumppailla tuon termarin paikalleen ennen pakkasia ja tsekata miten vaikuttaa. Lämmöt kyllä nousee sinne 90 asteeseen, mutta 20min se vähintään ottaa nollakelissä ja pakkasella tyhjäkäynti pudottaa lämmöt äkkiä 70 asteen tienoille. Lootan lämmönvaihdin/termari on merkkiä Nissens.
    Sigu on lähtösin saapasmaasta, joten mitään huohottimen lämppäreitä tai muitakaan talvimukavuuksia ei ole.
    e61 530xd LCI 3/2007
  • daro
    Bimmer Rookie
    • Jun 2010
    • 113
    • Oulu

    #2
    Aika suoraviivainen homma tuo on. Toisen pään letkulähtö pyörii termarin runkoon nähden ja jos se pääsee pyörähtämään ns. perusasennosta niin rupeaa tippasemaan nestettä, btdt.

    Comment

    • Penahh
      Bimmer Rookie
      • Dec 2017
      • 69
      • Lappi

      #3
      Itselläkin suunnitelmissa tehä kyseinen operaatio, joten vinkit ja kokemukset myös tervetulleita.
      E70 X5 40D ///M-Sport vm. 11
      -----------------------------
      Ex.
      E46 330D ///M-Sport vm. 04
      E61 535D ///M-Sport vm. 09
      E39 530D ///M-Sport vm. 02

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9157
        • Oulu

        #4
        Eipä tuossa operaatiossa pitäisi olla mitään kovin ihmeellistä, kun kurkkaa vaikka kuvat tuosta linkatusta. Jos jäähdytysnesteitä ei muun remontoinnin takia ole tarkoitus laskea ulos, niin kannattaa tosiaan hommata letkupuristimet letkun molempiin päihin ennen katkaisua. Useampaan autoon tämä on tehty ja toimii.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • edva
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2018
          • 302
          • Pirkkala

          #5
          Noin 30min ja homma tehty. Nyt lämpiää ja pitää lämmöt myös tyhjäkäynnillä.
          Vaihdoin pelkästään yläkautta. Kone lämpimäks. Moottorinsuoja pois, metallilevy edestä irti (T30 pultit), flektin ylämuovi irti (T25), flektin virtaplugi irti. Flektin alla menevän letkun saa irti vasemmalta puolelta , jos kädessä riittää pituus. Oikeen puolen klipsu antaa periks kun kevyesti nyhtää. Ahtoletku yläpäästään irti, taitto oikeelle sivuun ja flekti pois. Ahtopuolen lämpöanturin johto irti ja koko ahtoletku taittuu vasemmalle alas pois tieltä. T-haaralle lauhduttimelta nouseva pystysuora letku näkyy ja tilaa on. Mittasin 6cm alhaalta ylöspäin ja 50mm teipillillä merkkasin poistettavan pätkän. Sit letkupuristimilla molemmat päät lyttyyn ja puukottelin merkatun pätkän pois. Jäähynestettä tuli pari rkl rättiin. Tavalliset 25-35mm letkuklemmarit putkiin, termari paikalleen ja liitokset tiiviiks. Tsekkasin ettei klemmarit ota kii hihnaan tai hihnapyöriin, paketti takasin kasaan. Jäähynestettä lisäsin hieman.

          Mun mielestä tää pitäs tehä jokaseen autoon. Lauhduttimen termarin vuotoo ei välttämättä huomaa ja se on yks perkele vaihtaa. Lisäks jos toi letkutermari alkaa vuotaa, sen vaihtaa vartissa 10€. Lauhdutinta saa ronkkia irti 30min ja toisen 30min sisään. Lopputuloksena on jäätävä sotku ja epätietoisuus toimiiko se paska vieläkään.

          Ihan ehdoton modi näihin koneisiin.
          Last edited by edva; 20-11-2020, 18:16.
          e61 530xd LCI 3/2007

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9157
            • Oulu

            #6
            Originally posted by edva View Post
            Noin 30min ja homma tehty. Nyt lämpiää ja pitää lämmöt myös tyhjäkäynnillä.
            Vaihdoin pelkästään yläkautta. Kone lämpimäks. Moottorinsuoja pois, metallilevy edestä irti (T30 pultit), flektin ylämuovi irti (T25), flektin virtaplugi irti. Flektin alla menevän letkun saa irti vasemmalta puolelta , jos kädessä riittää pituus. Oikeen puolen klipsu antaa peräs ku kevyesti nyhtää. Ahtoletku yläpäästään irti, taitto oikeelle sivuun ja flekti pois. Ahtopuolen lämpöanturin johto irti ja koko ahtoletku taittuu vasemmalle alas pois tieltä. T-haaralle lauhduttimelta nouseva pystysuora letku näkyy ja tilaa on. Mittasin 6cm alhaalta ylöspäin ja 50mm teipillillä merkkasin poistettavan pätkän. Sit letkupuristimilla molemmat päät lyttyyn ja puukottelin merkatun pätkän pois. Jäähynestettä tuli pari rkl rättiin. Tavalliset 25-35mm letkuklemmarit putkiin, termari paikalleen ja liitokset tiiviiks. Tsekkasin ettei klemmarit ota kii hihnaan tai hihnapyöriin, paketti takasin kasaan. Jäähynestettä lisäsin hieman.

            Mun mielestä tää pitäs tehä jokaseen autoon. Lauhduttimen termarin vuotoo ei välttämättä huomaa ja se on yks perkele vaihtaa. Lisäks jos toi letkutermari alkaa vuotaa, sen vaihtaa vartissa 10€. Lauhdutinta saa ronkkia irti 30min ja toisen 30min sisään. Lopputuloksena on jäätävä sotku ja epätietoisuus toimiiko se paska vieläkään.

            Ihan ehdoton modi näihin koneisiin.
            Ihan hyvä toimintakertomus operaatiosta. Mutta miksi kone ensin lämpimäksi?

            Tässä modissa on sekin hyvä puoli, että sen voi tehdä ennakoivasti, jos esim. muita termareita vaihtaa. Tämähän ei sinänsä ole haitaksi, vaikka lämmönvaihtimen termarit vielä toimisivatkin. Siinä on sitten vaan sarjassa toinen termari.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • edva
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2018
              • 302
              • Pirkkala

              #7
              Aattelin et notkistais letkuja. Brittien ohjeessa oli jotain letkujen venyttelystä ja et olis ollu ahas rööri työntää termari siihen putkeen. Lämpimällä koneella termari sujahti paikalleen helposti.

              Ei taida muuten löytyä motonetistä tuota termaria. Käytetty jossain isommissa koneissa 2005-2010 vag-konsernin vehkeissä ainakin VW, Audi ja Seat.
              Last edited by edva; 20-11-2020, 18:06.
              e61 530xd LCI 3/2007

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9157
                • Oulu

                #8
                Originally posted by edva View Post
                Aattelin et notkistais letkuja. Brittien ohjeessa oli jotain letkujen venyttelystä ja et olis ollu ahas rööri työntää termari siihen putkeen. Lämpimällä koneella termari sujahti paikalleen helposti.
                Kyllähän se letku on halkaisijaltaan melko impi tuolle termarille, että ei tosiaan haittaa, jos letku on lämmin ja hieman elastisempi.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • pheno
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1995
                  • Tampere

                  #9
                  Jos autossa on jo webasto, onko tästä merkittävää lisähyötyä ?

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 302
                    • Pirkkala

                    #10
                    Tuo termari siis blokkaa vaihteiston jäähynesteiden kierron ollessaan kiinni -> nesteet ei pääse kylmettymään vaihteiston lauhduttimen läpi kulkiessaan ja kone lämpiää vikkelämmin ja sen kautta myös sisätilat. Sinänsä webastoon tuo ei vaikuta, mutta eikös ole niin, et ilman modailuja bemarin oma webasto lämmittää vain sisätilat?

                    Tärkein tässä kai kuitenkin on, et vaihteistossa on sen toiminnan ja kestävyyden kannalta aina optimaaliset lämpötilat eikä se pyöri jatkuvasti kylmänä.
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • furi
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2005
                      • 135
                      • Turku

                      #11
                      Onko kukaan tehnyt tätä modia N47 koneiselle autolle? Onko samanlainen homma? Saako tuota termaria jostain kivijalkakaupasta Turussa?

                      Omassa termarin vaihdon jälkeen nousi lämmöt n.8 asteella kun ennen vaihtoa pyöri 52-53 asteessa. Nyt siis nousee 60 asteeseen silloin tällöin. Lämmönvaihdinta aloin jo metsästämään, mutta sitten huomasin tällaisen vaihtoehdon.
                      E61 520dA LCI -08

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9157
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by furi View Post
                        Onko kukaan tehnyt tätä modia N47 koneiselle autolle? Onko samanlainen homma? Saako tuota termaria jostain kivijalkakaupasta Turussa?

                        Omassa termarin vaihdon jälkeen nousi lämmöt n.8 asteella kun ennen vaihtoa pyöri 52-53 asteessa. Nyt siis nousee 60 asteeseen silloin tällöin. Lämmönvaihdinta aloin jo metsästämään, mutta sitten huomasin tällaisen vaihtoehdon.
                        Voi laittaa N47:ssa ihan samalla tavalla lämmönvaihtimelta nousevaan letkuun Nr.5. Lämmönvaihtimen roolin voi testata puristamalla linttaan letkun Nr.5 tai 6.

                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • furi
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2005
                          • 135
                          • Turku

                          #13
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Voi laittaa N47:ssa ihan samalla tavalla lämmönvaihtimelta nousevaan letkuun Nr.5. Lämmönvaihtimen roolin voi testata puristamalla linttaan letkun Nr.5 tai 6.

                          https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=17_0751
                          N47 koneessa onkin aika paljon enemmän tilaa tehdä tuo modi, ei taida muuta tarvita purkaa, kuin tuon muovisuoja ja letku on edessä. Lyttäsin letkun ja lämmöt nousi samantien pienen ajon jälkeen 88-87 asteeseen. Kuinkas kauan tuollaisella lytätyllä letkulla uskaltaa ajaa, ennen kuin laatikkoöljyt alkaa käymään ylikuumina?

                          Ei siis muuta kuin tilailemaan vaan termaria, Autodocilla näyttää olevan Mahlea ja Behriä ja sitten noita muita merkkejä. Ilmeisesti tuo Behr on ollut käytetyin näissä? Harmi ettei noita saa kivijalkakaupoista, olisi ollut helppo hakea ja rustata tuossa pihalla nyt alkuviikosta.
                          E61 520dA LCI -08

                          Comment

                          • Hane.
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 334
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by furi View Post
                            Ei siis muuta kuin tilailemaan vaan termaria, Autodocilla näyttää olevan Mahlea ja Behriä ja sitten noita muita merkkejä. Ilmeisesti tuo Behr on ollut käytetyin näissä? Harmi ettei noita saa kivijalkakaupoista, olisi ollut helppo hakea ja rustata tuossa pihalla nyt alkuviikosta.
                            Löytyy kyllä ihan perinteisestä varaosakaupasta volkkarin osanumerolla. Omani ostin paikallisesta fixus myymälästä.

                            Comment

                            • furi
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2005
                              • 135
                              • Turku

                              #15
                              Originally posted by Hane. View Post
                              Löytyy kyllä ihan perinteisestä varaosakaupasta volkkarin osanumerolla. Omani ostin paikallisesta fixus myymälästä.
                              No niimpä, sehän olikin VAG tuote, numerolla 4E0121113. Täytyy käydä paikallisessa huomenna ja ottaa samalla parit sopivat klemmarit.
                              Last edited by furi; 15-12-2020, 14:44. Reason: Osanumero oikein...
                              E61 520dA LCI -08

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎