Announcement

Collapse
No announcement yet.

P0015 Camsaft position timing over-retarded bank 1

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1836
    • Kotona/Poissa

    P0015 Camsaft position timing over-retarded bank 1

    Auto: E60 LCI
    Moottori: N53B25

    Oire: etenkin helteellä, hetken ajon jälkeen mittaristoon syttyy puoliks täytetty moottorin oranssi symboli, ja keskinäyttöön teksti "Engine failure, reduced power"
    Koodilukijalla luettua: P0015 B Camsaft position timing over-retarded bank 1

    Kysymys:

    Onko kyse imu vai pakopuolen asentoanturista, kun pahuksen koodi ei sitä kerro, hemmetin retard. Bank 1 kun yleensä tarkoittaa sylintereitä 1-3, ja Bank 2 4 - 6. Mutta tässähän ei siitä voi olla kyse. Eikä tää oo mikään V8 jossa olis 2 sylinterin kantta.

    Uusisin kyllä mielelläni viallisen osan, kunhan tietäis kumman

    Edit. Taitaa olla pakopuoli. Alun lukihäiriö (luin P0051 eikä P0015) sotki googlehaun vastaukset
    Onko sit anturi viallinen vai onko sittenkin pakopuolen Vanos ongelma...
    Attached Files
    Last edited by Havis; 10-07-2022, 13:22.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5265
    • Pirkkala

    #2
    Autoista yleisesti sanoisin että tuo koodi tulee venyneestä ketjusta yleensä ensin juuri pakopuolelle
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Havis
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2004
      • 1836
      • Kotona/Poissa

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Autoista yleisesti sanoisin että tuo koodi tulee venyneestä ketjusta yleensä ensin juuri pakopuolelle
      Voi olla, mutta lähden kuitenkin ensin katsomaan muita syitä, esim toi solenoidi.
      En ainakaan ole kuullut että N53 olis erityisen huono jakopään ketjun suhteen, etenkin verrattuna 4 syl moottoreihin.

      Etenkin kun mun auton ongelmat ilmestyy lämpimillä keleillä, ja ulkolämpö tuskin hirveesti muuttaa moottorin lämpöä, ainakaan niin paljon että se näkys ketjun suurentuneena venymänä.

      Eikös venynyt ketju myös ääntele mekaanisesti?
      Last edited by Havis; 10-07-2022, 22:20.
      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

      E60 523iA -08

      Comment

      • Havis
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1836
        • Kotona/Poissa

        #4
        Originally posted by Havis View Post
        Voi olla, mutta lähden kuitenkin ensin katsomaan muita syitä, esim toi solenoidi.
        En ainakaan ole kuullut että N53 olis erityisen huono jakopään ketjun suhteen, etenkin verrattuna 4 syl moottoreihin.

        Etenkin kun mun auton ongelmat ilmestyy lämpimillä keleillä, ja ulkolämpö tuskin hirveesti muuttaa moottorin lämpöä, ainakaan niin paljon että se näkys ketjun suurentuneena venymänä.

        Eikös venynyt ketju myös ääntele mekaanisesti?
        Pakopuolen Vanos solenoidi uusittu eilen, ja sen jälkeen ajettu n. 500 km. Toistaiseksi vikatila ei ole vielä tullut esiin uudestaan. Saas kattoo korjautuko pysyvästi.

        Helppo homma ku mikä. Hankalinta malttaa moottorin antaa jäähtyä niin kauan ettei polta näppejään vaihtotyössä. Ja olla pudottamatta solenoidin kiinnitysruuvia.
        Attached Files
        Last edited by Havis; 14-07-2022, 22:00.
        "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

        E60 523iA -08

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1836
          • Kotona/Poissa

          #5
          Sanosin, että homma korjaantui uudella solenodilla.
          Eikun seuraavaa korjausta odottelemaan.

          P.S.
          Tuossa vanhassa osassa vähän kummastuttaa, että aivan kuin O-rengas ja tiiviste ei olis ikinä olleet pohjassa saakka, kun solenoidin tyvestä n. 2cm on ihan kirkas, ei öljyn kellertämä niinku muu tyviosa. Liekkö asialla merkitystä.

          P.S.2
          Nuorena oppi että vikaa kannattaa lähestyä edullisimman & helpoimman korjauksen kautta. Turha repiä kantta irti jos vika on esim lähes poikki kulunut puolan maajohto (muisto-90 luvulta E3 2500A:n käyntihäiriötä ihmetellessä)

          Päasia että nyt taas toimii.

          nimimerkki: "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
          Last edited by Havis; 18-07-2022, 06:49.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎