Noinkohan...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 530xd dpf juttuja
Collapse
X
-
Originally posted by Rattiukko View PostMiten niin ei voi olla 8bar painetta? Meinaatko että 200 heppaa ei jaksa sellaista kehittää?e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Nykyaikaisen dieselmoottorin tehollinen keskipaine sylinterissä on luokkaa 20bar isolla teholla. Jos ns pakopaine eli sylinterin ja turbon välinen paine alkaa nousta hyvin suureksi niin moottorin hengitys huononee, pakopuoli alkaa lämmetä voimakkaasti ja teho laskee. En nyt ole mitannut, että miten isoja paineita siellä on, mutta yleensä on puhuttu, että ei mieluusti paljon ahtopainetta enempää saisi olla tuokaan pakopaine. Ahtopaine luokkaa 1-2bar ylipainetta yleensä.
Sitten kun se turboahdin pyörii sillä pakokaasuvirralla niin jos sen turbon jälkeen paine olisi vielä korkeampi kuin ennen sitä( pakopaine) niin ei se pyörisi enää oikeinpäin, koska ilma virtaisi matalampaan paineeseen päin. Siellä DPF:n ja turbon välissä ei siis voi olla mitään 8bar painetta kuten muutkin tässä jo ilmaisi asian.
Hyvä esimerkki vastapaineen merkityksestä on se, että aikanaan 525 TDS:ssä oli katalysaattori turbon jälkeen. Ahtoi 0,8bar ylipainetta. Otin katin pois ja alkoi ahtaa noin 1bar ylipaineella. Se katin vastus ei nyt kuitenkaan ihan mahdoton pitäisi olla, joten herkästi se vastapaine vaikuttaa turbon pyörintään ja moottorin hengitykseen. Se DPF:n vastapaine on oltava vain satoja millibaareja kaasu pohjassakin vedätettäessä kuten tässä jo monen toimesta mainittiinkin.Last edited by ockelbo4500; 02-03-2023, 12:37.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Tottakai siellä pitää olla millibaareja mutta jos se pönttö on lähes muurautunut umpeen niin paineet nousee sitä enemmän mitä enemmän koneelle antaa kierroksia. Kai me vielä puhutaan topikin aloittajan dpf pöntöstä joka antaa koodia että tukossa on ja paikallaan polkaistaessa paineet nousee taivaisiin varsinkin isolla kierroksilla? Miten sen pitäisi näyttää nyt millibaareja jos siellä on pillin paksuinen reikä josta pakokaasut poistuu?Last edited by Rattiukko; 02-03-2023, 13:22.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostTottakai siellä pitää olla millibaareja mutta jos se pönttö on lähes muurautunut umpeen niin paineet nousee sitä enemmän mitä enemmän koneelle antaa kierroksia. Kai me vielä puhutaan topikin aloittajan dpf pöntöstä joka antaa koodia että tukossa on ja paikallaan polkaistaessa paineet nousee taivaisiin varsinkin isolla kierroksilla? Miten sen pitäisi näyttää nyt millibaareja jos siellä on pillin paksuinen reikä josta pakokaasut poistuu?
Anturi näyttää tyhjäkäynnillä 8mbar ja @2000 rpm 120-93mbar, niin @4000 rpm ei voi olla 8 bar. Kun se DPF on oikeasti tukossa, niin puhutaan reilun 1 bar vastapaineista. Auto on jo huomattavan nuhainen reilun barin vastapaineilla.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Comment
-
-
Se putken pään nokeaminen ja usein tapahtuva poltto voi johtua myös suuttimista. Omassa siis oli tuollainen ongelma ja tuli vikoja etsiessä vielä pönttökin pesetettyä. Kun muut viat saatiin pois, niin lakkasi samalla pöntöllä putken pää mustumasta ja polttoväli olikin 100 km sijasta 600 km.
E
Comment
-
-
Kuten myös mulla. Viallisten suuttimien vaihdon jälkeen poltot yli 700km kohdalla, pitkää matkaa kun ajaa niin menee yli 1000km. Ennen viallisten suuttimien vaihtoa poltti alle sadan kilometrin välein. Pöntölle ei tehty mitään. Pari suutinta vaihdettiin ja polteltiin muutaman kerran niin parani itsekseen paremmaksi kuin koskaan mitä auto on mulla ollut.Last edited by Rattiukko; 02-03-2023, 18:01.
Comment
-
-
Nyt on pönttö tukossa. Uusia suuttimia on 4/6. Kone käy kuin kello. Turbokin on kunnostettu, vanha tuntui puskevan öljyä ja vaikutti väljältä. Menikö se tuosta öljystä tukkoon? Poltot ei auta, joku 150km niin polttelee taas uudestaan. Voiko sen pöntön pestä itse, miten? Meneekö tyhjällä dpf:llä katsastuksessa päästöistä läpi? Uusi turbo tuntuu vinkuvan sitä enemmän mitä enemmän dpf on tukossa. Menee vielä sekin hajalle... Onko tässä joku huohotusongelma, en ymmärrä miksei dpf pönttö aukea. Sitä öljyä tuntuu olevan vieläkin vähän imupuolella. Vai onko uusi turbo rikki? Pakokaasu ei haise juuri millekkään.Last edited by Rattiukko; 24-08-2023, 00:12.
Comment
-
-
Originally posted by Rattiukko View PostNyt on pönttö tukossa. Uusia suuttimia on 4/6. Kone käy kuin kello. Turbokin on kunnostettu, vanha tuntui puskevan öljyä ja vaikutti väljältä. Menikö se tuosta öljystä tukkoon? Poltot ei auta, joku 150km niin polttelee taas uudestaan. Voiko sen pöntön pestä itse, miten? Meneekö tyhjällä dpf:llä katsastuksessa päästöistä läpi? Uusi turbo tuntuu vinkuvan sitä enemmän mitä enemmän dpf on tukossa. Menee vielä sekin hajalle... Onko tässä joku huohotusongelma, en ymmärrä miksei dpf pönttö aukea. Sitä öljyä tuntuu olevan vieläkin vähän imupuolella. Vai onko uusi turbo rikki? Pakokaasu ei haise juuri millekkään.
Ota välijäähy irti ja puhdista kunnolla. Ja kannattee puhdistaa/uusia moottorin huohotin. Jaa pöntön voi pestä itse mut en Henk kohtasesti Alkaisi sitä tekemään. Ja siitä katsastuksesta tyhjällä pöntöllä, voi mennä läpi riippuu katsastajat mut ei se päästöihin vaikuta juuri ollenkaanE61 530xd LCI Msport
Comment
-
-
Öljyä näissä on imupuolella aina hiukan, vaikka mitä olisi vaihtanut. Imupuolelta öljy kuitenkin menee vielä koneen läpi ja enimmäkseen palaa siellä. Sitä pitäisi mennä tosi paljon, jotta se tukkisi. Onko sinulla huohottimessa öljynerotin: näissä voi löytyä "ei erotinta" (kuten näissä N2/T2:ssa alunperin) tai vortex (jälkeen päin laitettu, kuten monilla) tai huoparulla (jälkeen päin laitettu, tuskin tätä kukaan laittaa, kun se on säännöllisesti vaihdettava huolto-osa)? Huohottimessa on se tuuletusventtiliosa ("kansi") ja sitten siellä voi olla tai olematta se öljynerotin. Teoriassa se venttiiliosa voi hajotakin, erottimen siellä oleminen tai olemattomuus tuskin niin isoja tee.
Ennemmin tuohon tukkeutumiseen sopii se, että joko turbo tuuppaa suoraan pakopuolelta öljyä dpf:lle tai joku sylinteri nokeaa (suutin). Teoriassa tietysti myös vaikka dpf:n paineanturikin voi hajota, mutta jos vastapaine on polton jälkeen alhainen ja sitten vain nousee nopeasti, niin silloin vika tuskin on anturissa.
Kai noita DPF:iä joku on itsekin pessyt, mutta käytännön ongelma lienee se, miten ne pesuliemet siitä kerää ja minne vie, kun on ongelmajätettä. Kaupallisia pesuja saa noin 200 e hintaan. Tyhjällä voi hyvinkin mennä päästömittauksista läpi, mutta tarkkasilmäinen katsastaja saattaa silti huomata tyhjätyn pöntön ja antaa hylsyn.
E
Comment
-
-
Huohotin oli tyhjä.
dpf pöntön kanssa puuhailtu ja seurattu miten polttelee... tukkoista on ollut, 150km välein. 8192 on arvo joka näkyy kun anturiin ei yhteyttä tai moottorinohjaus pois päältä, uskotaan . Kannattaa katsella liittimet pelkääjän puolella konetilassa koneen kyljessä etteivät heilu miten sattuu ja aiheuta katkoksia.
Siellä on selkeästi joku vakiokartta jonka perusteella dpf pöntön täyttöprosentti lasketaan, millibaaripeliä. Jos putkessa on vuotoja niin voisi kuvitella vaikuttavan polttoon koska millibaarit ei kartalla oikeassa kohtaa. Vanha anturi näytti 2mbar ja uusi 25mbar tyhjäkäynnillä, mikä lie vaikutus siihen milloin dpf poltto alkaa, pielessä kuitenkin. Lämpöanturin pitäisi myös näyttää mieluummin oikein eikä väärin, koska dpf:n tyhjeneminen riippuu polton onnistumisesta. Poltto pitää tapahtua noin 600 asteessa. Moottori annostelee polttoainetta tämän lämmön, tai vähän alle 600, saavuttamiseksi ja onnistuu parhaiten satasen vauhdissa tai yli.
IKH:lta löytyy dpf puhdistusaine 12€ pullo. Pullon voi tyhjentää dpf paineanturin liitoksesta sisään, mitään ei tarvitse purkaa paitsi irrottaa dpf anturin letku hetkeksi. Pari pulloa ainetta auttoi selvästi paineisiin, mutta miten paljon, vaikea sanoa. Pitää ajaa yksi dpf polttokierros läpi.Last edited by Rattiukko; 19-10-2023, 16:04.
Comment
-
-
DPF pöntön kanssa taistelussa on saavutettu erävoitto. Tukkoisen pönttöön auttoi IKH:n aineet. Laitoin purkin, dpf polttokierros, toinen purkki ja ajoa. Dpf poltto heti tuplat aikaisempaan 310km, sitten 360km, 510km, 280km, piuhateline tippunut moottorin kyljestä, paineet nollassa, näyttää 8192hPa myös, vikakoodit lämpö- ja paineantureilta. Liitinteline takaisin oikeille paikoilleen, 310km ja 480km.
Vaihdettu suuttimet, turbo, dpf paineanturi. Ilmeisesti rikkinäinen turbo sotki dpf:n eikä lähtenyt toimimaan ennen kuin dpf putsausaine laitettu sisään. Pakosarjassa myös pieni vuoto ainakin kylmänä, vaikuttaako, en tiedä. Toivottavasti toimii nyt jonkun aikaa.
Comment
-
-
Edelleen dpf toimii. Viimeisin poltto 500+ kilometriä. 25€ Hellan dpf anturi tuntuu toimivan. Hellan anturi hieman erilainen, laitoin sentin pidemmän pätkän samankokoista polttoaineletkua alkuperäisen letkun tilalle. Mersuforumilla kirjoiteltiin myös että öljy sotkee dpf toiminnan. Arvailen edelleen että öljyä vuotava turbo pilaa monen dpf:n toiminnan.Last edited by Rattiukko; 19-01-2024, 12:51.
Comment
-
-
Dpf anturi välillä sekoilee, paineet ei varmasti ole sitä mitä ecu näkee kun ajossa kun arvoja kyttää. Jostain ulkomaanfoorumilta joku kertoo että dpf liittimessä on kosketushäikkä, pinnien taivuttelu auttaa. Pientä taivuttelua ecu pään liittimeen, pienempi rako pinnille ja tosiaan sekoilu loppuu siihen. Selittää myös sen miksi vikakoodeja kun teline tippui aiemmin. Miten voi ollakaan juuri siinä dpf ssä auton huonoin liitin...
Comment
-
Comment