Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 Sleepmode kateissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Artsendal
    Newbiemmer
    • Feb 2018
    • 7
    • Tampere

    E61 Sleepmode kateissa

    Yllättikö otsikko? Ei minuakaan. Nyt kun olen tarpeeksi kauan saanut kiroilla ja tapella auton kanssa niin voi nöyrtyä kysymään viisaammilta. Elikkäs 530D 2005 ei tahdo mennä unille. Samaisesta aiheesta lukenut kymmeniä topicceja täältä ja ulkomailta, muttei niistä ole apua löytynyt. Päävirtakatkasija olisi houkutteleva vaihtoehto, mutta koitetaan nyt neuvoilla vielä kuntoon.

    Ongelma ilmeni yht' äkkiä, kun aloin ihmetellä CCC:n ruksustusta ja hävinneitä päivämäärä tietoja aina kun auton oven avasi muutaman päivän seisonnan jälkeen. Myös startti pyöri melko laiskasti. "increased battery discharge", ilmoitus tuli myös tutuksi. Noo en tästä heti huolestunut, kun auto ei jatkuvassa ajossa ollut, vaan lähinnä siirrelty pihassa.

    Sattumalta kerran huomasin, että vaihteenvalitsimessa palaa valo, vaikka auto oli jo seissyt jokusen tunnin; ei siis mene nukkumaan. Joku iso rele lyö ilmeisesti virrat poikki, kun jännite menee tarpeen alhaiseksi, tämän takia CCC alkaa mekastaa kun auton herättää. Fiksu keksintö kyllä, kun näitä virtaongelmia näissä tuntuu olevan .

    Tässä kohtaa ajattelin vikakoodit lukea Autocomilla ja niitä tulikin melko runsaasti. Kaikissa ei selitettä ollut, mutta laittelin sulkuihin, mistä koodi testerin mukaan tuli.

    - 44E2 laturi, katkonainen

    - CED408 (EKPS -polttoainepumppu)

    - A55708 (Mittaristo)
    - A3C710 (Mittaristo)
    - E104 K-can väylä vika

    - E71D14 (IHKA)
    -9C78 pesimen suuttimen lämmitys, ei signaalia
    - 9c54 AUC- tunnistin
    - E70400 (IHKA)

    - 51AD (vaihteisto)

    - 9891 Turvavyön solki, avoin virtapiiri

    - A0B2 liitin 30E, katkonainen
    - D90400 (CAS)

    - A411 kuormituksen katkaisu (KBM)
    - E5840 takaluukku, automaattinen pehmeä sulkeutuminen (KBM)

    - 6140 ohjauskulma
    - 6145 kulmasummasuhde
    -CE 93 ohjauspyörän kulma

    - A468 (CCC)
    - A46D MOST-renkaan nollaus
    - E5C4 (CCC)
    - E2C4 (CCC)
    - E2C7 (CCC)
    - DA04 (kattoluukku)

    Lisäksi koodit tuli kaikilta hehkuilta, mutta tähän ilmeisesti syynä perinteikäs hehkurele.


    Koodien luvun jälkeen alkoikin vian metsästys. Yhden LCI mallin virran kulutus ongelman kanssa jo painineena oli taskussa monta ideaa mistä lähtisi vikaa etsimään. Ensin etupenkkien alta boksit irti; ei vaikutusta. Sitten takaluukku auki ja varapyörä pois, kun panoraama luukullinen malli kyseessä. Ja heti bingo; kontissa vettä. Boksit ja releet irti ja tarkasteluun. MPM entinen, mutta yllättäen auto ei vieläkään halua nukahtaa siinä oletetussa 16min ajassa. Sitten lähti TCU irti ja takaluukun johtosarja syyniin. Ei vikoja näissäkään. Sitten kokeilin perinteistä sulakkeiden irrottelua, muttei tästäkään riemun kiljahduksia syntynyt. Tämän jälkeen alkoi liittimiä irrota melko reippaalla kädellä, mutta valo loistaa aina vaan vaihdekepin vieressä. Nyt on päästy siihen tilanteeseen, että hanskalaatikon takaa kaikki boksit irti, kuin myös takalaatikosta. IHKA, CCC, DDE, KOMBI, LCM, vahvistin ja antennivahvistin irti. Kaikista ovista, ratin säätöservosta, takalasin ja takaluukun lukoilta liittimet irti. Virtalukkostakin kokeilin liittimen irti. Kaikkia irrotettuja bokseja ja liittimiä ei tähän hätään enään muista kun purkaminen tähän pisteeseen on ollut melko aikaa vievää, kun jokaisen irrotuksen jälkeen odotellu auton nukahtamista turhaan.

    Hanskalaatikosta sulakkeen 7, takakontista sulakkeen 85 tai takaalta sulaketaulusta isomman releen irrottamalla sammuu valo vaihteenvalitsimesta, muttei kyllä sytykkään. Sama tapahtuu CAS boksin irrottamalla.

    Em. Toimenpiteet on ajanut siihen pisteeseen, että valo sammuu kepistä n. 45min jälkeen. Vähän pitäisi tuota aikaa vielä saada lyhyemmäksi. Virta-avaimesta saa valon uudelleen syttymään vaihteenvalitsimeen. Mitään muuta autossa ei tapahdukkaan, kun kaikki alkaa irti olemaan . Ennen kaikkia näitä purettuja osia 16min välein auto piti ääntä monestakin suunnasta, kun koitti unille mennä. Sitten taas 16min hiljaista ja samat äänet ympäri autoa.

    Muita huomiota mitä olen tehnyt: Ennen tätä vikaa, oven avaamalla ratti ajoi itsensä ylös automaattisesti ja takaisin alas, kun virran käänsi päälle. Ratin säätö toimii normaalisti, muttei tuo automatiikka enää. Muuten sähkölaitteet toiminut kaikki, pois lukien pätkivä radio. Tässä vika ilmeisesti antennivahvistimessa.

    K-Väylästä tuo antaa jotakin koodeja. Löytyykö väylästä vielä jotakin laitteita, mitä en ole irti napannut? Vai voisiko itse väylä olla viallinen? Tai kenties CAS-boksi?

    Nyt olisi ne hyvät ideat tarpeen, ettei joudu autolle heiluttamaan valkoista lippua.
  • aae30
    BTCF Member
    • May 2010
    • 2712
    • .fi

    #2
    latasit varmaan akun täyteen, ennenkuin aloitit vikaa etsimään?

    fwiw., Pazi88 voitti vastaavan(?) ongelman omasta E61:destään hyvinkin hiljattain,
    ja siitä lisää hänen projektitopikissaan:
    https://www.btcf.fi/forum/showthread...=405599&page=5
    Sorry I'm Not Sorry
    E34 540iA 93 sedan
    E34 540iA 93 sedan
    E39 530iA 00 touring

    Comment

    • Artsendal
      Newbiemmer
      • Feb 2018
      • 7
      • Tampere

      #3
      Joo patteria on ladattu kyllä. Avauksesta jäi puuttumaan, että IBS on myös pois suljettu.

      Topicci tuli lukastua ja Pasin ratkasu oli takalasin mikrokytkin. Siitäkin nappasin liittimen jo irti.

      Comment

      • Artsendal
        Newbiemmer
        • Feb 2018
        • 7
        • Tampere

        #4
        Yhä edelleen auto samassa pisteessä, puolin purettuna hallissa. Avauspostauksesta on vinkkejä tullut pesimensuuttimien lämmityksestä, sadetunnistimesta, airbag boksista, CD-vaihtajasta sekä webastosta. Kyseisten palikoiden irroittelu ei vaikutusta ole tuonu suuntaan tai toiseen.

        ISTAllahan tämän ongelman purku olisi kannattanut aloittaa, mutta lähes varma kun olin että kastunut MPM nämä aihauttiaisi, niin tuli kovalla purkuinnolla ja unplug periaatteella käytyä kaikki boksit läpi. nyt ei viitteis kaikkia bokseja, liittimiä ja sulakkeita laittaa paikoilleen, kun vian haku on näin pitkällä jo perinteisin konstein.

        Avauksessa mainittuun K-väylä kysymykseen kaipailisin edelleen vastauksia. Eli onko väylässä vielä jotakin, jota ei ole vielä irroitettu?

        Nöyrä pyyntö BMW- velhoille, jos viitsisivät hetken tätä vaivaa miettiä niin sais auton taas tien päälle!

        Comment

        • tonnizi
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 1501
          • Mäntsälä

          #5
          Koitappa laittaa ovet lukkoon ja jätä konttiauki, katso että vaihdekepin vierestä valo sammuu.

          Sen jälkee mittaa virrankulutus levossa.
          Pitäisi olla 0.01-0.02.
          Voit myös testaa ottaa mittraiston sulakkeen irti.

          Itsellä siia oli ongelma että virrat hävis yön aikana.
          Viaksi löytyi mittaristo
          Social Media:
          - Twitter
          - Instagram
          - Twitch

          - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
          Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

          Nykyinen:
          E61 530d -04
          Ex:
          E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

          Comment

          • Artsendal
            Newbiemmer
            • Feb 2018
            • 7
            • Tampere

            #6
            Sepä tässä onkin vikana ettei se valo sammu. Valon pitäis sammua 16min kohdalla viimeisestä toiminnosta, on ovet lukossa tai ei. Valo sammuu, nyt kun koko lailla kaikki boksit on irti, noin 45min kuluessa. Aikasemmin valo sammui vasta kun virrat meni tarpeen alas ja auton oma järjestelmä katkasi kaikki virrat, jotta virtaa riittäisi vielä yhteen starttiin. Mittariston sulake ja koko mittaristokin on irti jo. Virran kulutusta ei ole tullut mittailtua.

            Oma seuraava kokeilu vois olla CAS boksi, koska se on tällä hetkellä aika lailla ainut laite, joka autossa on kiinni. Mikäli CAS boksin irrottaa ei valoa vaihteen valitsimeen saa edes syttymään virta-avaimesta. Boksin vaihto vaan ilmeisesti vaatisi ohjelmoinnin, jota varten pitäis autoon laittaa kaikki sulakkeet, releet ja laitteet takaisin, jotka on tullu irroteltua vika mahdollisuuksina.

            Comment

            • tonnizi
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 1501
              • Mäntsälä

              #7
              Originally posted by Artsendal View Post
              Sepä tässä onkin vikana ettei se valo sammu. Valon pitäis sammua 16min kohdalla viimeisestä toiminnosta, on ovet lukossa tai ei. Valo sammuu, nyt kun koko lailla kaikki boksit on irti, noin 45min kuluessa. Aikasemmin valo sammui vasta kun virrat meni tarpeen alas ja auton oma järjestelmä katkasi kaikki virrat, jotta virtaa riittäisi vielä yhteen starttiin. Mittariston sulake ja koko mittaristokin on irti jo. Virran kulutusta ei ole tullut mittailtua.

              Oma seuraava kokeilu vois olla CAS boksi, koska se on tällä hetkellä aika lailla ainut laite, joka autossa on kiinni. Mikäli CAS boksin irrottaa ei valoa vaihteen valitsimeen saa edes syttymään virta-avaimesta. Boksin vaihto vaan ilmeisesti vaatisi ohjelmoinnin, jota varten pitäis autoon laittaa kaikki sulakkeet, releet ja laitteet takaisin, jotka on tullu irroteltua vika mahdollisuuksina.
              Itsellä meni 45min että meni nukkumaan.

              Mutta mittaa kulutus.
              Eli ovet lukkoon, sillee että kontti on sulla auki.
              Sitten ootat niin kauan että auto nukkuu ja rupeet mittailee virrankulutusta.
              Otat joka ikisen sulakeen irti ja rupeet lykkää niitä yksi tellen takasin.
              Niin kauan että se kulutus nousee.

              Jos esim lykkäät vaikka nro 11 sulakeen takasin ja se kulutus nousee niin vika on sillon siinä, katsot vaa mikä laite sen takana on.
              Social Media:
              - Twitter
              - Instagram
              - Twitch

              - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
              Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

              Nykyinen:
              E61 530d -04
              Ex:
              E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

              Comment

              • Artsendal
                Newbiemmer
                • Feb 2018
                • 7
                • Tampere

                #8
                Siis hetkinen. Onko se 45min oikea aika kun pitäis valon sammua vaihdekepin juuresta?? Joka puolelta lueskellut että 16min olis oikea nukahatamis aika.

                Voisikos muutama e61 pre-LCI omistaja kokeilla kauanko menee vaihteenvalitsimen valon sammumiseen, viimeisestä toimminnosta.

                Comment

                • tonnizi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 1501
                  • Mäntsälä

                  #9
                  Originally posted by Artsendal View Post
                  Siis hetkinen. Onko se 45min oikea aika kun pitäis valon sammua vaihdekepin juuresta?? Joka puolelta lueskellut että 16min olis oikea nukahatamis aika.

                  Voisikos muutama e61 pre-LCI omistaja kokeilla kauanko menee vaihteenvalitsimen valon sammumiseen, viimeisestä toimminnosta.
                  Siis mul sammu se valo siit keoin vierest 45min päästä. Ilmeisesti sen takia ku mittaristo oli rikki. Ku nyt kuitenki sammuu paljon aikasemmin.

                  Ootko muuten katonnu että CCC yksikkö ei tekis tuota?
                  Social Media:
                  - Twitter
                  - Instagram
                  - Twitch

                  - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                  Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                  Nykyinen:
                  E61 530d -04
                  Ex:
                  E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                  Comment

                  • Artsendal
                    Newbiemmer
                    • Feb 2018
                    • 7
                    • Tampere

                    #10
                    Noniin ajattelinkin että se vartti olis lähempänä totuutta. CCC oli remontissa hiljattain,mutta sekin on tällä hetkellä irti kytkettynä. Voin tuota virran kulutusta vielä mittailla, kun se kepin valo sammuu omasta 45min jälkeen. Uskoisin, että virran kulutus on aika lähellä nollaa, koska akussa on säilynyt varaus, vaikka ollut jo jokusen kuukauden tallissa purettuna.

                    Tuo mainitsemasi sulakkeen irrottelu on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta autossa ei ole enää oikeastaan mitään, mitä irroittaa. Siis sulakkeet, releet ja ohjainlaiteet on jo irti. Sen takia tässä alkaa ideat loppua.

                    Comment

                    • tonnizi
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2007
                      • 1501
                      • Mäntsälä

                      #11
                      Originally posted by Artsendal View Post
                      Noniin ajattelinkin että se vartti olis lähempänä totuutta. CCC oli remontissa hiljattain,mutta sekin on tällä hetkellä irti kytkettynä. Voin tuota virran kulutusta vielä mittailla, kun se kepin valo sammuu omasta 45min jälkeen. Uskoisin, että virran kulutus on aika lähellä nollaa, koska akussa on säilynyt varaus, vaikka ollut jo jokusen kuukauden tallissa purettuna.

                      Tuo mainitsemasi sulakkeen irrottelu on varmasti hyvä vaihtoehto, mutta autossa ei ole enää oikeastaan mitään, mitä irroittaa. Siis sulakkeet, releet ja ohjainlaiteet on jo irti. Sen takia tässä alkaa ideat loppua.
                      Juu nää on vaa siis omia veikkauksia ja neuvoja. Mitkä olen itse käyny läpi
                      Social Media:
                      - Twitter
                      - Instagram
                      - Twitch

                      - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                      Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                      Nykyinen:
                      E61 530d -04
                      Ex:
                      E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                      Comment

                      • Artsendal
                        Newbiemmer
                        • Feb 2018
                        • 7
                        • Tampere

                        #12
                        Onko nyt tosiaan niin ettei tältä sivustolta löydy vinkkejä tähän pulmaan? Merkkailkaa tänne nyt kaikki mahdolliset gurut ketä vois tietää, mistä voisi vielä vikaa etsiä. Vai voisiko vika olla tuossa CAS boksissa. Tosiaan 45min ottaa, että vaihdekepin vierestä valo sammuu. Aikasemmista postauksista näkee mitä kaikkea on jo karsittu. Kaikki on siis irti edelleen, ettei testattuja irroituksia ole kytketty takaisin.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎