Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530iA -05 puhaltaa kylmää

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koivari-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 88
    • Hamina

    E61 530iA -05 puhaltaa kylmää

    Noniin, tästä olikin muutama keskustelu jo aiemminkin... Ei oikein selvää ole tullut mikä yleisesti vaivaa näitä. Itse kyllä postaan lopputuloksen mikäli tämä homma saadaan kuntoon.


    Loppui lämpöisen puhaltaminen. Autossa on tehdaswebasto joka ei tosin oo mun aikana pelannut. Se on nyt pöydällä tutkittavana samalla.

    -Alkuun ei tosiaan tullut lämmintä ollenkaan.

    -Nyt on vaihdettu vesipumppu, termari ja vesiventtiili. Huuhdeltu kennoa vedellä joka tulikin hyvin läpi. Laitettu lisävesipumppukin kennon linjaan virtauksen tehostamiseksi kun webaston pumppu pois. (oletus että webaston pumppu tehostaa kiertoa koska tässä ei erillistä lisävesipumppua ole toisin kuin ei webastollisessa?.

    Moottorin lämmöt ok paikallaan sekä ajossa nyt. Kennojen lämmötkin paikallaan ~70c mutta hetken ajon jälkeen useimmiten putoavat lähelle nollaa. Eletään leutoa talviaikaa -5c. Myös sisätilan anturit näyttävät oikeita arvoja ja lämpötilansäätönupit vaikuttavat pelaavan istan mukaan.

    Tällä hetkellä repsikan puoli lämpenee huomattavasti paremmin kuin kuskin puoli. Onko nyt sitten enää oikein jäljellä kuin tuo kennon tukkeutuminen... Tosin jännä että välillä puhaltaa joka reiästä kuumaa ja toisinaan ei mistään. Ideat ovat miltei lopussa .

    Huomio: Korjaamolla kun järjestelmään laitettiin painetta niin lämmintä alkoi tulemaan hyvin, en tiädä mihin tämä vaikuttaa mutta varmaan paisarin korkkikin täytyy kokeilla uusia vielä. Ja nestettä on ja ilmaus suoritettu.
  • Koivari-
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 88
    • Hamina

    #2
    Edit: Nyt seurailin lämpöä salavalikosta. Tyhjäkäynnillä +0 hallissa pysyivät 75c tuntumassa. Kierroksilla nousi ~81 ja taas himmaili 75c tuntumaan. Onko nää termarit uutena paskana vai onko nuo normilämpöjä.

    Comment

    • kalevik
      BTCF Member
      • Apr 2009
      • 957
      • Salo

      #3
      Originally posted by Koivari- View Post
      Edit: Nyt seurailin lämpöä salavalikosta. Tyhjäkäynnillä +0 hallissa pysyivät 75c tuntumassa. Kierroksilla nousi ~81 ja taas himmaili 75c tuntumaan. Onko nää termarit uutena paskana vai onko nuo normilämpöjä.
      En ole salavalikosta katsonut, mutta esim torque tai bimmer-tool näyttää minulla 95-97 astetta. Viimeksi kun katsoin kun keli oli nollan paikkeilla, ja matka-ajoa takana 15-20 km.


      Kone m54b25
      Last edited by kalevik; 24-12-2021, 11:50. Reason: lisätty moottorin tyyppi
      E61 525i, Suzuki VS1400
      Exät: Jaana, Susanna, Maija

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        #4
        Piti oikein koe suorittaa.

        Pakkasta -13 astetta. TT-thermolla (1kW) 40 min, veden lämpö +20. Paikallaan käyntiä noin 8 min, lasien putsausta. Vesi +50.

        Piihovin pihalla 80 astetta, matka noin 4 kilsaa.
        Pikaiset ostokset ja motarille kohti helsinkiä. P-paikan jälkeen vesi +90, oisko 2 km, ja pari lisää niin +95.
        Muurlan liittymästä takaisin, vesi 93-95.

        Mielenkiintoinen ilmiö tapahtui kun himmasin piihovin liittymään. Lämmöt putosi muutamassa sekunnissa 93 -> 78. Siitä nousivat pikkuhiljaa takaisin 92-93 ohitustien risteykseen (noin 4 km).


        Lämmöt katsottu torque-prolla.
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Koivari-
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 88
          • Hamina

          #5
          No nyt on ajeltu kaupunkia ja maantietä. Lämmöt keikkuu siellä 70-85 riippumatta onko automaatti-ilmastointi päällä tai kokonaan off-asennossa. Ei vaikuttanut tuo vaihteiston jäähdyttimen putken pihtiluttaus mitään. Ei oikein enää ole vaihtoehtoja kuin että uusikaan termari ei pelaa oikein? Eikö lämmön pitäisi mennä 90 päälle kuitenkin. Joku jolla tietoa voisi asiaa valaista. Täytynee vielä uusi korkki ostaa paisariin. Sulkea kaikki skenariot pois.

          Comment

          • markok
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 3018
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by Koivari- View Post
            No nyt on ajeltu kaupunkia ja maantietä. Lämmöt keikkuu siellä 70-85 riippumatta onko automaatti-ilmastointi päällä tai kokonaan off-asennossa. Ei vaikuttanut tuo vaihteiston jäähdyttimen putken pihtiluttaus mitään. Ei oikein enää ole vaihtoehtoja kuin että uusikaan termari ei pelaa oikein? Eikö lämmön pitäisi mennä 90 päälle kuitenkin. Joku jolla tietoa voisi asiaa valaista. Täytynee vielä uusi korkki ostaa paisariin. Sulkea kaikki skenariot pois.
            Tämä on ilmeisesti N52 moottorilla? Oliko uusi termari alkuperäis osa? Vaihtoehtoja alhaisiin lämpöihin on aika paljon, koska näissä auto itse säätelee lämpöä haluamakseen. Testerillä live dataa lukemalla saisi selville termostaatin toiminnan. Lue tämä topic läpi niin saat aika paljon lisätietoa asiasta https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=238634
            BMW 530iA Touring -05

            Comment

            • Koivari-
              Bimmer Rookie
              • Jul 2007
              • 88
              • Hamina

              #7
              Joo tosiaan N52b30 taitanee olla tuo moottori.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎