Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä mechan solenoidikitti (GA6HP26Z)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steff008
    Bimmer Rookie
    • Mar 2020
    • 70
    • Finland

    Mikä mechan solenoidikitti (GA6HP26Z)

    Moi.

    Pahoittelut etukäteen jos tämä selviäisi haulla, mutta muutaman tunnin lukeminen ei riittänyt.

    Eli vaihteiston öjynvaihto ois edessä. Tuli tilattua ZF öljypohja, 13 litraa ZF Lifeguard 6 öljyä (ajattelin että ~3 litraa haaskaisin DIY huuhtelemiseen) sekä ZF mechanotronicin ja laatikon välinen tiivistesarja.

    Haussa olisi vielä solenoidisarja. Ebay on katsottu läpi, mutta en vain saa selville kumpi sarja olisi oikea. Olin melkein jo tilaamassa saksasta ZF 1068298044 solenoidisarjan missä 3 keltaista, 3 sinistä ja 1 musta solenoidi, mutta en mistään saanut varmistettua että varmasti sopii. Löytyy sellaisiakin sarjoja missä on lisäksi vihreä, oranssia jne.

    Auto on E61 530 xdrive -08 LCI joka on tullut linjalta muistaakseni 10/2007. Realoem:n mukaan autossa olis laatikkona GA6HP26Z-W4E. Vaihteiston BMW-numero olisi 24007581584 ja ZF:n vertailutaulokon mukaan kyseessä olis ZF:n 1068.052.054. Saatan olla täysin väärässä, mutta jos joltain löytyisi innostusta auttamaan niin kysy ihmeessä tarkempia tietoja.

    Eli minkälainen solenoidisarja tähän sopisi ja onko ehdotta mistä ostaisin jos ei ebay:stä? Toki ebaystakin tulisi hankittua uusi sarja ZF:n solenoideja eikä mitään kopioita tai kunnostettuja.

    Kuten ylempänä kirjoitin olisi myös tarkoitus huuhdella 3 l. tuoretta öljyä turbiinin ja lauhduttimen läpi jotta jäisi 9-10 l laatikkoon kuten ohjeissa sanotaan. En nyt vain saa selville mikä putki/letku pitäisi irroittaa ja mistä huuhtelua varten. Löytyisikö keltään jopa kuva?

    Ja tähän liittyen tosiaan tarkoitus:
    - Huollon jälkeen täyttää öljyt kunnes alkaa valumaan pihalle.
    - Irroittaa oikea letku/putki ja kiinnittää siihen läpinäkyvä letku jatkeeksi.
    - Käynnistää moottori kunnes ~3 litraa on tullut pihalle (vissiin 10-15 sek)
    - Putket/letkut kiinni ja uusi täyttö
    - Käynnistys
    - Vaihteiden läpikäynti
    - Täyttö kunnes alkaa valumaan pihalle
    - Lämpötilan seuranta kunnes oikea saavutettu
    - Täyttöproppu kiinni
    - Adaptioiden nollaus ja kalibrointi siihen liittyvien ajo-ohjeiden mukaan


    Tiedän että 3 litraa saattaa olla liian vähän, mutta parempi kuin ei ollenkaan eikä ole varaa haaskata sen enempää öljyä.

    Kiitos etukäteen mahdollisesta avusta.

    T.
    Steff
    Last edited by Steff008; 12-10-2022, 21:15.
    BMW E61 530xD -08 LCI
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 614
    • Espoon haja-asutus

    #2
    Itse kaivelin noita jossain vaiheessa myös, kun ihan samanlainen auto ja sama laatikko kyseessä.

    Oma käsitys on, että tuo 1068298044 on gen(eration) 1 m-shiftin (eli mekaanisen kepin) solenoidisarja. Generation siis viittaa tässä laatikon sukupolviin eli ZF uudisti jonkin verran 6HP:tä matkan varrella.

    Gen 2 -laatikoihin kuuluu 1068 298 046 (m-shift) ja 1068 298 047 (e-shift).
    LCI-nelivedossa on käsittääkseni gen2 28X e-shift-laatikko noista BMW:n omista koodeista huolimatta. E-shift on siis sähköisellä kepillä ja LCI:ssä vaihtui laatikko gen2:een.

    Itse päädyin siihen käsitykseen, että tuo 047-loppuinen satsi olisi se oikea näihin. Ei kuitenkaan ole vielä tullut tilattua.

    Ja siis noihin tunnisteisiin liittyen, ihan samat koodit muuten löytyi omasta ainakin laatikon kyljessä olevasta tarrasta eli BMW:n varaosanumero ...7581584 ja ZF:n 1068 052 054 W4E.

    Laita varmistusta ja kokemuksia (asennuksesta ja tuloksesta) sitten, jos päädyt tilailemaan ja asentelemaan. Oliko ajatus (vain?) laittaa solenoidit vai myös esimerkiksi ZipKit?

    E
    Last edited by ErkkiE; 13-10-2022, 12:21.

    Comment

    • Steff008
      Bimmer Rookie
      • Mar 2020
      • 70
      • Finland

      #3
      Originally posted by ErkkiE View Post
      Itse kaivelin noita jossain vaiheessa myös, kun ihan samanlainen auto ja sama laatikko kyseessä.

      Oma käsitys on, että tuo 1068298044 on gen(eration) 1 m-shiftin (eli mekaanisen kepin) solenoidisarja. Generation siis viittaa tässä laatikon sukupolviin eli ZF uudisti jonkin verran 6HP:tä matkan varrella.

      Gen 2 -laatikoihin kuuluu 1068 298 046 (m-shift) ja 1068 298 047 (e-shift).
      LCI-nelivedossa on käsittääkseni gen2 28X e-shift-laatikko noista BMW:n omista koodeista huolimatta. E-shift on siis sähköisellä kepillä ja LCI:ssä vaihtui laatikko gen2:een.

      Itse päädyin siihen käsitykseen, että tuo 047-loppuinen satsi olisi se oikea näihin. Ei kuitenkaan ole vielä tullut tilattua.

      Ja siis noihin tunnisteisiin liittyen, ihan samat koodit muuten löytyi omasta ainakin laatikon kyljessä olevasta tarrasta eli BMW:n varaosanumero ...7581584 ja ZF:n 1068 052 054 W4E.

      Laita varmistusta ja kokemuksia (asennuksesta ja tuloksesta) sitten, jos päädyt tilailemaan ja asentelemaan. Oliko ajatus (vain?) laittaa solenoidit vai myös esimerkiksi ZipKit?

      E
      Moi.

      Kiitos vastauksesta.

      No meillä on sitten sama käsitys laatikon sekä BMW:n että ZF:n laatikon varaosanumerosta vaikka itse en ole vielä laatikon tyyppikilpi vilkaissut. En kuitenkaan ole törmännyt siihen että olisi 28X kyseessä vaan ainoa tyyppi mitä olen tähän saanut yhdistettyä on tuo GA6HP26Z(-W4E). Kysyin myös paikallisesta BMW-korjaamosta tänä aamuna ja sama löytyi niidenkin tiedoista rekisterinumerohaulla. Eli GA6HP26Z.

      Eli näillä tiedoilla en vielä uskalla tilata. Ajatus mahdollisesti poistaa auto tilapäisesti liikenteestä, kun on toinen auto käytettävissä, jolloin olisi aikaa irroittaa yljypohja, katsoa mitä sieltä löytyy ja vasta silloin tilata.

      Sen verran löysin youtubesta tietoa eilen että aiemmat vihreät solenoidit ovat korvattu sinisillä jotka ilmeisesti ovat päivitetty versio. Eli siis jos esim. laatikossa olisi 3*vihreää, 3*keltaista ja 1*mustaa niin todennäköisesti 1068298044 olisi oikea solenoidisarja missä vihreiden tilalla on 3*sinistä.

      Niin paljon en ole syventynyt että olisi tarkempaa tietoa siitä mitä ZipKit on. Tilattu on tosiaan ZF:n tiivistesarja (tiivisteet mechan ja laatikon välillä + sähkötöpselin läpivientiholkk), ZF:n öljy, ZF:n öljypohja ja jos oikea solenoidisarja löytyy niin siinäkin tapauksessa ZF:n solenoidit. Eli orkkiskamoilla tarkoitus mennä alusta loppuun (vaikka ei BMW:n orkkiskamoilla ).

      Pidän ajan tasalla jos ja kun asia etenee, mutta ensin pitää nyt saada tuon solenoidisarjan varaosanumero selville/vahvistettua.

      T.
      Steff


      Edit: Googlasin nopeasti ZipKit ja ilmeisesti kyseessä mechan sisällä olevista osista. Niin syvälle ei ole tarkoitus lähteä kaivamaan.


      Edit2: Löysin tietoa että BMW-kielellä gen 2 mahdollisesti menisi nimellä TU. Eli kyseessä voisi olla GA6HP26Z TU. Näissä on bemarin mukaan 2*oranssia, 3*keltaista ja 2*sinistä. Tämä täsmäisi mainitsemaasi -047 mistä edellisten lisäksi löytyy 1*musta, 1*vihreä ja jotain muuta pientä. Nämä löytyvät ilmeisesti mm. X5:sta.
      Last edited by Steff008; 13-10-2022, 18:12.
      BMW E61 530xD -08 LCI

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 614
        • Espoon haja-asutus

        #4
        BMW käyttää jostain ihmeen syystä tuota 26z-koodia, vaikka laatikko oikeasti on ZF mukaan jo noita 28-laatikoita. Tuota 28:ia et löydä mistään BMW:n papereista mutta se löytynee kyllä laatikon kyljestä.

        1gen laatikot on 19, 26, 32 ja 2gen 21, 28, 34 (en tiedä, tehtiinkö tuollaista 34:ää oikeasti, mutta oli alunperin mainittu ZF:n prosyyrissä, kun 2gen tuli).

        Solenoidien määrät ja mallit vaihtelevat eri huoltokiteissä. Tuo 44-loppuinen tuskin ainakaan täysin oikea ole, kun se on m-shiftiin. Osa solenoideista toki lienee sopivia.

        E

        Comment

        • Steff008
          Bimmer Rookie
          • Mar 2020
          • 70
          • Finland

          #5
          Originally posted by ErkkiE View Post
          BMW käyttää jostain ihmeen syystä tuota 26z-koodia, vaikka laatikko oikeasti on ZF mukaan jo noita 28-laatikoita. Tuota 28:ia et löydä mistään BMW:n papereista mutta se löytynee kyllä laatikon kyljestä.

          1gen laatikot on 19, 26, 32 ja 2gen 21, 28, 34 (en tiedä, tehtiinkö tuollaista 34:ää oikeasti, mutta oli alunperin mainittu ZF:n prosyyrissä, kun 2gen tuli).

          Solenoidien määrät ja mallit vaihtelevat eri huoltokiteissä. Tuo 44-loppuinen tuskin ainakaan täysin oikea ole, kun se on m-shiftiin. Osa solenoideista toki lienee sopivia.

          E

          Ok. Kiitos tiedosta.



          Pitänee mennä sillä että irroittaa öljypohjan ja tekee silloin päätökset, koska tuo -047 sarja maksanee kuitenkin vähintään ~400 € toimitettuna. Löytyy myös aika läheltä vaihteistokorjaamo joka kuulemma osaa näitä, joten taidan ensin selvittää olisko vaihtoehtona viedä mechayksikön sinne ja siellä sitten tekisivät tarvittavat toimenpiteet, eikä ylimääräisiä. Tuntuu vähän kalliilta vaihtaa varmuuden vuoksi.


          T.
          Steff
          BMW E61 530xD -08 LCI

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 614
            • Espoon haja-asutus

            #6
            Ja noista ZF:n numeroista vielä. Vaihteistoilla on käsittääkseni kaksi numeroa. On perusvaihteiston numero, joka voi olla vaikka 1068 050 xxx (ja se määrää main parts listin varaosille). Ja sitten on programmed transmission number, joka voi olla vaikka 1068 052 xxx, kun siinä tarrassakin on mainittu muistaakseni hardware ja software numerot. Tämä on siis hiukan mutkikasta selvitettävää... Tuo numeron muoto vielä ainakin osin viittaa vaihteiston malliin, eli tietyn muotoinen numero yleensä tarkoittaa tiettyä vaihteistoa. Vaikka 1068 05x xxx viittaa 28X:ään jne.

            Ja nelivetoisten vaihteistoversiot (ainakin BMW:n tapauksessa) näyttäisi kantavan tuota X-kirjainta merkinnässä eli vaikka 28X on nelivedon ja 28 kaksivedon loota. Mekatroniikkaanhan tuo ei vaikuta, vaan vaikutus on siihen takapäähän, että onko siellä laippa kardaanille vai pelkkä akselinpää ja pulttien paikat jakolaatikolle.

            Lisäksi tosiaan BMW on käyttänyt tätä GA6HP26Z kuvaamaan vain ilmeisesti kakkosgeneraation lootaa. Eri autoissa (malleissa) on kuitenkin ollut tästä m-shiftejä mekaanisella kepillä (vaikka E9x) ja e-shiftillä sähköisellä kepillä (vaikka E6x). Tosiaan solenoidien kokonaismäärä ja se, mitä ("minkä värisiä") solenoideja siellä on, vaihtelee gen1/gen2 ja m-shift/e-shift mukaan. Ts. pelkkä tieto GA6HP26Z:sta ei ole vielä riittävää yksinään.

            E
            Last edited by ErkkiE; 14-10-2022, 14:11.

            Comment

            • Steff008
              Bimmer Rookie
              • Mar 2020
              • 70
              • Finland

              #7
              Nyt on solenoidikitti tilattu (1068 298 047). Pyöreästi 400 € rahtineen. Saa nähä oliko poisheitettyä rahaa.

              T.
              Steff
              BMW E61 530xD -08 LCI

              Comment

              • Steff008
                Bimmer Rookie
                • Mar 2020
                • 70
                • Finland

                #8
                Moi taas.

                Tuli katsottua vähän youtubea ja iski vähän intoa mahdollisesti samalla asentaa zipkitin kun mecha kuitenkin jo on työpöydällä. Oletko, Erkki, tutkinut asian niin paljon että tiedät zipkitin varaosanumero myös tai/ja ehkä jopa mistä sen vois tilata?

                Veikkaan että tähän ei voi linkkejä laittaa suoraan, mutta privana tietenkin voisimme olla yhteyksissä.

                T.
                Steff
                BMW E61 530xD -08 LCI

                Comment

                • aae30
                  BTCF Member
                  • May 2010
                  • 2718
                  • .fi

                  #9
                  foorumin softa on niin vanhanaikainen, että sisältöä ei sinänsä käytännössä suodateta mitenkään,
                  mutta osaa sentään automaattisesti lisätä kuitenkin tarpeelliset tagit, että selain tajuaa osoitelinkiksi,
                  eli linkkien jako onnistuu kyllä.
                  Sorry I'm Not Sorry
                  E34 540iA 93 sedan
                  E34 540iA 93 sedan
                  E39 530iA 00 touring

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 614
                    • Espoon haja-asutus

                    #10
                    Tämä pitäisi olla oikea gen2:een:


                    Sama kitti on sekä m-shift että e-shift eli tämän kannalta erot on sen verran pienet, ettei kannata monta eri versiota tehdä. Tämän lisäksi tarvitsee sen mekan puoliskojen väliin tulevan tiivisteen, jonka malli kai selviää varmasti, kun se on palasina tai ainakin meka irti.

                    Ainakin Saksan ebayssä oli muistaakseni hollantilaisia myyjiä, joiden kautta hinta oli noin 200. Suomesta noin 300. Se välitiiviste lienee jotain 50-100e eli melko arvokas.

                    Sonnaxin sivuilla on muuten hyviä ohjeita pdf-muodossa.

                    E

                    Comment

                    • Steff008
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2020
                      • 70
                      • Finland

                      #11
                      No niin. Nyt on zipkit myös tilattu. Hivenen alle 200 € toimitettuna.

                      Nyt tarttesin vielä sen välilevyn/tiivisteen osanumero niin pääsisin hommiin kun kaikki on toimitetti.

                      Kallista lystiä, mutta hyvin mielenkiintoista.
                      BMW E61 530xD -08 LCI

                      Comment

                      • Steff008
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2020
                        • 70
                        • Finland

                        #12
                        Oiskohan A065 B065 oikea välilevy/tiiviste? Siinä tapauksessa reilu 130 € toimitettuna.

                        T.
                        Steff
                        BMW E61 530xD -08 LCI

                        Comment

                        • Steff008
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2020
                          • 70
                          • Finland

                          #13
                          Tai ZF 1068227065. Ilmeisesti sama levy kyseessä, mutta ZF:n varaosanumero ois tää.
                          Last edited by Steff008; 15-10-2022, 00:00.
                          BMW E61 530xD -08 LCI

                          Comment

                          • Shatter
                            BTCF Member
                            • Mar 2013
                            • 919
                            • Oulu

                            #14
                            Oikean solenoidisarjan näkee kun irroittaa laatikosta öljypohjan, sarjoissa on eri määrä tietyn värisiä solenoideja. Välilevyn numeron näkee myös pohjan irroituksella, eikä sille taida olla edes muuta tapaa varmistaa mikä levy kyseessä sillä tietyissä versioissa on käytetty useampaa eri levyä.

                            Zip kitin asennuksessa ei ole muuta kummallista kuin o-renkaallisten päätytulppien asennus, venttiilipöydän reikien reunat on niin terävät että leikkaa o-renkaan todella helposti. Sarjassa on kyllä reilusti varatiivisteitä juuri sen takia.
                            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                            BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                            MB W108 250S '67
                            MZ RT 125/3 '62

                            Comment

                            • Steff008
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2020
                              • 70
                              • Finland

                              #15
                              Originally posted by Shatter View Post
                              Oikean solenoidisarjan näkee kun irroittaa laatikosta öljypohjan, sarjoissa on eri määrä tietyn värisiä solenoideja. Välilevyn numeron näkee myös pohjan irroituksella, eikä sille taida olla edes muuta tapaa varmistaa mikä levy kyseessä sillä tietyissä versioissa on käytetty useampaa eri levyä.

                              Zip kitin asennuksessa ei ole muuta kummallista kuin o-renkaallisten päätytulppien asennus, venttiilipöydän reikien reunat on niin terävät että leikkaa o-renkaan todella helposti. Sarjassa on kyllä reilusti varatiivisteitä juuri sen takia.
                              Moi.

                              Kiitos viestistä.

                              Luin asiasta vähän lisää ja totesin myös että gen 2-laatikkoon löytyy tässä tapauksessa 2 välilevyvaihtoehtoa:
                              - A063/B063 jonka ZF-numero on 1068227063
                              - A065/B065 jonka ZF-numero on 1068227065

                              Ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin tämän tilata kun öljypohja on irti.

                              Muutaman kysymys kuitenkin tässä vaiheessa.
                              - Kun asentaa Sonnaxin ZipKitin, onko parempi myös laittaa Sonnaxin välilevy vai onko alkuperäinen ZF parempi? Joku mainittava hintaero ei juurikaan ole.
                              - Jos ZF:n välilevy tilaa löytyy sellainen versio missä tulee mäntäsarja mukaan missä kuusi mäntää. Onko nämä samat männät jotka sisältyy ZipKit sarjaan 7 kpl? ZF:n kuvissa näkyy kuula männän keskellä ja ZipKitin kuvissa jousi.
                              - ZipKitin ohjeissa mainitaan alipainemittausta. Onko tämä jotain mitä osaajat tällä foorumilla on myös tehnyt vai jättänyt väliin? Minkälaisia työkaluja vaatii? Omassa tallissa ei ainakaan tässä vaiheessa löydy tarvittavat työkalut. Toki jos vaihtaisi vain tiettyjä solenoideja tms. on varmasti tarpeellista, mutta nythän menee koko solenoidisarja vaihtoon ZipKit:n lisäksi.

                              Editoidaan vielä kerran.

                              Jos ZF:n tiedot katsoo niin 1068227063 sopii näille:
                              - Getriebetyp: 6HP19, 6HP19SW, 6HP19 LONGITUDINAL,
                              - Getriebetyp: 6HP26, 6HP26SW, 6HP26X, 6HP26XSW, 6HP LONGITUDAL
                              - Getriebetyp: 6HP32, 6HPSW, 6HP32 LONGITUDINAL

                              Ja 1068227065 sopii näille:
                              - Getriebetyp: 6HP21, 6HP21SW, 6HP21XSW,
                              - Getriebetyp: 6HP21 LONGITUDINAL
                              - Getriebetyp: 6HP26, 6HP28, 6HP28SW, 6HP28X

                              Näin ollen pitäisi olla vain yksi vaihtoehto kun kyseessä hyvin suurella todennäköisyydellä on 6HP28X laatikko.
                              Last edited by Steff008; 15-10-2022, 12:54.
                              BMW E61 530xD -08 LCI

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎