Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä mechan solenoidikitti (GA6HP26Z)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shatter
    BTCF Member
    • Mar 2013
    • 939
    • Oulu

    #16
    Zip Kit sisältää kaikki tarvittavat osat, sen lisäksi pitää hommata vain oikea välilevy jonka saa nopeasti ja kohtuu hintaan vaikkapa vaihteistokauppa.fi.

    Alipainetestauksella näkee pitääkö venttiilipöydän karat vai vuotaako läpi. Käytännössä riittänee vaikka pieni pala paksumpaa pleksiä jossa on reikä ja siihen letku/mittari.
    En näe hirveästi lisäarvoa suorittaa alipainetestausta sillä vuotaville karoille ei voi itse tehdä kuitenkaan mitään, korjaus vaatii ylikoon kalvaimen ja ylikoon karan.
    Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

    BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
    Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
    MB W108 250S '67
    MZ RT 125/3 '62

    Comment

    • Steff008
      Bimmer Rookie
      • Mar 2020
      • 70
      • Finland

      #17
      Originally posted by Shatter View Post
      Zip Kit sisältää kaikki tarvittavat osat, sen lisäksi pitää hommata vain oikea välilevy jonka saa nopeasti ja kohtuu hintaan vaikkapa vaihteistokauppa.fi.

      Alipainetestauksella näkee pitääkö venttiilipöydän karat vai vuotaako läpi. Käytännössä riittänee vaikka pieni pala paksumpaa pleksiä jossa on reikä ja siihen letku/mittari.
      En näe hirveästi lisäarvoa suorittaa alipainetestausta sillä vuotaville karoille ei voi itse tehdä kuitenkaan mitään, korjaus vaatii ylikoon kalvaimen ja ylikoon karan.

      Sitä minäkin ajattelin. Jos kaikki kamat vaihtaa niin kotioloissa ei voi kuitenkaan muuta tehdä.


      Liittyen edelliseen viestiin niin jos vaihteistokauppa.fi:ltä tilaa välilevyn taitaa vaihto käydä aika näppärästi jos väärän välilevyn saa. Eli mielellän näkisin että kaikki osat löytyy kotoa kun hommiin lähtee sillä riskillä että jotain joutuu vielä vaihtaa. Tuo 1068227065 taitaa olla "best chans" siinä tapauksessa.
      BMW E61 530xD -08 LCI

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 626
        • Espoon haja-asutus

        #18
        Sen verran piti vielä kysyä, että oletko jotain vikaa/huonoa toimintaa yrittämässä saada kuntoon? Vai onko kyseessä normaali, hieman käsistä lähtenyt öljyhuollon laajennus?

        E

        Comment

        • Steff008
          Bimmer Rookie
          • Mar 2020
          • 70
          • Finland

          #19
          Originally posted by ErkkiE View Post
          Sen verran piti vielä kysyä, että oletko jotain vikaa/huonoa toimintaa yrittämässä saada kuntoon? Vai onko kyseessä normaali, hieman käsistä lähtenyt öljyhuollon laajennus?

          E
          Auto on ollut mulla vajaa kolme vuotta enkä ole laatikkoon vielä koskenut. Edellinen omistaja vaihtoi öljyt kerran, mutta siitä taitaa kyllä olla reilu 100 tkm. Eli on syytä vahtaa öljyt ja vähän muutakin.

          Laatikko toimii lämpimänä (n. 20 km:n ajon jälkeen) suht ok, mutta kylmänä luisuu mielestäni liikaa vaihteilla. En tiedä onko tämän seurauksena, mutta joka tapauksessa turbiinilukko lyö kylmänä aika rajusti kerralla kiinni eikä minkäänlaista pehmeyttä siinä löytyy ennen kuin vaihteisto on lämmin.

          Lisäks olen huomannut sellainen asia että jos kylmänä kiihdyttää hiukan kovemmin niin taitaa olla kun vaihtaa neloseen niin kierrokset nousee n. 300 rpm vaihdon aikana.

          Viimeisenä niin vaihto R->D tai toisinpäin kestää useampi sekunti riippumatta siitä onko laatikko lämmin vai kylmä.

          Kun työmatka on hyvin lyhyt ja loota lämpimänä vain pari kertaa viikossa alkaa nämä ominaisuudet ärsyttämään.

          Tiedän että nää käyttätyvät hieman omituisesti kylmänä, mutta tilanne on selvästi huonontunut siitä kun ostin auton.

          Muilta osin alkaa kaikki olla läpikäyty ja auto teknisesti erittäin hyvässä kunnossa, joten aika lailla virheetön peli tämän jälkeen jos onnistuu.

          Ajatuksissa on ollut myydä auton, mutta aika mahdotonta tuntuu olevan myydä tiisseli tänä päivänä, joten laitan sen sijaan itselleni kuntoon jos ostaja ei johonkin väliin löydy.

          Edit: Saattaahan se olla niinkin että turbiinissa on jotain hämminkiä, mutta lämpimänä tosiaan toimii suht ok eikä kierrokset heilu tasa-ajossa ollenkaan. Ymmärtääkseni mecha ohjaa myös turbiinilukko

          Saattaa olla että käsistä on mennyt ja että öljy+öljypohja sekä mechan ja laatikon välisten tiivisteiden vaihto ois hieman auttanut, mutta lasissa on 270 tkm. ja ilmeisesti näillä kilometreillä nämä 6-vaihteiset ZF:t vaatii vähän enemmän rakkautta. Laitetaan harrastuksen piikkiin jos ei muuta.

          Kaverilla on F-sarjan bemari 8-vaihteisella laatikolla. Mittarilukema lähestyy 400 tkm eikä minun tietääkseni ole vaihteistolle vielä tehty mitään. Eli oiskohan niin että 8-vaihteiset kerta kaikkiaan kestävät paremmin.
          Last edited by Steff008; 16-10-2022, 23:55.
          BMW E61 530xD -08 LCI

          Comment

          • ErkkiE
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 626
            • Espoon haja-asutus

            #20
            Omassa (ajettu reilu 300 tkm) toimii laatikko kylmänä hyvin mutta lämpimänä esiintyy joko kierrosten humppaamista ja joissain oloissa (pieni vaihde, sopivat kierrokset) turbiini saattaa ravistaa. Itsellä oli mielessä lähinnä tehdä öljynvaihto, mekan ja rungon tiivisteiden vaihto ja shudder fixx laatikkoon. Jollei noilla tule kuntoon, niin sitten ehkä Latviaan.

            Noin yleisesti itsellä sama ongelma näitten vanhojen dieselien kanssa, että järkevällä hinnalla ei saa myytyä, ja vastaavilla tiloilla olevaan (riittävän paljon) uudempaan jollain muulla tekniikalla saa sitten latoa aika lailla lisää pöytään. Itsellä on myös huollot lähteneet tänä vuonna lapasesta huolella, kun on laitettu jakolaatikkoa, kardaaneja, konetta, alustaa...

            E

            Comment

            • Steff008
              Bimmer Rookie
              • Mar 2020
              • 70
              • Finland

              #21
              Originally posted by ErkkiE View Post
              Omassa (ajettu reilu 300 tkm) toimii laatikko kylmänä hyvin mutta lämpimänä esiintyy joko kierrosten humppaamista ja joissain oloissa (pieni vaihde, sopivat kierrokset) turbiini saattaa ravistaa. Itsellä oli mielessä lähinnä tehdä öljynvaihto, mekan ja rungon tiivisteiden vaihto ja shudder fixx laatikkoon. Jollei noilla tule kuntoon, niin sitten ehkä Latviaan.

              Noin yleisesti itsellä sama ongelma näitten vanhojen dieselien kanssa, että järkevällä hinnalla ei saa myytyä, ja vastaavilla tiloilla olevaan (riittävän paljon) uudempaan jollain muulla tekniikalla saa sitten latoa aika lailla lisää pöytään. Itsellä on myös huollot lähteneet tänä vuonna lapasesta huolella, kun on laitettu jakolaatikkoa, kardaaneja, konetta, alustaa...

              E
              Huhhuh. Juu kenties mitä seuraavaksi tulee vastaan, mutta mitä nyt tiedossa on niin "kunnossa" pitäis olla tään jälkeen.

              Juurikin tuo shudder fix tuli hankittua ja minäkin tulen sitä laittamaan sekaan vaikka tärinää en huomaa enkä humppaamista. Eräs vaihteistoasiantuntija antoi hyviä vinkkejä vaikka huollon teen itse ja tämä shudder fix suisitteli lisänä vaikka muuten ei ole lisäaineiden ystävä.

              Jakolaatikosta sen verran että ostettuani auton huomasin n. 60-70 km/h:n vauhdissa pientä huminaa. Vaihdoin siihen uudet DTF1 öljyt ja 5-10 tkm huminaa ei enää huomannut. Tulen nyt samalla vaihtamaan toisen kerran koska tämä tarkoittanee että jotain likaa jostain on irronnut. Lisäksi huomaa hiukan nykimistä kovassa kiihdytyksessä virityssoftalla. Orkkissoftalla tätä ei huomaa. Pieni toive että toinen öljynvaihto tätä edesauttais, mutta kenties onko jakolaatikkoremppakin edessä. :think
              Last edited by Steff008; 17-10-2022, 15:52.
              BMW E61 530xD -08 LCI

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 626
                • Espoon haja-asutus

                #22
                Menee toki otsikosta jo sivuun, mutta omassa jakolaatikko rupesi lähinnä vinkumaan. Omaan tuli korjattu Puolasta, ja sillä tavalla pääsi aika kohtuukustannuksilla (löytyy palstalta kirjoitus). Samalla sitten huollatin kardaanit, kun olivat lattialla joka tapauksessa ja oli kulumaa niissäkin. Multa voi kysyä vinkkejä, jos jossain vaiheessa meinaa jakolaatikkoa jumpata.

                E

                Comment

                • Steff008
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2020
                  • 70
                  • Finland

                  #23
                  Originally posted by ErkkiE View Post
                  Menee toki otsikosta jo sivuun, mutta omassa jakolaatikko rupesi lähinnä vinkumaan. Omaan tuli korjattu Puolasta, ja sillä tavalla pääsi aika kohtuukustannuksilla (löytyy palstalta kirjoitus). Samalla sitten huollatin kardaanit, kun olivat lattialla joka tapauksessa ja oli kulumaa niissäkin. Multa voi kysyä vinkkejä, jos jossain vaiheessa meinaa jakolaatikkoa jumpata.

                  E
                  BMW E61 530xD -08 LCI

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #24
                    Originally posted by ErkkiE View Post
                    Menee toki otsikosta jo sivuun, mutta omassa jakolaatikko rupesi lähinnä vinkumaan. Omaan tuli korjattu Puolasta, ja sillä tavalla pääsi aika kohtuukustannuksilla (löytyy palstalta kirjoitus). Samalla sitten huollatin kardaanit, kun olivat lattialla joka tapauksessa ja oli kulumaa niissäkin. Multa voi kysyä vinkkejä, jos jossain vaiheessa meinaa jakolaatikkoa jumpata.

                    E
                    jakoloodiin löytyy hyvin kaikkia osia awd techiltä eikä ole juuri homma eikä mikään korjata itse.

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by Shatter View Post
                      Zip Kit sisältää kaikki tarvittavat osat, sen lisäksi pitää hommata vain oikea välilevy jonka saa nopeasti ja kohtuu hintaan vaikkapa vaihteistokauppa.fi.

                      Alipainetestauksella näkee pitääkö venttiilipöydän karat vai vuotaako läpi. Käytännössä riittänee vaikka pieni pala paksumpaa pleksiä jossa on reikä ja siihen letku/mittari.
                      En näe hirveästi lisäarvoa suorittaa alipainetestausta sillä vuotaville karoille ei voi itse tehdä kuitenkaan mitään, korjaus vaatii ylikoon kalvaimen ja ylikoon karan.
                      saa näitäkin ostaa esim jn tradingilta, toki hintansa vuoksi (kalvain) saattaa olla ettei yhtä laatikkoa varten kannata.

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 626
                        • Espoon haja-asutus

                        #26
                        Originally posted by WSE1 View Post
                        jakoloodiin löytyy hyvin kaikkia osia awd techiltä eikä ole juuri homma eikä mikään korjata itse.
                        Tämä toki on myös totta, mutta mitä itse katsoin hintoja vs. korjatun laatikon hinta, niin (ainakaan välttämättä) hintaero ei ole kauhean suuri (, koska puolalaisten hinnat on aika kohtuulliset) .

                        E

                        Comment

                        • Steff008
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2020
                          • 70
                          • Finland

                          #27
                          Moi.

                          No nyt ois sitten remontti tehty ja adaptaatioiden nollaus + adaptaatioajot tehty päälle.

                          Tähän mennessä vaikuttaa siltä että tulos on täydellinen. Vaihtaa kyllä niin pehmeästi ku olla ja voi ja turbiinilukossakaan ei minkäänlaista nykimistä enää.

                          Mitään erikoista kerrottavaa ei juurikaan ole. Käytin zip kitin asennuksessa vaseliinia koska öljy ei ollut riittävän liukas jolloin o-renkaista leikkas paloja irti. Vaseliinilla jokainen päätytulppa meni sisään ihan käsivoimalla varovasti hieroen. Jälkeenpäin sitten ylimääräinen vaseliini jarrucleanerillä pois.

                          Etuvetoakseli sitten jakolaatikosta irti jolloin sain öljyjohdot vaihteiston sivulla irti. Ihan käsipumpullu huuhtelin noin litran verran öljyä jäähdyttimen läpi. Sen jälkeen alemmasta reiästä letku kanisteriin ja litran verran kerrallaan tuli huudeltua 5 litraa pihalle.

                          Toki pari starttia ja vasta muutaman sekuntia käynnissä ja sen jälkeen lisää öljy sisään ennen kuin sivusta edes tullut öljyä pihalle. Eli varmistin ettei pumppu rupes ottaa ilmaa.

                          Yllättävän vähän öljyä meni. 15 litraa oli hommattu. 1 litraa jäähdyttimen läpi, 5 litraa laatikosta pihalle ja 1,5 litraa jäi yli. Eli laatikkoon jäi n. 8,5 litraa. Ja vatupassilla mitattu että auto oli suorassa ja BimmerToolilla mitattuna 37°C kun laitoin proppu kiinni.

                          Ei tosiaan ollut mitään alipainevehkeitä, joten ei tullut mitään mitattua. Mene ja tiedä sitten oliko öljynvaihti, zip kit, solenoidit, tiivisteet vai jotain muuta joka hoiti homman, mutta oletettavasti kombinaatio näistä.

                          T.
                          Steff

                          Edit: Niin joo. Täytin öljyt kun pakoputki oli irti. Eli vasta täyttöprosessin jälkeen laitoin pakoputki takaisin kiinni. Helpotti huomattavasti pääsyä täyttöproppuun. Sekä täyttöä että kiristystä varten.
                          Last edited by Steff008; 31-10-2022, 10:29.
                          BMW E61 530xD -08 LCI

                          Comment

                          • Shatter
                            BTCF Member
                            • Mar 2013
                            • 939
                            • Oulu

                            #28
                            Hyvä jos tuli kuntoon, itse olen seuraillut useammasta adaptaatioita mekaremontin jälkeen niin "lopulliset" korjausarvot alkaneet pysyä kohdallaan vasta kun ajoa nollauksesta on kertynyt 1500-2000km.
                            Ite kun tekkee saa sellasen kun sattuu tulemaan.

                            BMW E91 330dA xDrive M-Sport '09
                            Skoda Superb 2.0TDI DSG '13
                            MB W108 250S '67
                            MZ RT 125/3 '62

                            Comment

                            • ErkkiE
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2006
                              • 626
                              • Espoon haja-asutus

                              #29
                              Originally posted by Steff008 View Post
                              Moi.

                              No nyt ois sitten remontti tehty ja adaptaatioiden nollaus + adaptaatioajot tehty päälle.

                              Tähän mennessä vaikuttaa siltä että tulos on täydellinen. Vaihtaa kyllä niin pehmeästi ku olla ja voi ja turbiinilukossakaan ei minkäänlaista nykimistä enää.
                              Menikö muuten solenoidikitin ja zip kitin valinta nappiin? Mikä mekan välitiiviste oli oikea? Paljonko meni aikaa zip kitin kanssa?

                              E

                              Comment

                              • Steff008
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2020
                                • 70
                                • Finland

                                #30
                                Originally posted by Shatter View Post
                                Hyvä jos tuli kuntoon, itse olen seuraillut useammasta adaptaatioita mekaremontin jälkeen niin "lopulliset" korjausarvot alkaneet pysyä kohdallaan vasta kun ajoa nollauksesta on kertynyt 1500-2000km.
                                Moi.

                                Nuo korjausarvot en katsonut sen kummemmin ennen remonttia. Ei sen enempää kuin että raja-arvoissa olivat. Muistaakseni tuon täyttöpaineen raja-arvot ovat +-600 tai 650 ja täyttöajan raja-arvot en muista ollenkaan.

                                Nyt adaptaatioajon jälkeen + n. 30 km normiajoa seuraavasti:

                                Clutch A fill pressure: -250

                                Clutch B fill pressure: 131
                                Clutch C fill pressure: -30
                                Clutch D fill pressure: 173
                                Clutch E fill pressure: 0
                                Clutch A fill time: 0
                                Clutch B fill time: 0
                                Clutch C fill time: 0
                                Clutch D fill time: 0
                                Clutch E fill time: 15

                                En ole syventynyt niin paljon että tietäisin mitä nuo tarkoittaa, mutta jos joku haluaa kertoa otan mielellään infon vastaan.

                                Olkoon kuinka tiivis/toimiva mecha tahansa niin laatikko on kuitenkin ajettu reilu 270 tkm, joten tuskin voi odottaakaan että nuo olisivat kaikki nollia joka ymmärtääkseni olisi ideaalitilanne.

                                Pitää toki vilkaista nuo vielä kun on muutaman tkm ajettu ihan huvin vuoksi.

                                T.
                                Steff
                                BMW E61 530xD -08 LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎