Yllättikö otsikko? Ei minuakaan. Nyt kun olen tarpeeksi kauan saanut kiroilla ja tapella auton kanssa niin voi nöyrtyä kysymään viisaammilta. Elikkäs 530D 2005 ei tahdo mennä unille. Samaisesta aiheesta lukenut kymmeniä topicceja täältä ja ulkomailta, muttei niistä ole apua löytynyt. Päävirtakatkasija olisi houkutteleva vaihtoehto, mutta koitetaan nyt neuvoilla vielä kuntoon.
Ongelma ilmeni yht' äkkiä, kun aloin ihmetellä CCC:n ruksustusta ja hävinneitä päivämäärä tietoja aina kun auton oven avasi muutaman päivän seisonnan jälkeen. Myös startti pyöri melko laiskasti. "increased battery discharge", ilmoitus tuli myös tutuksi. Noo en tästä heti huolestunut, kun auto ei jatkuvassa ajossa ollut, vaan lähinnä siirrelty pihassa.
Sattumalta kerran huomasin, että vaihteenvalitsimessa palaa valo, vaikka auto oli jo seissyt jokusen tunnin; ei siis mene nukkumaan. Joku iso rele lyö ilmeisesti virrat poikki, kun jännite menee tarpeen alhaiseksi, tämän takia CCC alkaa mekastaa kun auton herättää. Fiksu keksintö kyllä, kun näitä virtaongelmia näissä tuntuu olevan .
Tässä kohtaa ajattelin vikakoodit lukea Autocomilla ja niitä tulikin melko runsaasti. Kaikissa ei selitettä ollut, mutta laittelin sulkuihin, mistä koodi testerin mukaan tuli.
- 44E2 laturi, katkonainen
- CED408 (EKPS -polttoainepumppu)
- A55708 (Mittaristo)
- A3C710 (Mittaristo)
- E104 K-can väylä vika
- E71D14 (IHKA)
-9C78 pesimen suuttimen lämmitys, ei signaalia
- 9c54 AUC- tunnistin
- E70400 (IHKA)
- 51AD (vaihteisto)
- 9891 Turvavyön solki, avoin virtapiiri
- A0B2 liitin 30E, katkonainen
- D90400 (CAS)
- A411 kuormituksen katkaisu (KBM)
- E5840 takaluukku, automaattinen pehmeä sulkeutuminen (KBM)
- 6140 ohjauskulma
- 6145 kulmasummasuhde
-CE 93 ohjauspyörän kulma
- A468 (CCC)
- A46D MOST-renkaan nollaus
- E5C4 (CCC)
- E2C4 (CCC)
- E2C7 (CCC)
- DA04 (kattoluukku)
Lisäksi koodit tuli kaikilta hehkuilta, mutta tähän ilmeisesti syynä perinteikäs hehkurele.
Koodien luvun jälkeen alkoikin vian metsästys. Yhden LCI mallin virran kulutus ongelman kanssa jo painineena oli taskussa monta ideaa mistä lähtisi vikaa etsimään. Ensin etupenkkien alta boksit irti; ei vaikutusta. Sitten takaluukku auki ja varapyörä pois, kun panoraama luukullinen malli kyseessä. Ja heti bingo; kontissa vettä. Boksit ja releet irti ja tarkasteluun. MPM entinen, mutta yllättäen auto ei vieläkään halua nukahtaa siinä oletetussa 16min ajassa. Sitten lähti TCU irti ja takaluukun johtosarja syyniin. Ei vikoja näissäkään. Sitten kokeilin perinteistä sulakkeiden irrottelua, muttei tästäkään riemun kiljahduksia syntynyt. Tämän jälkeen alkoi liittimiä irrota melko reippaalla kädellä, mutta valo loistaa aina vaan vaihdekepin vieressä. Nyt on päästy siihen tilanteeseen, että hanskalaatikon takaa kaikki boksit irti, kuin myös takalaatikosta. IHKA, CCC, DDE, KOMBI, LCM, vahvistin ja antennivahvistin irti. Kaikista ovista, ratin säätöservosta, takalasin ja takaluukun lukoilta liittimet irti. Virtalukkostakin kokeilin liittimen irti. Kaikkia irrotettuja bokseja ja liittimiä ei tähän hätään enään muista kun purkaminen tähän pisteeseen on ollut melko aikaa vievää, kun jokaisen irrotuksen jälkeen odotellu auton nukahtamista turhaan.
Hanskalaatikosta sulakkeen 7, takakontista sulakkeen 85 tai takaalta sulaketaulusta isomman releen irrottamalla sammuu valo vaihteenvalitsimesta, muttei kyllä sytykkään. Sama tapahtuu CAS boksin irrottamalla.
Em. Toimenpiteet on ajanut siihen pisteeseen, että valo sammuu kepistä n. 45min jälkeen. Vähän pitäisi tuota aikaa vielä saada lyhyemmäksi. Virta-avaimesta saa valon uudelleen syttymään vaihteenvalitsimeen. Mitään muuta autossa ei tapahdukkaan, kun kaikki alkaa irti olemaan . Ennen kaikkia näitä purettuja osia 16min välein auto piti ääntä monestakin suunnasta, kun koitti unille mennä. Sitten taas 16min hiljaista ja samat äänet ympäri autoa.
Muita huomiota mitä olen tehnyt: Ennen tätä vikaa, oven avaamalla ratti ajoi itsensä ylös automaattisesti ja takaisin alas, kun virran käänsi päälle. Ratin säätö toimii normaalisti, muttei tuo automatiikka enää. Muuten sähkölaitteet toiminut kaikki, pois lukien pätkivä radio. Tässä vika ilmeisesti antennivahvistimessa.
K-Väylästä tuo antaa jotakin koodeja. Löytyykö väylästä vielä jotakin laitteita, mitä en ole irti napannut? Vai voisiko itse väylä olla viallinen? Tai kenties CAS-boksi?
Nyt olisi ne hyvät ideat tarpeen, ettei joudu autolle heiluttamaan valkoista lippua.
Ongelma ilmeni yht' äkkiä, kun aloin ihmetellä CCC:n ruksustusta ja hävinneitä päivämäärä tietoja aina kun auton oven avasi muutaman päivän seisonnan jälkeen. Myös startti pyöri melko laiskasti. "increased battery discharge", ilmoitus tuli myös tutuksi. Noo en tästä heti huolestunut, kun auto ei jatkuvassa ajossa ollut, vaan lähinnä siirrelty pihassa.
Sattumalta kerran huomasin, että vaihteenvalitsimessa palaa valo, vaikka auto oli jo seissyt jokusen tunnin; ei siis mene nukkumaan. Joku iso rele lyö ilmeisesti virrat poikki, kun jännite menee tarpeen alhaiseksi, tämän takia CCC alkaa mekastaa kun auton herättää. Fiksu keksintö kyllä, kun näitä virtaongelmia näissä tuntuu olevan .
Tässä kohtaa ajattelin vikakoodit lukea Autocomilla ja niitä tulikin melko runsaasti. Kaikissa ei selitettä ollut, mutta laittelin sulkuihin, mistä koodi testerin mukaan tuli.
- 44E2 laturi, katkonainen
- CED408 (EKPS -polttoainepumppu)
- A55708 (Mittaristo)
- A3C710 (Mittaristo)
- E104 K-can väylä vika
- E71D14 (IHKA)
-9C78 pesimen suuttimen lämmitys, ei signaalia
- 9c54 AUC- tunnistin
- E70400 (IHKA)
- 51AD (vaihteisto)
- 9891 Turvavyön solki, avoin virtapiiri
- A0B2 liitin 30E, katkonainen
- D90400 (CAS)
- A411 kuormituksen katkaisu (KBM)
- E5840 takaluukku, automaattinen pehmeä sulkeutuminen (KBM)
- 6140 ohjauskulma
- 6145 kulmasummasuhde
-CE 93 ohjauspyörän kulma
- A468 (CCC)
- A46D MOST-renkaan nollaus
- E5C4 (CCC)
- E2C4 (CCC)
- E2C7 (CCC)
- DA04 (kattoluukku)
Lisäksi koodit tuli kaikilta hehkuilta, mutta tähän ilmeisesti syynä perinteikäs hehkurele.
Koodien luvun jälkeen alkoikin vian metsästys. Yhden LCI mallin virran kulutus ongelman kanssa jo painineena oli taskussa monta ideaa mistä lähtisi vikaa etsimään. Ensin etupenkkien alta boksit irti; ei vaikutusta. Sitten takaluukku auki ja varapyörä pois, kun panoraama luukullinen malli kyseessä. Ja heti bingo; kontissa vettä. Boksit ja releet irti ja tarkasteluun. MPM entinen, mutta yllättäen auto ei vieläkään halua nukahtaa siinä oletetussa 16min ajassa. Sitten lähti TCU irti ja takaluukun johtosarja syyniin. Ei vikoja näissäkään. Sitten kokeilin perinteistä sulakkeiden irrottelua, muttei tästäkään riemun kiljahduksia syntynyt. Tämän jälkeen alkoi liittimiä irrota melko reippaalla kädellä, mutta valo loistaa aina vaan vaihdekepin vieressä. Nyt on päästy siihen tilanteeseen, että hanskalaatikon takaa kaikki boksit irti, kuin myös takalaatikosta. IHKA, CCC, DDE, KOMBI, LCM, vahvistin ja antennivahvistin irti. Kaikista ovista, ratin säätöservosta, takalasin ja takaluukun lukoilta liittimet irti. Virtalukkostakin kokeilin liittimen irti. Kaikkia irrotettuja bokseja ja liittimiä ei tähän hätään enään muista kun purkaminen tähän pisteeseen on ollut melko aikaa vievää, kun jokaisen irrotuksen jälkeen odotellu auton nukahtamista turhaan.
Hanskalaatikosta sulakkeen 7, takakontista sulakkeen 85 tai takaalta sulaketaulusta isomman releen irrottamalla sammuu valo vaihteenvalitsimesta, muttei kyllä sytykkään. Sama tapahtuu CAS boksin irrottamalla.
Em. Toimenpiteet on ajanut siihen pisteeseen, että valo sammuu kepistä n. 45min jälkeen. Vähän pitäisi tuota aikaa vielä saada lyhyemmäksi. Virta-avaimesta saa valon uudelleen syttymään vaihteenvalitsimeen. Mitään muuta autossa ei tapahdukkaan, kun kaikki alkaa irti olemaan . Ennen kaikkia näitä purettuja osia 16min välein auto piti ääntä monestakin suunnasta, kun koitti unille mennä. Sitten taas 16min hiljaista ja samat äänet ympäri autoa.
Muita huomiota mitä olen tehnyt: Ennen tätä vikaa, oven avaamalla ratti ajoi itsensä ylös automaattisesti ja takaisin alas, kun virran käänsi päälle. Ratin säätö toimii normaalisti, muttei tuo automatiikka enää. Muuten sähkölaitteet toiminut kaikki, pois lukien pätkivä radio. Tässä vika ilmeisesti antennivahvistimessa.
K-Väylästä tuo antaa jotakin koodeja. Löytyykö väylästä vielä jotakin laitteita, mitä en ole irti napannut? Vai voisiko itse väylä olla viallinen? Tai kenties CAS-boksi?
Nyt olisi ne hyvät ideat tarpeen, ettei joudu autolle heiluttamaan valkoista lippua.
Comment