Announcement

Collapse
No announcement yet.

M57N2 Männän vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #31
    Myssyä pitää nostaa teille jotka lattialla tämmösiä pukkien varassa teette.

    Yhden pakoputken ja peräremontin tehny pukeilla ja jatkossa en auton alle mene kuin auto nosturilla. Nykyisin tulee sisätilojen imurointikin tehtyä nosturilla, mukavampi kun seisten selkä suorilla saa senkin tehdä

    Comment

    • edva
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2018
      • 302
      • Pirkkala

      #32
      Eilen pääsin reilummin koeajolle. Pari kertaa hallia ympäri jännäköntsä housussa aina välillä tsekkaillen vikakoodit, vuodot ja savutukset. Kaikki ok, sit motarille ja 200km tasasen rauhallista ajoa, kierrokset n. 1600/min. Nyt kun alipainepumpun seudun vuoto korjattu, ei enää vuoda mistään. Alkuun savutti vähän konehuoneesta, mut kai se oli vaan vuodosta jäänyttä öljyä joka palo pois. Kulutukset pyöri n. 6,5L/100km, edellinen 8,5L Ja jos ennen remppaa kone kävi ku traktori niin nyt kehrää ku kissa. Hytissäkin paljon hiljasempaa ku aiemmin. 3kk ajelin -06 Lancerilla ja voi huhhuh mitkä fiilikset ku pääs taas tutun vitosen rattiin

      Mitäs sanotte paljon uskaltas ajaa ekoilla öljyillä? Aattelin ite et n. 1500km ja sit uudet. 200km jälkeen öljy on vielä lähes kirkasta. Nyt seassa Red Linen break in additive. Kannattasko vielä seuraavienki öljyjen sekaan heittää tuo sama red linen tavara?
      e61 530xd LCI 3/2007

      Comment

      • Diesel-Dalton
        Bimmer Rookie
        • Jun 2022
        • 53
        • Keskisuomi

        #33
        Originally posted by Jacques View Post
        Tässä vaikuttaa olevan samoja aineksia mitä itselle kävi viime talvena. Hydrolock jäähdytysnesteen kerääntyessä palotilaan. Toivottavasti saatte autot takaisin tienpäälle.


        Kerronpa liittännäisesti itselleni tapahtuneet tapahtumat, aiheeseen liittyen:

        Alkutalvesta kuului välittömästi käynnistyksen jälkeen muutaman sekunnin vikinä, kuin hihna ääntäisi.
        Pakkasten koventuessa ääni muuttui kovemmaksi, mutta edelleen häipyi hetkessä pois.

        Tammikuun lopulla auto huoltoon, öljyjen, termostaatin, jäähdytysnesteiden yms vaihtoon, hetki nosturilta pois ajon jälkeen alkoi kolina..
        Tuho oli melkoinen 6.sylinterin kohdalla, veivi sekä kampiakseli taipuneet, mäntä kolissut seinämän alareunaan, lohkosta murtunut useampi kohta.
        On ihmeellistä että tämän tuhon kohdatessa, moottori pystyi edelleen käymään ja pitämään tyhjäkäynti/kierroksia, sekä liikuttamaan autoa.

        Syytä tapahtumaan ei tuhon keskeltä löydetty, eikä siihen paukkuja laitettu vaan keskityttiin vaihtamaan ehjää (käytettyä) lohkoa tilalle.
        Jusulle kiitokset avusta lohkon toimittamisesta, sekä Bemu Oy:lle tehdystä työstä!


        Johtopäätökseni tuhoon johtaneista tekijöistä. Ison turbon muokkauksen jälkeen autoa tuli ajettua pari vuotta softilla joissa suuttimien aukioloaika on ollut R90 maksimituottoa myötäilevä.
        Ilman toimivia limitterikarttoja, tästä aiheutui hiljakseen tuhoa viimeistään 5.vaihteen astuessa kuvioihin -> suuremmissa nopeuksissa, lämpökuorman kumulaatiosta.

        Todennäköisesti viimeisen kuoliniskun annoin itse, ruiskutusaikojen saloja selvitellessäni. Nyt omaan kohtalaisen hyvän kokonaiskäsityksen, tällä kulmalla voisi sanoa opin hinnaksi tulleen karkeasti 5k€.
        Vakioturboilla ajettaessa tällaista tuhoa ei herkästi saada aikaan, ellei ohjelma ole todella huonosti tehty, tai ohjelmoijaa on pyydetty ottamaan maksimitehot ulos riskeistä välittämättä.
        Turbotöiden ja lisääntyneen ilmamäärän turvin tehoa haettaessa ohjelmoinnin laadun tärkeyttä ei voi ylikorostaa. Hyvän ohjelman mitta ei ole, paljonko maksimitehoa tai vääntöä tuotetaan vaan voiko suorituskyvyn ulosmitata Saksan moottoritiellä ilman huolta rikkoutumisesta.
        Tässä syksyllä alkanu samat oireet

        Päivittelen, jos ....
        e61 530d 12/07 - vielä vakio

        Comment

        • edva
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2018
          • 302
          • Pirkkala

          #34
          Tämä nousi niin päivitellään sigun tilannetta nyt lähes vuosi ja reipas 20tkm remontin jälkeen. Edelleen toimii niin ku pitää eikä koneelle ole tarvinnut tehdä mitään.
          Öljyjä vaihtelin suunnilleen näin:
          1. 1200km, 2. 5000km, 3. 7000km ja nyt 10tkm. Ensimmäisen kerran jälkeen oli glitteriä ihan huolella seassa ja tais olla toisenkin jälkeen. Jos tekisin homman uudestaan niin vaihtasin ekat öljyt heti ensimmäisten käynnistysten jälkeen ja uudestaan, kun kaikki varmasti toimii ja lyhyt testilenkki on ajettu. Ihan perus 5W30 öljyä käytin sisäänajoon ja käytän myös jatkossa. Tosiaan tuota Redlinen tuotetta lisäsin ekaan ja toiseen vaihtoon purkillisen.

          Koneen puolelle ei ole tarvinnut remppoja tehdä. Takaiskarit, etujarrut uusin hiljattain. Mukavan tukeva ajella kun joka nurkalla on Bilstein B4. Vanhoista iskareista oli henki karannu jo ajat sitten, kun meni yhdellä kädellä painamalla pohjaan.
          e61 530xd LCI 3/2007

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎