Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä mechan solenoidikitti (GA6HP26Z)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Steff008
    Bimmer Rookie
    • Mar 2020
    • 70
    • Finland

    #31
    Originally posted by ErkkiE View Post
    Menikö muuten solenoidikitin ja zip kitin valinta nappiin? Mikä mekan välitiiviste oli oikea? Paljonko meni aikaa zip kitin kanssa?

    E
    Moi,

    Täysin nappiin meni kaikki. Jopa välitiiviste uskalsin tilata etukäteen ebaystä.

    Välitiivisteestä sen verran että käsittelyssä saksassa oli jotain tapahtunut, joten puolen sentin naarmu löytyi levystä ja tietenkin ko. naarmu meni tuon tiivistemateriaalin läpi. En kuitenkaan viitsinyt sitä lähettää takaisin vaan hammastikulla laitoin hiukan Wurthin mustaa RTV silikonia ko. kohtaan, tasoitin ja annoin kuivua. Asennusvaiheessa vielä laitoin hiukan lisää, mutta kuitenkin niin vähän että ei ollut vaara että tiivisteliima joutuisi öljykanaviin. En ole huomannut että olisi jotenkin epäonnistunut.

    Ebaystä kun katsoin ZF:n välitiivisteitä löytyi vain ja ainoastaan yksi malli (A065/B065) tuohon 6HP28X laatikkoon, joten siitä syystä uskalsin tilata etukäteen.

    Tällainen selostus sieltä löytyi:1 Stück ZF 1068 227 065 Zwischenplatte Getriebesteuergerät Automatikgetriebe

    Passend für Getriebeart: ZF 6-Gang Automatikgetriebe
    Getriebetyp: 6HP21, 6HP21SW, 6HP21XSW,
    Getriebetyp: 6HP21 LONGITUDINAL
    Getriebetyp: 6HP26, 6HP28, 6HP28SW, 6HP28X

    Sonnaxin ohjeiden mukaan Gen2:lle oli vain ja ainoastaan yksi toinen vaihtoehto ja se oli A063/B063. Ebaystä katsottuna (sama välilevytoimittaja) tämä sopisi kuitenkin seuraaviin laatikoihin ja sen takia uskalsin sulkea tämän pois:
    Getriebetyp: 6HP21, 6HP21X
    Getriebetyp: 6HP28, 6HP28A, 6HP28A61, 6HP28AF

    Lisäyksenä viela aiempaan postiin niin vaikuttaa myös siltä että tuo Shudder Fix toimii. Hiukan "murisi" vaihteistosta aiemmin varsinkin kylmänä kun yritti vähän kiihdyttää n. 40 km/h kohdalla liian korkealla vaihteella. Enää ei murise. En sitten tiedä johtuuko se Shudder Fixistä, mutta näin jälkikäteen mietin oisko ollut kyse siitä että turbiini hiukan tärisi.

    T.
    Steff

    Edit: Nyt tuli nollattua jakolaatikon adaptaatioitakin. Se meinas unohtua vaikka tuli siihenkin vaihdettua öljyä samassa yhteydessä.
    Last edited by Steff008; 01-11-2022, 17:44.
    BMW E61 530xD -08 LCI

    Comment

    • ErkkiE
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 614
      • Espoon haja-asutus

      #32
      Kiitoksia hyvästä kuvauksesta. Pitääpä miettiä, mitkä kaikki noista viitsisi omaan tehdä. Eniten pohdin solenoideja, kun se on aika arvokas satsi.

      E

      Comment

      • Steff008
        Bimmer Rookie
        • Mar 2020
        • 70
        • Finland

        #33
        Originally posted by ErkkiE View Post
        Kiitoksia hyvästä kuvauksesta. Pitääpä miettiä, mitkä kaikki noista viitsisi omaan tehdä. Eniten pohdin solenoideja, kun se on aika arvokas satsi.

        E
        Moi.

        Ole hyvä. Toivottavasti siitä on jotain hyötyä.

        Pohdin kyllä itsekin. Olihan se arvokas lysti varsinkin huomioiden dieseleiden myyntivaikeuksia tällä hetkellä. Päätin kuitenkin laittaa kuntoon omaan käyttöön parempia aikoja odotellessa ja totesin että kun kerran avaan noin paljon, teen kerralla kaikki niin toivon mukaan tuon ei tarvii enää auton elinikänä tehdä.

        Toki mahdollisesti pelkkä öljynvaihto+öljypohja jos mulle kauan vielä jää, mutta kun alkuperäinen paketti kesti 250 tkm yhdellä öljynvaihdolla niin veikkaisin että sillä pärjää niin kauan kuin auto on mulla. Toki Zip Kitin kestävyydestä ei ole tietoa, mutta siinä satsissa ei ollut kovin paljon muuta kuin päätytulppia o-renkailla ja nehän eivät liiku enkä siten voi uskoa että nuo o-renkaat kovin nopeasti alkaisivat vuotamaan.

        Nuo kiinasolenoidit, tai kunnostetut löytyvät n. 1/4 hinnasta ja välilevy saa miltei puoleen hintaan, mutta en uskaltanut siihen lähteä, vaan laiton kaikki alkuperäistä ZF (paitsi Zip Kit joka oli Sonnaxin valmistama).

        Sen verran voisin tietenkin lisätä vielä että nuo solenoidien vastukset ja vuodot, sekä muutenkin venttiilipöydän vuodot voi mitata sähkömittarilla ja alipainevehkeillä ja siitä sitten voi päätellä mitä kannattaa tehdä. Mulla ei tosiaan alipainevehkeitä ole eikä osaamista riittävästi (googlaamatta muutaman iltaa lisää) siihen lähteä, joten helpompi oli vaihtaa kaikki.
        Last edited by Steff008; 01-11-2022, 23:37.
        BMW E61 530xD -08 LCI

        Comment

        • Steff008
          Bimmer Rookie
          • Mar 2020
          • 70
          • Finland

          #34
          Moi.

          Vaihteiston adaptaatioarvot hieman elää vielä n. 1000 km:n ajon jälkeen, joten palaan tähän kun asettuvat, mutta tuli toinen asia mieleen.

          On selvää että jakolaatikon adaptaatioita pitää nollata öljynvaihdon jälkeen. Eli esim. istalla voi kertoa autolle että öljyt on vaihdettu ja tulos on juuri se että adaptaatioarvot nollaantuvat. Mutta miten vaihteiston kanssa?

          Luin toisessa ketjussa että vaihteiston adaptaatiot pitää nollata JA kertoa autolle että on tankattu uudet vaihteistoöljyt. Onko näin? Oletin että adaptaatioiden nollaus olisi ollut riittävä.

          Ei ole pitkä juttu laittaa töpseli kiinni ja startata Istaa, mutta kysyn nyt kuitenkin ensin. Ja se että nollaantuuko adaptaatiot uudestaan jos Istalla kerron että öljy on vaihdettu (kuten jakolaatikossa)? Ei oikein tekis mieli ajaa adaptaatioajot uudestaan.

          Tarkennuksena tähän että Istalla tosiaan jakolaatikon öljynvaihto kuittasin, mutta BimmerToolilla olen nollannut ja luen vaihteiston adaptaatiot. Jos oisin tämän Istalla tehnyt en luultavasti tarvitsisi kysyä.

          T.
          Steff
          BMW E61 530xD -08 LCI

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2732
            • Tampere

            #35
            Adaptaatioiden resetointi testerillä on riittävä toimenpide, kuten olet jo tehnyt.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Steff008
              Bimmer Rookie
              • Mar 2020
              • 70
              • Finland

              #36
              Originally posted by JaniLap View Post
              Adaptaatioiden resetointi testerillä on riittävä toimenpide, kuten olet jo tehnyt.
              Moi.

              Kiitos vastauksesta. Voin taas nukkua rauhallisesti.

              T.
              Steff
              BMW E61 530xD -08 LCI

              Comment

              • ErkkiE
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2006
                • 614
                • Espoon haja-asutus

                #37
                Semmoinen vielä tuli mieleen, että onko jotain merkitystä, onko akku kiinni, kun mekatroniikkaa (tai siis sen liitintä) irrottaa. Yleensä öljynvaihto-ohjeissa ei ole mainittu tuosta mitään, vaikka mekatroniikan liitin irrotetaankin tiivisteholkin vaihtoa varten. Staattisesta sähköstä kyllä kovasti varoitellaan, mutta akkunavan irrottamisesta ei puhuta mitään.

                (Just tuli tilattua ZipKit ja välitiiviste...)

                E

                Comment

                • Steff008
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2020
                  • 70
                  • Finland

                  #38
                  Originally posted by ErkkiE View Post
                  Semmoinen vielä tuli mieleen, että onko jotain merkitystä, onko akku kiinni, kun mekatroniikkaa (tai siis sen liitintä) irrottaa. Yleensä öljynvaihto-ohjeissa ei ole mainittu tuosta mitään, vaikka mekatroniikan liitin irrotetaankin tiivisteholkin vaihtoa varten. Staattisesta sähköstä kyllä kovasti varoitellaan, mutta akkunavan irrottamisesta ei puhuta mitään.

                  (Just tuli tilattua ZipKit ja välitiiviste...)

                  E
                  Moi.

                  Tuohon en voi vastata, mutta mulla oli kyllä miinusnapa irti akusta varmuuden vuoksi.

                  Toinen asia tähän liittyen. Aina kun koskin siihen mekan ohjausyksikköön mulla oli kumihanskat käsissä. Tämä siitä syystä että tiesin että tuun kuitenkin jossain vaiheessa vahingossa koskemaan niihin liittimen pinneihin. Näin siinä kävikin kun ohjausyksikön irrotin mekasta. Ei käynyt mitenkään. En tiedä oisko muutenkaan tapahtunut mitään, mutta ei ollut ainakaan haittaa noista kumihanskoista.

                  Taistelin muuten aika kauan kun piti asentaa tuo uusi holkki. Paikoilleen meni, mutta en millään meinannut saada tuo lukitusmekanismi kiinni. Loppujen lopuksi kuitenkin sain lukittua, mutta meni siihen varmaan puoli tunti.

                  Meinaatko jättää solenoidit vaihtamatta?

                  Työn iloa ja pidetään peukkuja että sullakin onnistuu operaatio.

                  T.
                  Steff
                  BMW E61 530xD -08 LCI

                  Comment

                  • ErkkiE
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2006
                    • 614
                    • Espoon haja-asutus

                    #39
                    Kyllä ne solenoiditkin menee tilaukseen, kun työmäärä ei siitä kasva ja solenoidit kuitenkin osallistuu myös momentinmuuntimen ohjaukseen.

                    Viime aikoina on sen verran tuo Murphykin käynyt kylässä, niin mulla on jopa sellaiset suojamuovitulpat irrotettuun liittimeen (osa 83 30 0 494 213). Tilasin joskus jonkun muun ryjän kyljessä, kun maksoi jotain 2 euroa tai jotain.

                    E

                    Comment

                    • Steff008
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2020
                      • 70
                      • Finland

                      #40
                      Originally posted by ErkkiE View Post
                      Kyllä ne solenoiditkin menee tilaukseen, kun työmäärä ei siitä kasva ja solenoidit kuitenkin osallistuu myös momentinmuuntimen ohjaukseen.

                      Viime aikoina on sen verran tuo Murphykin käynyt kylässä, niin mulla on jopa sellaiset suojamuovitulpat irrotettuun liittimeen (osa 83 30 0 494 213). Tilasin joskus jonkun muun ryjän kyljessä, kun maksoi jotain 2 euroa tai jotain.

                      E
                      Ok.

                      Mulla oli myös sitä suojatulppa ja uusi holkki siinä ZF:n öljynvaihtosarjassa, mutta huomasin niitä vasta kun piti heittää tyhjät laatikot pois operaation jälkeen. Tuo holkki oli myös mukana siinä tiivistesarjassa mekan ja vaihteiston välillä, joten nyt löytyy myös suojatulpan lisäksi ylimääräinen holkki jos jollain on tarvetta.

                      Yksi tärkeä asia vielä joka youtubesta bongasin. Kun alkaa ruuvaamaan kasaan nuo mekan puoliskot kannattaa laittaa ohjainyksikkö paikalle jotta ohjaustapit ovat paikoillaan. Muuten joutuu todennäköisesti avata toisenkin kerran kun ohjainyksikköä ei saa enää kiinni. Tässä vaiheessa tuskin haluat kuitenkaan sitä ohjainyksikköä ruuvata kiinni. Ainakin minä poistin ohjainyksikkö sen jälkeen kun puoliskot olivat kasassa ja asensin solenoidit ennen kuin laitoin ohjainyksikköä lopullisesti kiinni kaikkineen ruuvineen. Saattaa tietenkin olla että voi niinkin tehdä että laittaa solenoidit paikalle ennen kuin kasaa nuo puoliskot, mutta en siihen lähtenyt vaan päätin tehdä askel kerrallaan.

                      En.muuten asennusvaiheessa löytänyt puoliskojen kiristysjärjestys, joten aloitin keskeltä ja kiristin vähän kerrallaan reunoja kohti. Mekan kiinnitykseen takaisin laatikkoon löysin ja siinä taitaa olla tärkeintä se että ne ruuvit jotka menevät ohjainyksikön läpi kiristetään viimeisenä. Muuten halkee kyllä ohjainyksikön muovi melko varmasti kun uudet tiivisteet vänkää vastaan.

                      T.
                      Steff
                      BMW E61 530xD -08 LCI

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 614
                        • Espoon haja-asutus

                        #41
                        Mites nelivedossa se mekatroniikan sähköliitin? Pitänee se jakolaatikkoon kiinnittyvä putken kannakerauta jollain ihmeellä ottaa siitä pois tieltä, kun en ainakaan itse keksi, miten sinne pääsisi operoimaan, kun rauta on tiellä. Mutta mistä ihmeen suunnasta sen raudan pultit saa irti?

                        EDIT: itse itselleni vastaten. Tarvitaan aikamoinen kokoelma torx-avaimia. Alempi pultti lähtee vielä tavallisella E10 1/4" hylsyllä, kun on jatkoja, jotka sallii hiukan kulmassa vääntämisen. Ylempi on sitten todella ahtaasti, kun tiellä on niin laatikon sähköjohdot kuin laatikon kuorikin. Siinä yhdistelmä piippuavainta (jolla sai ensin alkuun) ja sitten (Boxon) nivelletty ja sellaiseksi tosi lyhyt 1/4" E10-hylsy ja kasa jatkoja vei voiton raudasta. On kyllä mielenkiintoinen design tuossa paikassa. Hiukan maistui siltä, että koska lifetime oil, niin tuonne ei tarvitse päästä. Ja myös siltä, että nelivedon kilkkeet laiteltu, minne sattuu sopimaan eikä haittaa, jos on "vähän" tiellä... Onneksi oli pultit olleet auki melko äskettäin jakolaatikkoa vaihtaessa, niin oli kiristetty momenttiavaimella tolkun kireyteen. Homma jatkuu.

                        E
                        Last edited by ErkkiE; 27-12-2022, 17:35.

                        Comment

                        • Steff008
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2020
                          • 70
                          • Finland

                          #42
                          Originally posted by ErkkiE View Post
                          Mites nelivedossa se mekatroniikan sähköliitin? Pitänee se jakolaatikkoon kiinnittyvä putken kannakerauta jollain ihmeellä ottaa siitä pois tieltä, kun en ainakaan itse keksi, miten sinne pääsisi operoimaan, kun rauta on tiellä. Mutta mistä ihmeen suunnasta sen raudan pultit saa irti?

                          E
                          Moi.

                          Ei ole tullut käytyä foorumissa vähän aikaa, joten tähän on ilmeisesti turhaa enää vastata, mutta kiinnostaa tietää mikä oli koko operaation lopputulos (zipkit+solenoidivaihto)? Vai onko vielä homma kesken? Mulla pelaa edelleen ihan mainiosti.

                          Itse sain kyllä tuo ko. liitin irti kun oli pakoputki ja lämmpöpellit irti, tuo palkki jakolaatikon alla irti ja sitten vaihteisto tunkilla tuettuna niin alas kuin menee. Ahdasta kuitenkin on ja uuden läpivientiholkin asennus testasi kyllä hermoja kun en millään meinannut saada se lukitus kiinni uudella holkilla.

                          T.
                          Steff
                          BMW E61 530xD -08 LCI

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 614
                            • Espoon haja-asutus

                            #43
                            Tuli tehtyä laatikkoa vähän tipoittain ja ajan kanssa, kun kaksi autoa käytössä, useimmiten tarvitsee vain yhtä ja aikaa on rajallisesti. Tänään tuli ajeltua koeajoja. Ensimmäiset fiilikset, että kyllä siitä selvästi parempi tuli. Koeajoilla ei täristystä, ei humppaamista, vaihtaa pehmeämmin ja ehkä täsmällisemmin ja muutenkin tuntui "normaalilta". Eihän tuo nyt 6HP:n perusluonnetta pysty muuttamaan eikä manuaalimiestä onnelliseksi automaattikuskiksi, mutta nyt tuntuu taas asialliselta laatikolta.

                            Itse en tohtinut tehdä tuolla laatikon takapään pudotustekniikalla, kun siinä sitten kuormaa ottaa vastaan käytännössä kardaani ja sen tuenta. Tuin jakolaatikon alta aika lailla normaaliin asentoon, otin jakolaatikon raudan pois ja kyllä sen pakoputken raudan sieltä tosiaan saa irti ja takaisinkin, kun on oikeat välineet. Helppoa se ei kylläkään ole eikä hauskaa eikä nopeaa - etenkään pulttien pujottelu takaisin. Onneksi rauta oli ollut irti jakolaatikkohommien takia melko äskettäin ja myös laitettu oikeaan momenttiin eikä mihinkään jättikäsimomenttiin.

                            Sen läpiviennin holkin kanssa toimi, kun muutaman kerran "kuivaharjoitteli" irtomekan kanssa, että ymmärsi, miten se lukitus toimii. Sitten paikalleen ja aavistuksen vääntöraudalla apuvoimaa holkin "akselin" suunnassa, niin meni viimeinenkin millin osa ja lukitus kiinni. Sähköliittimen kanssa ennemminkin oli kamppailua, että sen sai paikoilleen, kun johto on aika naftin mittainen. Paikkahan on nelivedossa ahdas käsille, vaikka olisi putken rautakin poissa tieltä. Liittimet putsasin elektroniikkakliinerillä.

                            Koska Murphy(n välttäminen), niin mekan käsittelyssa (aina kun oli ohjain tai solenoidit kiinni mekassa tai pelkkää ohjainta käpistellessä tai solenoideja
                            asentaessa) oli koko ajan ESD-ranneke maadoituksella ja ESD-suojatut käsineet. Ehkä turhaa, mutta niinhän sitä kaiken maailman varmuusvälineitä muutenkin käytetään, kun koskaan etukäteen tiedä, milloin niitä ei olisi tarvinnut.

                            Sonnaxin kitin kanssa ei ollut ihmeempiä ongelmia. O-renkaisiin asennusrasvaa ja vielä dippaus vaihteistoöljyyn, niin meni kaikki paikoilleen eikä mitään havaintoa o-renkaiden leikkaantumisesta.

                            Se kiinnitti huomiota myönteisesti, että vaihteisto ja meka oli sisältä ihan kliini. Yhden kerran autoon on vaihdettu (huuhtelematta) öljyt joskus ehkä 2015 kieppeillä edellisellä omistajalla jossain 200 tkm nurkilla (siis noin 100tkm sitten). Mutta ei tuolla ainakaan sitä legendaarista "paskashokkia" kyllä olisi saanut aikaan millään, kun mitään kasaantunutta likaa missään ollut. Öljyt tietysti vähän tummemmat kuin uusi, mutta yleisesti ihan siistiä ja puhdasta. Tämän perusteella myöskään ole mitään järkeä sellaisissa öljynvaihdoissa, joissa laitetaan jotain pesuaineita muttei vaihdeta öljypohjaa. Edellinen vaihtaja ei kyllä ollut säästellyt öljytulpan momentissa tai oli muuten jämähtänyt, kun rupesi jo epäilyttämään, että lähteekö ollenkaan.

                            Mekaa irrottaessa laitoin vielä sen "hätävapautuksen" vivun nippusiteella hiukan vedettyyn asentoon, niin se rauta oli helpommassa asennossa mekan irrotukseen ja takaisinlaittoon.

                            Sen verran öljyistä hommaa, että sellainen reunoilla varustettu ja riittävän laakea kurakaukalo/kenkäalunen/eläinruokinta-alusta tai mikä lie
                            (vaikka Motonet 86-02997 3,99 e) oli oikein hyvä ystävä keräämään laatikosta alas valuvia öljyjä. Siihen lisäksi vielä öljynimeytysmattoa, niin
                            ei tullut pahoja sotkujakaan.

                            Sen verran pitkällisesti tuli ajallisesti tehtyä, että vaikken erikseen huuhdellut mitään, niin sen verran paljon ehti valua pois, että
                            tuoretta öljyä meni jotain 8.2-8.5 litraa. Ensin tyhjään kolmisen litraa, sitten koneen käydessä viitisen litraa, vaihteiden käytön jälkeen jokunen desi lisää. Täyttö meni Motonetin venepuolelta poimitulla litran pulloon kiinni saatavalla pienellä käsipumpulla. Sen verran tuunasin pumppua, että laitoin pitemmän letkun (ei tarvinnut maata auton alla) ja varmistin liitokset klemmareilla (ammuttuani hiukan ensin öljysumua auton oveen) ja taivutin vesijohtokuparista sellaisen putkimutkan täyttöaukkoon ja siihen vielä nippuside avuksi (pysyi paikoillaan täyttäessä eikä tarvinnut murehtia muusta kuin öljyn pumppaamisesta ja välillä vilkaista, että onko tarpeeksi öljyä laatikossa).

                            Laatikkoon meni siis Sonnax Zip Kit, uusi välitiiviste (ZF), uudet solenoidit (ZF), solenoidien sähköliittimien ympärille vaahtomuovitiiviste (ZF; oli tosin vain seitsemän solenoidin mittainen ja viimeiselle solenoidille pätkä vanhaa), läpiviennin tiiviste (ZF), mekan ja laatikon väliset tiivisteet (ZF), öljyt (ZF lifeguard 6 ja litra-puolitoista täydennys-Ravenolia) ja kaksi tuubia Shudder Fixxiä. Alipainemittauksia en tehnyt, vaikka sinänsä alipainemittarisysteemikin olisi kyllä löytynyt. Kun ei kuitenkaan mitään kalvainta olisi ollut käytössä eikä asialle olisi mitään voinut tehdä, niin nyt tehtiin näin.

                            Aika iso hommahan tuo oli ekaa kertaa tehden - varsinkin, kun piti tehdä tunnin tai muutaman pätkissä. Jos pitäisi uudemman kerran tehdä, niin
                            varmaan puolessa ajassa menisi. Eniten tuli zoomailtua ohjeita jonkun jaguaristin ja astonistin (6HP löytyykin Astonissa taka-akselilta ja sähköliitin hieno avovyyhtihässäkkä parhaaseen brittityyliin) kirjoituksista sekä parista ZF:n ohje-pdf:stä ja tietysti täältäkin vinkkejä.

                            Kokonaisuudessaan voidaan siis arvioida korjaus onnistuneeksi, kun vikoja ei tullut lisää vaan tuntuisi vähentyneen. Toki mahdotonta tietää, mikä kaikki nyt sitten auttoi, mutta eipä sillä niin väliä ole. Seuraillaan ja toivotaan, että pysyykin parempana.

                            E
                            Last edited by ErkkiE; 11-01-2023, 21:43.

                            Comment

                            • Steff008
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2020
                              • 70
                              • Finland

                              #44
                              Originally posted by ErkkiE View Post
                              Tuli tehtyä laatikkoa vähän tipoittain ja ajan kanssa, kun kaksi autoa käytössä, useimmiten tarvitsee vain yhtä ja aikaa on rajallisesti. Tänään tuli ajeltua koeajoja. Ensimmäiset fiilikset, että kyllä siitä selvästi parempi tuli. Koeajoilla ei täristystä, ei humppaamista, vaihtaa pehmeämmin ja ehkä täsmällisemmin ja muutenkin tuntui "normaalilta". Eihän tuo nyt 6HP:n perusluonnetta pysty muuttamaan eikä manuaalimiestä onnelliseksi automaattikuskiksi, mutta nyt tuntuu taas asialliselta laatikolta.

                              Itse en tohtinut tehdä tuolla laatikon takapään pudotustekniikalla, kun siinä sitten kuormaa ottaa vastaan käytännössä kardaani ja sen tuenta. Tuin jakolaatikon alta aika lailla normaaliin asentoon, otin jakolaatikon raudan pois ja kyllä sen pakoputken raudan sieltä tosiaan saa irti ja takaisinkin, kun on oikeat välineet. Helppoa se ei kylläkään ole eikä hauskaa eikä nopeaa - etenkään pulttien pujottelu takaisin. Onneksi rauta oli ollut irti jakolaatikkohommien takia melko äskettäin ja myös laitettu oikeaan momenttiin eikä mihinkään jättikäsimomenttiin.

                              Sen läpiviennin holkin kanssa toimi, kun muutaman kerran "kuivaharjoitteli" irtomekan kanssa, että ymmärsi, miten se lukitus toimii. Sitten paikalleen ja aavistuksen vääntöraudalla apuvoimaa holkin "akselin" suunnassa, niin meni viimeinenkin millin osa ja lukitus kiinni. Sähköliittimen kanssa ennemminkin oli kamppailua, että sen sai paikoilleen, kun johto on aika naftin mittainen. Paikkahan on nelivedossa ahdas käsille, vaikka olisi putken rautakin poissa tieltä. Liittimet putsasin elektroniikkakliinerillä.

                              Koska Murphy(n välttäminen), niin mekan käsittelyssa (aina kun oli ohjain tai solenoidit kiinni mekassa tai pelkkää ohjainta käpistellessä tai solenoideja
                              asentaessa) oli koko ajan ESD-ranneke maadoituksella ja ESD-suojatut käsineet. Ehkä turhaa, mutta niinhän sitä kaiken maailman varmuusvälineitä muutenkin käytetään, kun koskaan etukäteen tiedä, milloin niitä ei olisi tarvinnut.

                              Sonnaxin kitin kanssa ei ollut ihmeempiä ongelmia. O-renkaisiin asennusrasvaa ja vielä dippaus vaihteistoöljyyn, niin meni kaikki paikoilleen eikä mitään havaintoa o-renkaiden leikkaantumisesta.

                              Se kiinnitti huomiota myönteisesti, että vaihteisto ja meka oli sisältä ihan kliini. Yhden kerran autoon on vaihdettu (huuhtelematta) öljyt joskus ehkä 2015 kieppeillä edellisellä omistajalla jossain 200 tkm nurkilla (siis noin 100tkm sitten). Mutta ei tuolla ainakaan sitä legendaarista "paskashokkia" kyllä olisi saanut aikaan millään, kun mitään kasaantunutta likaa missään ollut. Öljyt tietysti vähän tummemmat kuin uusi, mutta yleisesti ihan siistiä ja puhdasta. Tämän perusteella myöskään ole mitään järkeä sellaisissa öljynvaihdoissa, joissa laitetaan jotain pesuaineita muttei vaihdeta öljypohjaa. Edellinen vaihtaja ei kyllä ollut säästellyt öljytulpan momentissa tai oli muuten jämähtänyt, kun rupesi jo epäilyttämään, että lähteekö ollenkaan.

                              Mekaa irrottaessa laitoin vielä sen "hätävapautuksen" vivun nippusiteella hiukan vedettyyn asentoon, niin se rauta oli helpommassa asennossa mekan irrotukseen ja takaisinlaittoon.

                              Sen verran öljyistä hommaa, että sellainen reunoilla varustettu ja riittävän laakea kurakaukalo/kenkäalunen/eläinruokinta-alusta tai mikä lie
                              (vaikka Motonet 86-02997 3,99 e) oli oikein hyvä ystävä keräämään laatikosta alas valuvia öljyjä. Siihen lisäksi vielä öljynimeytysmattoa, niin
                              ei tullut pahoja sotkujakaan.

                              Sen verran pitkällisesti tuli ajallisesti tehtyä, että vaikken erikseen huuhdellut mitään, niin sen verran paljon ehti valua pois, että
                              tuoretta öljyä meni jotain 8.2-8.5 litraa. Ensin tyhjään kolmisen litraa, sitten koneen käydessä viitisen litraa, vaihteiden käytön jälkeen jokunen desi lisää. Täyttö meni Motonetin venepuolelta poimitulla litran pulloon kiinni saatavalla pienellä käsipumpulla. Sen verran tuunasin pumppua, että laitoin pitemmän letkun (ei tarvinnut maata auton alla) ja varmistin liitokset klemmareilla (ammuttuani hiukan ensin öljysumua auton oveen) ja taivutin vesijohtokuparista sellaisen putkimutkan täyttöaukkoon ja siihen vielä nippuside avuksi (pysyi paikoillaan täyttäessä eikä tarvinnut murehtia muusta kuin öljyn pumppaamisesta ja välillä vilkaista, että onko tarpeeksi öljyä laatikossa).

                              Laatikkoon meni siis Sonnax Zip Kit, uusi välitiiviste (ZF), uudet solenoidit (ZF), solenoidien sähköliittimien ympärille vaahtomuovitiiviste (ZF; oli tosin vain seitsemän solenoidin mittainen ja viimeiselle solenoidille pätkä vanhaa), läpiviennin tiiviste (ZF), mekan ja laatikon väliset tiivisteet (ZF), öljyt (ZF lifeguard 6 ja litra-puolitoista täydennys-Ravenolia) ja kaksi tuubia Shudder Fixxiä. Alipainemittauksia en tehnyt, vaikka sinänsä alipainemittarisysteemikin olisi kyllä löytynyt. Kun ei kuitenkaan mitään kalvainta olisi ollut käytössä eikä asialle olisi mitään voinut tehdä, niin nyt tehtiin näin.

                              Aika iso hommahan tuo oli ekaa kertaa tehden - varsinkin, kun piti tehdä tunnin tai muutaman pätkissä. Jos pitäisi uudemman kerran tehdä, niin
                              varmaan puolessa ajassa menisi. Eniten tuli zoomailtua ohjeita jonkun jaguaristin ja astonistin (6HP löytyykin Astonissa taka-akselilta ja sähköliitin hieno avovyyhtihässäkkä parhaaseen brittityyliin) kirjoituksista sekä parista ZF:n ohje-pdf:stä ja tietysti täältäkin vinkkejä.

                              Kokonaisuudessaan voidaan siis arvioida korjaus onnistuneeksi, kun vikoja ei tullut lisää vaan tuntuisi vähentyneen. Toki mahdotonta tietää, mikä kaikki nyt sitten auttoi, mutta eipä sillä niin väliä ole. Seuraillaan ja toivotaan, että pysyykin parempana.

                              E
                              Moi.

                              Onnea onnistuneen rempan johdosta. Kuulostaa siltä että operaatio ja lopputulos ei paljon poikkeaa mun keissistä.

                              Nollasitko myös adaptaatioarvat ja teit adaptaatioajoa vai onko vielä edessä? Vai meinaatko jättää tekemättä?

                              Vaihdoitko samalla jakolaatikkoöljy, vai oliko sen korjauksen jälkeen niin vähän ajettu ettei ollut syytä? Itse vaihdoin ja meinasin unohtaa sen kalibrointia. Tuli tehtyä vasta muutaman päivän myöhemmin Istalla kun yhtäkkiä välähti että jotain jäi tekemättä

                              T.
                              Steff
                              BMW E61 530xD -08 LCI

                              Comment

                              • ErkkiE
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2006
                                • 614
                                • Espoon haja-asutus

                                #45
                                Nollasin Carlylla just ennen homman aloitusta ja oletan, että se oikeastikin nollasi. Näillä keleillä on pk-seudulla aika vaikea suorittaa ohjeiden mukaista adaptaatioajoa, niin saa nyt sitten sopeutua ajossa.

                                Jakolaatikolle en tehnyt nyt mitään, kun vaihdoin sen kunnostettuun keväällä muutama tuhat km sitten ja silloin meni tietysti uudet öljyt ja kuitattiin vaihto.

                                E

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎