Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF-vikakoodi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • penax
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 48
    • Pohjanmaa

    DPF-vikakoodi

    Ajelin eilen etelästä kotiinpäin, kun yks kaks pimpahti DPF-vikakoodi. Auto ei mennyt vikatilaan, vaan ajoa voi jatkaa normaalisti, kovasti vaan kehotteil ajamaan BMW-korjaamolle...


    Potilas on vm. -08 ja elämää takana n. 460 tkm.



    Mitäs nyt pitäis/kannattais tehdä?


    Joskus 250 tkm kohdalla muuan Vesala muun tsekkauksen ohessa kuittasi suodattimelle lisäaikaa. En tiedä, nollattiinko ko. operaatiossa ajetut kilometrit, vai meneekö tuo ajan mukaan.
    Miltä kuulostaa, voiko pönttö olla oikeasti tukossa, vai auttaisko jos kuittaisi uudestaan lisäaikaa?


    Onko joku palstalainen hommannut esim. tarvikepönttöä? Katselin, että esim. Autodoc myy siivilöitä alkaen n. 300 €. Kannattaako tuollaiseen sekaantua?


    Halvallakin olisi hyvä päästä. Parin kolmen tonnin kinneriin ei viittis tehdä/teettää tonnin remonttia.
    - penax -
    ______________________________
    BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
    Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12
  • penax
    Bimmer Rookie
    • Apr 2014
    • 48
    • Pohjanmaa

    #2
    Kääk, Skandit mokoma temppuilee.
    - penax -
    ______________________________
    BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
    Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

    Comment

    • alpine3
      Bimmer Enthusiast
      • Feb 2010
      • 1270
      • Kajjjaani

      #3
      Mikäs vikakoodi siellä dpäffästä on, laskennallisesta iästä taas vai vastapaineesta?
      BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
      BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

      Comment

      • penax
        Bimmer Rookie
        • Apr 2014
        • 48
        • Pohjanmaa

        #4
        Originally posted by alpine3 View Post
        Mikäs vikakoodi siellä dpäffästä on, laskennallisesta iästä taas vai vastapaineesta?

        Niinpä, sitä tässä ihmettelen. Vikakoodeja ei ole vielä luettu, eli en osaa sanoa, mikä koodi on kyseessä.
        Kuten avauksessa mainitsin, niin koodi on luonteeltaan sellainen, että antaa ajaa, kehottelee vaan käymään marmorilla.
        Auttaisko tuo oirekuvaus etädiagnosointia?
        - penax -
        ______________________________
        BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
        Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5272
          • Pirkkala

          #5
          Ei auta, sun pitää luetuttaa koodit jossain
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 615
            • Uusimaa

            #6
            Tai sitten bimmer-tool androidille parilla kympillä play kaupasta ja marketista bluetooth obd2 adapteri ja lukee koodit itse. Mulla alkoi rikkinäinen suutin tukkimaan dpf:ää. Mitään koodeja siitä ei tullut. Moottori naputti tai roklatti käydessään vain.
            Last edited by Rattiukko; 29-11-2022, 00:33.

            Comment

            • penax
              Bimmer Rookie
              • Apr 2014
              • 48
              • Pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Ei auta, sun pitää luetuttaa koodit jossain

              Joo, näin varmaan lopulta pitää tehdä. Menen huomenna käymään pajalla, katsotaan, mitä löytyy.
              - penax -
              ______________________________
              BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
              Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

              Comment

              • penax
                Bimmer Rookie
                • Apr 2014
                • 48
                • Pohjanmaa

                #8
                Originally posted by penax View Post
                Joo, näin varmaan lopulta pitää tehdä. Menen huomenna käymään pajalla, katsotaan, mitä löytyy.

                No niin, nyt on koodit luettu ja nollattu. Samalla nollattiin DPF:n kilometrit/aika.


                Tilanne ei muuttunut, eli ilmeisesti siivilä on nyt sitten oikeasti tukossa...?


                Samassa yhteydessä ilmeni, että hehkuista oli tullut vikailmoituksia. Keskiviikkona näytti muistaakseni 2, 4, 5 ja 6 sylinterien hehkuvikaa. Ilmoitukset tosiaan nollattiin, ja kun kävin eilen uudelleen pajalla, niin nyt näytti olevan kaikki hehkut viallisia.
                Tähän en oikein usko, koska kaikki hehkut vaihdettiin viime keväänä, ja akun napoihin kytkettynä kaikki vanhat hehkut kuumeni, eli vika on jossain muualla.


                Korjaamon kaveri tuumasi, että ainakin joissain automerkeissä moottorinohjaus käyttää hehkuja lisälämmönlähteenä, kun kone tekee regeneroinnin, eli vialliset hehkut saattavat estää regeneroinnin. Tuli mieleen, että voisiko viallisten hehkujen takia tekemättä jäävä regenerointi aiheuttaa DPF:n tukkoisuusilmoituksen?


                Mistä löytyy hehkujen ohjausyksikkö? Tekisi mieli vähän kopistella ko. purkkia, ja liikutella pistokkeita, josko olisi kosketushäikkää tms.


                Edit: Ekalla käynnillä katsottiin myös DPF:n paine-ero, joka oli luokkaa 50 mbar. Kaveri tuumasi, että ei ole ainakaan tukossa tuo pönttö. Tosin mittaus tehtiin kuormittamattomana, eli tyhjäkäynnillä. Ja tuhkan määräksi kone ilmoitti 50 grammaa, mikä sekin on kuulemma hyvä arvo.
                Last edited by penax; 02-12-2022, 11:06.
                - penax -
                ______________________________
                BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                Comment

                • Timo N
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2014
                  • 174
                  • Ylöjärvi

                  #9
                  Onko termostaatit kunnossa? Itsellä tuli siitä dpf herja. Poltto ei käynnnisty jos kone liian kylmä.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2236
                    • Vantaa

                    #10
                    Niin mikä DPF vikakoodi siellä oli? Hehkujen rele perus kauraa, eli se suosiolla vaihtoon. Onnistuuko pakkopoltto? Joillain merkeillä tosiaan rikkinäiset hehkut estää polton, ei varmaan vielä yksi rikkinäinen, mutta jos kaikki rikki.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • penax
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2014
                      • 48
                      • Pohjanmaa

                      #11
                      Originally posted by VilleP View Post
                      Niin mikä DPF vikakoodi siellä oli? Hehkujen rele perus kauraa, eli se suosiolla vaihtoon. Onnistuuko pakkopoltto? Joillain merkeillä tosiaan rikkinäiset hehkut estää polton, ei varmaan vielä yksi rikkinäinen, mutta jos kaikki rikki.
                      Taas tulee paljon kysymyksiä.

                      En tiedä, mikä koodi siellä oli, en päässyt näkemään läppärin näyttöä. Onko niitä sitten useita vaihtoehtoja?
                      Mistä löytyy hehkurele?
                      Miten pakkopoltto saadaan päälle?
                      - penax -
                      ______________________________
                      BMW 525dA Touring (E61 LCI) -08
                      Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

                      Comment

                      • ErkkiE
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2006
                        • 614
                        • Espoon haja-asutus

                        #12
                        Arvelisin 480A tai 481A. Ainakin tuo jälkimmäinen (muistaakseni molemmat) taitaa olla niin veikeä, että estää polton(!) , jolloin polton käynnistyminen edellyttää ajon aikana jatkuvaa vikakoodin nollausta, että poltto etenee riittävän pitkälle, jotta auto antaa polttaa. Poltto siis käynnistyy ja hetken päästä (tyyliin 10-15 sekunnin päästä tai jotain) aina lakkaa, jos koodi päällä. AIka paholaisen keksintö siis. Toiset tekee läppärillä tuon, itse todennut Carlyn aika käteväksi tuossa tilanteessa, kun sillä ehtii tekemään vikakoodin clearin tarpeeksi nopeasti myös. Siis käytännössä laitetaan polttopyyntö päälle ja lähdetään ajamaan ja tehdään tuota vikakoodiresettiä.

                        If DPF regeneration cannot be performed successfully, the DPF can become blocked with soot particles restricting exhaust flow. When this restriction happens, fault code 480A/245700
                        (Diesel particulate filter is blocked; exhaust-gas pressure is high) can be stored. Fault code

                        481A/245800 (Diesel particulate filter – filter is heavily blocked, exhaust gas pressure is above maximum) can be stored if prolonged driving occurs after FC480A/245700 is stored.

                        Noiden lisäksi on muitakin. Esimerkiksi 4667 on liian usein tapahtuvasta regeneroinnista (yleensä siis indikoi jotain vikaa ja tulee, kun polttoväli menee johonkin sataan km tai alle). 452A on se koodi, joka tulee laskennallisesta tuhkasta noin 250 tkm kohdilla, mutta joka sinänsä ei estä mitään ja sen saa pois kertomalla autolle pöntön vaihdosta (oli sitten vaihtanut, pessyt tai ei tehnyt mitään).

                        E
                        Last edited by ErkkiE; 02-12-2022, 17:28.

                        Comment

                        • strmix
                          BTCF Member
                          • May 2012
                          • 65
                          • Helsinki

                          #13
                          50mbar on liikaa tyhjäkäynnillä. Alle 10mbar olisi hyvä.

                          Pakkopolttoa, jos ei aukea, niin dpf-pesu tai poisto.
                          Ex Bmw e91 335d - 400hv
                          Bmw E91 335i - 500hv

                          E- ja F-sarjan viritysohjelmat foorumilaisille.

                          Comment

                          • Rattiukko
                            BTCF Member
                            • Nov 2022
                            • 615
                            • Uusimaa

                            #14
                            Hehkurele on moottorin kyljessä hieman ahtaassa paikassa. Vaihtaminen onnistuu noin:


                            Bimmer-toolissa on myös tuo automaattinen koodien nollailu DPF polton aikana.

                            Comment

                            • MeisterW
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2017
                              • 307
                              • Uusimaa

                              #15
                              E60 ei hehkujen pimeneminen pitäisi estää polttoja. Todennäköisin mistä johtuu on termarit, joita näillä palstoilla käyty kattavasti läpi. Toki jotkin muutkin vikakoodit esim. Kaasuläpältä voi estää, eli kannattaa tutkia onko jotain toistuvia vikakoodeja. Hehkut/rele toki kuntoon, mutta ei ole ratkaisu tuohon dpf-ongelmaan.
                              E39 M5 2002
                              E70 X5 3.0sd 2008
                              E83 X3 3.0i 2005
                              G21 330e

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎