Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 takapää tonttiin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Make938
    Bimmer Rookie
    • Sep 2020
    • 46
    • Keski-pohjanmaa

    E61 takapää tonttiin

    Mitenköhän sais takapään kunnolla tonttiin ettei tulis nii kova jousituksesta? Nyt ollu reilumpi madallus takana mutta on tosi kova ajella.
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2218
    • Vantaa

    #2
    Entäpä jos nostaisi sitä sen verran että ei makaa tyhjien pussien päällä?
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • Make938
      Bimmer Rookie
      • Sep 2020
      • 46
      • Keski-pohjanmaa

      #3
      Originally posted by VilleP View Post
      Entäpä jos nostaisi sitä sen verran että ei makaa tyhjien pussien päällä?
      Tuota ei kysytty nyt. Eikä makaa tyhjien pussien päällä mutta oisko jotkut toiset pussit vaikka paremmat jos enemmän madaltaa?

      Comment

      • VilleP
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2218
        • Vantaa

        #4
        Eipä oikein ole valinnan varaa pusseissa. Jos todella matala, niin tahtoo pohjata helposti, joka tuntuu ikävästi perseessä.
        Last edited by VilleP; 29-03-2021, 11:50.
        F11 530xd LCI
        S2 Avant

        Comment

        • ///THe
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2009
          • 840
          • Espoo

          #5
          Originally posted by Make938 View Post
          Mitenköhän sais takapään kunnolla tonttiin ettei tulis nii kova jousituksesta? Nyt ollu reilumpi madallus takana mutta on tosi kova ajella.
          Mitä meinaat reilummalla madalluksella, napa-kaarimitta? Lyhennä tai ota kokonaan pois taka-akselin rajoitinpalat. Saa joustoa lisää. Vaatii myös lyhyemmät/jämymmät iskunvaimentajat (esim bc:n iskarit). Ja saa sinne sopimaan myös yleismalliset lyhyemmät pussit. En nyt ulkoa muista pussimallia enää, mutta voin kaivaa.
          X5 F15 ///Msport
          CRX 2gen +25psi

          Comment

          • Make938
            Bimmer Rookie
            • Sep 2020
            • 46
            • Keski-pohjanmaa

            #6
            Originally posted by ///THe View Post
            Mitä meinaat reilummalla madalluksella, napa-kaarimitta? Lyhennä tai ota kokonaan pois taka-akselin rajoitinpalat. Saa joustoa lisää. Vaatii myös lyhyemmät/jämymmät iskunvaimentajat (esim bc:n iskarit). Ja saa sinne sopimaan myös yleismalliset lyhyemmät pussit. En nyt ulkoa muista pussimallia enää, mutta voin kaivaa.
            Jos viittit kaivaa ne pussit luulen että ne ja iskarit tekis jo paljon tuohon ja niillä vois saaha haluttuun korkeuteen että jotenki jousto säilyis.

            Comment

            • ///THe
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2009
              • 840
              • Espoo

              #7
              Originally posted by Make938 View Post
              Jos viittit kaivaa ne pussit luulen että ne ja iskarit tekis jo paljon tuohon ja niillä vois saaha haluttuun korkeuteen että jotenki jousto säilyis.
              Lyhyemmät/jäykemmät iskarit ja ne korin rajoitinkumet lyhentää, niin pysyy vielä suht ajettavana tuonne 310mm napa-kaarimittaan saakka jopa vakiopusseilla. Mulla bc takaiskareissa on "korkeussäätö"samalleen kuin etuiskareissa eli iskarin pituutta voi muuttaa ja säätää sen niin että iskarin pohjaanlyöntikumit ottaa vastaan jos tulee iso jousto.

              Kaveriksi vielä e61m5 takavakaaja, niin parantaa paljon ajettavuutta.

              Mittapiirrokset ja tarvikepussien malli on hävinnyt vanhan läppärin hajottua. Helpohan se pussin ideaalinen toiminta-alue on mitata ja sitten vaan ettii sopivaa mallia internetin syvyyksistä.
              X5 F15 ///Msport
              CRX 2gen +25psi

              Comment

              • Make938
                Bimmer Rookie
                • Sep 2020
                • 46
                • Keski-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by ///THe View Post
                Lyhyemmät/jäykemmät iskarit ja ne korin rajoitinkumet lyhentää, niin pysyy vielä suht ajettavana tuonne 310mm napa-kaarimittaan saakka jopa vakiopusseilla. Mulla bc takaiskareissa on "korkeussäätö"samalleen kuin etuiskareissa eli iskarin pituutta voi muuttaa ja säätää sen niin että iskarin pohjaanlyöntikumit ottaa vastaan jos tulee iso jousto.

                Kaveriksi vielä e61m5 takavakaaja, niin parantaa paljon ajettavuutta.


                Mittapiirrokset ja tarvikepussien malli on hävinnyt vanhan läppärin hajottua. Helpohan se pussin ideaalinen toiminta-alue on mitata ja sitten vaan ettii sopivaa mallia internetin syvyyksistä.
                Rajoitinpalat otin pois mutta pitääpä lyhyemmät iskarit hommata vielä jostain ku tuntuu että nuo nykyset pohjaa tai jotai ku ei meinaa joustaa kunnolla. Napakaari mittaa en oo mitannu nyt mutta se on jotai varmaa sitä 300-310 luokkaa.

                Comment

                • ekaBMW
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2010
                  • 441
                  • Oulu

                  #9
                  Joskus ihmetyttää.....
                  Miten perä voi enää joustaa jos perä on jo valmiiksi lähes pohjassa? Tai siis voihan se mutta sitten pohjaa rajoitinkumeja vasten koko ajan.
                  Eli perää kun tiputetaan joustomatka lyhenee ja pohjaa helposti. Pohjaaminenkin tuntuu tavallaan siltä kuin alusta olisi kova.
                  Jos haluaa estää pohjaamisen tarvitaan joko jäykempi iskari tai kovemmat paineet pusseihin (joka vaatii matalamman pussin jottei perä nouse takaisin ylös). Jälkimmäinen olisi oikeampi tapa. Kumpikin vaihtoehto tekee perästä jäykemmän/kovemman eli just päinvastoin kuin aloittaja haluaisi.
                  Madallus lyhentää aina (sisäänpäin)joustoa.
                  Toki jos kova tunne tulee pohjaamisesta, saattaa jonkinlainen siedettävä kompromissi löytyä pohjaamisen ja matalamman pussin väliltä.
                  En ole näihin perehtynyt joten ei hajuakaan onko tuommoisia matalampia pusseja olemassa.
                  F11 530d xDrive 09/16
                  Ex E60 530d xDrive A 10/08
                  Ex E60 520dA 09/08 liisari
                  Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                  Ex Opel Kadett 1.6 -89

                  Comment

                  • Make938
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2020
                    • 46
                    • Keski-pohjanmaa

                    #10


                    Tuommoset ois tosi edulliset mutta onko noista kellään mitään kokemuksia toimiiko oikeasti hyvin madalletun kanssa?

                    Comment

                    • ///THe
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2009
                      • 840
                      • Espoo

                      #11
                      Originally posted by ekaBMW View Post
                      Joskus ihmetyttää.....
                      Miten perä voi enää joustaa jos perä on jo valmiiksi lähes pohjassa? Tai siis voihan se mutta sitten pohjaa rajoitinkumeja vasten koko ajan.
                      Eli perää kun tiputetaan joustomatka lyhenee ja pohjaa helposti. Pohjaaminenkin tuntuu tavallaan siltä kuin alusta olisi kova.
                      Jos haluaa estää pohjaamisen tarvitaan joko jäykempi iskari tai kovemmat paineet pusseihin (joka vaatii matalamman pussin jottei perä nouse takaisin ylös). Jälkimmäinen olisi oikeampi tapa. Kumpikin vaihtoehto tekee perästä jäykemmän/kovemman eli just päinvastoin kuin aloittaja haluaisi.
                      Madallus lyhentää aina (sisäänpäin)joustoa.
                      Toki jos kova tunne tulee pohjaamisesta, saattaa jonkinlainen siedettävä kompromissi löytyä pohjaamisen ja matalamman pussin väliltä.
                      En ole näihin perehtynyt joten ei hajuakaan onko tuommoisia matalampia pusseja olemassa.
                      Jos yhtään ajatuksella luet ylläolevaa, niin samaahan tässä on yritetty selittää... Rajoitinpalojen lyhentämisellä saadaan lisää joustoa ja kuten sanoin niin tuo 330mm napa-kaarimitta toimii vielä paremmilla iskunvaimentimilla (pituus-/jäykkyyssäädettävä) vakiopusseilla. Vakio iskari pohjaa. Lyhyemmät pussit parantaa tilannetta (matalampi isommalla paineella eli saadaan isompi jousivakio) ja oikeastaan ainut vaihtoehto (lyhyempien iskareiden lisäksi) jos halutaan päästä tuonne 300-310mm mittoihin. Tällä korkeudella jousto alkaa olla rajoitinpalojen poiston jälkeenkin aika olematon. Muistaakseni rajoitinpala poistettuna alalavetti alkaa ottamaan runkoon luokkaa 270-280mm kohdalla. No milloinpa näissä stance-lintoissa joustoa haetaankaan... :think

                      Ja nuo super sportin iskarit ei sovellu msport korkeutta matalempaan, sen kummemmin kuin oem sport iskarikaan. Hyvää ei saa halvalla
                      X5 F15 ///Msport
                      CRX 2gen +25psi

                      Comment

                      • ekaBMW
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2010
                        • 441
                        • Oulu

                        #12
                        Alkuperäinen tarkoitus oli ihmetellä että ensin muutetaan niin ettei joustoa voi olla ja sitten halutaan kuitenkin sitä joustoa. Tuli sitten jatkettua ja hieman eri sanoin selittää mitä tapahtuu. Tuo rajoitinkumien lyhentäminenkin on kaksipiippuinen juttu. Sitten kun pohjaa niin tiedä miten perä pomppaa ja voi löytää itsensä ojan puolelta. Toki saman voi tehdä vakio kumillakin mutta ei niin herkästi.
                        F11 530d xDrive 09/16
                        Ex E60 530d xDrive A 10/08
                        Ex E60 520dA 09/08 liisari
                        Ex Opel Vectra 2.0i 8v -93
                        Ex Opel Kadett 1.6 -89

                        Comment

                        • Make938
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2020
                          • 46
                          • Keski-pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by ///THe View Post
                          Jos yhtään ajatuksella luet ylläolevaa, niin samaahan tässä on yritetty selittää... Rajoitinpalojen lyhentämisellä saadaan lisää joustoa ja kuten sanoin niin tuo 330mm napa-kaarimitta toimii vielä paremmilla iskunvaimentimilla (pituus-/jäykkyyssäädettävä) vakiopusseilla. Vakio iskari pohjaa. Lyhyemmät pussit parantaa tilannetta (matalampi isommalla paineella eli saadaan isompi jousivakio) ja oikeastaan ainut vaihtoehto (lyhyempien iskareiden lisäksi) jos halutaan päästä tuonne 300-310mm mittoihin. Tällä korkeudella jousto alkaa olla rajoitinpalojen poiston jälkeenkin aika olematon. Muistaakseni rajoitinpala poistettuna alalavetti alkaa ottamaan runkoon luokkaa 270-280mm kohdalla. No milloinpa näissä stance-lintoissa joustoa haetaankaan... :think

                          Ja nuo super sportin iskarit ei sovellu msport korkeutta matalempaan, sen kummemmin kuin oem sport iskarikaan. Hyvää ei saa halvalla
                          Mutta jos ne on lyhyemmät kun vakio iskarit ni eikö se pitäs vähä auttaa?

                          Comment

                          • ///THe
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2009
                            • 840
                            • Espoo

                            #14
                            Originally posted by Make938 View Post
                            Mutta jos ne on lyhyemmät kun vakio iskarit ni eikö se pitäs vähä auttaa?
                            No kyllä se varmaan vähän voi auttaa. Iskarin jäykkyyttä ei kuitenkaan pääse säätämään, eikä pituutta. Toki voihan siihen hakea optimimittaista iskarin pohjaanlyöntikumia, niin että tolppa pohjaa ennen kuin akselisto ottaa koriin.

                            Säädettävällä vaimentimella saa toimimaan paremmin. Turha odottaa kuitenkaan vakiopusseilla minkaanlaista ajettavuutta 300mm lukemilla.
                            X5 F15 ///Msport
                            CRX 2gen +25psi

                            Comment

                            • Make938
                              Bimmer Rookie
                              • Sep 2020
                              • 46
                              • Keski-pohjanmaa

                              #15
                              Originally posted by ///THe View Post
                              No kyllä se varmaan vähän voi auttaa. Iskarin jäykkyyttä ei kuitenkaan pääse säätämään, eikä pituutta. Toki voihan siihen hakea optimimittaista iskarin pohjaanlyöntikumia, niin että tolppa pohjaa ennen kuin akselisto ottaa koriin.

                              Säädettävällä vaimentimella saa toimimaan paremmin. Turha odottaa kuitenkaan vakiopusseilla minkaanlaista ajettavuutta 300mm lukemilla.
                              Minkäs pituset noi m sportin iskarit on että onkohan noi supersportin iskarit lyhyemmät kumminkaan?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎