Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N2 Männän vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • edva
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2018
    • 302
    • Pirkkala

    M57N2 Männän vaihto

    Taustaa:
    Tyhjäkäynti ravisteli ajoittain, kaasuun vastas matalilla kierroksilla laiskasta ja korjausarvot kolmannelta suuttimelta yli 5. Suuttimen vaihdoin tehdasuuteen, mutta ei korjaantunu.

    Kolmas sylinteri puristaa puolet pienemmän lukeman mittariin (175psi) kuin muissa sylintereissä ja ilmalla paineistamalla hehkun reijästä 4bar venttiilit kiinni ilmat suhisee öljykorkin kautta veks. Tuosta videota:

    Vertaa sylinteri nro 1:


    Männässä siis reikä tai männän rengas poikki

    Nosturia ei oo käytössä, mut iso lämmin talli. Suunnitelmana purkaa keula ja ottaa kone sitä kautta pihalle ja pukkiin kiinni pyöriteltäväksi. Purku ja männän/renkaan vaihto.

    Mitä tuossa kannattaa vaihtaa samalla, kun kone on purettu atomeiks?
    Sigu siis ja autolla ajettu 330tkm.

    Ainakin nämä:

    3. mäntä ja kaikki renkaat
    Kannen tiiviste
    Öljypohjan tiiviste
    Ohjuritapit kannen asemointiin
    Kannen pultit

    Venakopan tiiviste ja pultit on vaihdettu 6kk sitten.

    Oisko muuta neuvoo tuollaseen jumppaan?
    e61 530xd LCI 3/2007
  • JiiVee92
    BTCF Member
    • Mar 2017
    • 929
    • Kouvola/Myllykoski

    #2
    Eikös näistä viimeisimmän kehitysversion moteista ole mennyt jakopäästä alaketjuja poikki? Itse laittaisin jakopään uusiksi niin ei tarvitse sitä murehtia.
    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
    NYT: E61 530xd -08 käyttis
    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10037
      • KVLA

      #3
      Männässä voi tosiaan olla reikä. Sitten vaan toivomaan,ettei syl.seinämässä ole mitään vauriota. Siihenkin on hyvä varautua,kun alkaa konetta aukomaan.

      Comment

      • Hörhö
        Bimmer Rookie
        • May 2013
        • 71
        • Lpr

        #4
        Jakopään ketjut ja kiristin.
        Rattaat tarpeen mukaan.
        Runko- ja kk-laakerit
        Männänrenkaat+hoonaus
        Kannentiivisteen paksuuden kanssa tarkkana...

        Saako tuohon uusia mäntiä järkihintaan yksittäin, rautalohkoiseen ei oikein löytynyt eli käytetty piti hommata purkaamolta

        Jos tuo on alulohkoinen kone, niin kaverilla on halvalla runkolaakerisetti tuohon kun tuli väärät ensiksi, laita privaa jos tarvit.

        Vaihteiston takapää lienee pudotettava alaspäin jos moottorin irroittaa ilman apurungon laskemista/öljypohjan irroitusta?

        Comment

        • hetfield
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2013
          • 330
          • pirkkala

          #5
          Juuri jumppasin E65 730d M57N vaihtokoneen, joka sekin vaati "hieman" pitelyä.


          Oma +500tkm lohko olisi mennyt hoonaamatta pelkästään uudella männällä. Laakerit ja ö-pumppu olivat melko uuden veroisia. Ainoa mikä olisi pitänyt tehdä, oli todella väljät pakoventtiilien ohjurit. Keinurullissa oli himan väljää, mutta läjäsin kiireessä niillä ja hienosti pelaa. #5 mäntä oli siististi halki männäntapista yli puoleenväliin lakea. Savutti ja huohotti aivan uskomattoman paljon! Tästä löytyy video ja pari kuvaa kun etsit.


          Vaihtokone Latviasta oli melko karsee. Piti olla 200tkm ajettu...
          Järkyttävä määrä karstaa joka paikassa. Öljyrenkaat ummessa, karsta hionut läikät sylintereihin, väljät pako-ohjurit, skeida ö-pumppu, keinut ihan finaalissa ja muutenkin todella likainen joka paikasta.
          Päätin kuitenkin hoonata tämän, koska laakerit olivat semi ok. ja siitä sai ihan pelin kun vaan jaksoi hinkata tiivisteenpoistajalla ja messinkiharjalla...kauan.


          Vaihdoin ketjut rattaineen ja kaikki tiivisteet, suuttimet ja pumppu kävivät kunnostuksessa. MUISTA PUHDISTAA kannen pulttien kierteet kunnolla! Redlinen assembly lube ei oikein vakuuttanut tässä hommassa. Pari pulttia hieman kiljui, ja piti ottaa ylös puhdistukseen. Sulla taitaa tosin olla alulohko mutta kuitenkin.


          Suosittelen avaamaan kannen ja miettimään vasta sen jälkeen toimenpiteitä. Olisin itse säästänyt paljon aikaa, rahaa ja vaivaa.
          Ota tehtaan ohjeet auki, ja lukaise kunnolla läpi. Selviää aika moni asia, kuten missä on pahvin paksuus, ja kuinka se mitataan jos jokin muuttuu.



          Ainakaan seiskassa ei ollut juuri ongelmia koneen poistoon. Tunkissa saa olla paljon nostovaraa, jotta laatikon saa takaisin paikalleen. Pitkiä jatkoja parin vaihteiston pultin irroitukseen. Fillareiden alla saa olla tukevaa tavaraa tarpeeksi jotta laatikko mahtuu pois.
          Last edited by hetfield; 16-08-2021, 13:52.
          - E65 730d 2003

          Comment

          • edva
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2018
            • 302
            • Pirkkala

            #6
            Originally posted by hetfield View Post
            Juuri jumppasin E65 730d M57N vaihtokoneen, joka sekin vaati "hieman" pitelyä.

            Suosittelen avaamaan kannen ja miettimään vasta sen jälkeen toimenpiteitä. Olisin itse säästänyt paljon aikaa, rahaa ja vaivaa.
            Ota tehtaan ohjeet auki, ja lukaise kunnolla läpi. Selviää aika moni asia, kuten missä on pahvin paksuus, ja kuinka se mitataan jos jokin muuttuu.


            Ainakaan seiskassa ei ollut juuri ongelmia koneen poistoon. Tunkissa saa olla paljon nostovaraa, jotta laatikon saa takaisin paikalleen. Pitkiä jatkoja parin vaihteiston pultin irroitukseen. Fillareiden alla saa olla tukevaa tavaraa tarpeeksi jotta laatikko mahtuu pois.
            Mistäs löytäs tehtaan ohjeet, kun TIS on kiinni? Youtubem CRANK -kanavan ohjeiden mukaan aattelin tehä ja se selittää ainakin pääpiirteittäin tuon kannentiivisteen valinnan.

            Tosiaan siis otan koneen ensin auki ja mietin sitten mitä tehään. Vara-auto käytössä ja tuo saa maata tallissa rojut levällään vaikka viikkoja. Millä nuo venttiilien välykset totesit?

            Veikkaan ja ainakin toivon, että tuo oma pata on suht hyvässä kunnossa kun ei huohota tai savuta yhtään enempää kuin aiemminkaan. Ainoo mikä on pielessä niin nuo suuttimien korjausarvot, tyhjäkäynti tärisee ja hörskii, vastaa laiskasti pintakaasuun ja sylinteri TDC puskee paineitettuna ilmat öljykorkista maailmalle (kuten videossa).
            e61 530xd LCI 3/2007

            Comment

            • hetfield
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2013
              • 330
              • pirkkala

              #7
              Momentit tarvitset ainakin. 30usd näyttää olevan päivä virallisella ohjeella, ja varmasti foorumilta löytyy joltakin. Eikös ISTA:ssa ole ohjeet?


              Ohjurin välys on tehtaan ohjeessa määritetty niin, että työnnä venttiilin pää tasaan ohjurin kanssa ja mittaa kellolla lautasesta venttiilin liike sivuttain. Pitää olla alle 0.3mm tms. Ei kovin tieteellistä, mutta pakovenan välys taitaa uutena olla joku 0.06mm (josta voisi laskea ko. mitan uutena). Mittasin 3-piste mikrolla ohjurin suulta ja olivat muistaakseni pari kymppää väljät varteen nähden.
              Ei oikein kiinnosta jättää koneeseen kun kolisee seetiä vasten melko reippaasti.


              Jotkut venttiilit olivat myös kulahtaneet tiivistepinnaltaan selvästi kuopalle, joten venttiili ja seeti-työ olisi paikallaan jos meinaa hyvän tehdä.


              Siinä keinussa on rullalaakeri, ja tämän akseli kuluu soikeaksi. Jossain kohtaa saattaa leikata kiinni ja haljeta, jolloin neulat ovat ketjun välissä. Huomaat kyllä kun liotat puhtaaksi ja heiluttelet.



              Jännä nähdä mikä on rikki.
              Last edited by hetfield; 17-08-2021, 11:50.
              - E65 730d 2003

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2220
                • Vantaa

                #8
                TIS on auki kun vaan rekisteröityy.
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • edva
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2018
                  • 302
                  • Pirkkala

                  #9
                  Otettiin kansi pois ja selkis miks paineet karkaa. Lohko halki ihan reilusti 3. sylinterin seinämästä Vähä huonoo tuuria mulla näitten E61 kanssa. Edellinen palo läpiviennin hapettumisen takia ja nyt tää. Onko kellekkään muulle vielä käyny näin ja mikä muu ku valuvika voi tollasen aiheuttaa?
                  Aattelin kattella siihen käytetyn lohkon purkaamolta. Onks tossa jotain mitä pitäs ottaa huomioon?
                  Last edited by edva; 19-08-2021, 19:14.
                  e61 530xd LCI 3/2007

                  Comment

                  • edva
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2018
                    • 302
                    • Pirkkala

                    #10
                    Tuollai
                    Attached Files
                    e61 530xd LCI 3/2007

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10037
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by edva View Post
                      Tuollai
                      Tätä tuolla aiemmin jo epäilinkin. Ikävä kyllä.

                      Comment

                      • edva
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2018
                        • 302
                        • Pirkkala

                        #12
                        Originally posted by hetfield View Post
                        Siinä keinussa on rullalaakeri, ja tämän akseli kuluu soikeaksi. Jossain kohtaa saattaa leikata kiinni ja haljeta, jolloin neulat ovat ketjun välissä. Huomaat kyllä kun liotat puhtaaksi ja heiluttelet.
                        Kaikissa keinujen laakereissa tuntuu samanlainen pieni välys. Onko tuo vielä normaalia?
                        e61 530xd LCI 3/2007

                        Comment

                        • hetfield
                          Bimmer Fanatic
                          • Sep 2013
                          • 330
                          • pirkkala

                          #13
                          Kyllä siinä joku satku saa välystä olla että pelaa vielä jonkun hetken. Sehän kuluu lähinnä nokka-akselin puolelta. Heiluttele pariin suuntaan niin huomaat eron, jos on.
                          - E65 730d 2003

                          Comment

                          • _jake_
                            BTCF Member
                            • Jul 2011
                            • 210
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Ihan mielenkiinnosta kyselen, että mitä teit tämän kanssa? Löytyikö vaihtomotti jostain tai pelkkä alakerta? Itsellä aikalailla sama homma, nelosen sylinteriputkesta puuttuu iso pala...

                            Tuntuu vain olevan pirun huonosti alakertaa tai mottia tarjolla.
                            E61 535d Lci M-Sport -08

                            Ex:
                            328i Orientblau M-Sport Cäbi '99

                            328i Hellrot M-Sport Coupe '96

                            Comment

                            • Timo N
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2014
                              • 174
                              • Ylöjärvi

                              #15
                              Originally posted by edva View Post
                              Tuollai
                              Onko tämä vamma siis viallisen suuttimen aikaan saama?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎