Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 N53 Kylmäkäynnistys ongelma!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • heinanen
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 67
    • nakkila

    E60 N53 Kylmäkäynnistys ongelma!

    Terve! 530iM N53 koneessa kylmäkäynnistys ongelmaa. Käy hetken epätasaisesti ja ajossa hetken päästä syttyy moottorivalo ja tehot rajoitetaan. Autoon juuri tehty nokkaketjuremppa + vanos kokonaan. Sen jälkeen vaihdettu vanoksen solenoidit ja sihdit putsattu. Öljyt vaihdettiin ja vaihdettiin samalla eri öljy testiin. Nokka-akselin asentotunnistimet, hydrauliventtiili, öljynpaine anturi vaihdettu. Mutta edelleen samaa ongelmaa, hieman epätasaisuutta mutta valo syttyy. Mitä voisi vielä yrittää tehdä? Ja onko jollain tietoa tarviiko solenoidit olla alkuperäisiä?
    Last edited by heinanen; 03-03-2023, 09:14. Reason: Tekstin korjausta
  • O-Peksi
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2007
    • 2775
    • Joensuu

    #2
    Originally posted by heinanen View Post
    Terve! 530iM N53 koneessa kylmäkäynnistys ongelmaa. Käy hetken epätasaisesti ja ajossa hetken päästä syttyy moottorivalo ja tehot rajoitetaan. Autoon juuri tehty nokkaketjuremppa + vanos kokonaan. Sen jälkeen vaihdettu vanoksen solenoidit ja sihdit putsattu. Öljyt vaihdettiin ja vaihdettiin samalla eri öljy testiin. Nokka-akselin asentotunnistimet, hydrauliventtiili, öljynpaine anturi vaihdettu. Mutta edelleen samaa ongelmaa, hieman epätasaisuutta mutta valo syttyy. Mitä voisi vielä yrittää tehdä? Ja onko jollain tietoa tarviiko solenoidit olla alkuperäisiä?
    Eiköhän siellä ole suuttimet vaihtokunnossa. Jos saat koeponnistettua ne jossain, niin luultavasti yhdessä tai useammassa suuttimen kärjessä vuotoa.
    ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

    Comment

    • mmie
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2012
      • 483
      • Kouvola

      #3
      Jos selkeästi haisee bensa pakokaasussa kylmästartissa (tai ihan muussakin tilanteessa), niin suutinvikaa suurella varmuudella löytyy.
      ex e36 325
      ex e46 328
      e92 335i FBO
      Ducati 900S ie
      KTM 640
      Suzuki GT550
      Honda CBR600

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5134
        • Pirkkala

        #4
        Suuttimethan näissä lähes aina prakaa kun kylmäkäynnistys on epätasainen tms.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Havis
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1827
          • Kotona/Poissa

          #5
          Originally posted by heinanen View Post
          Terve! 530iM N53 koneessa kylmäkäynnistys ongelmaa. Käy hetken epätasaisesti ja ajossa hetken päästä syttyy moottorivalo ja tehot rajoitetaan. Autoon juuri tehty nokkaketjuremppa + vanos kokonaan. Sen jälkeen vaihdettu vanoksen solenoidit ja sihdit putsattu. Öljyt vaihdettiin ja vaihdettiin samalla eri öljy testiin. Nokka-akselin asentotunnistimet, hydrauliventtiili, öljynpaine anturi vaihdettu. Mutta edelleen samaa ongelmaa, hieman epätasaisuutta mutta valo syttyy. Mitä voisi vielä yrittää tehdä? Ja onko jollain tietoa tarviiko solenoidit olla alkuperäisiä?
          Mulla ollu tarvike Vanos solenoidi pakopuolella reilut 6kk, ja hienosti on pelannut

          Samantapaisia kylmäkäynnistysongelmia oli omassa N53B25:ssa ja suuttimien uusimisen jälkeen ne loppui.

          Yleisin oire mulla oli se, että etenkin pitemmän ajon jälkeen meni aika helposti LimpMode tilaan (Power ristricted vai mitä siinä lukee, ja oranssi vikasymboli syttyy)

          Ja kyllä, aivan helvetin kallis remppa, mutta joillekin se arpa osuu kohdalle, ja korjattava on jos autoa haluaa käyttää.
          Kerrankin BMW kerhojäsenyyden 10% alennuksella oli merkittävä apu.
          Last edited by Havis; 03-03-2023, 17:38.
          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

          E60 523iA -08

          Comment

          • Silmaauki
            BTCF Member
            • Jan 2015
            • 1604
            • Turku

            #6
            Ne vikakoodit olisi kyllä tässäkin tapauksessa hyvä tietää, vaikka toki suuttimiin se epäilys ensin iskee. Välttämättä kaikki suuttimet ei ole vaihtokunnossa ja tuskin niitä kaikkia edes halutaan vaihtaa, kun kappalehinta on noin 500 euroa.

            Kannattaa siis selvittää mistä sylinteristä vikakoodia tulee ja mikä se koodi on.

            Ja tietysti kannattaa ensin kokeilla riittäisikö tulppien ja puolien vaihto.

            Just olen samaa jumppaa tehnyt omaan N43:een.
            E93 335i Aarre, Montego blue
            E90 318i talvipulkka

            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

            Comment

            • Cunttory
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1772
              • Kuopio

              #7
              todellakin vikakoodien luvulla aloitus ja livedatan lukemisen pohjalta tekemään hankitoja.

              Ei varmasti kaikki suuttimet ole antautumassa samalla kertaa, mutta aika tasalaatuisia oli N53:ssa omalla kohdalla. Ykköspankki meni noin 3kk. sisällä uusiksi.

              Vinkkinä, älä osta takuukorjattuja suuttimia tai tarvikemalleja. Ainoastaan alkuperäinen Siemens/vdo toimii....sen aikaa kun toimii.
              Last edited by Cunttory; 03-03-2023, 18:53. Reason: lisäys
              Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

              Comment

              • heinanen
                Bimmer Rookie
                • Jan 2012
                • 67
                • nakkila

                #8
                Terve! Vikakoodi joka vikavalon sytyttää on 2A87 Exhaust Vanos, mechanism. B camshaft position - timing over-retarded (bank1). Ista+ ohjelmalla katsottu ja Autocomilla. Mikään autoni vikakoodeista ei viittaa kuulemma noihin suuttimiin mutta en tiedä tuleeko suuttimista erikseen jotain koodia? Suuttimista olen 2 vaihtanut uusiin ja loput olivat Finjektorilla testissä ja ehostuksessa muutama vuosi sitten.

                Comment

                • Agee-
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2010
                  • 594
                  • Jns

                  #9
                  Originally posted by heinanen View Post
                  Terve! Vikakoodi joka vikavalon sytyttää on 2A87 Exhaust Vanos, mechanism. B camshaft position - timing over-retarded (bank1). Ista+ ohjelmalla katsottu ja Autocomilla. Mikään autoni vikakoodeista ei viittaa kuulemma noihin suuttimiin mutta en tiedä tuleeko suuttimista erikseen jotain koodia? Suuttimista olen 2 vaihtanut uusiin ja loput olivat Finjektorilla testissä ja ehostuksessa muutama vuosi sitten.
                  Pakopuolen vanokseen / vanoksen solenoidiin viittaisi, kun taisi olla jo ketjuremppa tehty kyseiseen autoon.
                  VW T5 -08
                  XC70 -05
                  Superb -11

                  Comment

                  • heinanen
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2012
                    • 67
                    • nakkila

                    #10
                    Moi! Seuraavaksi vaihdan vielä kertaalleen tuon pakopuolen solenoidin, tietääkseni se on se ylempi niistä? Tosiaan mitään vikakoodia ei tule suuttimista tai sylintereistä. Muistan että silloin kun sitä suutin remppaa jumpattiin niin tuli jotain sytytyskatkos sylintereissä koodeja. Mut nyt ei niitä vaan tota pakopuolen vanosta herjaa. Noxista tulee myös mut olen tehnyt siihen nox-off ohituksen ja yks mikä aina ollut on 2ef7 eli map termistaatti mut sekin vaihdettiin kertaalleen mutta koodi jäi. Nämä eivät tietääkseni vaikuta tuohon ongelmaani.

                    Comment

                    • Cunttory
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1772
                      • Kuopio

                      #11
                      Kannattais se inpa hankkia. Alempi solenoidi on pakopuolen.
                      Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                      Comment

                      • Maili
                        BTCF Member
                        • Aug 2011
                        • 441
                        • E-pohjanmaa

                        #12
                        Voi olla hyvinkin asiaan kuulumatonta tämä, mutta juuri vaihdoin kampiakselin asentotunnistimen ja näin jälistä päin tajusin sen oireilleen jo pidemmän aikaa, ennenkä antoi vikakoodia ja meni vikatilaan pienentäen tehot ja sytyttäen moottorin valon. Pientä nykimistä tasaisessa ajossa, välillä pitkä startti epätasaisesti lähtien käyntiin. Suurehko bensan kulutus. Ajelin sillä 5km työmatkaa limppu moodissa, ennenkä ehdin uuden anturin vaihtaa. Välillä vika katosi ja pelasi monta päivää hyvin, mutta loppu viimein aina vika päälle.
                        Anturin vaihdossa totesin myös, että imuventtiilit pysyneet puhtaana. Nox katti tyhjätty 100tkm sitten ja aina öljyn vaihdon yhteydessä syötän crc valve cleanerin auton käydessä läpi. Mittarissa nyt siis 353tkm. Imuventtiilien karstakin on aika iso ongelma.
                        E61 523lci -08, E36 328i touring-97, Fiat 100-90 Turbo
                        Ex kalustoa: E39 520ia touring, E36 323 touring, E36 316, E30 316 , E30 318, E21 316 , E21 323 , Nissan 200SX S14A ym.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎