Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hehkureleen ohitus - toimimaan napilla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #16
    Originally posted by JJtalo View Post
    Jos toimintavarmuutta haluaa, niin kannattaa ostaa uudet osat ihan liikkeestä. Oman ajan ja rahan haaskausta laittaa käytettyjä kulutusosia - samoin halvimpia tarvikeosia. Toki nyt on hankala saada uusia hehkureleitä, mutta ei mitään järkeä ostaa torista käytettyjä kun ne voi myyjän puheista riippumatta olla jo valmiiks rikki. Ja vaihtaa kaikki kerralla, hehkut ja releen ja virtapiuhanki jos on rapsakka.
    Tämä nimenomainen hehkurele ei ole kulutusosa, se on täysin elektroninen laite, joka oikein suunniteltuna kestää "ikuisesti".
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • tuningki
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1205
      • $ievi

      #17
      Originally posted by tommipommi View Post
      Voi olla, mutta miksi "pikahehkun" sitten tarvitsee jo oven avauksesta alkaa hehkuttelemaan. Se on minusta järjetöntä tämä ihmiskunnan kiire, ettei muka kerkee paria sekuntia odotella kun avaimesta kääntää. Nyt näissä vanhoissa. romuissa ei tiedä millon ja miten hehkuttaa jos se jo oven aukomisesta aktivoituu, varmaan hienoa mainostaa noi systeemit, mutta itse en ehkä ole niin tätä ovenkahvahehkutuksen fanittajaporukkaa. Mielipiteenä vain

      Saatan käydä pakkasilla autosta jotain hakemassakin vaan, ei sen sillon tarvitsisi alkaa suotta hehkuttelemaan, mutta näillä mennään
      No tuo on kyllä perseestä.. miettinyt kun joskus et mitäs se konehuoneessa raksuttelee kun ovet aukoo ihan turha tuokin sais ruveta hehkuttaa vasta kun avain lukossa... Kuluu vain hehkut ja virtaa
      Bmw 320d -10
      Volvo s40 2.4 -05
      ex:bmw 316 e46 1.9 -02
      ,ex:Bmw 316 e46 1.9 -02{palanut}
      ,ex:opel vectra B 2,0 -00 4d,ex:-volvo s40 2.0 -96,ex:e36 316i -95 4d m3 luuk,ex: e36 316i -91 4d ,ex: e30 320i -90 2d,first:e30 316 -87 2d

      Comment

      • tommipommi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2011
        • 225
        • sastamala

        #18
        Originally posted by tuningki View Post
        No tuo on kyllä perseestä.. miettinyt kun joskus et mitäs se konehuoneessa raksuttelee kun ovet aukoo ihan turha tuokin sais ruveta hehkuttaa vasta kun avain lukossa... Kuluu vain hehkut ja virtaa
        Just näin!

        Comment

        • Hezman
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2012
          • 708
          • Jyväskylä

          #19
          Kyllä se olisi toteutettavissa, jopa suht yksinkertaisesti.
          Luodaan auton oman hehku järjestelmän rinnalle oma mekaanisesti toimiva.

          Tarviit vaihtoreleen, jousipalautteisen painonapin sekä johtoa.

          Kytkentä:
          Rele sijoitetaan hehkujen ja ohjainyksikön väliin, normal close, eli releen ohjausjännitteen puuttuessa auton oma järjestelmä hoitaa virran hehkuille.

          Hyttiin asennetaan jousipalautteinen painonappi ja mielellään myös merkkivalo. Painonapilla ohjataan asennetun releen toimintaa.
          Nappia painettaessa merkkivalo syttyy, rele vetää ja hehkut lämpenee.
          Releelle siis täytyy vetää akulta suorat johdotukset.
          Painonapin jännitteen voi ottaa mistä haluaa. Mutta itse ottaisin sen virtalukon kautta.

          Ensimmäinen etappi hommassa on löytää oikeanlainen rele, riittävän suurella virran kestolla.

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #20
            Tähän tyyliin vaan, korvaat mekaaniset vivut painonapilla jne. Rele pitää kestää isoja virtoja, 800-1000A ?.



            Auton hehkureleboxi kannattanee jättää paikalleen että auto luulee edelleen tekevänsä itse hehkutuksen.

            Last edited by BMW525Xda; 23-01-2022, 23:04.

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #21
              Originally posted by Hezman View Post
              Ensimmäinen etappi hommassa on löytää oikeanlainen rele, riittävän suurella virran kestolla.
              Helpoiten tuollaisen löytää vanhasta starttimoottorista, solenoidi. On sopivat liitinruuvitkin valmiina.


              Myydään noita varsinaisia hehkureleitäkin, virrankestot 100 -200 A, eikä näytä maksavan paljon.
              Last edited by kalevik; 07-01-2022, 10:00. Reason: hehkurele-maininta
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • zakspeed
                BTCF Member
                • Nov 2003
                • 1996
                • Tampere/kainuu

                #22
                Pikahehkut ei välttämättä kovin kauaa kestä mikäli sinne syötetään akkujännitettä semmoisenaan.

                Pulssisuhdeohjattuja, kun ovat. Maksimi esihehkutus aika luokkaa alle 3s kovimmilla pakkasilla.

                Hehkujahan ohjaillaan myös moottorin ollessa käynnissä kunnes moottori alkaa olla lämmin.
                -M5- '00
                -i3 94 rex '19
                -Ascona B 4.0 '80
                Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10043
                  • KVLA

                  #23
                  Originally posted by zakspeed View Post
                  Pikahehkut ei välttämättä kovin kauaa kestä mikäli sinne syötetään akkujännitettä semmoisenaan.

                  Pulssisuhdeohjattuja, kun ovat. Maksimi esihehkutus aika luokkaa alle 3s kovimmilla pakkasilla.

                  Hehkujahan ohjaillaan myös moottorin ollessa käynnissä kunnes moottori alkaa olla lämmin.
                  Tätä tarkoitin aiemmalla kirjoituksellani. Ja mitenkähän dpf poltto onnistuu "manuaali hehkuilla",vaikka jotkut väittää ettei siinä toimivia hehkuja tarvita?

                  Comment

                  • tommipommi
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2011
                    • 225
                    • sastamala

                    #24
                    Voihan tossa olla monta monessa, mutta tämä kun on tuning club niin kumpiko sopii paremmin kuvaan oem-systeemi vai nappihehkutusi

                    Comment

                    • kalevik
                      BTCF Member
                      • Apr 2009
                      • 957
                      • Salo

                      #25
                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Tätä tarkoitin aiemmalla kirjoituksellani. Ja mitenkähän dpf poltto onnistuu "manuaali hehkuilla",vaikka jotkut väittää ettei siinä toimivia hehkuja tarvita?
                      Mitenkähän dpf poltto onnistuu niissä autoissa joista koko pönttö on poistettu/tyhjätty?

                      Onhan tuossa "nappihehkussa" ongelmansa, mutta koko idean tyrmääminen tuollaisilla argumenteilla on melkoista j-sana:telua.
                      Samaan aikaan jotkut kuitenkin muuttavat koko moottorin ohjausta lisätehon takia ja tuolloin esim päästöt on jotain aivan muuta kuin "oem".
                      E61 525i, Suzuki VS1400
                      Exät: Jaana, Susanna, Maija

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10043
                        • KVLA

                        #26
                        Originally posted by tommipommi View Post
                        Voihan tossa olla monta monessa, mutta tämä kun on tuning club niin kumpiko sopii paremmin kuvaan oem-systeemi vai nappihehkutusi
                        Ai niin. Tuningklubi,sehän tästä hommasta teki kerta heitolla järkevää. Perun kaikki edelliset kirjoitukseni.

                        Comment

                        • 4cyl turbo
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2020
                          • 112
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by tommipommi View Post
                          oven avauksesta alkaa hehkuttelemaan.
                          Oonkin ihmetellyt, autoa huoltaessani, kun moottoritilassa jotain sähkölaitteen ääntä /naksuntaa kuuluu oven avaukseen liittyen.

                          Originally posted by Hezman View Post
                          Kyllä se olisi toteutettavissa, jopa suht yksinkertaisesti.
                          Luodaan auton oman hehku järjestelmän rinnalle oma mekaanisesti toimiva.
                          Tarviit vaihtoreleen, jousipalautteisen painonapin sekä johtoa.
                          Kytkentä:
                          Rele sijoitetaan hehkujen ja ohjainyksikön väliin, normal close, eli releen ohjausjännitteen puuttuessa auton oma järjestelmä hoitaa virran hehkuille.
                          Hyttiin asennetaan jousipalautteinen painonappi ja mielellään myös merkkivalo. Painonapilla ohjataan asennetun releen toimintaa.
                          Nappia painettaessa merkkivalo syttyy, rele vetää ja hehkut lämpenee.
                          Releelle siis täytyy vetää akulta suorat johdotukset.
                          Painonapin jännitteen voi ottaa mistä haluaa. Mutta itse ottaisin sen virtalukon kautta.

                          Ensimmäinen etappi hommassa on löytää oikeanlainen rele, riittävän suurella virran kestolla.

                          Vieläkin hehkunappi on mielessä. Tältä youtube -videolta näkyy "savutus ilman hehkuja" ja hehkujen kanssa https://www.youtube.com/watch?v=iIPvNYy7rXw

                          Ehkä ne hehkut olisi hyvä olla "automaattisena". Niin tai näin, homma on vielä täällä tekemättä. Sen manuaalisenkin toteutuksen kanssa joutuu hieman puuhaamaan.
                          2004 E61 530d, manuaalivaihteinen, titansilber metallic

                          Comment

                          • _Bäri_
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2014
                            • 932
                            • Turku

                            #28
                            Noita hehkunappeja on tullu vaneissa nähtyä jonkin verta, ovat kyllä ajaneet asiansa.

                            En ymmärrä miksei hehkunappi toimisi bemareissa samanlailla, jos dieselin saa käymään, se pysyy myös käynnissä.

                            Toki ei voi hehkuttaa kun sekuntteja. Siksi olisi hyvä tehdä merkkivalo tai samanlailla kun vaneissa oli hehkutulppa toimi valona. Eli kun kärki näytti kuumenneen lopetettiin hehkuttaminen.

                            Loppu onki jeesustelua. Tuossa vaiheessa kun ruvetaan hehkujen ohjausta muuttelemaan on todennäköisesti asentajalle yks hailee toimiiko dpf. Se on kumminkin todennäköisesti poissa käytöstä tai otetaan pois käytöstä.

                            Toki tuollainen ei tällä OEM+ foorumilla ole se juttu.

                            Enkä itsekkään kauheen mielelläni näkisi omassa autossani ylimääräisiä nappeja.


                            Mutta tämä on kumminkin autoaiheinen foorumi missä kysytään ja tarjotaan neuvoja jos niitä on. Ei kaikkea tarvi ymmärtää tai olla heti ampumassa ideoita alas.

                            Harrastetaan, kokeillaan ja erehdytään.
                            G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                            Ex:
                            E61 535dA -05
                            E91 320dA -06
                            E53 X5 3.0dA - 03
                            E39 535iA -01
                            E39 520i -97
                            E39 530dA - 00

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎