Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 525ia M54 laatikkko ongelmaa 6HP19

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu-freak
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 277
    • Kerava

    E61 525ia M54 laatikkko ongelmaa 6HP19

    BMW E61 525ia M54 vm 2005 ajettu 247 tkm. Valmistenumero B397630.
    Seuraavanlaista vikaa, että ruutuun tulee Transmission fault ja menee Fail Safe modeen, joka lähtee pois, kun sammuttaa auton ja käynnistää uudestaan.

    INPA:lla saan vikakoodit
    4F8D Übersetzungsueberwachung Schaltung 5-4
    P17EC Übersetzungsüberwachung Schaltung 5-4
    P17EC Übersetzungsüberwachung Schaltung 5-4
    Motoristmoment -8.00 Nm
    Getriebeoeltemperatur 85.00 Grad C
    Abbtriebsdrehzahl 992.00 1/min
    Turbinendrehzahl 672.00 1/min

    Joka ilmeisesti tarkottaa, että luistaa, kun vaihteisto vaihtaa 5:lta 4:lle. Tämä minun mielestäni alkoi, kun menin resetoimaan adaptaatiot INPA:lla. Löysin netistä juttua ZF 6HP19TU laatikosta, että pitäisi ajaa ns adaptaatio ajo.



    Mutta tuo minun laatikko taitaa olla 6HP19Z eikä siis varmaankaan tuo ohje päde, sillä olen nyt muutaman kerran koittanut tuota ja vika tulee aina uudestaan. Ehkä kerran viikkoon. Joskus harvemmin ja joskus useammin. Vian saa aika hyvin toistumaan, kun kiihdyttää niin, että 5 vaihde menee päälle ja sitten antaa rullata vapaasti, niin että vaihtaa 4 vaihteelle.

    Mitä tuolle nyt pitäisi tehdä? Solenoidit vaihtoon? Ohjelmointi?
    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
  • MikkoJII
    BTCF Member
    • Oct 2003
    • 1807
    • Lapua

    #2
    Minkä vuoksi adaptaatiot on nollattu?
    E32 750i 11/89

    Comment

    • Shatter
      BTCF Member
      • Mar 2013
      • 939
      • Oulu

      #3
      Vaihdelaatikko mitä todennäköisimmin kulunut jo sisältä sen verran ettei enää toimi tehdas-arvoilla vaan vaihteiden vaihto menee ns. päällekkäin ja heittää sen takia vikatilaan. xHP selvensi asiaa mielestäni ihan hyvin 2018 tehdyssä postauksessa, lue täältä. Jos ei rupea ajamalla toimimaan niin vaatii remonttia sillä ajansaatossa muodostuneita korjausarvoja ei voi enää manuaalisesti syöttää nollauksen jälkeen takaisin, eikä uusien oppiminen enää onnistu jos vaihtotilanteessa menee vikatilaan.

      Jos laatikossa on alkuperäiset vaihteistoöljyt niiden uusiminen tuskin ainakaan huonontaa tilannetta.
      Last edited by Shatter; 03-12-2020, 08:58.
      Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

      BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
      Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
      MB W108 250S '67
      MZ RT 125/3 '62

      Comment

      • bemu-freak
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2003
        • 277
        • Kerava

        #4
        Kiitos tiedoista. Ei siis missään nimessä pidä menna nollaamaan adaptaatio arvoja. Tuskin siis tuo XHP:kaan pelastaa tätä. Nollasin ne vähän niinkuin vahingossa, kun en ajatellut, että siitä voisi olla haittaakaan. Vaihtaa joskus aika isoilla kierroksilla isompaa. Saa pidempään huudattaa, että vaihtaa, mutta vaihtaa aina nätisti sitten kun vaihtaa.

        Pitää nyt eka tarkastaa, että siellä on öljyä ja jatkaa ajelua ja jos ei rauhotu, niin ainakin vaihtaa öljyt. Se on vaan niin kallista, että samalla vois varmaan vaihtaa ne solenoidit ja mekatronikan tiivisteet. Noita solenoideja on myös rebuild malleja. Varmaan toimivia nekin.

        Tuo luisto on vain kummaan suuntaan 5:lta 4:lle.
        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

        Comment

        • Pete_93
          Bimmer Rookie
          • Aug 2012
          • 92
          • Joensuu

          #5
          Originally posted by bemu-freak View Post
          Kiitos tiedoista. Ei siis missään nimessä pidä menna nollaamaan adaptaatio arvoja. Tuskin siis tuo XHP:kaan pelastaa tätä. Nollasin ne vähän niinkuin vahingossa, kun en ajatellut, että siitä voisi olla haittaakaan. Vaihtaa joskus aika isoilla kierroksilla isompaa. Saa pidempään huudattaa, että vaihtaa, mutta vaihtaa aina nätisti sitten kun vaihtaa.

          Pitää nyt eka tarkastaa, että siellä on öljyä ja jatkaa ajelua ja jos ei rauhotu, niin ainakin vaihtaa öljyt. Se on vaan niin kallista, että samalla vois varmaan vaihtaa ne solenoidit ja mekatronikan tiivisteet. Noita solenoideja on myös rebuild malleja. Varmaan toimivia nekin.

          Tuo luisto on vain kummaan suuntaan 5:lta 4:lle.

          jos meinaat mekaa käyttää irti nii sieltä kannattaa mittailla miten kuluneet ne venttiilit on sisältä, ne solenoiditkin voi ihan testata onko ne kunnossa vai ei.
          e36 ///M3 -97
          e92 335d -07

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Pete_93 View Post
            jos meinaat mekaa käyttää irti nii sieltä kannattaa mittailla miten kuluneet ne venttiilit on sisältä, ne solenoiditkin voi ihan testata onko ne kunnossa vai ei.
            Miten nuo mekatroniikan venttiilit pystyy kotikonstein mittaamaan?
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • bemu-freak
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2003
              • 277
              • Kerava

              #7
              Ja miten testataaan solenoidit.
              BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
              ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

              Comment

              • Pete_93
                Bimmer Rookie
                • Aug 2012
                • 92
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by markok View Post
                Miten nuo mekatroniikan venttiilit pystyy kotikonstein mittaamaan?
                mekan lohkot avataan ja mitataan venttiilien ohivuotoa alipaineella, hommaan tarvii ~3cfm alipainepumpun (saa esim. amazon/ebay aika halvalla jos ei itsellä ole moista).

                tässä on sonnaxin ukko selittää aika hyvin miten tuo tehään



                sonnaxin sivuilta löytää aika hyvin ohjeita siitä mitä mitata ja minkälaisii lukemia pitäis tulla.


                tuon mittalaitteen saa tehtyä ihan parilla kympillä itsekkin parilla palloventtiilillä ja t-nipalla. kalibrointiin voi käyttää esim. 0.9mm hydrauliikka kuristinta tai ihan vaa MIG/MAGin 0.8mm virtasuutinta.

                oma laite:



                Originally posted by bemu-freak View Post
                Ja miten testataaan solenoidit.

                tarviit yleismittarin ja mittaat vaan sähköliittimistä vastukset ja sit saman alipainepumppu systeemin solenoidin "hydrauliikka puolen" vuodon mittaukseen.
                tässä sonnaxin testeri solenoideja varten:

                nämäkin voi tehdä itse vaikka akkuporakoneella jostakin muovin palasesta.
                solkut kannattaa mitata kylmänä ja lämpimänä.


                vastukset:
                e36 ///M3 -97
                e92 335d -07

                Comment

                • bemu-freak
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 277
                  • Kerava

                  #9
                  Taito tämänkertainen vaihteiston vika johtua toisesta viasta eli samaan aikaan oli myös moottorin vikakoodina 2882 ja 2883, jotka kertovat imuvuodosta ja se paikantui sitten lopuksi imusarjan isompaan tulppaan, joka puuttui kokonaan. Sen, kun laittoi paikoilleen, niin sen jälkeen ei ole moottorin tai vaihteiston vikavalot syttyneet.

                  Ehkä moottorijarrutus ei ollut tarpeeksi hyvä, kun oli tuo imuvuoto.

                  Edelleen on sellainen ominaisuus, että nykii toisinaan 5 vaihteella. Pitää sitä alkaa googlaamaan seuraavaksi.
                  BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                  ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                  Comment

                  • Pete_93
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2012
                    • 92
                    • Joensuu

                    #10
                    Originally posted by bemu-freak View Post

                    Edelleen on sellainen ominaisuus, että nykii toisinaan 5 vaihteella. Pitää sitä alkaa googlaamaan seuraavaksi.

                    tuntuuko se niinku joku kävis välillä kaasua painelemassa kevyesti? eli ns. humppaa?
                    Last edited by Pete_93; 17-12-2020, 19:35.
                    e36 ///M3 -97
                    e92 335d -07

                    Comment

                    • markok
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2002
                      • 3018
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by Pete_93 View Post
                      mekan lohkot avataan ja mitataan venttiilien ohivuotoa alipaineella, hommaan tarvii ~3cfm alipainepumpun (saa esim. amazon/ebay aika halvalla jos ei itsellä ole moista).

                      tässä on sonnaxin ukko selittää aika hyvin miten tuo tehään



                      sonnaxin sivuilta löytää aika hyvin ohjeita siitä mitä mitata ja minkälaisii lukemia pitäis tulla.


                      tuon mittalaitteen saa tehtyä ihan parilla kympillä itsekkin parilla palloventtiilillä ja t-nipalla. kalibrointiin voi käyttää esim. 0.9mm hydrauliikka kuristinta tai ihan vaa MIG/MAGin 0.8mm virtasuutinta.
                      Tämä on kyllä hyvä ohje. Minulla olisi hyllyssä yksi mekatroniikka minkä kunnosta en ole aivan varma. Tällä ohjeella sen saisi ehkä testattua. Vähän olen arkaillut mekatroniikan avausta kun sisällä on ilmeisesti kuulia mitkä saattaa helposti pudota jos avauksen tekee väärin.
                      BMW 530iA Touring -05

                      Comment

                      • bemu-freak
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2003
                        • 277
                        • Kerava

                        #12
                        Tuntuu mieluummin, että joku jarruttaisi hiukan muutaman sekunnin välein.

                        Ohjeet on kyllä nyt viimesen päälle.
                        BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                        ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                        Comment

                        • Pete_93
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2012
                          • 92
                          • Joensuu

                          #13
                          Originally posted by markok View Post
                          Tämä on kyllä hyvä ohje. Minulla olisi hyllyssä yksi mekatroniikka minkä kunnosta en ole aivan varma. Tällä ohjeella sen saisi ehkä testattua. Vähän olen arkaillut mekatroniikan avausta kun sisällä on ilmeisesti kuulia mitkä saattaa helposti pudota jos avauksen tekee väärin.

                          juu kannattaa olla ihan oikeesti varovainen sen kans kun avaa, lentävät kuulat on ylemmässä lohkossa (autossa paikoillaan katsottuna), siellä on sit jousia kans jotka saattaa ampuu sen välilevynki ilmaan niin kannattaa sillee hitaasti availla sitä reunalta, eli avataan silleen että meka puhtaalle pöydälle (+rättiä/imeytysmattoa alle, https://www.motonet.fi/fi/tuote/7000...to-40-x-500-cm on helvetin hyvä tähän) ja lohko jossa on solenoidit + pultin kannat ylöspäin -> pultit auki ja nostaa solenoidi lohkon vaan pois varovasti ettei siitä toisesta lentele osia jne. ohjainlaite kannattaa tosin otta ihan ekana irti jos ei ole otettu jo, se ohjain ei sit tykkää staattisesta sähköstä yhtää niin varo niitä pinnejä.
                          e36 ///M3 -97
                          e92 335d -07

                          Comment

                          • Pete_93
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2012
                            • 92
                            • Joensuu

                            #14
                            Originally posted by bemu-freak View Post
                            Tuntuu mieluummin, että joku jarruttaisi hiukan muutaman sekunnin välein.

                            Ohjeet on kyllä nyt viimesen päälle.



                            voi olla esim. turbiinin lukituksen ohjauksessa vikaa tai esim. MAF (testaa tekeekö samaa piuha irti?), jos vika on mekassa/turbiinissa nii joillaki on tuo lubegard shudder fixx auttanu (saa esim. motonetistä)
                            e36 ///M3 -97
                            e92 335d -07

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎