Announcement

Collapse
No announcement yet.

520D moottorin vikavalo

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nokitykki
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 41
    • Kurikka

    520D moottorin vikavalo

    Tervehdys.

    Potilas 520da 2006.

    Pari vuotta sitten vaihdettu uusi ilmamassamittari. Kulutus oli suuri, tehot hävikissä ja lisäksi kylmäkäynnistyksen yhteydessä totaalinen tehojen puuttuminen. Eli kylmä startin jälkeen sai pitää kaasun pohjassa, että lähti edes liikkeelle. Pikkuhiljaa tehot alkoivat löyty n. 15sek. käynnin jälkeen (ja ei ole tosiaan huudatettu kylmänä).

    Nyt tammikuun pakkasilla moottorin vikavalo syttyi ja tehot hävis. Pikaisesti Autocomilla nollaukset ja taas toimi (oli kiire vaimon lähtiessä töihin niin en ottanut koodeja talteen).

    Irrotin imusarjan ja totesin sen olevan puhdas ja läpät olivat kunnossa; ajattelin hommata ne kunnon tulpat ja heivata läpät myöhemmin veks. Pari alipaineletkua vaihdoin sekä tulppasin EGR:n alipaineletkun.

    Edelleenkin moottorin vikavalo syttyilee tihenevällä tahdilla, nyt ei kyllä vaikuta tehoihin mitenkään.

    Ohessa koodeja viime nollauksesta:

    -43E2 Electronic throttle system (ETS) motor (intermittent)
    -483D Function, throttle actuator (intermittent)
    -41AA Boost pressure sensor (intermittent)
    -4501 MAF controlled EGR system, EGR flow too high (intermittent)

    Hiukkasloukku tuntuu olevan kunnossa, vastapaineet oli muutaman millibarin luokkaa tyhjäkäynnillä. Ajossa en toki koittanut.

    Eli olisko tuo kaasuläppä tiensä päässä?

    Edit. Nyt kävin uudelleen kuittaamassa vikavalon ja siella oli ainoastaan tämä 4501 MAF controlled EGR system, EGR flow too high (intermittent)
    Last edited by nokitykki; 02-03-2021, 20:53.
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2732
    • Tampere

    #2
    Oletko tarkastanut EGR-venttiilin ja puhdistanut sen kunnolla, että pääsee liikkumaan normaalisti. Tuo tallentunut vikakoodi voisi liittyä siihen, että EGR on törkyinen ja avautuu/sulkeutuu epätäydellisesti pyydettyyn verrattuna, jolloin ristiriita generoi vikakoodin.

    Toki jos se EGR:n alipaineletku on tukittu ja laite on kuitenkin edelleenkin käytössä, niin ei ihme jos moottorinohjaus ilmoittelee EGR:ään liittyvästä pulmasta.

    Kaasuläpän toimintakin noihin oireisiin voi liittyä, samaten ahtopaineanturin poikkeava toiminta järjestelmässä. Näitä voi toki merkkikohtaisella testerillä tutkia vähän tarkemmin.
    Last edited by JaniLap; 03-03-2021, 11:28.
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • nokitykki
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 41
      • Kurikka

      #3
      Kiitos vinkistä.
      Täytyy ottaa egr takaisin käyttöön.
      Se oli kyllä ihmeen puhdas ja sulkeutui tiiviisti. Toivottavasti ongelmat oli alkujaan kylmän kelin aikaansaannosta, -30C.

      Comment

      • pheno
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2006
        • 1996
        • Tampere

        #4
        Mulla oli vastaavanlaista vaivaa eli tehoton käynnistyksessä ja sammuili. Korjaantui EGR "painemuuntimen" vaihdolla.

        Comment

        • nokitykki
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 41
          • Kurikka

          #5
          Jäi ilmeisesti EGR auki silloin.

          Poistin em. EGR:n "tulppauksen" ja ainakin vielä ei ole muita valoja syttynyt kuin pissapojan merkkivalo

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎