Mitenköhän sais takapään kunnolla tonttiin ettei tulis nii kova jousituksesta? Nyt ollu reilumpi madallus takana mutta on tosi kova ajella.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 takapää tonttiin
Collapse
X
-
Originally posted by Make938 View PostMitenköhän sais takapään kunnolla tonttiin ettei tulis nii kova jousituksesta? Nyt ollu reilumpi madallus takana mutta on tosi kova ajella.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Originally posted by ///THe View PostMitä meinaat reilummalla madalluksella, napa-kaarimitta? Lyhennä tai ota kokonaan pois taka-akselin rajoitinpalat. Saa joustoa lisää. Vaatii myös lyhyemmät/jämymmät iskunvaimentajat (esim bc:n iskarit). Ja saa sinne sopimaan myös yleismalliset lyhyemmät pussit. En nyt ulkoa muista pussimallia enää, mutta voin kaivaa.
Comment
-
-
Originally posted by Make938 View PostJos viittit kaivaa ne pussit luulen että ne ja iskarit tekis jo paljon tuohon ja niillä vois saaha haluttuun korkeuteen että jotenki jousto säilyis.
Kaveriksi vielä e61m5 takavakaaja, niin parantaa paljon ajettavuutta.
Mittapiirrokset ja tarvikepussien malli on hävinnyt vanhan läppärin hajottua. Helpohan se pussin ideaalinen toiminta-alue on mitata ja sitten vaan ettii sopivaa mallia internetin syvyyksistä.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Originally posted by ///THe View PostLyhyemmät/jäykemmät iskarit ja ne korin rajoitinkumet lyhentää, niin pysyy vielä suht ajettavana tuonne 310mm napa-kaarimittaan saakka jopa vakiopusseilla. Mulla bc takaiskareissa on "korkeussäätö"samalleen kuin etuiskareissa eli iskarin pituutta voi muuttaa ja säätää sen niin että iskarin pohjaanlyöntikumit ottaa vastaan jos tulee iso jousto.
Kaveriksi vielä e61m5 takavakaaja, niin parantaa paljon ajettavuutta.
Mittapiirrokset ja tarvikepussien malli on hävinnyt vanhan läppärin hajottua. Helpohan se pussin ideaalinen toiminta-alue on mitata ja sitten vaan ettii sopivaa mallia internetin syvyyksistä.
Comment
-
-
Joskus ihmetyttää.....
Miten perä voi enää joustaa jos perä on jo valmiiksi lähes pohjassa? Tai siis voihan se mutta sitten pohjaa rajoitinkumeja vasten koko ajan.
Eli perää kun tiputetaan joustomatka lyhenee ja pohjaa helposti. Pohjaaminenkin tuntuu tavallaan siltä kuin alusta olisi kova.
Jos haluaa estää pohjaamisen tarvitaan joko jäykempi iskari tai kovemmat paineet pusseihin (joka vaatii matalamman pussin jottei perä nouse takaisin ylös). Jälkimmäinen olisi oikeampi tapa. Kumpikin vaihtoehto tekee perästä jäykemmän/kovemman eli just päinvastoin kuin aloittaja haluaisi.
Madallus lyhentää aina (sisäänpäin)joustoa.
Toki jos kova tunne tulee pohjaamisesta, saattaa jonkinlainen siedettävä kompromissi löytyä pohjaamisen ja matalamman pussin väliltä.
En ole näihin perehtynyt joten ei hajuakaan onko tuommoisia matalampia pusseja olemassa.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ekaBMW View PostJoskus ihmetyttää.....
Miten perä voi enää joustaa jos perä on jo valmiiksi lähes pohjassa? Tai siis voihan se mutta sitten pohjaa rajoitinkumeja vasten koko ajan.
Eli perää kun tiputetaan joustomatka lyhenee ja pohjaa helposti. Pohjaaminenkin tuntuu tavallaan siltä kuin alusta olisi kova.
Jos haluaa estää pohjaamisen tarvitaan joko jäykempi iskari tai kovemmat paineet pusseihin (joka vaatii matalamman pussin jottei perä nouse takaisin ylös). Jälkimmäinen olisi oikeampi tapa. Kumpikin vaihtoehto tekee perästä jäykemmän/kovemman eli just päinvastoin kuin aloittaja haluaisi.
Madallus lyhentää aina (sisäänpäin)joustoa.
Toki jos kova tunne tulee pohjaamisesta, saattaa jonkinlainen siedettävä kompromissi löytyä pohjaamisen ja matalamman pussin väliltä.
En ole näihin perehtynyt joten ei hajuakaan onko tuommoisia matalampia pusseja olemassa.
Ja nuo super sportin iskarit ei sovellu msport korkeutta matalempaan, sen kummemmin kuin oem sport iskarikaan. Hyvää ei saa halvallaX5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Alkuperäinen tarkoitus oli ihmetellä että ensin muutetaan niin ettei joustoa voi olla ja sitten halutaan kuitenkin sitä joustoa. Tuli sitten jatkettua ja hieman eri sanoin selittää mitä tapahtuu. Tuo rajoitinkumien lyhentäminenkin on kaksipiippuinen juttu. Sitten kun pohjaa niin tiedä miten perä pomppaa ja voi löytää itsensä ojan puolelta. Toki saman voi tehdä vakio kumillakin mutta ei niin herkästi.F11 530d xDrive 09/16
Ex E60 530d xDrive A 10/08
Ex E60 520dA 09/08 liisari
Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
Ex Opel Kadett 1.6 -89
Comment
-
-
Originally posted by ///THe View PostJos yhtään ajatuksella luet ylläolevaa, niin samaahan tässä on yritetty selittää... Rajoitinpalojen lyhentämisellä saadaan lisää joustoa ja kuten sanoin niin tuo 330mm napa-kaarimitta toimii vielä paremmilla iskunvaimentimilla (pituus-/jäykkyyssäädettävä) vakiopusseilla. Vakio iskari pohjaa. Lyhyemmät pussit parantaa tilannetta (matalampi isommalla paineella eli saadaan isompi jousivakio) ja oikeastaan ainut vaihtoehto (lyhyempien iskareiden lisäksi) jos halutaan päästä tuonne 300-310mm mittoihin. Tällä korkeudella jousto alkaa olla rajoitinpalojen poiston jälkeenkin aika olematon. Muistaakseni rajoitinpala poistettuna alalavetti alkaa ottamaan runkoon luokkaa 270-280mm kohdalla. No milloinpa näissä stance-lintoissa joustoa haetaankaan... :think
Ja nuo super sportin iskarit ei sovellu msport korkeutta matalempaan, sen kummemmin kuin oem sport iskarikaan. Hyvää ei saa halvalla
Comment
-
-
Originally posted by Make938 View PostMutta jos ne on lyhyemmät kun vakio iskarit ni eikö se pitäs vähä auttaa?
Säädettävällä vaimentimella saa toimimaan paremmin. Turha odottaa kuitenkaan vakiopusseilla minkaanlaista ajettavuutta 300mm lukemilla.X5 F15 ///Msport
CRX 2gen +25psi
Comment
-
-
Originally posted by ///THe View PostNo kyllä se varmaan vähän voi auttaa. Iskarin jäykkyyttä ei kuitenkaan pääse säätämään, eikä pituutta. Toki voihan siihen hakea optimimittaista iskarin pohjaanlyöntikumia, niin että tolppa pohjaa ennen kuin akselisto ottaa koriin.
Säädettävällä vaimentimella saa toimimaan paremmin. Turha odottaa kuitenkaan vakiopusseilla minkaanlaista ajettavuutta 300mm lukemilla.
Comment
-
Comment