Announcement

Collapse
No announcement yet.

Letkutermari

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • furi
    Bimmer Rookie
    • Feb 2005
    • 135
    • Turku

    #16
    Ei kun ei mitään...
    Last edited by furi; 07-12-2020, 14:49.
    E61 520dA LCI -08

    Comment

    • permanent
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 300

      #17
      Tässä M57 ja letku on osa nro 8:
      https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=17_0282
      Eli tämän nro 8 letkun alempaan haaraan ja itse termari niin päin että termarin paksumpi mötikkä alhaalla? Ja useilla on kokemusta pidemmältä ajalta että toimii ja myös jäähdyttää kuumilla keleillä?

      Comment

      • daro
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 113
        • Oulu

        #18
        Asennus juurikin noin. 2v ollut paikallaan ja pari kesääkin välissä eikä mitään ongelmia ja edelleen lämpenee kuten pitääkin.

        Comment

        • sakuuuu
          Newbiemmer
          • Mar 2015
          • 9
          • Heinola

          #19
          Mites tarviiko ilmata järjestelmää tuon homman jälkeen? Ja jos tarvii niin miten ilmaus tapahtuu? :think

          Comment

          • edva
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 303
            • Pirkkala

            #20
            Ei vaadi ilmausta, kun jäähynestettä hukkuun niin vähän.
            Jos sen haluu kuitenkin tehdä niin ilmaus tapahtuu näin ja samalla voit testata toimiiko additional water pump/aux water pump eli lisävesipumppu:
            Virrat päälle (älä käynnistä) ja lämmöt tuulettimesta täysille, ilmastointi pois päältä ja tuuletin alimmalle mahdolliselle teholle.
            Kaasupoljin pohjaan n. 10-15sek.
            Moottoritilassa alkaa kuuluun hentonen surina.
            Jäähynestesäiliön korkki auki ja siellä näkyy nesteen virtaus suihkuna säiliössä.
            Anna virrata joku 10min.

            Jos surinaa ei ala kuulua, lisävesipumppu on kaput. Tilaa uusi ja vaihda. Parantaa huomattavasti sisäkennolle kiertävän veden virtausta ja kabiini lämpiää paremmin. Lisävesipumppu on M57 koneen oikealla puolella kun vesiletku sukeltaa alaspäin. Muistaakseni virtaliitin on pumpun alla. Kuvassa osa nro 6:
            Last edited by edva; 18-12-2020, 23:19.
            e61 530xd LCI 3/2007

            Comment

            • Topu
              Newbiemmer
              • Apr 2018
              • 6
              • Lahti

              #21
              Ensimmäinen kysymys: Onko normaalia, että pakkasella vaihteistoöljyn lämpötila pyörii 50 asteessa vaikka ajaisi useamman tunnin maantietä? Tein siis syksyllä tämän letkutermari modin, autona e61 525DA LCI. Toinen kysymys: Onko normaalia ettei lämmöt jaksa pysyä 88asteessa kun pysähtyy? Moottorinlämmöt pyörii 89-92 välillä motarilla, kaupungissa tippuu 84asteeseen ja tyhjäkäynnillä parkissa tippuu pikkuhiljaa 80asteeseen ja jopa alle. Sisätilanpyynti 22astetta, valikon viivat valkoisella ja puhallus medium. Lämmöt nousee moottoritiellä noin 10km matkalla ja maantiellä noin 20km matkalla, webastolla lämmitetty 15-20min ennen lähtöä. Kummatkin termostaatit vaihettu kaksi kertaa talven aikana.

              Comment

              • BMW525Xda
                BTCF Member
                • Feb 2014
                • 8681
                • Xxxxxx

                #22
                Originally posted by Topu View Post
                Ensimmäinen kysymys: Onko normaalia, että pakkasella vaihteistoöljyn lämpötila pyörii 50 asteessa vaikka ajaisi useamman tunnin maantietä? Tein siis syksyllä tämän letkutermari modin, autona e61 525DA LCI. Toinen kysymys: Onko normaalia ettei lämmöt jaksa pysyä 88asteessa kun pysähtyy? Moottorinlämmöt pyörii 89-92 välillä motarilla, kaupungissa tippuu 84asteeseen ja tyhjäkäynnillä parkissa tippuu pikkuhiljaa 80asteeseen ja jopa alle. Sisätilanpyynti 22astetta, valikon viivat valkoisella ja puhallus medium. Lämmöt nousee moottoritiellä noin 10km matkalla ja maantiellä noin 20km matkalla, webastolla lämmitetty 15-20min ennen lähtöä. Kummatkin termostaatit vaihettu kaksi kertaa talven aikana.
                Normaalilta kuulostaa pl vaihteisto on vähän siinä ja siinä, riippuu paljollako pakkasta jäi mainitsemaasi 50C ja millä matkalla. Muistaakseni -25 pakkasella ja 50km omassa jäi 62C vaihdelaatikon öljyt. Nyt nollasäällä nousee sinne 75-80 tasoon.

                Comment

                • Topu
                  Newbiemmer
                  • Apr 2018
                  • 6
                  • Lahti

                  #23
                  Originally posted by BMW525Xda View Post
                  Normaalilta kuulostaa pl vaihteisto on vähän siinä ja siinä, riippuu paljollako pakkasta jäi mainitsemaasi 50C ja millä matkalla. Muistaakseni -25 pakkasella ja 50km omassa jäi 62C vaihdelaatikon öljyt. Nyt nollasäällä nousee sinne 75-80 tasoon.
                  Pakkasta ollut -10 ja -25 välillä kun olen seuraillut, 100km matkalla ja 90km/h vauhdilla. Hyvä, jos muuten kuulostaa normaalilta ni ei tarvi jumpata termareitten kanssa.

                  Comment

                  • Topu
                    Newbiemmer
                    • Apr 2018
                    • 6
                    • Lahti

                    #24
                    Vielä ihmettelen laatikon lämpöjä. Tänään kun katsoin niin aamulla ulkona +3, 40km matka, josta 30km moottoritietä niin laatikon lämmöt 50 astetta. Päivällä ulkona +11, 50km, josta 35km moottoritietä niin laatikon lämmöt nousi 62 asteeseen. Moottorin lämmöt 90-93 noin 10-15min ajon jälkeen.

                    Comment

                    • MikkoJII
                      BTCF Member
                      • Oct 2003
                      • 1807
                      • Lapua

                      #25
                      Onko näistä laatikonlämmöistä jossain ihan valmistajan faktaa, että lämmöt tulee olla arvojen x-y -rajoissa?
                      E32 750i 11/89

                      Comment

                      • Topu
                        Newbiemmer
                        • Apr 2018
                        • 6
                        • Lahti

                        #26
                        Sitä itsekkin miettinyt, että onko jotain raja-arvoja. Monesti vain tullut eteen, että pitäisi olla jossain 80-90asteessa. Mutta onko normaalia tälle modille, että laatikon lämmöt eivät saavuta noin korkeita lämpötiloja kovin helposti, varsinkaan matka-ajossa. Olisi kiva kuulla kokemuksia mitkä ovat normaali laatikon lämmöt tälle letkutermari modille.

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Topu View Post
                          Sitä itsekkin miettinyt, että onko jotain raja-arvoja. Monesti vain tullut eteen, että pitäisi olla jossain 80-90asteessa. Mutta onko normaalia tälle modille, että laatikon lämmöt eivät saavuta noin korkeita lämpötiloja kovin helposti, varsinkaan matka-ajossa. Olisi kiva kuulla kokemuksia mitkä ovat normaali laatikon lämmöt tälle letkutermari modille.
                          Eihän tämän modauksen pitäisi merkittävästi muuttaa käytöstä alkuperäisestä. Alkuperäisessä rakenteessa termarien reagointipuoli on toki öljylinjassa, mutta letkutermarin aukeaminlämpötila on 80 C, eli öljyn pitää olla lämmönvaihtimessa tovin yli tuon lämpötilan, että nesteen lämpötila paluuletkussa letkutermarin luona nousee. (Ja selvennyksenä se, että alunperinkään lämmönvaihtimen ei ole tarkoitus nostaa öljyn lämpötilaa siirtämällä koneelta ylijäämälämpöä lämmönvaihtimelle. Lämmönvaihtimen nestekierto on näissä aina syylärin kylmältä puolelta konetta kohti.)
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Topu
                            Newbiemmer
                            • Apr 2018
                            • 6
                            • Lahti

                            #28
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Eihän tämän modauksen pitäisi merkittävästi muuttaa käytöstä alkuperäisestä. Alkuperäisessä rakenteessa termarien reagointipuoli on toki öljylinjassa, mutta letkutermarin aukeaminlämpötila on 80 C, eli öljyn pitää olla lämmönvaihtimessa tovin yli tuon lämpötilan, että nesteen lämpötila paluuletkussa letkutermarin luona nousee. (Ja selvennyksenä se, että alunperinkään lämmönvaihtimen ei ole tarkoitus nostaa öljyn lämpötilaa siirtämällä koneelta ylijäämälämpöä lämmönvaihtimelle. Lämmönvaihtimen nestekierto on näissä aina syylärin kylmältä puolelta konetta kohti.)
                            Eli noin 50-60 astetta on vaihteistoöljyn normaali lämpötila eikä tarvitse olla huolissaan\tehdä asialle mitään?

                            Comment

                            • Heguli 31
                              BTCF Member
                              • Oct 2004
                              • 10065
                              • KVLA

                              #29
                              Kesällä aut.laatikon öljyt voi olla normaaliajossakin 90-100c.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎