Originally posted by JJtalo
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Hehkureleen ohitus - toimimaan napilla?
Collapse
X
-
Originally posted by tommipommi View PostVoi olla, mutta miksi "pikahehkun" sitten tarvitsee jo oven avauksesta alkaa hehkuttelemaan. Se on minusta järjetöntä tämä ihmiskunnan kiire, ettei muka kerkee paria sekuntia odotella kun avaimesta kääntää. Nyt näissä vanhoissa. romuissa ei tiedä millon ja miten hehkuttaa jos se jo oven aukomisesta aktivoituu, varmaan hienoa mainostaa noi systeemit, mutta itse en ehkä ole niin tätä ovenkahvahehkutuksen fanittajaporukkaa. Mielipiteenä vain
Saatan käydä pakkasilla autosta jotain hakemassakin vaan, ei sen sillon tarvitsisi alkaa suotta hehkuttelemaan, mutta näillä mennäänihan turha tuokin sais ruveta hehkuttaa vasta kun avain lukossa... Kuluu vain hehkut ja virtaa
Bmw 320d -10
Volvo s40 2.4 -05
ex:bmw 316 e46 1.9 -02
,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d
Comment
-
-
Kyllä se olisi toteutettavissa, jopa suht yksinkertaisesti.
Luodaan auton oman hehku järjestelmän rinnalle oma mekaanisesti toimiva.
Tarviit vaihtoreleen, jousipalautteisen painonapin sekä johtoa.
Kytkentä:
Rele sijoitetaan hehkujen ja ohjainyksikön väliin, normal close, eli releen ohjausjännitteen puuttuessa auton oma järjestelmä hoitaa virran hehkuille.
Hyttiin asennetaan jousipalautteinen painonappi ja mielellään myös merkkivalo. Painonapilla ohjataan asennetun releen toimintaa.
Nappia painettaessa merkkivalo syttyy, rele vetää ja hehkut lämpenee.
Releelle siis täytyy vetää akulta suorat johdotukset.
Painonapin jännitteen voi ottaa mistä haluaa. Mutta itse ottaisin sen virtalukon kautta.
Ensimmäinen etappi hommassa on löytää oikeanlainen rele, riittävän suurella virran kestolla.
Comment
-
-
Tähän tyyliin vaan, korvaat mekaaniset vivut painonapilla jne. Rele pitää kestää isoja virtoja, 800-1000A ?.
Auton hehkureleboxi kannattanee jättää paikalleen että auto luulee edelleen tekevänsä itse hehkutuksen.
Last edited by BMW525Xda; 23-01-2022, 23:04.
Comment
-
-
Originally posted by Hezman View PostEnsimmäinen etappi hommassa on löytää oikeanlainen rele, riittävän suurella virran kestolla.
Myydään noita varsinaisia hehkureleitäkin, virrankestot 100 -200 A, eikä näytä maksavan paljon.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Pikahehkut ei välttämättä kovin kauaa kestä mikäli sinne syötetään akkujännitettä semmoisenaan.
Pulssisuhdeohjattuja, kun ovat. Maksimi esihehkutus aika luokkaa alle 3s kovimmilla pakkasilla.
Hehkujahan ohjaillaan myös moottorin ollessa käynnissä kunnes moottori alkaa olla lämmin.-M5- '00
-i3 94 rex '19
-Ascona B 4.0 '80
Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
-Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
-Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista
Comment
-
-
Originally posted by zakspeed View PostPikahehkut ei välttämättä kovin kauaa kestä mikäli sinne syötetään akkujännitettä semmoisenaan.
Pulssisuhdeohjattuja, kun ovat. Maksimi esihehkutus aika luokkaa alle 3s kovimmilla pakkasilla.
Hehkujahan ohjaillaan myös moottorin ollessa käynnissä kunnes moottori alkaa olla lämmin.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostTätä tarkoitin aiemmalla kirjoituksellani. Ja mitenkähän dpf poltto onnistuu "manuaali hehkuilla",vaikka jotkut väittää ettei siinä toimivia hehkuja tarvita?
Onhan tuossa "nappihehkussa" ongelmansa, mutta koko idean tyrmääminen tuollaisilla argumenteilla on melkoista j-sana:telua.
Samaan aikaan jotkut kuitenkin muuttavat koko moottorin ohjausta lisätehon takia ja tuolloin esim päästöt on jotain aivan muuta kuin "oem".E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by tommipommi View Postoven avauksesta alkaa hehkuttelemaan.
Originally posted by Hezman View PostKyllä se olisi toteutettavissa, jopa suht yksinkertaisesti.
Luodaan auton oman hehku järjestelmän rinnalle oma mekaanisesti toimiva.
Tarviit vaihtoreleen, jousipalautteisen painonapin sekä johtoa.
Kytkentä:
Rele sijoitetaan hehkujen ja ohjainyksikön väliin, normal close, eli releen ohjausjännitteen puuttuessa auton oma järjestelmä hoitaa virran hehkuille.
Hyttiin asennetaan jousipalautteinen painonappi ja mielellään myös merkkivalo. Painonapilla ohjataan asennetun releen toimintaa.
Nappia painettaessa merkkivalo syttyy, rele vetää ja hehkut lämpenee.
Releelle siis täytyy vetää akulta suorat johdotukset.
Painonapin jännitteen voi ottaa mistä haluaa. Mutta itse ottaisin sen virtalukon kautta.
Ensimmäinen etappi hommassa on löytää oikeanlainen rele, riittävän suurella virran kestolla.
Vieläkin hehkunappi on mielessä. Tältä youtube -videolta näkyy "savutus ilman hehkuja" ja hehkujen kanssa https://www.youtube.com/watch?v=iIPvNYy7rXw
Ehkä ne hehkut olisi hyvä olla "automaattisena". Niin tai näin, homma on vielä täällä tekemättä. Sen manuaalisenkin toteutuksen kanssa joutuu hieman puuhaamaan.2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic
Comment
-
-
Noita hehkunappeja on tullu vaneissa nähtyä jonkin verta, ovat kyllä ajaneet asiansa.
En ymmärrä miksei hehkunappi toimisi bemareissa samanlailla, jos dieselin saa käymään, se pysyy myös käynnissä.
Toki ei voi hehkuttaa kun sekuntteja. Siksi olisi hyvä tehdä merkkivalo tai samanlailla kun vaneissa oli hehkutulppa toimi valona. Eli kun kärki näytti kuumenneen lopetettiin hehkuttaminen.
Loppu onki jeesustelua. Tuossa vaiheessa kun ruvetaan hehkujen ohjausta muuttelemaan on todennäköisesti asentajalle yks hailee toimiiko dpf. Se on kumminkin todennäköisesti poissa käytöstä tai otetaan pois käytöstä.
Toki tuollainen ei tällä OEM+ foorumilla ole se juttu.
Enkä itsekkään kauheen mielelläni näkisi omassa autossani ylimääräisiä nappeja.
Mutta tämä on kumminkin autoaiheinen foorumi missä kysytään ja tarjotaan neuvoja jos niitä on. Ei kaikkea tarvi ymmärtää tai olla heti ampumassa ideoita alas.
Harrastetaan, kokeillaan ja erehdytään.G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S
Ex:
E61 535dA -05
E91 320dA -06
E53 X5 3.0dA - 03
E39 535iA -01
E39 520i -97
E39 530dA - 00
Comment
-
Comment