Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdelaatikon termostaatti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rattiukko
    BTCF Member
    • Nov 2022
    • 577
    • Uusimaa

    Vaihdelaatikon termostaatti

    Ajelin äsken bimmer-tool kännykässä vaihdelaatikon lämpöjä seuraillen. Ulkolämpö +2C, laatikon lämpö +5C käynnistäessä. Laatikon lämmityskäyttö nosti lämmöt ehkä parin kilometrin kohdalla +20C asti joka näytti olevan raja jossa lämmityskäyttö loppuu. Heti kun lämmityskäyttö loppui lämmöt tippui +18C asteeseen josta ne lähti todella hitaasti kipuamaan. Paljon yli 35 asteen ei meinannut moottoritiellä mennä, eikä pikkutielläkään 25km lenkin aikana.

    Miten automaattivaihteiston termostaatti vaihdetaan? Letkutermostaattijutut on kyllä luettu, mutta entäpä sen alkuperäisen vaihto? E61 2008 525xd LCI
    Last edited by Rattiukko; 08-02-2023, 21:25.
  • JiiVee92
    BTCF Member
    • Mar 2017
    • 929
    • Kouvola/Myllykoski

    #2
    Itse en ole lämmönvaihdinta vaihtanut, mutta nelikossa hammastanko aika liki siinä lämmönvaihtimen kohdilla, ja ahtaalle näytti, ei kiinnostanut alkaa taikinoimaan, takavetoisessa tilaa yllinkyllin vaihtaa se lämmönvaihdin.
    EX: Ford mondeo -96 "isiliisinki" | BMW E39 523iA toukka -98 "äitiliisinki" R.I.P| Mazda 626 LX 2.0 -86 R.I.P| BMW E36 318i -91 "ei vähäpäästöinen" | E39 525iA toukka -03
    NYT: E61 530xd -08 käyttis
    Ista+,ista-p, Inpa, Winkfp, NCS-Expert, Esys ja icom löytyy vikakoodien lukemiseen, nollaamiseen, pieniin koodausjuttuihin, ohjainlaitteiden päivittelyihin ja muuhun ihmettelyyn.

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 577
      • Uusimaa

      #3
      Pitää siis vaihtaa koko lämmönvaihdin..? Ok, taitaa tulla letkutermostaatti tännekin.

      "Normal operating temperature for a ZF 6HP or 8HP transmission is 88–95°C, but can spike to 150°C for brief periods."
      Digital newsstand featuring 7000+ of the world’s most popular newspapers & magazines. Enjoy unlimited reading on up to 5 devices with 7-day free trial.


      Nyt ollaan vielä aika kaukana tuosta.
      Last edited by Rattiukko; 08-02-2023, 23:02.

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7524
        • Jyväshyvä

        #4
        Originally posted by Rattiukko View Post
        Pitää siis vaihtaa koko lämmönvaihdin..? Ok, taitaa tulla letkutermostaatti tännekin.

        "Normal operating temperature for a ZF 6HP or 8HP transmission is 88–95°C, but can spike to 150°C for brief periods."
        Digital newsstand featuring 7000+ of the world’s most popular newspapers & magazines. Enjoy unlimited reading on up to 5 devices with 7-day free trial.


        Nyt ollaan vielä aika kaukana tuosta.
        Eipä sitä termostaattiosaa taida saada mistään erikseen, pelkkää metallista lämmönvaihdinta kyllä saa...

        Ehkäpä se letkutermostaatti on helpompi ratkaisu, kunhan sen laittaa oikeaan väliin
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • edva
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2018
          • 301
          • Pirkkala

          #5
          Sigussa nyt reilun vuoden ollut sekä ehjä lämmönvaihdin että letkutermari eikä mitään ongelmia ole ollut. Lämpenee ad 85 astetta 10min sisään motarilla nollakelissä. Lämmönvaihtimen vaihdoin konerempan yhteydessä, kun kaikki oli irti. Ihan tekemätön paikka ainakin omilla työkaluilla yrittää vaihtaa se vetarit yms. kiinni. Pitäs tilata ebaystä ainakin pienemmät kädet, että tuo onnistuis.
          e61 530xd LCI 3/2007

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 577
            • Uusimaa

            #6
            Nyt on tuninkia laitettu eli letkutermostaatti vaihteiston paluuletkuun asennettu. Moottori lämpenee hieman nopeammin ja pitää ne lämmöt tyhjäkäynnillä paremmin.

            Vaihteisto lämpenee edelleen aika hitaasti, ensimmäinen 25km nollakelissä ehti 55 asteeseen ja toiseen suuntaan 48 asteeseen, ehkä ajonopeus vaikutti. Siellähän se öljynjäähdytin edelleen jäähdyttää, oli termaria tai ei. Mutta parempi se on nyt.
            Last edited by Rattiukko; 28-03-2023, 17:08.

            Comment

            • Jehna
              Bimmer Rookie
              • Sep 2021
              • 42
              • Helsinki

              #7
              Originally posted by Rattiukko View Post
              Nyt on tuninkia laitettu eli letkutermostaatti vaihteiston paluuletkuun asennettu. Moottori lämpenee hieman nopeammin ja pitää ne lämmöt tyhjäkäynnillä paremmin.

              Vaihteisto lämpenee edelleen aika hitaasti, ensimmäinen 25km nollakelissä ehti 55 asteeseen ja toiseen suuntaan 48 asteeseen, ehkä ajonopeudesta vaikutti. Siellähän se öljynjäähdytin edelleen jäähdyttää, oli termaria tai ei. Mutta parempi se on nyt.
              Onko autolla paljon ajettu ja koska on vaihdettu öljyt? Oikeen vanhat öljyäkin saattaa vaikuttaa termostaatin toimintaan?

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10031
                • KVLA

                #8
                Nyt rupesi kiinnostamaan. Miten ne vanhat öljyt vaikuttaa termostaatin toimintaan? Etenkin jos laatikon järjestelmään on laitettu se termari sinne vesiletkuun.

                Comment

                • Jehna
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2021
                  • 42
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Nyt rupesi kiinnostamaan. Miten ne vanhat öljyt vaikuttaa termostaatin toimintaan? Etenkin jos laatikon järjestelmään on laitettu se termari sinne vesiletkuun.
                  Joo en osaa tosta ratkaisusta tarkemmin sanoa. Yleisesti vanhat vaihteistoöljyt voivat vaikuttaa termostaatin toimintaan eri tavoin riippuen öljyn kunnosta ja määrästä. Jos vaihteistoöljy on vanhaa, se voi olla paksua ja likaista, mikä vaikeuttaa sen virtausta vaihteistossa. Tämä puolestaan voi aiheuttaa sen, että öljy ei kiertä riittävän nopeasti lämmetäkseen termostaatin aktivointilämpötilaan asti. Tällöin termostaatti ei voi aloittaa vaihteistoöljyn jäähdyttämistä tai lämmittämistä tarpeeksi ajoissa, mikä voi vaikuttaa vaihteiston toimintaan.

                  Lisäksi, jos vaihteistoöljyssä on paljon epäpuhtauksia, kuten metallipölyä tai hiukkasia, ne voivat tukkia termostaatin läpän tai sen jäähdytysputket. Tällöin termostaatti ei pysty toimimaan kunnolla, mikä voi johtaa vaihteisto-ongelmiin.

                  Toki tässä erilainen sijoitus joten en tiedä sen osalta tarkemmin.

                  Comment

                  • JaniLap
                    BTCF Member
                    • Sep 2012
                    • 2712
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by Jehna View Post
                    Joo en osaa tosta ratkaisusta tarkemmin sanoa. Yleisesti vanhat vaihteistoöljyt voivat vaikuttaa termostaatin toimintaan eri tavoin riippuen öljyn kunnosta ja määrästä.
                    Väärinkäsitysten välttämiseksi kyseessä on vesitermostaatti.
                    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                    Tampere

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10031
                      • KVLA

                      #11
                      Originally posted by JaniLap View Post
                      Väärinkäsitysten välttämiseksi kyseessä on vesitermostaatti.
                      Tämän takia itse tuota "likainen öljy" hommaa kovasti ihmettelin. Olisi ehkä pitänyt hieman lisää Jehnalle tarkentaa...

                      Comment

                      • Jehna
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2021
                        • 42
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Heguli 31 View Post
                        Tämän takia itse tuota "likainen öljy" hommaa kovasti ihmettelin. Olisi ehkä pitänyt hieman lisää Jehnalle tarkentaa...
                        Joo sorry luin kiiresä

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎