Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 menee vikatilaan MAF kytkettynä.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10043
    • KVLA

    #16
    Onko toisella ehjällä IMM.:llä kokeiltu? Pitikös näissä uusi IMM jotenkin "ajaa sisään"?
    Last edited by Heguli 31; 02-09-2021, 20:04.

    Comment

    • Jacques
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2008
      • 573
      • pk

      #17
      Originally posted by LR17 View Post
      Ohjelmointi ukko sanoi, että se vikakoodi on normaali ja tuli vaan sentakia, koska auto on ohjelmoitu.
      Vikakoodi ei ole normaali, vaan korjattavissa sieltä pois. Se on joko pienen logiikkavirheen tulos, mutta syynä voi olla myös isompi virhe.

      Auto palautettiin silloin vakio ohjelmaan ja se toimi normaalisti (MAF anturi kytkettynä), ja heti kun laitto ohjelman takas niin auto meni vikatilaan, jos MAF anturi oli kytkettynä.
      Kaikki esilletuodut asiat viittaavat virheeseen ohjelmassa, customiin sisältyy aina virheen mahdollisuus - parhaillekin tapahtuu vahinkoja -> se on nyt se lanka jota kannattaa seurata.
      Jos vikakoodi tulee heti käynnistyksessä ohjelmoituna, mutta vakiona toimii hyvin. Sitä ei jonkin mekaanisen osan "vajaa" toiminta selitä tai imusarjan yms muun tukkoisuus saati vuoto.
      G30 540i
      F32 435d

      Comment

      • LR17
        Newbiemmer
        • Jul 2021
        • 22
        • Imatra

        #18
        Originally posted by Jacques View Post
        Vikakoodi ei ole normaali, vaan korjattavissa sieltä pois. Se on joko pienen logiikkavirheen tulos, mutta syynä voi olla myös isompi virhe.



        Kaikki esilletuodut asiat viittaavat virheeseen ohjelmassa, customiin sisältyy aina virheen mahdollisuus - parhaillekin tapahtuu vahinkoja -> se on nyt se lanka jota kannattaa seurata.
        Jos vikakoodi tulee heti käynnistyksessä ohjelmoituna, mutta vakiona toimii hyvin. Sitä ei jonkin mekaanisen osan "vajaa" toiminta selitä tai imusarjan yms muun tukkoisuus saati vuoto.
        Juu ihmettelin sitä kanssa. Katotaan nyt tarkemmin ja jos ei mitään poikkeavaa löydöksiä ole, niin viedään se sinne uudelleen ohjelmoitavaksi tai laitetaan vakioksi ja käydään jollain toisella.

        Comment

        • LR17
          Newbiemmer
          • Jul 2021
          • 22
          • Imatra

          #19
          Originally posted by Heguli 31 View Post
          Onko toisella ehjällä IMM.:llä kokeiltu? Pitikös näissä uusi IMM jotenkin "ajaa sisään"?
          En tiedä, mutta on uusi ollut nyt kokoajan kiinni ja on tullut ajettua jo jonkin verran.

          Comment

          • LR17
            Newbiemmer
            • Jul 2021
            • 22
            • Imatra

            #20
            Tuli itseasiassa mieleen, että vikatila tuli vasta ohjelmoinnin ensimmäisen kunnon kiihdytyksen jälkeen.
            Sen jälkeen auto meni kokoajan vikatilaan kunnes maf kytkettiin irti. Maf kytkettynä irti auto menee vain välillä vikatilaan ja välillä ei mene.

            Comment

            • Agee-
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2010
              • 594
              • Jns

              #21
              Originally posted by LR17 View Post
              Tuli itseasiassa mieleen, että vikatila tuli vasta ohjelmoinnin ensimmäisen kunnon kiihdytyksen jälkeen.
              Sen jälkeen auto meni kokoajan vikatilaan kunnes maf kytkettiin irti. Maf kytkettynä irti auto menee vain välillä vikatilaan ja välillä ei mene.
              Vakiosofta sisään ja sitten ihmettelemään lisempää, jos vielä oirehtii.

              Vaikkakin melko yksiselitteiseltä softan vialta vaikuttaa tähän mennessä, ainakin omasta mielestäni..
              VW T5 -08
              XC70 -05
              Superb -11

              Comment

              • LR17
                Newbiemmer
                • Jul 2021
                • 22
                • Imatra

                #22
                Ohjelma palautettu vakioksi, ei toimi enään vakio ohjelmalla.

                Ollaan ajettu nyt 360hp ohjelmalla ja ainoat muutokset mitä ollaan tehty on tulpattu EGR sekä vaihdettu anturit.

                Käytiin eilen palauttamassa auto vakio-ohjelmaan (kokonaan vakio eli DPF off ja EGR off on laitettu päälle takaisin) ja se ei toimi enään silläkään.
                ALKUAJOISSA KUN PALAUTTI VAKIOKSI NIIN SE TOIMI.

                Kokeiltiin toista 300hp softaa minkä piti olla ihan satavarmasti toimiva ohjelma (sisältää dpf off, egr off jne..) ei toimi silläkään. Ei ollut väliä ohjelmissa onko MAF kiinni vai ei kiinni. Ei toiminut millään. Ainoa ohjelma millä auto on ajettava, on se ensimmäinen 360hp softa eli nykyinen.

                Uusia huomautuksia, eli MAF KYTKETTYNÄ autolla kun kiihdyttää niin live datasta pyynti on normaalisti eli meni 3100hPa +/- asti, mutta saanti oli vain 1550hPa. MAF anturi kytkettynä pois pyynti ja saanti toteutuu normaalisti.

                Kun MAF kytkee pois, niin auto toimii. Mutta ajoittain auto menee ns. kunnon vikatilaan, jossa se ei edes lähde aluksi vetämään vaan menee etana vauhtia alusta loppuun, mutta sen saa yleensä pois kun käynnistää auton uudestaan. Välillä se ei edes lähde sillä, joskus saannut käynnistää kaksi kertaa, joskus saannut odottaa 2 tuntia. Tätä vikatilaa ei siis tule MAF kytkettynä. MAF kytkettynä tulee joku toinen ilmiö, jossa se lähtee niinko vetämään 1550hPa asti ja sit seinään kun ajais veto vaan loppuu.

                Tuo kyseinen vikatila MAF kytkettynä pois saattaa tulla suoraan kun käynnistää auton ja sit se pitää uudelleen käynnistää. Tosin se on tullut kaksi kertaa täyskiihdytyksessä, ja sen jälkeen kun on löysännyt ja painanut uudestaan kaasua niin se olikin vikatilassa. Se on siis ilmenyt käynistäessä ja ajossa.


                Toinen uudehko ongelma mikä tuli muutaman viikon jälkeen ohjelmoinnista aikoinaan, mainitsin siitä mutta nyt on vähän selvempi tapaus ?

                Kun hitaasti kaasua painaa pohjaan kuuluu outo ääni, ihan kuin pillistä puhaltaisi, ja samaan aikaan kierrosmittari hyppii ylösalasin aivan kuin se epäröisi vaihteen vaihtoa. Välillä kun painaa kevyesti kaasua niin tuntuu ihan kuin se vaihtaisi putkeen kaksi vaihdetta ylöspäin? Voiko olla, että turbiini/momenttimuunnin luistaa eikä lukitu kunnolla?
                Muuten auto toimii normaalisti esimerkiksi. täyskiihdytyksessä tuota ääntä ei tule.

                Olis todella hienoa, jos löytyis ratkaisu. Todella outo ongelma ja vielä vaikeampaa se, kun ei näytä vikakoodeja MAF kytkettynä.
                Last edited by LR17; 09-10-2021, 19:19.

                Comment

                • Jacques
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2008
                  • 573
                  • pk

                  #23
                  Varsin sekava tilanne jatkuu.

                  Onko kaikki vaihdetut anturit alkuperäisiä, ja onko diagnostiikkatyökaluilla tarkistettu niiden tuottamien arvojen paikkansa pitävyys + kalibirointi?

                  Autoon on tehty lukemattomia asioita, ja saavutettu piste että se ei yksinkertaisesti toimi enää oikein.
                  Vakioksi ohjelmoimisen sijaan olet yrittänyt löytää ohjelmaa jolla auto jotenkin toimisi, tietämättä miten se ohjelma toimii tai mitä se kytkee pois päältä..

                  On ajanhukkaa arvuutella foorumilla 10^2 vaihtoehtoa läpi mistä tämä voisi johtua, vaan aloittaa oikea vianetsintä ja käydä jokainen komponentti läpi - toimiiko se niinkuin on tarkoitettu vai ei - nimenomaan VAKIO ohjelmalla. Jos ja kun kaikki toimii vakiona, on edellytys sille että voi toimia lisätyillä syötöillä = viritettynä.
                  G30 540i
                  F32 435d

                  Comment

                  • JiiVee92
                    BTCF Member
                    • Mar 2017
                    • 930
                    • Kouvola/Myllykoski

                    #24
                    Originally posted by Jacques View Post
                    On ajanhukkaa arvuutella foorumilla 10^2 vaihtoehtoa läpi mistä tämä voisi johtua, vaan aloittaa oikea vianetsintä ja käydä jokainen komponentti läpi - toimiiko se niinkuin on tarkoitettu vai ei - nimenomaan VAKIO ohjelmalla. Jos ja kun kaikki toimii vakiona, on edellytys sille että voi toimia lisätyillä syötöillä = viritettynä.

                    Ja ajattelin tarkentaa, että BMW työkaluin ajetulla oikeasti vakiolla ohjelmalla, eikä milllään virivirivelhon "vakio" ohjelmalla, mistä ei voi tietää, että miten vakio se sitten oikeasti on.
                    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
                    NYT: E61 530xd -08 käyttis
                    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

                    Comment

                    • Jacques
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2008
                      • 573
                      • pk

                      #25
                      Juuri näin, tärkeä tarkennus.
                      G30 540i
                      F32 435d

                      Comment

                      • VilleP
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2225
                        • Vantaa

                        #26
                        Oliko MAF nyt se mikä alusta alkaen on ollut kiinni, vai oliko kokeilut uudella BOSCH merkkisellä? Vaihdeiden arpominen voi liittyä tuohon ilmamassamittariin, koska load voi olla mitä sattuu ilmamassojen ollessa puuta heinää.
                        F11 530xd LCI
                        S2 Avant

                        Comment

                        • makkis
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 5152
                          • Kouvola, Savisto

                          #27
                          Tarkennetaan hieman tarinaa.
                          Eli autoon on vaihdettu Finturbon hybridiahdin, jonka jälkeen on suoraan ajettu minun luokse.
                          Auto OLETETTAVASTI toimi sen matkan ajan vakiona minun luokse.

                          Ohjelman laiton jälkeen auto toimi ehkä yhden vedon ja sen jälkeen alkoi antamaan vikakoodia 3F25 Charge-air tube monitoring.
                          Tätä alkoi antamaan koko ajan herkemmin ja herkemmin ihan kevyessä tasa-ajossakin.

                          Maf irroituksella homma alkoi kuitenkin pelaamaan.
                          Tässä välissä kokeiltiin ihan auton omaa alkuperäistä vakiosoftaa jolla silloin tuntui toimivan Maf paikallaan.

                          Sit virisofta laitettiin takaisin ja homma jäi siihen että hommaavat uuden Maffin ja kokeillaan sitten uudestaan.

                          Seuraavalla kerralla uuden Bosch Maffin kanssa kokeiltiin jälleen, ei pelannut vieläkään vaikka softaakin vähän muutettiin.
                          Nyt oli myös egr tulpattu fyysisesti, joten kun kokeiltiin vakiosoftaa niin auto ei toiminut yhtään silläkään, eikä myöskään varma toimisella softalla josta on egr ja dpf poistettu.

                          Joten oli vika mikä tahansa niin se on pahentunut tässä välillä.
                          Mitään ihmeellisempää ahtovuotoa ei ole, joka tietysti suoraan selittäisi ongelman.
                          Mutta tällä hetkellä auto ei tahdo toimia oikein millään softalla Maf kiinni.
                          Ja vikakoodia tuon perästä se ei antanut vakiosoftallakaan.
                          Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                          Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                          Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                          Comment

                          • Jacques
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2008
                            • 573
                            • pk

                            #28
                            Tarkoittaako "vakio"
                            a) alkuperäistä vastaava bin, tehoiltaan ainakin
                            b) ista-p yms työkalulla päivitetty tehtaan ohjelmisto
                            c) autosta alunperin otettu backup-bin
                            ?

                            Pointti oli että ongelmanselvitystyö tehdään vakio-ohjelmaa vasten.
                            Binäärisesti toteaminen toimi / ei toimi, herättää kysymyksen, tehtiinkö diagnosointia/anturitietojen loggausta/testi prosesseja/jne?
                            G30 540i
                            F32 435d

                            Comment

                            • VilleP
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 2225
                              • Vantaa

                              #29
                              Teidän myös muutaman tapauksen missä paketista otettu boschin maffi ollut rikki. Tuota tietty hieman hankala pois suolkea ostamatta taas uutta. Multa löytyy käytetty ehjä, jos LR17 haluaa postikuluja vastaan testailla?
                              F11 530xd LCI
                              S2 Avant

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5152
                                • Kouvola, Savisto

                                #30
                                Originally posted by Jacques View Post
                                Tarkoittaako "vakio"
                                a) alkuperäistä vastaava bin, tehoiltaan ainakin
                                b) ista-p yms työkalulla päivitetty tehtaan ohjelmisto
                                c) autosta alunperin otettu backup-bin
                                ?

                                Pointti oli että ongelmanselvitystyö tehdään vakio-ohjelmaa vasten.
                                Binäärisesti toteaminen toimi / ei toimi, herättää kysymyksen, tehtiinkö diagnosointia/anturitietojen loggausta/testi prosesseja/jne?
                                Kuten kirjoitin, auton alkuperäinen oma vakio softa.
                                Eli C
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎